blog marketing

Prowadzisz sklep internetowy? Te zachowania użytkowników na stronie powinieneś śledzić!

zachowania użytkowników na stronie sklepu

Jak użytkownicy zachowują się na stronie sklepu internetowego? Istotnym składnikiem efektywnej strategii marketingowej jest zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z elementami Twojej witryny. Bez względu na branżę, świadomość działań podejmowanych przez odwiedzających stronę, ich decyzji i zaangażowania z różnymi elementami, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu. Przekonaj się, jakie zachowania na stronie sklepu koniecznie trzeba śledzić!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

1. Zachowania w obrębie koszyka zakupowego

Oczywiście za jeden z najistotniejszych obszarów na stronie sklepu online uznaje się koszyk. Jest to miejsce, w którym zapada najważniejsza decyzja – klient decyduje o zakupie lub rezygnacji z zakupów. Powinieneś zwrócić uwagę przede wszystkim na częstotliwość dokonywania zmian w koszyku takich jak dodawanie, czy usuwanie towarów. Zainteresuj się również wartością dodawanych przedmiotów czy czasem spędzanym w koszyku. 

Przykładowy koszyk zakupowy w drogerii internetowej. Źródło: drogeriapigment.pl

Znaczenie ma również to, jaki czas mija od dodania produktu do koszyka do finalizacji zakupu. Obserwując zachowania na stronie sklepu w obrębie koszyka, możesz również dowiedzieć się, w jakie elementy obszaru koszyka klikają klienci, co pozwoli Ci znaleźć najatrakcyjniejsze i przyciągające wzrok fragmenty, mogące przyczynić się do większej sprzedaży. Niemniej ważnym aspektem jest to, co najczęściej trafia do koszyka. W ten sposób możesz wyłonić bestsellery i ustalić, jakie towary cieszą się dużo mniejszym zainteresowaniem. Inną kwestią jest monitoring porzuconych koszyków. Monitoring pozwala uzyskać informacje, kiedy użytkownicy rezygnują z procesu zakupowego i dlaczego to robią. Gdy już uda Ci się ustalić przyczynę (może nią być np. zbyt duży koszt dostawy), możesz szybko wyeliminować problem. 

2. Zachowania w obrębie menu

Innym elementem, któremu musisz się bliżej przyjrzeć na stronie sklepu, jest menu. Jeśli sprawdzisz, jak użytkownicy zachowują się w jego obszarze, dowiesz się, m.in. ile czasu spędzają w menu. Gdy ten czas jest wyjątkowo długi, jest to wskazówka dla Ciebie, że być może mają oni problem ze znalezieniem potrzebnych informacji. Dzięki takiej analizie poznasz również ścieżki nawigacyjne, czyli dowiesz się, jak wygląda dalsza droga użytkowników po kliknięciu różnych elementów menu

Przykładowe menu w sklepie internetowym. Źródło: nike.com

Zachowania w obszarze menu koniecznie powinny być śledzone, ponieważ dostarczają wielu cennych informacji na temat tego, jak użytkownicy korzystają z niego i umożliwiają wprowadzenie ulepszeń. Pozwalają zdobyć informacje dotyczące np. najczęściej wyszukiwanych kategorii w menu czy używania podmenu. Z pewnością docenisz również to, że analiza podpowie Ci, czy zachowania w obszarze menu są różne w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik. 

3. Sposób poruszania się po stronie

Zastanawiałeś się kiedyś, jak użytkownicy zwiedzają Twoją stronę? Które obszary witryny są dla nich najatrakcyjniejsze i najbardziej przykuwają uwagę? W takim razie koniecznie musisz wiedzieć, że możesz uzyskać takie informacje dzięki mapom ciepła. Mapa ciepła to zaawansowane narzędzie wykorzystywane do uzyskania informacji na temat zachowań użytkowników odwiedzających daną stronę internetową. Pozwala określić, które obszary danej podstrony cieszą się największą popularnością, czyli są najczęściej przeglądane lub klikane. Jeśli chcesz móc skutecznie zoptymalizować strukturę strony i sprawić by była atrakcyjniejsza, warto, abyś wykorzystał do tego heatmapy. 

Źródło: https://www.hotjar.com/

4. Współczynnik rejestracji kont

Praktycznie w każdym sklepie internetowym można założyć konto. Jeśli taka opcja dotyczy również Twojego e-sklepu, powinieneś być na bieżąco ze współczynnikiem rejestracji kont i rezygnacji. W ten sposób dowiesz się, ilu użytkowników, którzy trafili na Twoją stronę, zdecydowało się również na rejestrację. Oczywiście należy podkreślić, że to, jaki będzie ten współczynnik rejestracji, jest zależne od wielu czynników. Znaczenie ma tutaj, chociażby to, czy proces rejestracji jest prosty. Jeśli internauci będą musieli wypełniać mnóstwo pól, jest spora szansa, że nie zdecydują się na to, ponieważ będzie im szkoda czasu. Muszą oni również czuć, że warto zarejestrować się na stronie, czyli powinieneś oferować im ciekawe i atrakcyjne oferty w zamian. To samo dotyczy treści – muszą być wartościowe i przydatne. 

Źródło: sklep.sizeer.com

5. Zachowania użytkowników związane z pop-upami

Na stronach wielu sklepów internetowych spotkać się można z małymi oknami, które wyświetlają użytkownikowi określone informacje bądź zachęcają go do wykonania konkretnego kroku. Okna pop-up są idealną opcją, kiedy chcesz poinformować o promocji produktów, przecenach, rabatach bądź zbierać w ten sposób adresy e-mail. Oczywiście skuteczność takich okienek może być różna. Na co powinieneś zwrócić uwagę? Przede wszystkim ich częstotliwość wyświetlania. Z jednej strony nie mogą one wywoływać u użytkowników negatywnych reakcji, ale z drugiej – muszą być dobrze widoczne. Zweryfikuj także, czy są one ponownie otwierane. Jeśli tak, to sygnał, że zawierają ciekawe informacje. 

Przykładowy pop-up w drogerii internetowej. Źródło: cocolita.pl

Śledząc zachowania użytkowników, dowiesz się nawet, jakie elementy są najatrakcyjniejsze dla użytkowników. Treść, oferta, czy umieszczone przyciski CTA? Poza tym możesz uzyskać informację, jakie kroki podejmują użytkownicy po zapoznaniu się z takim małym okienkiem i tym samym ustalić, czy faktycznie okienka pop-up wpływają na cele biznesowe. 

Ponadto dowiesz się, czy użytkownicy w ogóle zapoznają się z wyświetlaną treścią. Jeśli dostrzegasz, że okna są zamykane praktyczne od razu, najprawdopodobniej nie są one ciekawe dla internautów. 

Zastanawiasz się, jak wykorzystać pozyskane dane? Otóż dzięki zdobytym informacjom możesz skutecznie zmieniać pop-upy, udoskonalać ich wygląd czy treści. W przypadku gdy ustalisz, że wyświetlają się one w nieodpowiednich miejscach, należy zidentyfikować obszary strony, na których użytkownicy najczęściej się koncentrują i umieścić okienka w takim miejscu, aby zwiększyć ich skuteczność i widoczność.

🚀 Jakie zachowania na stronie sklepu powinieneś śledzić? Podsumowanie

Śledzenie zachowań użytkowników na stronie sklepu ma duże znaczenie. Koniecznie na bieżąco sprawdzaj, co robią w obszarze koszyka zakupowego czy menu. To pozwoli Ci wprowadzać odpowiednie zmiany, dzięki którym dokonywanie zakupów w Twoim sklepie będzie łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie zapominaj jednak o takich elementach jak m.in. pop-upy – te mogą przynosić fantastyczne efekty, ale tylko wtedy gdy są odpowiednio zaprojektowane i przyciągają uwagę. Jeśli czujesz się zagubiony w tym wszystkim i jednocześnie chcesz, aby Twój sklep internetowy przyciągał coraz więcej osób, odezwij się do nas. Chętnie podpowiemy Ci, jakie udoskonalenia warto wprowadzić!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *