blog copywriting

Czy długość artykułów jest ważna?

Pisanie artykułów blogowych nadal zapewnia wiele korzyści – wzrost ruchu na stronie, budowanie pozycji eksperta w branży, a często też wzrost widoczności i zaufania wobec marki. Pytanie brzmi, jak pisać artykuły na bloga, które zapewnią wszystkie te korzyści? Najważniejsza jest wartość – do tego potrzebna jest wiedza na temat branży i odbiorców. Co jeszcze ma znaczenie? Istnieje wiele mitów na temat długości artykułów. Dlatego sprawdźmy, jak to jest naprawdę. Przekonajmy się, czy długość artykułów jest ważna.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czy długość artykułu ma wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?

Większość firm decyduje się na prowadzenie bloga firmowego z dwóch powodów:

  • aby dostarczyć użytkownikom odpowiedzi na często zadawane przez nich pytania i dzięki temu pokazać swoją wiedzę,
  • oraz po to, żeby zwiększyć ruch na stronie z wyszukiwarki Google.

Oczywiście powodów może być znacznie więcej, ale to te najpopularniejsze i to nie bez powodu, bo zapewniają też największe korzyści dla marki. 

Dlatego kluczowe pytanie brzmi – jak pisać treści, które zapewnią wysokie pozycje w Google i faktycznie staną się wartością dodaną w strategii marketingowej Twojej marki? 

Jednym z czynników może być długość treści blogowych. Piszemy może, gdyż nie jest to żelazna zasada, choć na tyle często się sprawdza, że warto ją przetestować. 

Długie teksty blogowe mogą być pozytywnie oceniane przez roboty Google, a przez to wyżej pozycjonowane, bo:

  • zapewniają sporo przestrzeni do pełnego rozwinięcia tematu,
  • pozwalają na naturalną optymalizację treści pod SEO,
  • potencjalnie odpowiadają na pytania klienta, a tym samym zwiększają skuteczność samej wyszukiwarki Google.

Pytanie brzmi, czy zawsze długie treści są bardziej merytoryczne i wartościowe dla użytkowników niż te znacznie krótsze? Odpowiedź brzmi – to zależy. Od branży, konkurencyjności, faktycznej jakości artykułu, optymalizacji treści, mocy domeny i wielu innych czynników. Dlatego możemy uznać, że długość treści to tylko jeden z czynników, który może, ale nie musi wpływać na pozycjonowanie artykułu w wyszukiwarce.

Długość artykułu a SEO

Dla Google najważniejsza jest wartość. Minęły już czasy, kiedy najważniejsze było przeładowanie artykułu słowami kluczowymi i lanie wody. Nie oznacza to, że nie warto pisać długich artykułów. Po prostu tworząc artykuł na bloga firmowego, zadbaj o to, aby był:

  • merytoryczny, 
  • napisany zrozumiałym dla użytkownika językiem,
  • wyczerpujący.

Zatem, czy długość artykułów jest ważna dla Google? Tak, ale dla Google najważniejsza jest jakość, a nie ilość. Co nie oznacza, że nie można połączyć tych dwóch cech, czyli stworzyć długi artykuł, który odpowiada na pytania użytkowników i dostarcza odpowiedniej ilości informacji.

Jak długie powinny być teksty na stronie? 

Zastanawiasz się, jaka jest idealna długość tekstów na stronie? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

  • Ile znaków powinien mieć artykuł na blogu?

Wielu właścicieli stron i firm oraz początkujących copywriterów zastanawia się, na ile znaków pisać artykuł na bloga, aby wyprzedzić konkurencję. Od lat za minimalną długość artykułu na blogu uznaje się 300 słów, czyli ok. 2000-2500 znaków ze spacjami. 

Średnio jak długi powinien być wpis na blogu w 2024 roku? Zgodnie z badaniami Semrush największy ruch organiczny generują artykuły, które mają ponad 3000 słów. Dotyczy to rozbudowanych poradników specjalistycznych. Taka długość tekstu na blogu ma pozwolić na szczegółowe rozwinięcie artykułu, optymalizację pod kątem SEO i stworzenie ciekawego tekstu, który zatrzyma użytkownika na stronie. 

Istnieje jeszcze jedna dobra wskazówka na to, ile znaków powinien mieć artykuł na blogu. To analiza konkurencji. Gdy skorzystasz z narzędzi np. Surfer SEO, dowiesz się nie tylko, jak zoptymalizować tekst pod SEO, ale też zyskasz przydatną wskazówkę dotyczącą optymalnej długości tekstu. Narzędzie czerpie informacje na podstawie artykułów o tej samej tematyce, znajdujących się na pierwszych miejscach na liście wyszukiwań w Google.

  • Jak długi powinien być opis kategorii?

Popularnym trikiem w trakcie pozycjonowania jest tworzenie długich opisów kategorii przepełnionych słowami kluczowymi. Czy to zła metoda? Niekoniecznie. Ważne jest to, aby treść znalazła się w odpowiednim miejscu. Na przykład, gdy dodasz opis kategorii na górze strony, nie może być on zbyt długi, ewentualnie powinien zawierać przycisk „rozwiń”. 

Długość opisu kategorii na górze powinna być taka, aby klient mógł dostrzec pierwszą linię z produktami jeszcze ponad linią zanurzenia, czyli przed scrollowaniem. Dłuższy opis lepiej dodać na końcu, po produktach. Częstą praktyką jest dopasowanie długości opisu kategorii do konkurencyjności w danej branży i pisanie minimum 2000 znaków ze spacjami.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt
  • Jaka jest najlepsza długość opisy produktu?

Opis produktu to specyficzny rodzaj tekstu, którego długość powinna być powiązana z tym, czy w treści zawarto najważniejsze informacje:

  • skład produktu, z czego został wyprodukowany,
  • zastosowanie,
  • korzyści dla użytkownika,
  • wygląd, aspekt wizualny,
  • liczebność.

Im bardziej zaawansowany i wielofunkcyjny jest produkt, tym opis powinien być dłuższy i odwrotnie, proste produkty nie wymagają długich opisów. Duże znaczenie będzie miało też precyzyjne dobranie słów kluczowych do opisu produktu i naturalne umieszczenie ich w tekście.

Kiedy użytkownicy wolą długie artykuły blogowe, a kiedy krótkie?

Niestety nie ma jednej długości tekstu, która zawsze się sprawdza i zapewnia największe korzyści. Rozumiemy, byłoby to sporym ułatwieniem, ale nie tak to działa. Długość tekstów powinna być dopasowana do potrzeb odbiorców. 

Dlatego warto zastanowić się nie tylko nad tym, czy tekst blogowy zawiera praktyczne informacje i jest wartościowy, ale też, jak długie teksty chcą czytać użytkownicy, którzy należą do Twojej grupy docelowej. To wpłynie pośrednio na pozycje w Google. Użytkownicy będą chętniej czytać takie teksty, udostępniać je czy komentować. Roboty Google uznają, że tekst jest wartościowy dla czytelnika i doceni go podniesieniem pozycji w Google. To duże uproszczenie, ale jednak bardzo prawdopodobne.

Dlatego podczas zastanawiania się, czy długość artykułów jest ważna i ile znaków powinien mieć artykuł, kieruj się tymi zasadami.

Kiedy warto pisać długie artykuły?

Długie teksty blogowe to dobry wybór, gdy chcesz dodać na bloga firmowego specjalistyczny artykuł. Będzie on pozytywnie odbierany przez osoby, które chcą poszerzyć swoją wiedzę, a może już są specjalistami, ale nadal chcą poprawić swoje umiejętności. 

Długie i wartościowe artykuły chętnie czytają właściciele małych firm, którzy chcą zwiększyć swoją wiedzę, ale także każda osoba, która chcą zaoszczędzić i zrobić coś samodzielnie. Dlatego dużą popularnością cieszą się też case study i poradniki, pokazujące krok po kroku, jak coś zostało przygotowane i jakie rezultaty pozwoliło to osiągnąć.

Artykuły tego typu są również idealne do omówienia tematów, które mają duży potencjał SEO, bo pozwalają na użycie wielu słów kluczowych i różnych wariantów fraz. Długa treść sprawdzi się także, jeśli zależy nam na budowaniu autorytetu w danej dziedzinie.

Długość artykułów jest ważna również, gdy chcesz dodać na bloga ponadczasowe treści, które nie tracą na aktualności i będą zapewniały czytelnikom solidną dawką informacji. Z perspektywy właściciela strony takie treści staną się źródłem regularnego dopływu ruchu na stronie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Kiedy lepiej postawić na krótsze treści?

Krótkie teksty blogowe to dobra propozycja, gdy chcesz przekazać jakiś news, np. na temat zmian godzin otwarcia firmy czy nowej usługi. Wtedy klient będzie na bieżąco. To też idealny wybór dla zapracowanych osób, bo to jedyna szansa na to, żeby przeczytały artykuł na Twojej stronie. Krótkie teksty dobrze sprawdzają się w mniej konkurencyjnych branżach i wśród osób, które szukają odpowiedzi na konkretne pytanie, zamiast zagłębiania się w temat.

Z perspektywy SEO dobrym rozwiązaniem może być tworzenie tzw. artykułów matka, która zawiera podstawowe informacje i linkowanie wewnętrzne do artykułów, które omawiają bardziej szczegółowe pojęcia czy zjawiska. Takie wyjaśniające teksty nie muszą być długie, aby pozytywnie wpływać na pozycjonowanie. Przemyślane linkowanie wewnętrzne i tak pozwoli zatrzymać użytkownika na dłużej na Twojej stronie.

Pamiętaj – gdy długość artykułu na blogu będzie dopasowana do potrzeb czytelnika, zwiększysz też jego zaangażowanie.

Krótkie vs. długie artykuły blogowe – jakie mają zalety i wady?

Nie wiesz, czy długość artykułów jest ważna? Przeanalizujmy wspólnie, jakie zalety i wady mają długie oraz krótkie teksty blogowe.

Zalety i wady krótkich artykułów

Wśród zalet krótkich tekstów na pewno warto wskazać możliwość szybkiego zapoznania się z treścią. Dlatego tak świetnie ta forma sprawdza się w komunikatach prasowych czy artykułach informacyjnych. Pisanie ich zajmuje mniej czasu, więc pozwala na zachowanie większej regularności publikacji bez ponoszenia dużych kosztów.

Jednak wadą krótkich tekstów jest to, że użytkownicy mogą szybciej wyłączać stronę, a tym samym Google może uznać, że treści nie spełniły oczekiwań. Mniej słów oznacza mniej miejsca na rozwinięcie tematu. W przypadku bardziej złożonych zagadnień krótkie treści nie dostarczają najważniejszych informacji i nie spełniają oczekiwań odbiorcy. W niektórych branżach mają też mniejsze szanse na konkurowanie z długimi tekstami w wynikach wyszukiwania.

Wady i zalety długich artykułów blogowych

Dłuższe treści pozwalają na głębszą analizę i dokładniejsze omówienie tematu. Dzięki temu często uznawane są za bardziej przydatne z perspektywy odbiorców. Przez to też mogą wzbudzać większe zaufanie i budować autorytet marki. Z perspektywy SEO w długich artykułach zyskujesz więcej miejsca na wykorzystanie ściśle powiązanych z tematem słów kluczowych. Może to zwiększyć widoczność marki w sieci.

Jednak, jeśli użytkownicy nie poszukują długich treści, bo np. nie mają czasu, żeby je czytać, to publikacja takich treści będzie błędem. Poza tym długie artykuły wymagają więcej czasu na ich przygotowanie, a przy tym są droższe, gdy zlecasz ich napisanie copywriterowi.

🚀 Długość artykułów ma znaczenie. Staraj się ją dostosowywać do oczekiwań klientów

Długość artykułów ma znaczenie, ale tylko, gdy ilość idzie w parze z jakością. Gdy zastanawiasz się, ile znaków powinien mieć artykuł na bloga czy jak długi powinien być opis kategorii, zastanów się, czego oczekuje Twój klient. Dopiero później zwróć uwagę na konkurencyjność, potencjał wybranego tematu czy zasoby finansowe.

Przeczytaj także:

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *