blog marketing

Jak sprawdzić ruch na stronie? Wykorzystaj sprawdzone narzędzia analityczne

jak sprawdzic ruch na stronie

Właściciele witryn internetowych chętnie inwestują w pozycjonowanie, które ma m.in. zwiększyć ruch na stronie. W przypadku witryn o charakterze komercyjnym (np. sklepy internetowe) duża liczba odwiedzin serwisu często przekłada się na wzrost sprzedaży produktów czy usług albo chociażby częstsze zapytania ofertowe. Co pewien czas warto sprawdzać ruch na stronie, aby dowiedzieć się, czy pozycjonowanie faktycznie przynosi oczekiwane efekty. Jak sprawdzić ruch na stronie? Najlepiej sięgnąć po polecane narzędzia analityczne. Dowiedz się więcej!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest ruch na stronie?

Ruch na stronie internetowej jest określeniem odnoszącym się do liczby użytkowników odwiedzających daną witrynę w określonym czasie (według Google Analytics). Inaczej jest natomiast w przypadku narzędzi analitycznych, które nie posiadają danych z GA. One bowiem definiują ruch jako potencjał słów kluczowych, na które wyświetlana jest strona internetowa do generowania ruchu. 

Ruch na stronie jest niezwykle ważną kwestią dla właścicieli biznesów online. Tworzą oni bowiem strony WWW głównie z myślą o użytkownikach i sprzedaży usług czy produktów, więc chcą wiedzieć, jak często i kto trafia na ich witryny. Równie duże znaczenie ma dla nich to, jakie elementy strony użytkownicy uważają za najbardziej interesujące, jak odbierają dostępny content, czy jak trafiają na stronę internetową.

Dlaczego warto sprawdzać ruch na stronie? 

Analiza ruchu na stronie nie jest obowiązkowa, ale jeśli chcesz, aby Twój biznes osiągnął sukces, bez niej się nie obejdzie. Zebraliśmy kilka najważniejszych powodów, dla których sprawdzanie ruchu na stronie jest ważne. 

  • Poznajesz preferencje użytkowników i dostosowujesz stronę zgodnie z ich potrzebami. Dzięki regularnej analizie ruchu na stronie możesz np. dowiedzieć się, że większość osób odwiedza Twoją witrynę za pomocą urządzeń mobilnych, a wówczas jest to dla Ciebie znak, że powinieneś dużą uwagę zwrócić na responsywność strony WWW.
  • Weryfikujesz efektywność wdrożonych działań marketingowych. Działania marketingowe to zwykle bardzo duży koszt, więc warto, abyś wiedział, czy wdrożone strategie faktycznie się sprawdzają. Jeśli analiza ruchu na stronie wykaże wzrost liczby odwiedzin, może być to jednoznaczne z tym, że pozycjonowanie czy inne działania reklamowe przynoszą efekty. 
  • Dowiadujesz się, jak użytkownicy trafiają na stronę i jak się na niej zachowują. Wiedza na temat tego, skąd użytkownicy wchodzą na stronę i jak się na niej poruszają, jest bardzo cenna, ponieważ pozwala zidentyfikować niezbyt dobrze działające elementy strony i wdrożyć modyfikacje, które ulepszą doświadczenia odbiorców w witrynie i być może korzystnie przełożą się na konwersję. 

Analiza ruchu na stronie jest ważnym elementem, który pomaga zrozumieć odbiorców, przeprowadzić optymalizację działań marketingowych i poprawić doświadczenia użytkowników. Przekonaj się, jak śledzić ruch na stronie!

Jak sprawdzić ruch na stronie? Polecane narzędzia

Bez względu na to, jaką prowadzisz stronę: ogromną platformę usługową, sklep online, czy po prostu niewielki blog, powinieneś co jakiś czas przeprowadzać analizę ruchu, dzięki której pozyskasz cenne informacje, a te wykorzystasz do poprawy wydajności witryny i osiągnięcia celów biznesowych. Przekonaj się, jak sprawdzić ruch na stronie z wykorzystaniem najlepszych narzędzi do marketingu.

Google Analytics

Jednym z najchętniej wybieranych narzędzi do analizowania ruchu na stronie jest Google Analytics. Jest ono dość podstawowe, ale wcale nie jest to jednoznaczne z tym, że ma niewielki zakres funkcji. Wręcz przeciwnie! W Google Analytics możesz wybrać konkretny przedział czasu, aby dowiedzieć się, ile osób odwiedziło stronę w wybranym okresie (np. w ciągu roku). Oczywiście to nie są jedyne wskaźniki dotyczące ruchu, które warto weryfikować. Oprócz tego warto regularnie śledzić także:

  • ruch w czasie rzeczywistym, który znajdziesz w raporcie Czas rzeczywisty,
  • dane o użytkownikach w raporcie Odbiorcy, który informuje m.in. o płci, czy wieku użytkowników, a także pokazuje, z jakich urządzeń korzystają,
  • dane o źródłach ruchu dostępne w raporcie Pozyskiwanie, które mówią, skąd użytkownicy trafiają na stronę,
  • dane dotyczący jakości ruchu w raporcie Zachowania i Konwersje, z których dowiesz się m.in. jakie podstrony są otwierane przez odwiedzających. 

Do analizy ruchu na stronie można wykorzystać najnowszą wersję tego narzędzia od Google, czyli Google Analytics 4, posiadającą liczne ulepszenia i nowe funkcje. Dlaczego warto korzystać z GA4? Przekonaj się. 

Google Search Console

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej z wykorzystaniem Google Search Console (GSC)? To kolejne narzędzie chętnie wykorzystywane do analizy. W tym przypadku powinieneś zainteresować się zwłaszcza raportem Skuteczność, który zawiera informacje dotyczące: 

  • liczby wejść na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania,
  • liczby wyświetleń linku do Twojej strony w wynikach wyszukiwania (z uwzględnieniem scrollowania),
  • procentu kliknięć linku względem liczby wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania,
  • średniej pozycji strony w wynikach wyszukiwania w danym okresie, 
  • urządzeń, z których pochodzi ruch,
  • krajów, z których pochodzą kliknięcia. 

Jeśli chcesz przeprowadzić analizę ruchu na stronie internetowej w Google Search Console, zajrzyj do zakładki „Skuteczność”, która znajdziesz po lewej stronie w panelu głównym. Sprawdź także nasz inny artykuł, aby dowiedzieć się, jak wygląda zakładanie konta w Google Search Console

Senuto

Jak zmierzyć ruch na stronie za pomocą Senuto? W tym narzędziu spotkasz się z zakładką „Analiza widoczności”, gdzie możliwe jest zweryfikowanie tej kwestii. Po podaniu adresu witryny możesz uzyskać informacje na temat: 

  • szacunkowej liczby użytkowników w skali miesiąca z organicznych wyników wyszukiwania,
  • fraz generujących największy ruch na domenie,
  • zmian w widoczności (i ruchu) w zależności od pory roku czy sezonu.

Pozyskując powyższe dane, możesz dokładnie przeanalizować ruch w Twojej witrynie. 

Ahrefs

Innym płatnym narzędziem, którego możesz użyć, aby poznać liczbę użytkowników odwiedzających konkretną stronę, jest Ahrefs, uznawane za jedno z najbardziej rozbudowanych pomocy SEO. Chociaż w branży jest ono wykorzystywane głównie do analizy profilu linków, zawiera także dane, dzięki którym poznasz:

  • słowa kluczowe budujące ruch na stronie
  • prognozy dotyczące ruchu na konkretnej podstronie,
  • podstrony odpowiadające za największy ruch,
  • ruch z urządzeń mobilnych.

Jak sprawdzić ilość odwiedzin strony internetowej w Ahrefs? Możesz to zrobić, przechodząc do zakładki „Site Explorer” w górnym menu. Wpisz adres URL serwisu, naciśnij „Explore”, a następnie odwiedź zakładkę „Organic search”. Gdy natomiast interesuje Cię analiza ruchu z innych źródeł, musisz odwiedzić inne zakładki dostępne w lewym menu (np. jeśli chcesz zweryfikować ruch płatny, kieruj się do „Paid Search”). 

SEMSTORM

Analizę ruchu na stronie przeprowadzisz także w polskim narzędziu SEMSTORM. W jaki sposób szacuje ono ruch? Otóż odbywa się to na podstawie listy słów kluczowych, na które dana witryna wyświetla się w TOP 50 wyników organicznych i ich popularności (szacowanej miesięcznej liczby wyszukiwań). 

Narzędzie posiada dość rozbudowaną bazę fraz (nawet 400 milionów fraz), ale mimo to nie jest idealne. Nie zawiera informacji o każdej możliwej frazie, więc dane bywają mocno niedoszacowane. Nie oznacza to jednak, że nie warto z niego korzystać. Poniżej znajdziesz kilka powodów, dla których jego używanie może być pomocne: 

  • otrzymasz zestawienie stron, które tworzą ruch poprzez pozycjonowanie tych samych fraz, co Ty,
  • poznasz wszystkie słowa kluczowe, na które konkurenci wyświetlają się w TOP 50 organicznych wyników wyszukiwania, 
  • porównasz szacowany ruch swojej strony ze stronami konkurencji, 
  • pozyskasz listę podstron dostępnych u konkurentów, które (według SEMSTORM) mają duży potencjał do generowania ruchu.

Analiza ruchu na stronie i możliwe trudności

Niektórym przedsiębiorcom wydaje się, że nie muszą oni wcale analizować ruchu na stronie, czy w ogóle przejmować się tą kwestią. Jednak prawda jest taka, że ruch stanowi jeden z najważniejszych czynników, jeśli chcesz osiągnąć sukces online. Istotne jest też, abyś zdawał sobie sprawę, że mogą wystąpić liczne trudności z uzyskaniem satysfakcjonującego ruchu w witrynie, a jedną z możliwych przyczyn jest duża konkurencja. Niezależnie od tego, w jakiej działasz branży, z pewnością masz wielu konkurentów, którzy tak samo jak Ty walczą o uwagę użytkowników. 

Nadal dużym problemem jest to, że strony internetowe są przepełnione słabej jakości contentem. Nikt nie ma ochoty czytać treści, które są po prostu nieciekawie czy niedbale przygotowane. Często są też niekompletne, przez co użytkownicy nie zostają długo na stronie i przechodzą do konkurencji. Należy wspomnieć także o algorytmach wyszukiwarek, które nieustannie ulegają zmianom, a to może mieć ogromny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania i tym samym panujący ruch w witrynie. 

🚀 Jak sprawdzić ruch na stronie? Podsumowanie

Odpowiedź na pytanie, jak sprawdzić ruch na stronie, jest już jasna. Regularna analiza ruchu na stronie ma kluczowe znaczenie. I chodzi tutaj nie tylko o weryfikację efektywności działań marketingowych, ale także poznawanie preferencji użytkowników i dostosowywanie strony z ich uwzględnieniem. Możesz wykorzystać różne, zarówno darmowe, jak i płatne, narzędzia, które pozwolą Ci pozyskać tę nieocenioną wiedzę przy planowaniu działań marketingowych. 

Najpopularniejszymi są Google Analytics czy Google Search Console, ale możesz także wykorzystać Ahrefs, Senuto, czy SEMSTORM. Miej jednak na uwadze, że tylko te dwa pierwsze pokazują rzeczywisty ruch, natomiast pozostałe prezentują jedynie orientacyjne dane. Warto dodać, że analiza ruchu stanowi także jeden z najistotniejszych elementów audytu SEO.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w mierzeniu i zwiększaniu ruchu na stronie, Efectownia może pomóc. Chętnie zajmiemy się pozycjonowaniem Twojego serwisu i w jego trakcie wykonamy m.in. analizę umożliwiającą znalezienie słabych i mocnych punktów witryny w porównaniu z konkurentami, czy badanie kluczowych słów i fraz. Możesz nam zaufać – znamy się na skutecznym zwiększaniu ruchu organicznego. Już dzisiaj skorzystaj z naszego wsparcia, a także wskazówek i miej ruch na stronie pod kontrolą!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *