marketing poradniki

Powody, dla których wiele firm przepala budżet marketingowy

Powody, dla których wiele firm przepala budżet marketingowy

Budżet marketingowy jest istotnym elementem dla każdej firmy. Warto zadbać o to, aby skonstruować go w taki sposób, by ten był dostosowany do sytuacji finansowej firmy, konkurencyjności na rynku i kosztów minimalnych, jakie trzeba ponieść na wybrany typ reklamy. Nie mamy wątpliwości, że inwestycja w promocję i rozwój ma sens, ale niestety wielu przedsiębiorców nie wie, jak robić to właściwie, przez co przekracza swoje możliwości finansowe i przepala przydzielone na ten cel środki. Jakie są przyczyny tego zjawiska? Dowiedz się więcej z naszego artykułu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest budżet marketingowy?

Budżet marketingowy możemy śmiało nazwać jednym z kluczowych elementów strategii każdej firmy. Jest to nic innego jak alokacja środków finansowych na działania marketingowe podejmowane przez daną firmę. To dokładnie określona suma pieniędzy, która jest przeznaczona na promocję produktów lub usług w celu takim jak np. dotarcie do grupy docelowej czy zwiększenie sprzedaży. Zazwyczaj budżet marketingowy obejmuje takie rodzaje wydatków jak m.in.:

  • google ads,
  • pozycjonowanie stron,
  • reklama tradycyjna (np. telewizja, prasa),
  • działania marketingowe w social mediach,
  • public relations,
  • badania rynku,
  • wynagrodzenia pracowników działu marketingu.

Źródło danych: Clutch

Powody, dla których Twoja firma przepala budżet marketingowy

Już od dłuższego czasu dostrzegasz, że Twój budżet marketingowy jest marnowany i zastanawiasz się, dlaczego tak się dzieje? Powody mogą być różne. Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny i co możesz zrobić, aby prowadzić skuteczniejszą strategię marketingową. 

Niewłaściwie zarządzasz środkami finansowymi

Jedną z najczęstszych przyczyn przepalania budżetu marketingowego bywa niewłaściwe zarządzanie środkami finansowymi. Co może być powodem? Zazwyczaj przyczyna jest prosta – brak jasno określonej strategii marketingowej, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania środków. W przypadku firm, które zmagają się z takim problemem, wydatki na kampanie reklamowe są nieuporządkowane i wręcz chaotyczne, co przekłada się na brak pożądanych rezultatów. Dlatego jeśli nie chcesz przepalać budżetu, radzimy zacząć planowanie aktywności marketingowych jak najwcześniej, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik i możliwe były oszczędności (np. poprzez negocjacje).

Nie monitorujesz skuteczności reklam

Nie wszyscy reklamodawcy śledzą w pełni skuteczność reklamy internetowej. To z kolei oznacza, że nie są w stanie w porę dostrzec, że ich budżet reklamowy jest wyrzucany w błoto. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, koniecznie sprawdzaj kilka kwestii. Monitoruj:

  • które słowa kluczowe „pochłaniają” więcej budżetu,
  • z jakich regionów pochodzi ruch,
  • kiedy użytkownicy są najbardziej aktywni,
  • z jakich urządzeń internauci wchodzą na stronę. 

Gdy natomiast masz podłączony call tracking, koniecznie zwróć uwagę również na inne aspekty. Zainteresuj się tym, czy połączenia biorą się z reklam, skąd przychodzą na stronę WWW osoby dzwoniące, z jakimi pytaniami dzwonią, w jakie dni i godziny jest najwięcej połączeń. Znajdując odpowiedzi na te wszystkie pytania, będziesz mógł stworzyć reklamę przynoszącą najlepsze rezultaty. 

Masz źle zdefiniowane cele

Źle zdefiniowane cele można uznać za jedną z głównych przyczyn przepalania budżetu marketingowego. Bez posiadania jasnych celów, nie ma możliwości, aby Twoje działania marketingowe były precyzyjne czy realistyczne. Skup się na tym, aby Twoje cele były:

  • S – specific (konkretne)
  • M – measurable (mierzalne)
  • A – achievable (osiągalne)
  • R – realistic (realne)
  • T – time-bound (określone czasowo)

Stosując tę metodę, będziesz w stanie łatwiej i skuteczniej określić cele, a następnie postęp w ich realizacji. Warto zdecydować się na nią niezależnie od tego, jaki jest Twój cel: czy chcesz promować produkty, zwiększać sprzedaż, czy budować świadomość marki. 

Włączasz reklamy i zapominasz o temacie

Nie brakuje przedsiębiorców, którym wydaje się, że wystarczy uruchomić reklamy i już – gotowe. Takie podejście zdecydowanie nie jest odpowiednie. Jeśli nie będziesz dalej się angażował, możesz doprowadzić do marnowania potencjału i środków finansowych. Wszystkie kampanie reklamowe potrzebują stałego monitorowania i optymalizacji, ponieważ zmiany w rynkowych trendach, preferencjach klientów czy skuteczności reklam zachodzą nieustannie. Jeśli jednak uważasz, że optymalizacja to przereklamowana rzecz, wyniki testów A/B są nieważne, a to ile złotych płacisz za kliknięcie, jest Ci obojętne, no cóż: to nie może się udać!

Pierwsza pozycja to przykładowa kampania reklamowa. Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Nie trafiasz do odbiorców docelowych

Zdecydowana większość firm inwestuje tysiące złotych, aby móc dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Niestety, nie wszystkim udaje się uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. Wynika to z tego, że nie każdy przedsiębiorca wie, jak dotrzeć do swoich docelowych klientów. Jeśli nie zadbasz o to, aby Twoje kampanie trafiały do właściwych osób, budżet będzie marnowany. 

Aby ustalić, kogo powinieneś szukać, konieczne są badania rynku i zidentyfikowanie profilu idealnego klienta. Przydatna może być również analityka danych, która pomoże Ci zrozumieć nie tylko zachowania, ale także preferencje odbiorców. Szczególnie ważnym aspektem jest także to, abyś prowadził działania marketingowe w ukierunkowanych kanałach reklamowych. 

Musisz działać tam, gdzie faktycznie mogą być Twoi klienci. Możesz prowadzić działania w najpopularniejszych social mediach, ale nie ma pewności, że właśnie tam znajdziesz swoją grupę docelową. Dlatego wybierając odpowiednie platformy, kieruj się tym, aby Twoje działania trafiały do właściwych oczu i uszu. 

Twoje reklamy są nieciekawe i nie wyróżniają się

Problemem może być również to, że Twoje reklamy, a dokładniej ich treść jest mocno nieprzemyślana. Nie informuje klienta, o tym, jakie może otrzymać korzyści. Nie wskazuje również sposobu skorzystania z oferty czy nie zawiera CTA (wezwania do działania). Niestety, to podstawowy błąd, który wciąż jest spotykany i często prowadzi do przepalania budżetu marketingowego. 

Z powyższego wynika, że ludzie najczęściej klikają w reklamy tekstowe. Źródło: Clutch

Nie dostosowujesz się do zmian

Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale narzędzia i technologie zmieniają się każdego dnia. Coś, z czego korzystałeś wczoraj i było skuteczne, dzisiaj może już takie nie być. Kolejnym powodem wyrzucania budżetu marketingowego w błoto może być niedostosowywanie się do zmieniających się trendów i zachowań konsumentów

Musisz prowadzić kampanie w odpowiednich kanałach, co oznacza, że nie mogą to być miejsca, których nikt nie odwiedza i są one zwyczajnie przestarzałe. Jeśli to zrobisz, szybko zmarnujesz swoje zasoby. Konieczne jest również regularne sprawdzanie wydajności kanałów i zastosowanych strategii marketingowych. Nie bój się również testować nowych platform czy technologii – w ten sposób możesz stać się lepszym niż konkurencja i jeszcze lepiej skorzystać z budżetu marketingowego. 

Sporym problemem w tym zakresie może być również niedopasowanie budżetu marketingowego do konkurencyjności czy kosztów minimalnych, jakie musisz ponieść na konkretny typ reklamy, aby efekty były zauważalne. Gdy nie dbasz o to, aby Twoje strategie marketingowe były odpowiednio dostosowane do dynamicznego otoczenia rynkowego i nie zwracasz uwagi na działania konkurencji, może dochodzić do nadmiernego zużycia budżetu marketingowego. 

Nie dbasz o obsługę klienta

Jest takie przysłowie – „jak kocha, to poczeka”. Kierujesz się nim podczas prowadzenia własnego biznesu, czyli nie odbierasz telefonów od klientów, nie odpisujesz na wiadomości e-mailowe i ociągasz się z wysyłką zamówień na czas, a potem dziwisz się, że Twój budżet marketingowy jest przepalany? Cóż… Takie postępowanie nie prowadzi do niczego dobrego. Jeśli wydaje Ci się, że klienci są cierpliwi i poczekają, aż dostaną to, czego oczekują i w tym czasie nie pójdą do konkurencji, to jesteś w błędzie. Choć nieczęsto to już się zdarza, to tak: kiepska obsługa klienta może być kolejnym powodem, dla którego marnujesz środki finansowe na kampanie. 

🚀 Powody, dla których tak wiele firm przepala budżet marketingowy – podsumowanie

Przepalanie budżetu marketingowego może stanowić poważne zagrożenie dla wielu przedsiębiorstw. Najczęściej powodami są niewłaściwe zarządzanie środkami finansowymi, źle zdefiniowane cele czy brak optymalizacji kampanii reklamowych. Jednak nie musisz być narażony na ten problem, jeśli dokładnie zapoznałeś się z naszym artykułem, ponieważ wiesz już, jakie błędy są najczęściej popełniane. Poświęć więcej czasu na planowanie strategii marketingowej, kontroluj wydatki i przemyślanie wybierz kanały promocji. Pamiętaj również, aby być elastycznym. Stosując się do tych nieskomplikowanych porad, uda Ci się osiągnąć sukces i nie będziesz wystawiony na niepotrzebne koszty czy utratę pozycji rynkowej. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *