
Pozycjonowanie strony internetowej to sposób na dotarcie do nowych klientów, budowanie pozycji eksperta, zwiększenie wiarygodności, a także na realny wzrost zysków. Jednak, aby osiągnąć wszystkie te korzyści, musisz spełnić dwa najważniejsze kryteria – dopasować stronę do wymagań algorytmu wyszukiwarki i opracować skuteczną, a do tego indywidualnie zaprojektowaną strategię SEO. Dlatego będziesz potrzebować do tego audytu SEO. Chcesz wykonać go samodzielnie, a może myślisz, że darmowy audyt proponowany przez agencję SEO będzie wystarczający? Zatem koniecznie dowiedz się, czym różni się darmowy audyt SEO od audytu płatnego za +2000 zł.

Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to kompleksowa analiza strony internetowej strategii SEO, której celem jest ocena dotychczasowych działań związanych z pozycjonowaniem. To też pierwszy krok, od którego należy rozpocząć pozycjonowanie strony.
Dzięki przeprowadzeniu szczegółowego audytu SEO można skutecznie zidentyfikować błędy na stronie i wskazać, które elementy można jeszcze poprawić, aby zwiększyć ich skuteczność. Audyt SEO pełni ważną funkcję, bo pomaga w wyeliminowaniu czynników, które wpływają na zmniejszenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Audyt SEO dotyczy 3 najważniejszych elementów:
- analizy treści na stronie;
- analizy linków zewnętrznych i wewnętrznych;
- analizy technicznej np. kodu HTML, prędkości ładowania się strony czy responsywności.
Co zawiera audyt SEO?
Pełny audyt SEO składa się z szeregu czynności, które następnie pozwalają dojść do pewnych wniosków i stworzyć skuteczną strategię SEO. Poznaj szczegółowy spis elementów, które sprawdzane są w trakcie audytu przez specjalistę. Dzięki temu szybciej zrozumiesz też, czym różni się płatny audyt SEO od darmowego.
Analiza treści na stronie
Podczas analizy treści sprawdzane są takie kwestie jak:
- jakość treści – sprawdzana powinna być wartość merytoryczna, zgodność z celami marketingowymi i biznesowymi, a także analiza, czy w tekstach występują błędy,
- unikalność tekstów,
- nasycenie słów kluczowych,
- długość treści,
- przejrzystość i czytelność treści – dobór czytelnych fontów, wielkość fontów, boldowanie, długość akapitów,
- analiza wykorzystanych słów kluczowych, a także fraz stosowanych przez konkurencję.
Analiza linków zewnętrznych i wewnętrznych
Co jeszcze zawiera audyt SEO? Ważne jest dokładne przeanalizowanie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego na stronie, oto najważniejsze elementy do analizy:
- jakość linków zewnętrznych,
- poziom skomplikowania nawigacji na stronie,
- liczba linków zewnętrznych,
- unikalność linków,
- naturalność przyrostu linków,
- poprawność linkowania wewnętrznego.
Analiza techniczna
Kolejnym ważnym etapem audytu SEO jest także analiza techniczna, która pozwala na dopasowanie strony do algorytmu Google.
Przedstawiamy najważniejsze elementy techniczne, jakie trzeba przeanalizować w audycie SEO:
- szybkość ładowania się strony,
- meta tagi – ocena jakości meta title i meta description,
- sprawdzenie, czy nie doszło do powstania duplikatu strony,
- poprawność kodu HTML – w tym również przeanalizowanie błędów na stronie,
- sprawdzenie, czy strona jest zaindeksowana w wyszukiwarce,
- struktura nagłówków,
- analiza adresów URL,
- czy grafiki zostały poprawnie zoptymalizowane,
- sprawdzenie, czy na stronie znajduje się plik robots.txt,
- analiza czy została wygenerowana mapa strony i dodana do Google Search Console,
- dopasowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych.
Raport
Dopiero po przeanalizowaniu wszystkich wskazanych elementów można przejść do przygotowania szczegółowego raportu SEO. Powinien zawierać informacje na temat:
- widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
- błędów na stronie,
- elementów, które wymagają poprawy, aby zwiększyć widoczność,
- pozycji słów kluczowych,
- ruchu organicznego.
Czy darmowy audyt SEO się opłaca?
Samodzielne wykonywanie audytu SEO jest czasochłonne i narażone na błędy, które realnie wpływają na efekty pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest to, żeby analizą zajęła się osoba, która ma odpowiednie doświadczenie i wiedzę. Coraz częściej można skorzystać z dwóch rodzajów audytu – darmowego i płatnego. Sprawdźmy najpierw, co zawiera darmowy audyt SEO i czy się opłaca.
- Główną zaletą darmowego audytu SEO jest brak kosztów.
- Wiele agencji SEO oferuje darmowy audyt SEO, aby zachęcić do skorzystania z ich oferty i podpisania umowy na pozycjonowanie strony.
- Warto wiedzieć, że audyt SEO często wykonywany jest z pomocą narzędzia i automatycznie generowany.
- Otrzymujesz ogólny raport z podstawowymi danymi, takimi jak np. liczba błędów technicznych, wdrożenie lub nie certyfikatu SSL, wstępna analiza treści na stronie głównej, czasem zbadana zostanie również prędkość ładowania się strony.
- Wnioski i wskazówki są ogólne lub w ogóle ich nie ma.
- Darmowy audyt SEO dotyczy często powierzchownej analizy jedynie strony głównej, zamiast całej witryny.
- Częstą specyfiką darmowego audytu jest to, że wykazywane są błędy, które nie mają realnego wpływu na pozycjonowanie, a za to pomijane lub bagatelizowane są elementy, które realnie wpływają na SEO.
Dlaczego płatny audyt SEO za +2000 zł jest sposobem na oszczędność?
Czym różni się płatny audyt SEO od darmowego?
Nie myl darmowego audytu SEO z pełną usługą, która polega na wykonaniu pełnego audytu SEO.
Najważniejsze jest to, że płatny audyt SEO wykonywany jest przez doświadczonego specjalistę ds. SEO, a często nawet przez cały zespół. Owszem podczas swojej pracy specjaliści wykorzystują specjalistyczne narzędzia, ale później na podstawie zebranych danych przygotowują zalecania i wnioski, które mają poprawić efekty SEO lub stworzyć od nowa skuteczną strategię SEO. Jeszcze jedną bardzo ważną zaletą płatnego audytu SEO jest to, że wnioski dopasowane są do specyfiki branży, w jakiej działasz i celów marketingowych, jakie chcesz osiągnąć.
Jeśli liczysz na pełen audyt SEO, który składa się z analizy technicznej, treści i linków, to zdecydowanie najbardziej opłaca się zainwestować w płatny audyt SEO, który skupia się na wszystkich tych kwestiach.
Oto 5 najważniejszych zalet płatnego audytu SEO za +2000 zł:
- rzetelne i pełne praktycznych wskazówek wnioski, które zwiększają skuteczność pozycjonowania,
- indywidualnie przygotowana analiza dopasowana do specyfiki branży i oferty,
- wskazówki, które pomagają w przyspieszeniu efektów pozycjonowania,
- przed wykonaniem usługi ustalane są również priorytety optymalizacyjne,
- cała witryna jest poddawana analizie.

Ile kosztuje audyt SEO?
Coraz częściej można znaleźć audyty SEO w różnych cenach. Należy pamiętać, że zazwyczaj cena uzależniona jest od zakresu usług. Im więcej ważnych elementów jest poddawanych analizie, tym cena rośnie. Realny wpływ na cenę ma również szczegółowość analizy każdego z elementów.
Cena za płatny audyt SEO zaczyna się od 2000 zł, ale bardzo często można znaleźć oferty, które kosztują więcej niż 2500-3000 zł.
Od czego zależy cena za audyt SEO?
- od wielkości witryny,
- szczegółowości audytu SEO – głównie dotyczy to analizy linków i konkurencji,
- od indywidualnie dopasowanych wniosków, stworzonych na podstawie analizy konkurencji i specyfiki branży.
Jednak pamiętaj, audyt SEO to inwestycja, która może realnie wpłynąć na efekty pozycjonowania strony.
Różnice między darmowym audytem a płatnym audytem SEO
Pora teraz w skrócie przedstawić, czym różni się darmowy audyt SEO od płatnego audytu SEO. Mimo że obie opcje mają na celu wykrycie błędów i wskazanie obszarów do poprawy, efekty są diametralnie różne.
Szczegółowość analizy
Darmowe audyty SEO zazwyczaj ograniczają się do podstawowych aspektów, takich jak meta tagi, liczba linków zewnętrznych czy sprawdzenie nagłówków H1 i H2. Analiza jest pobieżna i generowana automatycznie przez narzędzie.
Z kolei płatny audyt obejmuje znacznie szerszy zakres, w tym analizę techniczną, treści i profil linków. Badana jest też specyfika branży, działania konkurencji i dopiero na tej podstawie wyciągane są wnioski, które realnie pomagają w stworzeniu efektywnej strategii SEO.
Cena
Oczywista różnica tkwi też w cenie za audyt SEO. Darmowy audyt nie wymaga ponoszenia kosztów, jednak przy okazji nie zapewnia tyle korzyści, co ich płatne odpowiedniki. Wybierając płatne audyty SEO, należy przygotować się na koszty, przekraczające 2000 zł. Upewnij się, który pakiet zapewni Ci niezbędne informacje do tego, aby zacząć zyskiwać szereg atutów, jakie zapewniają audyty. Oczywiście cena audytu SEO może być pewną wadą dla małych i nowych firm.
Zakres analizy
Czym jeszcze różni się darmowy audyt od płatnego? Tym, że darmowy audyt zazwyczaj dotyczy jedynie strony głównej. Natomiast płatna wersja wiąże się z analizą wszystkich podstron, z których składa się witryna.
Wykonawca audytu SEO
Pamiętaj, że darmowe audyty SEO można porównać do wersji demo, które może wykonać każdy i to zazwyczaj przy pomocy jednego kliknięcia lub kilku darmowych narzędzi. Natomiast płatne audyty SEO to kompletne usługi, które są wykonywane przez specjalistów ds. SEO. Na koniec takiego audytu tworzony jest szczegółowy raport, który stanie się podstawą do przygotowania strategii SEO.
🚀 Rozsądnie wybierz między darmowym audytem SEO a audytem za +2000 zł
Już wiesz, czym różni się darmowy audyt od płatnego audytu SEO. Wybór powinien zależeć od Twoich oczekiwań i celów biznesowych, ale też od budżetu. Darmowy audyt może pomóc w szybkim zidentyfikowaniu podstawowych problemów na stronie, ale jego zakres i szczegółowość są bardzo ograniczone. W dodatku sama analiza zazwyczaj jest pobieżna i dotyczy jedynie strony głównej.
Płatny audyt SEO to inwestycja, która zapewnia kompleksową analizę techniczną, treściową i linków, uwzględniając specyfikę branży oraz działania konkurencji.
Decydując się na audyt za +2000 zł, zyskujesz rzetelne wnioski i konkretne wskazówki, które mogą realnie przyspieszyć efekty pozycjonowania, a tym samym też wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania np. w Google. Audyt SEO to pierwszy etap, który powinien poprzedzać pozycjonowanie, dlatego najlepiej traktować tego typu koszty jako inwestycję.

Zgred
18 stycznia 2025Nie ma narzędzia, które robi audyt SEO za darmo – wszelkie tego typu rozwiązania bazują na zrobieniu audytu jednej wskazanej podstrony i tyle.
Dlaczego więc firmy oferują darmowy audyt SEO? Bo to jest landing page na badanie strony i wzbudzenie niepokoju a tekst na blogu do łapania leadów 🙂