Czy reklama w Internecie z małym budżetem ma sens? Jasne, że tak! Niezbędne jest strategiczne myślenie, optymalizacja kosztów i wybieranie jedynie sprawdzonych metod promocji. Sprawdź, jak może wyglądać marketing internetowy z małym budżetem.
Marketing z małym budżetem – 12 sposobów na promocję
Mały budżet reklamowy nie musi być przeszkodą do osiągania wzrostu sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów. Po prostu wybieraj metody promocji, które nie wymagają dużych nakładów finansowych. Poznaj 12 sposobów na marketing z małym budżetem.
Zacznij od bloga – ale tylko w niektórych branżach!
Blog to jedna z niskobudżetowych metod promocji firmy. Stworzenie strategii contentowej – wymyślanie tematów, dopasowanie słów kluczowych oraz napisanie i opublikowanie artykułów na blogu nie generuje dużych kosztów w porównaniu do innych form promocji marki.
Przykładowy blog należący do firmy Habza. Źródło: https://habza.com.pl/blog/
O czym pisać na blogu firmowym? Oto kilka wskazówek:
- analizuj słowa kluczowe przy pomocy profesjonalnych narzędzi np. Semstorm czy Planer Słów Kluczowych od Google i na tej podstawie wymyślaj tematy artykułów na bloga,
- twórz artykuły, które będą odpowiedzią na najczęściej zadawane pytania klientów i obserwujących,
- przeanalizuj, o czym pisze konkurencja i zastanów się, jak można udoskonalić te tematy.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Skąd brać pomysły na artykuły blogowe? Podpowiadamy.
Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko sposób na budowanie pozycji eksperta i dzielenie się praktycznymi wskazówkami, ale też metoda na wzrost ruchu i zasięgu. Zawarte w tekstach frazy kluczowe powinny być szczegółowe, bo wtedy będą cechowały się mniejszą konkurencyjnością, ale za to będą wpisywane w Google przez osoby, które naprawdę są zainteresowane tym tematem.
Outsourcing usług zamiast zatrudnienia
Jeśli w firmie nie ma działu marketingowego i nie masz czasu na przejmowanie wszystkich obowiązków związanych z promocją marki, to zainteresuj się outsourcingiem. Zamiast zatrudniać pracownika lub pracowników na etat, znacznie mniejsze koszty będzie generować korzystanie z usług specjalistów np. freelancerów w ramach umowy B2B.
Nawet niewielki budżet na marketing nie musi oznaczać rezygnacji z promocji marki. Szczególnie warto rozpocząć współpracę ze specjalistami, którzy potrafią nagrywać i montować rolki, pisać teksty na bloga, prowadzić newsletter czy tworzyć zoptymalizowane płatne reklamy w Google Ads lub Meta Ads.
Recykling treści to czysta oszczędność
Masz niewielki budżet na marketing internetowy? W takim razie dobrym pomysłem będzie recykling treści. Wykorzystaj content, który już posiadasz i zaktualizuj go lub dopasuj do wymagań innego medium społecznościowego. To oszczędna forma promocji, która i tak może przynieść oczekiwane korzyści. Więcej na ten temat opowiadamy w naszym artykule: Recykling treści – na czym polega i jak możesz go wykorzystać?
Jeśli jakiś czas temu zainwestowałeś w artykuły blogowe, teraz możesz odrobinę je przerobić i stworzyć merytoryczny post na LinkedIn, post na Facebooka czy infografikę na Instagrama. Rolki warto publikować nie tylko na TikToku, ale też na Facebooku, Instagramie i YouTubie. Zwiększysz w ten sposób widoczność swojej marki – oczywiście nie chodzi o to, aby promować ofertę wszędzie. Najważniejsze jest to, żeby robić to tam, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci.
Pozycjonowanie lokalne to tańsze SEO
Użytkownicy nadal wykorzystują Google, gdy szukają hydraulika, informatyka, fryzjera czy mechanika. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, wykorzystaj potencjał pozycjonowania lokalnego. Frazy kluczowe zawierające nazwę miasta, dzielnicy czy regionu są bardziej szczegółowe, mniej konkurencyjne, a do tego cechują się wyższym poziomem konwersji. Wszystko to sprawia, że są tańsze i zapewniają szybsze efekty. Jeśli masz mały budżet na marketing internetowy, to zdecydowanie zainwestuj w pozycjonowanie lokalne.
Oprócz tego zadbaj o stworzenie i zoptymalizowanie Profilu Firmowego Google, aby klienci mogli szybko uzyskać informacje na temat adresu, danych kontaktowych czy oferty Twojej firmy. Wykorzystaj wizytówkę Google także do zbierania opinii od zadowolonych klientów, to ważny czynnik, który wpływa na wzrost zaufania wśród nowych odbiorców.
Przykładowa wizytówka wrocławskiej firmy sprzątającej Cleanhub w Google.
Docieraj do klientów przez newsletter
Jak zaoszczędzić na marketingu internetowym? Tanią wersją może być E-mail Marketing na czele z newsletterem. Jeśli samodzielnie stworzysz newsletter i raz na 7-14 dni będziesz pisać i wysyłać wartościowe e-maile do swojej listy mailingowej, przekonasz się, że to tania i efektywna forma promocji. W wiadomościach możesz dzielić się poradami branżowymi, trendami, reklamować ofertę, dodawać kody rabatowe czy informować o akcjach promocyjnych lub zbliżających się wyprzedażach.
Przykładowy newsletter od drogerii Pigment.
Najważniejsze jest to, aby wcześniej poświęcić czas na zbudowanie bazy mailingowej – np. poprzez stworzenie darmowego e-booka, którego otrzymają użytkownicy po wpisaniu swojego e-maila i wyrażeniu zgodny na zapis do newslettera marki. Potencjał newslettera rośnie z każdym rokiem, więc warto pochylić się nad tą tanią i efektywną formą promocji marki.
Reklamuj tylko kluczowe produkty, zamiast całej oferty
Nasze wskazówki pokazują, że marketing internetowy z małym budżetem jest możliwy. Polecamy podejść do tematu promocji strategicznie – zamiast reklamować całą ofertę, wybierz najważniejsze produkty i zacznij je promować. Określ, które produkty lub usługi w tym momencie będą cieszyć się największą popularnością. Wykorzystaj w tym celu Google Trends, które pomoże Ci ustalić, jak kształtuje się sezonowość różnych towarów czy też usług.
Promowanie jedynie części oferty sprawi, że ograniczysz koszty na reklamę. Szczególnie ma to znaczenie w przypadku inwestowania w reklamę w Google Ads czy w social mediach. Wybierz na początek jeden format kampanii Google Ads i nie rozszerzaj go – poczekaj do momentu, aż ten zacznie przynosić oczekiwane rezultaty.
Stwórz viral w SM
Ekonomiczny marketing wymaga kreatywności i trzymania ręki na pulsie. Dlatego wykorzystaj Real Time Marketing – śledź trendy, aktualne wydarzenia czy nawet premiery filmowe lub serialowe. Zastanów się, jak możesz je powiązać ze swoją firmą i utwórz post w mediach społecznościowych, który stanie się viralem.
Takie zdjęcia, infografiki lub krótkie wideo będą krążyły po sieci, a użytkownicy chętnie je udostępnią i skomentują. To świetny sposób na zwiększenie zasięgu – jeśli tylko na grafikach znajdzie się też logo marki.
Stworzenie viralowych grafik może być trudne. Wzoruj się zatem na markach, które rewelacyjnie wykorzystują Real Time Marketing np. Ikea, Żabka, InPost, Lego czy X-kom.
W 2021 roku w social mediach zaczęły pojawiać się RTM-y związane z pluszową, tańczącą zabawką w kształcie kaktusa. W założeniu została stworzona dla dzieci i miała je rozbawiać, ale śpiewała piosenkę nieodpowiednią dla najmłodszych “Tylko jedno w głowie mam…”, której autorem jest Cypis. Żabka (i inne marki) jednak wykorzystały sytuację i „podłożyły” swoje produkty pod tę aferę i wyszło to całkiem śmiesznie. Źródło: https://www.facebook.com/zabkapolska/posts/pfbid02fyFtkHVDiTFnXV2x7UoA5sGbToerWpq6bGCBDmSK2d69itMyC3t8TztVdPeNvTWJl
Wybieraj długi i bardzo długi ogon
Gdy interesuje Cię marketing internetowy z niskim budżetem, koniecznie weź pod uwagę potencjał, jaki zapewnia pozycjonowanie strony przy pomocy długiego ogona. Takie frazy kluczowe nie zapewniają tak dużego zasięgu, jak te bardziej ogólne typu sukienka damska lub torebka listonoszka. Jednak i tak generują ruch i co najważniejsze – nie wymagają dużych kosztów. Dlatego warto zwrócić uwagę na frazy z długiego ogona, np. biała sukienka damska z lnu czy też jaką torebkę wybrać na wesele latem.
Pamiętaj, by wybierać długi ogon z potencjałem sprzedażowym. Najlepiej niech frazy charakteryzują się niskim poziomem konkurencyjności i spełniają określony cel np. zakupowy lub edukacyjny. Przeanalizuj długi ogon stosowany przez konkurencję i skorzystaj z narzędzi typu Keyword Planner, Semstorm i Senuto.
Doceń potęgę remarketingu
Gdy masz mały budżet reklamowy, jeszcze ważniejsze jest to, abyś dobrze przemyślał, na co wydasz posiadane środki. Dobrym rozwiązaniem może być remarketing, ponieważ dociera z reklamą do użytkowników, którzy już odwiedzili stronę i zapoznali się ofertą, ale nie dokonali zakupu lub nie skontaktowali się z przedstawicielami marki.
W takim przypadku reklama remarketingowa pozwala przypomnieć użytkownikom o ofercie i zachęca ich do wykonania działania. Pomocne będzie stworzenie reklamy i zaoferowanie użytkownikom kodu rabatowego, darmowej dostawy lub korzystnej ceny.
Remarketing jest świetnym uzupełnieniem wielu kampanii reklamowych np. Google Ads lub Facebook Ads.
Zainwestuj we wpisy gościnne i artykuły sponsorowane
Chcesz zwiększyć zasięg swojej firmy i pozyskać wartościowe linki zewnętrzne, które poprawią widoczność w Google? Świetnym rozwiązaniem są wpisy gościnne oraz artykuły sponsorowane. Taka reklama w Internecie z małym budżetem sprawia, że możesz nawiązać współpracę partnerską z innym twórcą lub marką. Najlepiej, jeśli witryna czy firma będzie powiązana tematycznie z Twoją marką – możesz np. oferować komplementarne produkty.
Koniecznie zainwestuj też w artykuły sponsorowane np. na stronach lokalnych. Takie serwisy zazwyczaj są cenione przez Google, więc pomagają w tworzeniu skutecznej strategii link building podczas pozycjonowania witryny.
Działaj aktywnie w Social Mediach
Kolejnym sposobem na marketing internetowy z małym budżetem jest regularne publikowanie postów, grafik czy też wideo w mediach społecznościowych. Dzięki temu staniesz się widoczny w wynikach organicznych na Facebooku, Instagramie, LinkedInie itp.
Jak promować biznes w social mediach? Wiele zależy od branży profilu oraz grupy docelowej. Dobrym rozwiązaniem jest publikowanie merytorycznych treści powiązanych z Twoją marką. Darmowe wskazówki, praktyczne porady czy też krótkie tutoriale z praktycznym zastosowaniem oferowanych produktów – taki content jest na wagę złota. Oprócz tego możesz:
- organizować spotkania na żywo,
- oferować płatny content,
- organizować konkursy,
- włączać płatne reklamy.
Twoi klienci wypromują Cię za darmo
Mały budżet reklamowy wcale nie musi być problem, bo istnieją też całkowicie darmowe sposoby promocji. Wystarczy, że zachęcisz klientów do pozostawienia opinii na temat Twojej marki, produktów lub usług. Poproś o pozostawienie komentarza w Profilu Firmowym Google, na Facebooku czy Instagramie.
Nowi klienci chętnie szukają opinii na temat firm, a jeśli trafią na pozytywne recenzje, to z większą chęcią Ci zaufają i skorzystają z Twojej oferty. Koniecznie pochwal się też pochlebnymi komentarzami w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej, aby skutecznie budować zaufanie.
Możesz również wdrożyć na stronie system pięciogwiazdkowej oceny produktów lub opublikowanych artykułów – przydaje się, gdy zależy Ci na budowaniu pozycji eksperta. Dzięki temu odbiorcy nawet bez pisania opinii mogą dzielić się swoimi wrażeniami.
🚀 Marketing internetowy z niskim budżetem. Podsumowanie
Reklama w Internecie z małym budżetem może być efektywna. Wymaga sporej dawki kreatywności, ukierunkowania na promocję konkretnego produktu lub usługi, a także pozycjonowania z nastawieniem na długi ogon lub pozycjonowanie lokalne. Przedstawione przez nas sposoby na ekonomiczny marketing sprawią, że nawet z niewielkim budżetem zwiększysz zasięg, możesz poprawić konwersję oraz zbudować pozycję eksperta w swojej branży.