
Martwe linki wpływają negatywnie na doświadczenia użytkowników, a także na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego nie ignoruj tego problemu, wyeliminuj go, zanim dead linki doprowadzą do spadku konwersji. Dowiedz się, co to jest martwy link i jak go usunąć.

Co to jest martwy link?
Możesz spotkać się z różnymi nazwami martwych linków – niekiedy stosowane jest angielskie nazewnictwo, czyli dead links lub broken links. Jednak każda z tych nazw odnosi się do tego samego zjawiska.
Co to jest martwy link? To odnośnik, który nie prowadzi do żadnej istniejącej strony lub zasobu w Internecie. Kliknięcie w taki link skutkuje wyświetleniem się błędu – najczęściej strony 404.
Istnieją dwa rodzaje martwych linków, oto one:
- wewnętrzne dead links – to niedziałające linki w obrębie domeny, powstają np. na skutek zmiany adresu URL artykułu na blogu,
- zewnętrzne dead links – to martwe linki pojawiające się na innych domenach.
Dlaczego powstają martwe linki?
Martwe linki mogą być efektem problemów technicznych i błędów w zarządzaniu treścią na stronie internetowej. Niekiedy nie masz kontroli nad linkami, ale możesz kontrolować ich stan i w razie konieczności informować o błędzie administratora strony.
Skoro wiesz już, co to jest martwy link, to odkryj teraz, dlaczego powstają dead links.
- Przez usunięcie strony – to jedna z najczęstszych przyczyn pojawienia się martwych linków. Jeśli usuniesz podstronę, produkt czy też kategorię, do której prowadził link, znajdujący się np. na blogu, to powstanie martwy link.
- Przez nieprawidłowo sformatowany adres URL – niekiedy dead links powstają przez błąd w zapisie adresu URL. Wystarczy literówka lub brak jednego znaku, aby link był nieaktywny i prowadził donikąd.
- Przez zmianę struktury adresów URL – wprowadzenie nowych kategorii czy też usunięcie starych może prowadzić do powstania broken links, jeśli nie zastosujesz przekierowań na aktywny link.
- Przez zmianę nazwy domeny – przeniesienie strony na nową domenę bez odpowiedniego przekierowania sprawi, że wszystkie dotychczasowe linki będą prowadzić na starą domenę, więc staną się nieaktywne.
- Przez awarię wtyczki – jeśli masz stronę opartą na systemie CMS, to także awaria lub dezaktywacja wtyczek zarządzających linkami, może doprowadzić do powstania dead links.
Jak martwe linki wpływają na SEO i UX?
Czy warto w ogóle naprawiać martwe linki? Oczywiście, że tak, ponieważ wpływają negatywnie zarówno na SEO, jak i doświadczenia użytkowników. Dla wyszukiwarek dead links są sygnałem zaniedbania, co powoduje obniżenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Natomiast u użytkowników martwe linki są źródłem frustracji, co może doprowadzić do braku chęci do dalszego przeglądania Twojej witryny.
Sprawdź, jak martwe linki wpływają na SEO i UX.
Błędy indeksowania
Martwe linki utrudniają robotom Google skuteczne indeksowanie strony. Kiedy trafiają one na niedziałające odnośniki, dochodzi do przerwania procesu skanowania witryny. W konsekwencji roboty mogą pominąć istotne treści, które nie pojawią się w wynikach wyszukiwania. Przez to strona może być mniej widoczna w Google lub też dojdzie do zaindeksowania nieistniejących kategorii, produktów lub podstron.
Obniżenie jakości witryny
Jak martwe linki wpływają na SEO? Mogą doprowadzić do obniżenia oceny jakości strony. Roboty Google analizują poprawność techniczną witryny i m.in. na tej podstawie ją oceniają. Kilka dead link nie powinno mieć negatywnego wpływu, ale już większa liczba martwych linków może doprowadzić do spadku widoczności witryny w wynikach wyszukiwania – będzie to wynikało ze spadku wiarygodności strony.
Zmniejszenie ruchu na stronie
Jeśli użytkownicy będą często trafiali na niedziałające odnośniki, to bardzo możliwe, że zrezygnują z dalszego przeglądania witryny. Spowoduje to wzrost współczynnika odrzuceń, a to negatywnie wpłynie na ocenę strony przez algorytmy wyszukiwarek. Doprowadzi to również do problemów z budowaniem zaangażowanej społeczności, a przez to dostrzeżesz też spadek konwersji.
Przerwanie ścieżki linkowania wewnętrznego
Co jeszcze może sprawić, że dead link wpłynie negatywnie na SEO? Warto wspomnieć o tym, że martwe linki przerywają ścieżkę linkowania wewnętrznego witryny. W konsekwencji roboty Google mają problem ze zrozumieniem hierarchii treści. Oczywiście błędy w linkowaniu on-site prowadzą także do negatywnych doświadczeń użytkowników, którzy nie mogą płynnie przejść do kolejnej podstrony, powiązanego artykułu na blogu itp.
Negatywne doświadczenia użytkowników
Co czują użytkownicy klikający link, który prowadzi do strony z błędem 404? Frustrację, zdezorientowanie i zniechęcenie. Nie oczekuj, że Internauci poświęcą więcej czasu na znalezienie prawidłowej strony, po prostu wyłączą Twoją witrynę. Martwy link doprowadzi także do zmniejszenia zaufania wobec Twojej marki.
Problemy z poruszaniem się po stronie
Broken linki utrudniają nawigację, a tym samym uniemożliwiają odbiorcom znalezienie kluczowych informacji. Szczególnie wpływa to na pogorszenie doświadczenia użytkownika w przypadku stron z dużą liczbą podstron, gdzie spójna struktura linków ma kluczowe znaczenie.
Jak znaleźć dead link?
Na szczęście proces poszukiwania dead link może być naprawdę prosty. Wystarczy, że wykorzystasz do tego narzędzia lub rozszerzenia do przeglądarki np. Check my links czy też Broken link Checker. Dowiedz się, jak znaleźć dead link.
Narzędzia do analizy SEO
Zdecydowanie polecamy tę metodę znajdywania dead link. Za pomocą dedykowanych narzędzi możesz szybko i łatwo wykryć martwe linki znajdujące się w obrębie witryny. Dlatego to dobre rozwiązanie do większych stron z dużą liczbą podstron i linkowań, gdzie samodzielna analiza byłaby zbyt czasochłonna.
Szczególnie polecamy poniższe narzędzia SEO do wyszukiwania dead link:
- Screaming Frog SEO Spider – skanuje całą witrynę i na podstawie zebranych danych wskazuje niedziałające linki, statusy HTTP, a także lokalizację problematycznych odnośników,
- Ahrefs – świetnie sprawdzi się do wykrywania błędów zarówno w linkach wewnętrznych, jak i zewnętrznych, narzędzie możesz też wykorzystać do analizy wpływu martwych linków na SEO,
- Semrush – po włączeniu audytu technicznego witryny, narzędzie automatycznie znajdzie martwe linki,
- Google Search Console – to darmowe narzędzie od Google także pomoże Ci w monitorowaniu stanu witryny w wynikach wyszukiwania, bez problemu znajdziesz też strony, które powodują błędy 404.

Wtyczki do WordPressa
Masz stronę internetową opartą na WordPressie? Zatem możesz znaleźć martwe linki z wykorzystaniem dedykowanych wtyczek, takich jak:
- Broken Link Checker – automatycznie sprawdza witrynę pod kątem martwych linków, wskazuje też ich dokładną lokalizację,
- Yoast SEO – choć ta wtyczka głównie służy do optymalizacji SEO, możesz ją również wykorzystać do odnalezienia dead links na stronie.
Darmowe narzędzia online
Prowadzisz niewielką stronę z kilkoma podstronami i chcesz przeanalizować strukturę linków? Nie musisz korzystać z płatnych i skomplikowanych w użyciu narzędzi, bo dostępne są także darmowe narzędzia online. Choć nie są tak dokładne i nie dostarczają tylu informacji, co płatne narzędzia, to i tak pozwalają na szybką analizę witryny. Polecamy poniższe narzędzia:
- Dead Link Checker – przeszukuje witrynę pod kątem martwych linków i generuje całkiem szczegółowy raport,
- W3C Link Checker – dokładnie sprawdza stronę, a do tego analizuje status HTTP każdego linku.
Jak naprawić martwe linki?
Wiesz już, co to są martwe linki i potrafisz je odnaleźć na stronie, ale nie wiesz, jak je naprawić? Istnieje kilka skutecznych metod, dzięki którym zapobiegniesz powstawaniu dead links lub też je usuniesz. Przekonaj się, jak naprawić martwe linki.
Regularnie aktualizuj adresy URL
Skoro jedną z głównych przyczyn powstawania martwych linków, jest brak aktualizacji odnośników, to istnieje całkiem proste rozwiązanie na wyeliminowanie tego problemu. Powinieneś zadbać o regularną aktualizację odnośników – np. po wprowadzeniu zmian w strukturze strony.
Po każdej zmianie struktury kategorii, usunięciu produktu lub zmianie tytułu artykułu, sprawdź, czy działają wszystkie odnośniki. Możesz to zrobić ręcznie lub z wykorzystaniem polecanych przez nas narzędzi.
Regularna kontrola istniejących linków pozwoli Ci zapobiec pojawieniu się martwych linków. Dzięki temu nie powstaną błędy, które mogłyby spowodować spadek konwersji lub problemy z indeksacją.
Usuń niedziałające linki
Jak naprawić martwe linki? Niektóre z nich możesz po prostu usunąć. Zdecyduj się na tę opcję, jeśli chcesz całkowicie zmienić strukturę linkowania wewnętrznego. Wtedy wystarczy, że z pomocą narzędzia znajdziesz martwy link i go usuniesz. Sprawdź, czy nie wpłynęło to negatywnie na spójność tekstu. Później dodaj nowe linki, aby ułatwić poruszanie się po stronie – użytkownikom i robotom Google.
Użyj przekierowania 301
Zmieniłeś adres domeny, kategorii, produktu itp.? Wtedy dobrym sposobem na poradzenie sobie z martwymi linkami jest przekierowanie 301. Dzięki niemu użytkownicy i roboty Google zostaną automatycznie przeniesieni do prawidłowej strony.
Jak możesz włączyć przekierowanie 301? Oto kilka metod:
- jeśli masz dostęp do serwera, to skonfiguruj przekierowanie w pliku .htaccess, wystarczy, że dodasz odpowiednią komendę np. Redirect 301 /stary-adres-url https://twojastrona.pl/nowy-adres-url;
- na WordPressie możesz również użyć wtyczki np. Redirection, które umożliwiają szybkie tworzenie przekierowań.
Stwórz stronę z błędem 404
Wbrew pozorom to także może być skuteczny sposób na poradzenie sobie z martwymi linkami. Jeśli masz wiele dead linków do naprawy, a nie możesz natychmiast ich wszystkich poprawić, to ręcznie włącz stronę z błędem 404. Zrób to jedynie w przypadku stron o niskim priorytecie, które są rzadko włączane przez użytkowników.
Wytyczne Google wyraźnie wskazują na to, że strony z błędem 404 mogą być uznawane za średniej jakości, jeśli pomożesz użytkownikom w przejściu na inną podstronę np. na stronę główną.
Dodaj też komunikat, wyjaśniający awarię strony. Jak możesz to zrobić? Wystarczy, że stworzysz własny plik HTML o nazwie „404.html” lub „404.php” i umieść go w katalogu serwera. Następnie przy pomocy właściwego pliku konfiguracyjnego np. .htaccess możesz ustawić przekierowanie do błędu 404. Najlepiej, jeśli projekt tej strony będzie spójny z designem witryny – wykorzystaj ten sam font, kolory i dodaj logo. Warto również umieścić pole wyszukiwania i odnośniki do najpopularniejszych podstron, dzięki czemu zwiększysz szanse na zatrzymanie użytkownika i robotów Google na Twojej stronie.
🚀 Pozbądź się martwych linków i dbaj o doświadczenia użytkowników
Martwe linki to odnośniki, które prowadzą do nieistniejących stron, a przez to mogą wpływać negatywnie na SEO i doświadczenia użytkowników. Dead links powstają na skutek usunięcia podstron, kategorii czy produktów, a także błędów w adresach URL. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzi takich jak Screaming Frog SEO Spider, Google Search Console czy też wtyczek typu Broken Link Checker, a znacznie szybciej znajdziesz martwe linki. Będziesz mógł wtedy przystąpić do ich usuwania. W tym celu możesz wdrożyć przekierowanie 301. Zadbaj również o regularną kontrolę linków, aby jak najszybciej znaleźć problem w postaci martwych linków.
