
Dostrzegasz spadek ruchu na stronie, a może stopniowo pogarsza się pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google? Przyczyną może być niski Core Web Vitals, czyli jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który skupia się na doświadczeniach użytkownika. Dlatego koniecznie, dowiedz się, co to jest Core Web Vitals i jak dobry wynik może pomóc Ci w osiągnięciu lepszych wyników w wyszukiwarce Google.

Co to jest Core Web Vitals?
Zastanawiasz się, co to jest Core Web Vitals? To zestaw najważniejszych wskaźników, które zostały wprowadzone przez Google do oceny jakości doświadczeń użytkownika na stronie internetowej. Skupia się na szybkości ładowania, stabilności wizualnej, a także łatwości interakcji.
Google od 2021 roku stopniowo wprowadza Web Vitals, aby użytkownicy mogli dopasowywać swoje strony internetowe do obowiązujących założeń. Ma to na celu ujednolicenie wytycznych związanych z User Experience (UX) – w dużym skrócie Web Vitals mają za zadanie określić, czy dana witryna z punktu widzenia odbiorców jest wygodna w użytkowaniu. Z perspektywy właściciela strony lub sklepu online ważne jest dostosowanie witryny do metryk Web Vitals, ponieważ wpływa to zarówno na pozycję w Google, jak i na konwersję.
Jakie wskaźniki wchodzą w skład Core Web Vitals?
Core Web Vitals obejmuje trzy kluczowe wskaźniki, które mierzą różne aspekty doświadczeń użytkownika na stronie, są to: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) i Cumulative Layout Shift (CLS). Każdy z nich odpowiada za inne elementy, takie jak szybkość ładowania, responsywność i stabilność wizualną strony. Wspólnie tworzą kompleksowy obraz wydajności witryny i pokazują, czy strona jest przyjazna dla użytkowników. Wpływ na to mają także inne, choć nieco mniej ważne wskaźniki Web Vitals.
Przekonaj się, jakie wskaźniki wchodzą w skład Core Web Vitals.
Largest Contentful Paint (LCP)
Largest Contentful Paint (LCP) to wskaźnik, który mierzy czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, gdy największy widoczny element na ekranie zostaje w pełni załadowany. Może to być obraz, wideo czy po prostu blok tekstowy. Google uznaje, że LCP na poziomie do 2,5 sekundy jest optymalny. Jeśli Twoja strona notuje wynik na poziomie 2,5-4 sekund, to oznacza, że wymaga poprawy. Wynik powyżej 4 sekund jest niedostateczny i wyraźnie wpływa na pogorszenie doświadczeń użytkowników.
Largest Contentful Paint to ważny wskaźnik Web Vitals, ponieważ wskazuje, jak szybko użytkownik widzi najważniejsze treści, które zostały umieszczone na stronie. Ma to wpływ na pierwsze wrażenie, pozycję w wyszukiwarce, a także satysfakcję użytkowników.
Zazwyczaj na pogorszenie LCP wpływ mają:
- wolny serwer,
- zbyt duże obrazy,
- blokujące zasoby np. nieoptymalne CSS i JavaScript.
Jak poprawić wskaźnik Largest Contentful Paint? Np. poprzez:
- zastosowanie sieci CDN,
- kompresję plików,
- optymalizację obrazów i fontów,
- zastosowanie lazy loading.
Sprawdź, dlaczego warto polepszyć szybkość ładowania strony – nie tylko ze względu na Core Web Vitals.
First Input Delay (FID)
First Input Delay (FID) to wskaźnik mierzący czas, jaki upływa od momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję ze stroną (np. poprzez kliknięcie przycisku, linku lub pola tekstowego), do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na to działanie. Zgodnie z zaleceniami Google optymalne FID wynosi poniżej 100 milisekund – jeśli wartość jest wyższa od 300 milisekund, to strona wymaga pilnej poprawy.
Dlaczego First Input Delay jest istotny? Wskaźnik ten ma znaczący wpływ na doświadczenia użytkowników. Jeśli odbiorca musi długo czekać na odpowiedź strony, to zaczyna odczuwać frustrację, a w konsekwencji może porzucić witrynę. Szczególnie jest to ważne w sklepach internetowych i aplikacjach mobilnych, ponieważ wymagają aktywnej interakcji użytkownika.
Bardzo często słabe FID jest związane z brakiem optymalizacji kodu JavaScript.
Jak poprawić First Input Delay? Zacznij od:
- eliminacji zbędnych skryptów,
- częstszego korzystania z pamięci przeglądarki,
- zmniejszenia liczby zapytań do serwera,
- zastosowania technik asynchronicznego ładowania.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Cumulative Layout Shift (CLS) to kolejny z trzech najważniejszych wskaźników Core Web Vitals, które mają największy wpływ na doświadczenia użytkowników i pozycję w wyszukiwarce Google.
CLS mierzy stabilność wizualną strony. Co to oznacza? Ocenia, jak bardzo elementy na stronie przemieszczają się podczas ładowania witryny, co często skutkuje kliknięciem nieodpowiedniego linku, buttonu czy zdjęcia. Wskaźnik ten wyraża się jako sumę przesunięć elementów w trakcie jednej sesji – wynik poniżej 0,1 jest uznawany za dobry, a powyżej 0,25 wskazuje na konieczność natychmiastowej poprawy. Pamiętaj, że do wyniku CLS nie są liczone pojawiające się pop-upy.
Warto podkreślić, że Cumulative Layout Shift w porównaniu do pozostałych dwóch wskaźników jest analizowany przez cały czas, gdy włączona jest strona – nie tylko przez pierwsze sekundy po włączeniu witryny.
Nagłe przesunięcie obrazów, pól tekstowych czy buttonów wpływa negatywnie na doświadczenia użytkowników, bo np. mają oni problem z kliknięciem odpowiedniej treści.
Jak poprawić CLS? Zacznij od:
- określenia wymiarów obrazów i multimedialnych elementów,
- korzystania z rezerwacji miejsca na reklamy,
- korzystania z font-display w CSS.
Pozostałe wskaźniki CWV
Choć głównymi wskaźnikami Core Web Vitals są LCP, FID i CLS, to istnieją także inne metryki, które wpływają na wydajność strony i doświadczenia użytkowników. Szczególnie warto zwrócić uwagę na:
- Interaction to Next Paint (INP) – mierzy czas, jaki upływa między interakcją użytkownika np. dotknięciem ekranu a momentem, gdy przeglądarka zaczyna renderować widoczną odpowiedź na tę akcję; optymalny wynik INP wynosi mniej niż 200 milisekund;
- Time to First Byte (TTFB) – mierzy czas, jaki upływa od momentu żądania strony przez przeglądarkę do chwili otrzymania pierwszego bajtu danych z serwera; TTFB powinien wynosić mniej niż 0,8 milisekundy;
- First Contentful Paint (FCP) – wskazuje, jak szybko użytkownik widzi pierwsze treści na stronie np. teksty czy obrazy; FCP powinno wynosić poniżej 1,8 sekundy;
- Time to Interactive (TTI) – określa, kiedy strona staje się w pełni interaktywna, czyli przeglądarka może zacząć reagować na działania użytkownika; akceptowalne jest TTI poniżej 3,8 sekund.
Jak Core Web Vitals wpływa na SEO?
Dlaczego Core Web Vitals ma wpływ na SEO? Wiąże się to z założeniami Google, które uznały Web Vitals za jedne z kluczowych czynników rankingowych, ponieważ odzwierciedlają jakość doświadczenia użytkownika na stronie. W konsekwencji witryny z lepszymi wynikami Core Web Vitals są premiowane w wynikach wyszukiwania Google. Poprawa tych parametrów prowadzi do lepszego UX, co z kolei wpływa na kluczowe metryki SEO, takie jak:
- czas spędzony na stronie,
- współczynnik odrzuceń,
- liczba odsłon na sesję.
Jak Core Web Vitals wpływa na SEO? Google już od kilku lat kładzie duży nacisk na dostarczanie użytkownikom stron, które są wartościowe pod względem treści, a do tego szybkie i stabilne. Dlatego witryny z niskim Core Web Vitals mogą notować spadek pozycji w wynikach organicznych – nawet jeśli znajdziesz tam wysokiej jakości content. Dla algorytmów znaczenie ma także płynne i bezproblemowe działanie strony, ponieważ oddziałuje na UX, a to zwiększa szanse na kolejne wizyty i wzrost interakcji.
Core Web Vitals wpływa także na crawl budget, czyli zasoby, jakie Google przeznacza na indeksowanie strony. Jeśli witryna jest zoptymalizowana pod kątem wydajności, to jest szybciej i dokładniej indeksowana, a to przyspiesza pojawienie się nowych treści w Google.
Znaczenie Core Web Vitals jest jeszcze szersze, bo wpływa także na konwersję. Użytkownicy chętniej wybierają oferty sklepów online, które szybko się ładują, działają poprawnie i umożliwiają łatwą interakcję.
Jak sprawdzić Core Web Vitals na stronie? 5 narzędzi
Wiesz już, jak Core Web Vitals wpływa na SEO, dlatego po prostu nie możesz ignorować tych wskaźników. Zacznij od przeanalizowania swojej strony, aby dowiedzieć się, czy pojawiają się tam problemy np. z wydajnością lub wolnym ładowaniem się strony, co mogłoby negatywnie wpływać na UX.
Jak sprawdzić Core Web Vitals? Skorzystaj z 5 polecanych przez nas narzędzi.

Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights to bardzo popularne narzędzie, które analizuje zarówno mobilną, jak i desktopową wersję strony internetowej. Narzędzie generuje raport z wynikami Core Web Vitals, a do tego sugeruje konkretne działania naprawcze. Szczególnie przydatne są rekomendacje dotyczące optymalizacji obrazów, skryptów i czasu ładowanie się strony.
Ważne jest także to, że Google PageSpeed Insights wykorzystuje dane z raportów field data, czyli rzeczywistego ruchu użytkowników, dzięki temu otrzymane wyniki są naprawdę wiarygodne.
Google Search Console
Za pomocą Google Search Console możesz wygenerować raport dotyczący Core Web Vitals – jest dostępny w sekcji „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Dzięki temu narzędziu dowiesz się, które strony wymagają optymalizacji.
Web Vitals Extension
Do monitorowania Core Web Vitals przydaje się także wtyczka Web Vitals Extension – możesz ją zainstalować w przeglądarce Google Chrome. Dzięki temu, że działa bezpośrednio w przeglądarce, to możesz od razu sprawdzić wyniki odwiedzanej witryny lub zakładki w czasie rzeczywistym. To idealna opcja dla początkujących osób, które chcą szybko odkryć źródło problemu i porównać różne strony. Wtyczka w czytelny sposób pokazuje wartości LCP, FID i CLS.
Lighthouse
Lighthouse to kolejna przydatna wtyczka, którą zainstalujesz w przeglądarce Google Chrome. Umożliwia przeprowadzenie audytu Core Web Vitals, a do tego pozwala na wygenerowanie szczegółowego raportu z danymi laboratoryjnymi. Zaletą Lighthouse jest to, że analizuje zarówno wydajność strony, jak i jej dostępność oraz SEO. Dzięki temu szybko zidentyfikujesz problemy z renderowaniem witryny i odkryjesz, które elementy powodują opóźnienia.
Chrome DevTools
Potrzebujesz bardziej zaawansowanego narzędzia do mierzenia Core Web Vitals? Dobrze może sprawdzić się wtyczka Chrome DevTools. Za pomocą tego narzędzia przeprowadzisz szczegółową analizę w czasie rzeczywistym. Szczególnie zachęcamy do włączenia zakładki „Performance”, dzięki której możesz monitorować kluczowe wskaźniki CWV podczas symulacji ładowania strony. Chrome DevTools umożliwia także debugowanie problemów z przesunięciami elementów i analizę opóźnień interakcji.
Jak poprawić Core Web Vitals na stronie?
Poprawa Core Web Vitals wymaga kompleksowego podejścia, które powinno obejmować zarówno optymalizację techniczną, jak i dostosowanie treści oraz multimediów. Dowiedz się, jak skutecznie poprawić Core Web Vitals na stronie, aby polepszyć doświadczenia użytkowników i pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Zoptymalizuj obrazy i multimedia
Obrazy mają największy wpływ na wskaźnik LCP, dlatego ważna jest poprawa ich wydajności. Zacznij od skompresowania plików za pomocą narzędzi np. TinyPNG, zapisuj też grafiki w nowoczesnych, lekkich formatach typu WebP – przeczytaj też nasz artykuł na temat optymalizacji obrazów pod kątem SEO.
Kolejnym krokiem powinno być wdrożenie lazy loading, czyli techniki ładowania obrazów dopiero wtedy, gdy użytkownik przewinie stronę do miejsca, gdzie znajdują się te grafiki. Pozwala to na znaczne zmniejszenie czasu początkowego ładowania strony.
Kluczowe znaczenie ma określenie różnych rozmiarów obrazów – w wersji desktopowej i mobilnej. W ten sposób zapobiegniesz przesuwaniu się układu witryny (CLS).
Wykorzystaj szybszy hosting
Jak zwiększyć wydajność strony? Niezbędny jest szybki hosting, dlatego wybierając dostawcę, zwróć uwagę na lokalizację serwerów i ich zdolność do obsługi także większego ruchu. Dobrym rozwiązaniem możesz też być Content Delivery Network (CDN), ponieważ zapewnia większą stabilność strony w przypadku dużego obciążenia. Dzięki temu ograniczysz ryzyko awarii lub spowolnień.
Skonfiguruj też cache na poziomie serwera, aby poprawić dostępność często wykorzystywanych zasobów – nie będzie to wymagało ponownego ładowania tych zasobów.
Zmniejsz i zoptymalizuj kod
Niepotrzebne linie kodu, niezoptymalizowane skrypty czy zbyt duże pliki CSS i JavaScript to częste powody słabego wyniku Core Web Vitals. Co zrobić, żeby w takiej sytuacji poprawić CWV? Niezbędna jest minifikacja kodu, czyli usunięcie zbędnych znaków, spacji czy komentarzy. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia np. Terser lub CSSNano.
Rozwiązaniem może też być łączenie plików CSS i JavaScript, ponieważ zmniejszy to liczbę zapytań do serwera, co przyspieszy ładowanie strony. Stosuj też atrybuty „defer” i „async”, ponieważ pozwalają na równoczesne ładowanie skryptów z innymi zasobami. Powoduje to zmniejszenie opóźnień i poprawę FID.
Popraw stabilność wizualną strony
Jednym z najczęstszych problemów wpływających na Cumulative Layout Shift są dynamiczne zmiany układu strony. Możesz w prosty sposób naprawić ten błąd dzięki przeznaczeniu odpowiedniej przestrzeni na stronie na multimedia i reklamy. Wystarczy, że w kodzie HTML dodasz atrybuty „width” i „height”. Wtedy nie dojdzie do nagłego przesunięcia treści.
Zwróć też uwagę na ładowanie się fontów. Polecamy zastosowanie techniki font display: swap, co umożliwia wyświetlanie teksty przy użyciu zastępczego fonta, zanim docelowa czcionka zostanie załadowana. Dzięki temu unikniesz „przeskoków” tekstu podczas renderowania strony. Poza tym użytkownik jeszcze szybciej będzie mógł zapoznać się z treścią witryny.
🚀 Przyjrzyj się bliżej Core Web Vitals i poprawiaj jakość doświadczeń użytkowników
Core Web Vitals to wskaźniki oceniające wydajność strony oraz jakość doświadczeń użytkowników. Do najważniejszych wskaźników należą – Largest Contentful Paint, First Input Delay oraz Cumulative Layout Shift.
Przy pomocy wielu narzędzi i wtyczek np. Google Search Console, Lighthouse czy też Google PageSpeed Insights możesz sprawdzić, jaki jest poziom CWV Twojej strony. Powinieneś zadbać o jak najlepszy wynik, ponieważ ma to ogromny wpływ na pozycję w Google, szybkość indeksowania, współczynnik odrzuceń oraz czas spędzony na stronie.
Jeśli strona ma problem z długim ładowaniem, brakiem stabilizacji obrazu lub długim czasem reakcji, to możesz wdrożyć proponowane przez nas rozwiązania – zmniejszyć kod, zoptymalizować obrazy, skorzystać z lazy loading itp. Dzięki temu poprawisz Core Web Vitals, a Twoja strona będzie zgodna z wytycznymi Google i UX.
