blog SEO

Audyt SEO – czym jest? Przekonaj się, dlaczego warto go przeprowadzić!

audyt SEO

Jeśli posiadasz stronę internetową, z pewnością zdarzyło się już, że słyszałeś o audycie SEO. W ten sposób nazywa się proces oceny strony internetowej, którego celem jest znalezienie obszarów wymagających optymalizacji, aby zapewnić lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Dopiero po przeprowadzeniu takiej analizy i zebraniu wniosków można przygotować indywidualną strategię dla witryny. Dowiedz się więcej na temat audytu SEO z naszego artykułu już teraz!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Definicja audytu SEO 

Zanim dowiesz się, na czym dokładnie polega audyt SEO i dlaczego warto się na niego zdecydować, powinieneś uzyskać informację, czym w ogóle jest ten proces. Otóż audytem SEO (Search Engine Optimization) nazywamy proces oceny strony internetowej pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania organicznego w wyszukiwarkach internetowych takich jak np. Google. 

To właśnie dzięki audytowi SEO możesz dowiedzieć się, jakie błędy utrudniają witrynie osiągnięcie widoczności w organicznych wynikach. Za jego przeprowadzenie zwykle odpowiada ekspert SEO lub zespół SEO. Warto podkreślić, że zrobienie audytu i wysłanie dokumentu to nie koniec pracy dla agencji marketingowej. Ważnymi etapami jest jego omówienie, dostosowanie odpowiednich rozwiązań, a na samym końcu – weryfikacja wdrożeń.

Brief przed audytem SEO – dlaczego ma duże znaczenie?

Decydując się na zlecenie audytu SEO agencji marketingowej, warto wypełnić brief, czyli dokument, który w krótkiej i przystępnej formie zbiera najistotniejsze informacje potrzebne do zrealizowania zleconej pracy. 

Przedsiębiorca powinien podać w nim jak najwięcej danych, ponieważ dzięki temu specjaliści SEO mogą lepiej zrozumieć cele i priorytety biznesowe klienta oraz dostosować audyt w ten sposób, aby skupić się na obszarach najważniejszych dla sukcesu firmy. Brief marketingowy pozwala ustalić również takie informacje jak np. forma audytu SEO – możliwości jest tutaj sporo, ponieważ może to być np. e-mail.

Eksperci mogą także lepiej zrozumieć samą markę, branżę, grupę docelową czy konkurencję. Co więcej, już na etapie briefu mogą zostać określone dotychczas przeprowadzone działania SEO, osiągnięcia czy występujące problemy, co zdecydowanie może być pomocne dla agencji marketingowej. 

Fragment briefu obowiązującego w naszej agencji Efectownia.

Na czym polega audyt strony internetowej?

Audyt strony internetowej to kompleksowy proces oceny i analizy różnych aspektów strony w celu zidentyfikowania słabych punktów i możliwości optymalizacji. Obejmuje analizę techniczną, architektury treści, linkowania wewnętrznego, backlinków oraz porównanie konkurencji. Czytaj dalej i dowiedz się więcej na temat tego, na czym polega audyt strony internetowej. 

Analiza techniczna strony internetowej

Podczas audytu SEO strony internetowej największe znaczenie ma zdecydowanie analiza techniczna. To właśnie ona umożliwia pozbycie się błędów występujących w serwisie. Podczas tego etapu należy wziąć pod uwagę szczególnie sprawdzenie poprawności kodu HTML – jest to podstawa każdego audytu SEO. Istotnymi elementami analizy technicznej jest też weryfikacja:

  • szybkości wczytywania strony,
  • danych strukturalnych,
  • certyfikatu SSL,
  • meta title i meta description, 
  • mapy witryny,
  • responsywności strony,
  • optymalizacji elementów graficznych. 

Są to oczywiście przykładowe elementy, które bierze się pod uwagę podczas analizy technicznej strony internetowej. SEOwcy uwzględniają ich znacznie więcej, a wszystko po to, aby skutecznie pozbyć się nieprawidłowości z serwisu. 

Źródło: PageSpeed Insights

Analiza architektury informacji

Innym zadaniem specjalisty SEO podczas wykonywania audytu SEO jest analiza architektury informacji. W tym aspekcie znaczenie ma:

  • wdrożenie potrzebnych kategorii,
  • dodanie nawigacji fasetowej,
  • publikowanie unikalnych i wyczerpujących temat treści,
  • odpowiednia hierarchia nagłówków,
  • formatowanie tekstów.

Analiza architektury informacji jest niezwykle ważnym elementem w kontekście pozycjonowania i nie można go lekceważyć, ponieważ wpływa na doświadczenia użytkownika, czyli User Experience. Gdy architektura informacji jest dobrze zbudowana, użytkownicy mogą szybko i efektywnie korzystać ze stron. Przeprowadzając analizę architektury informacji, można znaleźć nieprawidłowości w tym obszarze i elementy, które wymagają poprawy. 

Źródło: Screaming Frog

Analiza linkowania wewnętrznego

Dbając o linkowanie wewnętrzne, można znacząco poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest to zatem narzędzie, z którego koniecznie powinieneś korzystać. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu wyszukiwarka może lepiej zrozumieć i uporządkować Twoją stronę, a poza tym ułatwia osobom odwiedzającym poruszanie się po witrynie. Analiza linkowania wewnętrznego wymaga sprawdzenia, czy w odpowiednich miejscach zastosowano linkowanie wewnętrzne, czyli m.in. w menu głównym, stopce, czy sidebarach. 

Znaczenie mają również linki we wpisach blogowych, czy w opisach kategorii i produktów, ponieważ wewnętrzne odnośniki są zachętą dla użytkowników do dłuższego przeglądania strony. Analiza linkowania wewnętrznego wiąże się także z weryfikacją m.in.: czy tekst anchor textu jest dopasowany i czy przypadkiem nie są podlinkowywane ogólne frazy. 

Analiza profilu backlinków i historii pozyskiwania backlinków

Analiza profilu backlinków i historii pozyskiwania backlinków jest elementem audytu SEO, ponieważ odgrywają one rolę w ocenie autorytetu strony przez wyszukiwarki. Jest to proces polegający na ocenie wszystkich linków prowadzących do Twojej witryny pod kątem ich wartości dla pozycjonowania. Podczas audytu linków zwrotnych trzeba skupić się na:

  • znalezieniu wszystkich linków zwrotnych strony, co wymaga pobrania raportów z rozmaitych narzędzi, 
  • ocenie znalezionych linków, czyli zidentyfikowaniu tych dobrych i złych (szkodliwych) linków,
  • stworzeniu nowej strategii, w czym pomagają powyższe analizy. Może to polegać np. na umieszczeniu linków w miejscach, gdzie robi to konkurencja. 

Analiza backlinków jest zdecydowanie czasochłonna i wymagająca, ale absolutnie nie powinno się z niej rezygnować, ponieważ linki zwrotne to coś w rodzaju paliwa, czyli czynnika napędzającego pozycjonowanie strony. 

Źródło: Ahrefs

Porównanie z konkurencją

Szczególnie ważnym elementem audytu SEO jest także porównanie strony klienta z konkurencją. Każdy profesjonalny audyt powinien to uwzględniać. Doświadczeni SEOwcy bez problemu namierzą konkurencję klienta w bezpłatnych wynikach wyszukiwania czy konkurencję biznesową i przyjrzą się ich strategiom SEO

Podczas tego etapu pomocne może być uzyskanie, chociażby najbardziej podstawowych informacji takich jak np. widoczność konkurentów w organicznych wynikach wyszukiwania, jakość (i liczba) backlinków konkurencji czy jej aktywność w ramach content marketingu. 

Jest to bardzo ważny element całego audytu SEO, ponieważ pozwala sprawdzić, jakie są mocne i słabe strony konkurencji oraz poznać obszary, w których jest szansa na uzyskanie przewagi. 

Kiedy warto zdecydować się na audyt SEO witryny?

Zastanawiasz się, czy rzeczywiście powinieneś zdecydować się na audyt SEO witryny? Sprawdź, w jakich sytuacjach polecamy ten krok!

Podczas tworzenia nowej strony i tuż po 

Jedną z najczęstszych sytuacji, w których właściciele stron decydują się na audyt strony internetowej, jest zbudowanie nowej strony internetowej. Wówczas konieczna jest odpowiednia optymalizacja techniczna, a wszystko to po to, aby cieszyć się serwisem przyjaznym dla użytkowników, czy robotów indeksujących. 

Gdy doszło do znacznego spadku ruchu organicznego

Wykonanie audytu SEO będzie dobrym posunięciem również wtedy, gdy dostrzegasz duże spadki ruchu i wyświetleń na swojej stronie. Wówczas masz szanse uzyskać więcej informacji w tym temacie i dowiedzieć się przede wszystkim, jakie są przyczyny takiej sytuacji. To z kolei nakieruje Cię na to, jakie działania naprawcze powinny zostać podjęte. 

Po wprowadzeniu zmian na stronie

Zlecenie audytu SEO jest rekomendowane również po wprowadzeniu większych zmian na stronie internetowej. Mamy tutaj na myśli m.in. rebranding, integrację z innymi systemami czy zmianę struktury. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, jaki był wpływ wprowadzonych zmian na optymalizację strony. Czy przyniosły one oczekiwane rezultaty, a może wręcz przeciwnie? Dostarczy również informacji dotyczących możliwych problemów, które mogły spowodować wdrożone zmiany. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Przed migracją na inną domenę 

Podejmując decyzję o przeniesieniu witryny internetowej z jednego środowiska technicznego do drugiego (np. zmiana platformy CMS), warto zdecydować się najpierw na audyt SEO. To zapewni Ci punkt odniesienia do porównania strony – przed i po migracji. Możesz uznać, że jest to zupełnie niepotrzebne, ale nic bardziej mylnego! W końcu w ten sposób możesz dowiedzieć się, czy migracja miała jakiś wpływ na pozycje witryny lub efekty działań SEO. Co więcej, takie porównanie pozwoli Ci szybko namierzyć nieprawidłowości i się ich pozbyć.

Po ważnej aktualizacji algorytmu Google

Przeprowadzenie audytu SEO może być niezbędne również po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Chociaż Google codziennie wprowadza jakieś zmiany, zwykle są one dla nas niezauważalne. Gdy jednak doszło do większych modyfikacji, warto zdecydować się na audyt SEO, który umożliwi dostosowanie strony do nowych wymagań i zapobiegnie większym zmianom, jeśli chodzi o pozycje strony w wynikach wyszukiwarki. 

Profilaktycznie co pewien czas

Powinniśmy się badać nie tylko, gdy pojawią się niepokojące objawy, ale profilaktycznie. Tak samo jest z audytem SEO. Możesz zdecydować się na niego co pewien okres, aby upewnić się, że Twoja strona internetowa działa efektywnie. W ten sposób będziesz w stanie na bieżąco monitorować zmiany w zakresie optymalizacji technicznej czy widoczności w wyszukiwarce Google, a to z kolei pozwala np. wykryć potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa takie, jak chociażby ataki hakerskie. 

Dlaczego audyt SEO ma tak duże znaczenie?

Wykonanie audytu SEO jest kluczem do stworzenia najlepszej strategii SEO, a także niezbędnym elementem procesu pozycjonowania stron internetowych. To właśnie często od niego rozpoczyna się współpraca z agencją marketingową, co nie powinno dziwić, ponieważ przeprowadzając szczegółową analizę na starcie, dalsza realizacja projektu i osiągnięcie dobrych efektów jest prostsze. Oto najważniejsze powody, dla których warto zdecydować się na audyt SEO:

  • umożliwia znalezienie błędów technicznych i ich skuteczne usunięcie – dzięki ich identyfikacji i wyeliminowaniu można znacząco poprawić działanie witryny,
  • może znacząco podwyższyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania – z kolei wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może przyciągnąć więcej użytkowników na stronę, a co za tym idzie: zwiększyć ruch, konwersje i przychody,
  • umożliwia zyskanie przewagi na tle konkurentów – dzięki audytowi SEO dowiesz się, jak Twoja strona prezentuje się w porównaniu z konkurentami i co możesz zrobić, aby ją wyróżnić. 

Jakie narzędzia mogą pomóc w przeprowadzeniu audytu SEO?

Jakie narzędzia są wykorzystywane przez SEOwców podczas przeprowadzania audytu SEO? Jest ich naprawdę sporo, ale niezastąpione są przede wszystkim takie jak np.:

  • Google Search Console – jest to narzędzie w pełni darmowe od Google, które dostarcza cennych informacji nt. stanu witryny, jej obecności w indeksie Google czy widoczności,

Źródło: Google Search Console

  • Google Analytics – to kolejne darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu dowiesz się więcej nt. zachowań użytkowników oraz sposobu, w jaki trafiają na stronę i jak wchodzą z nią w interakcję, 
  • Ahrefs – to narzędzie wykorzystywane przede wszystkim do analizy profilu linków, monitorowania i wyszukiwania fraz czy oceny strony pod kątem SEO,
  • SEMrush – zaliczany jest do topowych narzędzi wykorzystywanych przez SEOwców i umożliwia analizę słów kluczowych, konkurentów czy backlinków,  
  • Senuto – to narzędzie umożliwia m.in. monitorowanie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania, badanie konkurencji, analizę słów kluczowych,

Źródło: Senuto

  • Screaming Frog – jedno z licznych narzędzi do crawlowania strony, które podczas skanowania zbiera wiele ważnych informacji z każdej analizowanej witryny, takich jak np. adresy URL stron, meta dane, meta robots czy kody odpowiedzi serwera,
  • Chrome devTools – wykorzystywane jest m.in. do weryfikacji kodu czy szybkości strony,

Źródło: Chrome devTools

  • Copyscape – narzędzie wykorzystywane do sprawdzania plagiatów online,

Źródło: Copyscape

  • Webpage test – to narzędzie do analizy procesu wczytywania strony.

Źródło: Webpage test

Oczywiście to tylko przykładowe narzędzia, z których korzystają specjaliści SEO podczas przeprowadzania audytu SEO.

Ile czasu trwa audyt SEO witryny? 

Nie można jednoznacznie określić czasu trwania audytu SEO witryny, ponieważ jest to zależne od licznych czynników, takich jak m.in.:

  • obszary poddawane analizie,
  • rozmiar strony internetowej,
  • liczba widoków,
  • wykorzystywane oprogramowanie,
  • dostępność niezbędnych danych.

Najczęściej jednak audyty SEO zajmują od kilku dni do kilku tygodni. 

Ile trzeba zapłacić za audyt SEO strony internetowej?

Koszty wykonania audytu SEO praktycznie nigdy nie są takie same, ponieważ są zależne od wielu czynników. Nie spotkasz się zatem z jednym uniwersalnym cennikiem. W każdym przypadku dokonuje się indywidualnej wyceny m.in. na podstawie: 

  • specyfiki branży,
  • wielkości strony internetowej,
  • zakresu prac do wykonania,
  • niezbędnych roboczogodzin pracy specjalisty,
  • konkurencyjności rynku. 

🚀 Audyt SEO – czym jest? Przekonaj się, dlaczego warto go przeprowadzić! Podsumowanie 

Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czym jest audyt SEO. Jest to sposób na to, aby dokonać wszechstronnej oceny strony internetowej i zrozumieć jej mocne strony oraz znaleźć obszary, które wymagają pewnych zmian. To obowiązkowy element przy tworzeniu strategii SEO. Jeśli nie zostanie przeprowadzona porządna analiza serwisu, jego pozycjonowanie może nie przynieść oczekiwanych efektów. 

Nasi specjaliści podczas wykonywania audytu SEO poddają analizie kluczowe elementy takie jak np. struktura techniczna, linkowanie czy konkurencja, dzięki czemu można zdobyć kompleksowe informacje na temat stanu witryny i wdrożyć odpowiednie strategie optymalizacyjne, aby strona znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj również o tym, że chociaż poznałeś narzędzia używane podczas audytu SEO, bez odpowiedniego doświadczenia i wiedzy nie uda Ci się samodzielnie go przeprowadzić – narzędzia są bowiem jedynie źródłem danych, a te trzeba jeszcze potrafić dobrze zinterpretować, zatem niezbędna będzie pomoc specjalisty SEO. Jeśli chcesz, abyśmy udzielili Ci wsparcia, skontaktuj się z nami już dziś w celu ustalenia szczegółów współpracy.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *