copywriting SEO

Lead w artykule – jak go stworzyć? Sprawdź, jak dobrze zacząć!

Lead w artykule - jak go stworzyć - grafika główna

Twoje artykuły nie są chętnie czytane i cieszą się małą liczbą odsłon? Zmień to! Pomóc może w tym dobry lead. Jeśli będzie intrygujący i odpowiednio skonstruowany może przyciągnąć wielu internautów. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak stworzyć lead w artykule, który zachęci internautów do przeczytania całości tekstu. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest lead?

Lead to po prostu wstęp, który występuje tuż po tytule i przed treścią właściwą. Powinieneś zawrzeć w nim informacje będące zapowiedzią właściwej treści artykułu. Dbając o to, by był dobrze przygotowany, możesz skutecznie zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią całego artykułu. Lead ma formę akapitu i najczęściej nie jest długi. Idealna jego długość to 150–350 znaków ze spacjami (zzs). Konieczne jest jednak zadbanie także o to, aby zawierał pewne elementy. Mowa tutaj między innymi o frazach kluczowych, które powinny występować w nagłówkach H1 i H2, w treści artykułu oraz oczywiście we wstępie. 

Jakie funkcje ma lead w artykule?

Jakie funkcje spełnia lead w artykule? Tak naprawdę mogą być one bardzo różne. Wiele tutaj zależy od konkretnego tekstu. Najczęściej jednak wstęp:

  • w skrócie przedstawia temat artykułu,
  • jest czynnikiem zachęcającym do przeczytania całego artykułu,
  • ma wywołać emocje. 

Dlaczego stworzenie dobrego leadu do artykułu bywa trudne?

Lead to krótki tekst, więc mogłoby się wydawać, że jego napisanie zajmuje niewiele czasu. Warto jednak podkreślić, że nie może być on byle jaki. Tworząc go, trzeba zadbać o dostarczenie konkretnych i dokładnych treści. To natomiast w niektórych przypadkach może zająć nawet 3 godziny, gdy trzeba napisać wstęp do artykułu specjalistycznego.

Podczas tworzenia leadu należy zadbać o to, aby zawarte w nim informacje odpowiednio wpływały na świadomość odbiorców. Chodzi tutaj o to, aby zaciekawili się cały tekstem (a nie samym wstępem). Należy mieć na uwadze, że trzeba znać zainteresowania czytelników, aby móc stworzyć dobry lead. Jak natomiast można je poznać? Przede wszystkim pomocne będzie tutaj określenie grupy docelowej, do której ma dotrzeć dana publikacja.

Lead w artykule – czego musisz unikać?

Wiesz już, że tworzenie leadu w artykule nie jest prostym zadaniem. Podczas jego budowania można popełnić mnóstwo błędów, zarówno tych podstawowych np. nieodpowiednia długość wstępu, jak i tych poważniejszych. O czym mowa? Niestety częstym zjawiskiem jest obiecywanie w leadzie czegoś, czego nie ma w tekście. To ogromny błąd. Chyba nie chcesz rozczarować swoich odbiorców, prawda? Lead nie jest również odpowiednim miejscem na zbędne kontrowersje. Uwierz, że są dużo lepsze sposoby na przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy. 

Najlepsze strategie pisania leadu

Chciałbyś poznać najlepsze strategie pisania leadu? Przedstawiamy je poniżej!

Stawiaj na jakość, nie ilość

Wciąż wielu osobom wydaje się, że im dłuższy lead, tym lepiej. Czy na pewno? Niekoniecznie. Tutaj najlepiej się sprawdza zasada „im mniej, tym lepiej”. Jak już zdążyliśmy wspomnieć, długość leadu powinna mieścić się w 150–350 zzs, czyli średnio 2–4 zdania. Powinieneś w skrócie przedstawić cały artykuł, dbając jednocześnie o to, aby pozostawić w czytelniku pewien niedosyt informacji, co spowoduje, że chętnie przeczyta on dalszą część Twojego tekstu. 

Pisz krótkie i nieskomplikowane zdania

Lead nie jest odpowiednim miejscem na stosowanie skomplikowanych pojęć czy bardzo rozbudowanych zdań. Takie elementy zdecydowanie odstraszają czytelników. Postaraj się więc, aby we wstępie znalazły się krótkie i zrozumiałe dla wszystkich frazy.

Stosuj frazy kluczowe

We wstępie nie może zabraknąć słów kluczowych. To właśnie przede wszystkim one przyciągają uwagę odbiorcy. Dzięki nim czytelnik wie, co może znaleźć w danym artykule. Stosowanie fraz kluczowych w leadzie nie bez znaczenia jest również dla pozycjonowania strony w wyszukiwarce.

Wykorzystaj język korzyści

Każdy copywriter powinien wiedzieć, jak używać języka, który odpowiada na konkretne potrzeby czytelnika. Odpowiednim momentem na wykorzystanie tego narzędzia jest już wstęp do artykułu. Sięgając po język korzyści, nie chodzi tutaj o zachwalanie samego produktu i jego cech. Warto wykorzystać go pod kątem tego, aby kreować przed potencjalnym klientem wizję posiadania danego towaru. We wstępie skup się na tym, aby pokazać mu, jak może zmienić się jego życie po zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi i wskaż korzyści, jakie zyska.

Zadawaj pytania i odpowiadaj na nie

Czy wiesz, jaki jest najlepszy sposób na zachowanie włosów w dobrej kondycji? Jeśli nie,  koniecznie czytaj dalej! Z takim mechanizmem spotkasz się w wielu artykułach. To nic innego jak wytworzenie tzw. luki informacyjnej. Po przeczytaniu takiego fragmentu czytelnik odczuwa niedobór wiadomości, co wiąże się z tym, że chce otrzymać więcej wiedzy, jest chętny na zapoznanie się z dalszą częścią artykułu. 

Stosuj zestawienia statystyczne i liczbowe 

Zestawienia statystyczne i liczbowe są zdecydowanie łatwiejsze w odbiorze niż zwykły tekst. Dlatego tam, gdzie tylko się da, warto, abyś je wykorzystywał. Takie elementy wyróżniają się w tekście, więc są lepiej dostrzegalne. 

Wezwanie do działania

Na końcu wstępu do artykułu warto umieścić Call to Action, czyli wezwanie do działania. Z pewnością nie raz spotkałeś się w artykułach z takimi frazami jak: Sprawdź!, Zobacz więcej!, Przekonaj się, jak to zrobić!, Dowiedz się więcej! To nic innego jak CTA, czyli słowa lub frazy, które motywują do natychmiastowego podjęcia działania. Oczywiście mają też inne zadanie, jakim jest obudzenie ciekawości czytelnika, tak aby ten nie stracił zainteresowania artykułem. 

🚀 Nie radzisz sobie z budową leadu? Zdaj się na ekspertów

Nie można być perfekcyjnym we wszystkim. Wierzymy, że jesteś specjalistą w swojej branży. Gdy jednak przerasta Cię copywriting, nie marnuj czasu i skontaktuj się z nami. Mamy zespół copywriterów, który na co dzień tworzy teksty dotyczące każdej branży. Doskonale radzimy sobie z tekstami o różnym charakterze – od specjalistycznych artykułów, przez klasyczne wpisy poradnikowe, po krótkie teksty na social media. Zadbamy o to, aby każdy element artykułu, w tym lead, był idealny. Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z tą ofertą, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *