W obecnych czasach większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że na sprzedaż ogromny wpływ na m.in. content marketing. Mimo to wielu z nich popełnia błędy, które mogą poważnie szkodzić firmie. Wiedząc, jakie zdarzają się najczęściej, możesz łatwiej zdobywać stałych odbiorców czy budować wizerunek marki w mediach społecznościowych. Poznaj 14 błędów w content marketingu, które szkodzą firmie!
Jak content marketing pomaga osiągnąć sukces?
O wartościowy content na stronie warto dbać – co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. To bardzo ważna część strategii SEO, co wynika z tego, że algorytmy Google uwielbiają i doceniają tego typu treści. Zatem każdy właściciel strony WWW powinien zadbać o ten element podczas planowania działań content marketingowych. Jakie zalety z tego wynikają? Przedstawiamy te najważniejsze:
- Większy ruch na stronie – internauci często odwiedzają różne strony, aby znaleźć potrzebne i wartościowe dla siebie informacje, te natomiast najczęściej są przekazywane przez treści. W przypadku sklepów online stworzenie odpowiednich, wysokiej jakości treści wraz z umieszczeniem w nich fraz kluczowych może przełożyć się na spore zyski finansowe.
- Możliwość dotarcia do potencjalnych klientów – czyli do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane treściami publikowanymi na stronie WWW czy proponowanymi produktami/usługami. Jest to możliwe, jeśli m.in. zastosujesz odpowiednie słowa kluczowe, więc zanim dokonasz wyboru, upewnij się, jakie frazy będą najlepiej odpowiadały zapytaniom internautów wpisywanym w wyszukiwarce.
- Lepsza pozycja w wyszukiwarce – dostarczając dobry content i jednocześnie będąc autorytetem, możliwe jest efektywniejsze pozycjonowanie strony, co zaś przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google, Bing czy innych wyszukiwarek.
- Większa rozpoznawalność marki – inwestując w content marketing, możesz zyskać ogromną przewagę nad konkurencją.
14 najczęstszych błędów w content marketingu
Masz niespójną strategię kampanii
Nie uda się osiągnąć satysfakcjonujących wyników bez zaplanowania działań content marketingowych. Zanim zaczniesz je przygotowywać, zastanów się, co chcesz osiągnąć z ich pomocą. Wymagany jest, chociażby najprostszy plan. Stwórz go po zrobieniu odpowiedniego researchu, określeniu grupy docelowej i zdecydowaniu, jakie treści sprawdzą się najlepiej w Twoim przypadku. Żadnej kwestii nie powinieneś pozostawiać przypadkowi i liczyć na cud. Konieczne jest, aby kampania współpracowała ze wszystkimi innymi działaniami reklamującymi firmę czy jej produkty. Pamiętaj również, że nie od razu uzyskasz efekty – wymaga to sporej dawki cierpliwości, ponieważ zajmie to nieco czasu.
Zbyt rzadko publikujesz treści
Nie zwracasz większej uwagi na to, jak często publikujesz treści? To zdecydowanie jeden z najczęściej występujących błędów w content marketingu. Jeśli dodajesz tylko jeden wpis w miesiącu na bloga, nie ma szans, że zbudujesz grono wiernych fanów. Ten problem dotyczy Twojej firmy? Możesz łatwo go rozwiązać, dbając o to, aby zawsze mieć wypracowany zapas contentu, który będzie Twoim ratunkiem, gdy np. osoba odpowiedzialna za tworzenie contentu nie dotrzyma deadline’u. Oczywiście mogą być także inne przyczyny zbyt rzadkiego dodawania treści, takie jak np. brak osoby zajmującej się strategią czy brak kalendarza publikacji i planowania treści. W takim przypadku rozwiązaniem może być zatrudnienie content marketera.
Badania pokazujące częstotliwość publikowania contentu. Wynika z nich, że większość – 43% – publikuje kilka razy w tygodniu. 20% tylko raz w tygodniu, 17% raz w miesiącu. Zaledwie 10% publikuje treści nawet kilka razy dziennie. Źródło: https://www.growthbarseo.com/blog/state-of-content-marketing-and-seo-in-2022-survey/
Dostarczasz niskiej jakości treści
Użytkownicy zdecydowanie wolą wysokiej jakości treści, dostarczające jakąś wartość aniżeli ogólnikowe, słabej jakości teksty. W content marketingu powinieneś stawiać przede wszystkim na jakość, a nie ilość. Dotyczy to wszystkich publikowanych materiałów – zarówno wpisów blogowych, jak i krótkich opisów produktów. Równie ważne jest to, że Google promuje jakościowe teksty, pozbawione błędów. Jeśli brakuje Ci czasu na zajmowanie się pisaniem treści, pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalnych copywriterów. Spójrz na poniższe badania:
Badania pokazujące czas spędzany nad napisaniem wpisu na bloga. W 2014 roku wynosił zaledwie 2 godziny i 24 minuty, z kolei 6 lat później – w 2020 roku już prawie 4 godziny, a dokładniej: 3 godziny i 55 minuty. Źródło: https://titleconsole.com/how-long-does-it-take-to-write-a-1000-words-blog-post/
Nie określiłeś grupy docelowej
Często spotykanym problemem jest również nieuwzględnianie grupy docelowej podczas pisania tekstów. Piszesz dla wszystkich? To znaczy, że piszesz dla nikogo. Takie treści nie mogą się sprawdzić. Zdaniem wielu specjalistów określenie grupy docelowej jest kluczem do sukcesu content marketingu. Najlepsze treści to te, które odpowiadają na potrzeby czytelnika.
Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z odzieżą dziecięcą, to Twoją grupą docelową będą przede wszystkim rodzice, którzy chcą kupić dla swoich pociech nowe ubrania. Wówczas tworzone przez Ciebie treści powinny zawierać informacje, które pomogą im w zakupach. O czym możesz pisać? Np. jak dobrać odpowiedni rozmiar bluzy czy spodni bądź co jest teraz na topie w świecie mody.
Tylko gdy prawidłowo określisz grupę docelową, uda Ci się dostosować treści, co wiąże się z tym, że content będzie generował zainteresowanie. Należy wspomnieć również o tym, że zdobycie informacji, kim są Twoi odbiorcy, pomoże Ci w wyborze odpowiedniego miejsca do reklamowania firmy/produktu. Gdy np. są to bardzo młodzi ludzie, dobrym wyborem będzie TikTok.
Masz zbyt mało kanałów dystrybucji
Problemem bywa także brak kanałów dystrybucji. Każdy zapewne wie, jak duże znaczenie ma blog firmowy. To niezwykle istotny element każdej strony WWW, właściwie w każdej branży. Należy na nim publikować wyłącznie sprawdzone informacje, uzyskane z wiarygodnych źródeł, a do tego, jak wiadomo, niezbędny jest dokładny research. Jednak wpisy blogowe mają do siebie to, że zwykle są długie. Nie każdy ma ochotę „przebijać się” przez takie wpisy.
Są grupy odbiorców, które preferują inne środki przekazu, dlatego warto zadbać również o inne kanały dystrybucji. Wykorzystuj media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter i publikuj tam ciekawe posty oraz linki do artykułów. Możesz rozważyć także przekazanie całej wiedzy z artykułu w formie krótkiego filmu wideo czy nawet stworzyć podcast! Innymi rozwiązaniami są m.in. rozbudowanie listy mailingowej i wysyłka spersonalizowanego newslettera, nawiązanie współpracy z influencerem czy wpisy gościnne.
Nie dodajesz CTA
W tworzonych przez Ciebie tekstach powinno znaleźć się również CTA, czyli Call to Action. Jest ono szczególnie ważne, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Zawsze dbaj o to, aby zapewnić internautom odpowiednio duży, dobrze widoczny i wyróżniający się przycisk, który będzie zachęcał do wykonania jakiegoś działania. Może to być np. dokonanie zakupu, zapis do newslettera, wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli chodzi o sens Call to Action, to tkwi on w tym, aby klient w prostszy sposób mógł dotrzeć do miejsca, w którym może coś zrobić – zamówić produkt, usługę czy nawet polubić Twoją stronę.
Nie sprawdzasz wyników
Podstawą jest, abyś określił konkretne cele. Tylko wtedy bowiem wdrażane działania content marketingowe mogą być skuteczne. Możesz zdecydować, że zależy Ci np. na budowaniu listy subskrybentów. Mając ustalone cele, będziesz mógł monitorować postępy, używając do tego specjalnych narzędzi, takich jak np. Google Analytics, które umożliwiają uzyskanie informacji, ile odsłon ma konkretny tekst, które treści są skuteczne, a które niezbyt, a także możesz skontrolować liczbę kliknięć czy udostępnień danego tekstu. GA da Ci jasne informacje dotyczące tego, co wymaga poprawy w kolejnych publikacjach, a także jakie kanały najlepiej się nadają do dystrybucji treści.
Nie przykładasz się do analizy słów kluczowych
Podczas tworzenia treści konieczne jest zadbanie o to, by znalazły się w nich słowa kluczowe powiązane z Twoją ofertą. Nie mogą być to przypadkowe słowa, gdy zależy Ci, by teksty były skuteczne i przynosiły efekty. Niezbędna jest zatem dokładna analiza słów kluczowych. Na szczęście w tej chwili istnieje mnóstwo narzędzi, które ją ułatwią. Do tych najchętniej używanych zaliczamy Google Keyword Planner, Senuto, a także Ahrefs. Za ich pomocą w prosty i szybki sposób sprawdzisz, jakie frazy związane z oferowanymi przez Ciebie produktami lub/i usługami są najczęściej wyszukiwane. Jeśli w swoich treściach nie użyjesz słów kluczowych, jest spore prawdopodobieństwo, że nie pojawią się one w wynikach wyszukiwania.
Nie optymalizujesz treści pod kątem SEO
Jeśli zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu strony internetowej, koniecznie zadbaj o content marketing. Brak dostosowania treści do SEO może skutkować tym, że nie trafią one do osób, które mogą być nimi faktycznie zainteresowane. Pamiętaj więc o odpowiednim użyciu słów kluczowych – nie rób nic na siłę, najlepiej, aby występowały w sposób naturalny. Publikuj jedynie te treści, które uznasz za ciekawe i przydatne. Dobrze stosować też recykling treści czy evergreen content. Nie publikuj jednego rodzaju treści – staraj się urozmaicać swoje materiały. Jak najbardziej mile widziane są wpisy blogowe, infografiki, filmy czy opisy produktów i kategorii.
Nie urozmaicasz contentu
Twoje wpisy to przewaga suchych treści? Zmień to! Użytkownicy szybko nudzą się tego rodzaju materiałami. Warto je urozmaicać na różne sposoby. Jak możesz to zrobić? Są na to liczne metody, takie jak np. dodawanie infografik czy krótkich filmików video. Jest spora część użytkowników, którym szkoda czasu na czytanie długiego artykułu, czy też takich, którzy po prostu nie przepadają za tym. Wówczas warto dostarczyć im wiedzę w pigułce. Wspomniane infografiki i filmy możesz umieszczać tak naprawdę w różnych miejscach – nie tylko w treściach na stronie WWW, ale również w mediach społecznościowych.
Jak widzisz na powyższym screenie, ten artykuł został wzbogacony o screeny, ale również infografiki. Tutaj możesz zobaczyć, jak wygląda w całości: https://efectownia.pl/16-najczestszych-bledow-pozycjonowania/
Nie dostosowujesz treści pod kątem urządzeń mobilnych
Masz niedostosowane treści lub nawet całą witrynę pod kątem smartfonów czy tabletów? Jak najszybciej to zmień! Ze smartfonów korzysta dzisiaj mnóstwo osób, a najlepiej obrazuje to poniższa grafika. Właściwie większość nie wyobraża sobie życia bez telefonu – używa się go do komunikowania, poszukiwania potrzebnych odpowiedzi na pytania, przeglądania wiadomości, a nawet zamawiania obiadu. Jeśli treść nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, zniechęca to użytkowników do korzystania z niej. Nie wiesz, czy Twoja strona WWW jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Sprawdź to za pomocą narzędzia Mobile Friendly Test, które znajdziesz w Google Search Console.
Z powyższego badania wynika, że w 2023 roku smartfony ma nawet 5,25 miliardów osób na całym świecie, a do 2028 roku liczba ta ma wzrosnąć do 6,16 miliardów. Źródło: https://www.oberlo.com/statistics/how-many-people-have-smartphones
Nie dbasz o to, by treści były aktualne
Nie masz pomysłu na nowe treści, a może na Twojej stronie są stare wpisy, które zawierają nieaktualne informacje? W każdym z tych przypadków świetnie może sprawdzić się recykling treści. Content marketing nie musi być oparty na ciągłym tworzeniu nowych treści. I choć unikalność jest bardzo doceniana, to wiedz, że wykorzystując stworzone już materiały, możesz zrobić kolejne. Recykling treści to nic innego jak np. uzupełnianie starych artykułów o nowe, świeże informacje czy dodanie linka do artykułu w social mediach wraz z wypunktowaniem, co internauci znajdą w danym wpisie. Może opierać się również na stworzeniu ciekawej infografiki na podstawie stworzonego już tekstu i dodaniu jej na Facebooka, Instagrama czy inne media społecznościowe.
Zapominasz o optymalizacji pod kątem konwersji
Równie często spotykanym błędem w content marketingu jest niezoptymalizowanie treści pod kątem konwersji. W ten sposób wielu przedsiębiorców odbiera sobie szansę na efektywny ruch na stronie, który następnie może prowadzić do zakupu lub skorzystania z usługi. Wystarczy, że podejmiesz kilka kroków, a Twoje treści będą odpowiednio zoptymalizowane.
Nie promujesz swoich treści lub robisz to źle
Możesz tworzyć najlepszy content w całym Internecie, ale jeśli zaniedbasz kwestię związaną z jego promocją, na nic to wszystko. Właśnie opublikowałeś nowy wpis na swoim blogu? Poinformuj o tym swoich odbiorców poprzez udostępnienie tej informacji w social mediach czy poprzez newsletter. Większość platform daje również możliwość promowania treści konkretnej grupie odbiorców. Tak jest w przypadku np. Facebook Ads. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z damską bielizną, powinieneś kierować post przede wszystkim do kobiet. Co więcej, decydując się na taką formę reklamy, możesz wybrać wiek, płeć czy nawet lokalizację odbiorców.
🚀 14 błędów w content marketingu, które szkodzą firmie – podsumowanie
Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, jakie błędy w content marketingu zdarzają się najczęściej i dlaczego warto ich unikać. Content marketing ma ogromne znaczenie w dzisiejszych czasach, ale mimo to wciąż zdarzają się niedociągnięcia w jego zakresie. Zwykle przedsiębiorcy m.in. nie zwracają szczególnej uwagi na to, by ich strategia była spójna, nie dbają o jakość treści, zbyt rzadko publikują content, zaniedbują optymalizację tekstów pod SEO czy nie dostosowują treści pod kątem urządzeń mobilnych.
Chciałbyś, aby z Twoim content marketingiem było wszystko tak, jak należy, ale jesteś ciągle zabiegany, a na Twojej głowie codziennie jest mnóstwo obowiązków? To zadanie przekaż naszemu zespołowi, który zadba o widoczność Twojej strony i dotarcie do potencjalnych klientów w Internecie!