blog copywriting marketing

Recykling treści – na czym polega i jak możesz go wykorzystać?

Recykling treści – na czym polega i jak możesz go wykorzystać - grafika główna

Podejmując decyzję o samodzielnym prowadzeniu bloga firmowego, trzeba mieć na uwadze, że dużo czasu pochłania samo wyszukiwanie pomysłów na nowe artykuły. Z czasem może przyjść taki moment, że zabraknie Ci na to doby – co wtedy? Rozwiązaniem takiego problemu jest recykling treści. Umieszczone materiały na Twoim blogu mogą otrzymać drugie życie. Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, w którym opowiemy, na czym to polega. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Recykling treści – co to?

Recykling treści to po prostu ponowne wykorzystanie, opublikowanych już treści. Nie chodzi w tym jednak o kopiuj-wklej czy parafrazowanie. W ramach tej koncepcji powinieneś stworzyć nowe treści na podstawie tych starych. Recykling treści to np. aktualizacja/ulepszenie artykułów, czy dodanie do nich elementów, które zwiększają zaangażowanie odbiorców. Niezależnie od tego, jaki prowadzisz serwis, jesteśmy pewni, że recykling treści będzie strzałem w dziesiątkę.

Technika ta jest używana przez przedsiębiorców prowadzących blogi, firmowe strony WWW, a także sklepy internetowe. Jeśli zatem masz na swoim koncie sporą kolekcję materiałów, nie obawiaj się ich wykorzystywać. I choć może wydawać Ci się, że w ten sposób wybierasz drogę na skróty, to nie jest prawdą: ulepszając stare treści, możesz sprawić, że zyskają one nową, wyższą jakość i w pełni wykorzystasz ich potencjał, co na pewno zostanie docenione. 

Które treści warto poddać recyklingowi?

Zanim zdecydujesz, jakie treści poddać recyklingowi, zapoznaj się z naszymi poradami na ten temat. Przede wszystkim warto recyklingować treść „wiecznie żywą”, a dokładniej tzw. evergreen content. Co to za treści? W ten sposób określa się przekaz, który może generować ruch przez bardzo długi czas – wiele miesięcy czy nawet lat od daty publikacji. Dobrym przykładem evergreenu jest np. tekst „8 wskazówek, jak stworzyć skuteczną stronę »O nas«”. Do recyklingu świetnie nadają się również treści cykliczne. Zbliżają się święta? Niedługo wakacje? A może czas matur? Wykorzystaj to!

Przykładowo, jeśli już za chwilę święta, odśwież artykuł, w którym znajdują się pomysły na świąteczne prezenty. Zawsze odpowiednim wyborem będzie także poddanie recyklingowi najpopularniejszych artykułów. Te, które były lub są najchętniej czytane, podpowie Ci Google Analytics. Czy to oznacza, że nie warto pracować nad mało popularnymi tekstami? Niekoniecznie. Postaraj się je rozbudować, a jest spora szansa na to, że odniesiesz sukces. 

Formy recyklingu treści 

Jaką formę może przyjąć recykling treści? Właściwie jest tutaj sporo możliwości. Przedstawiamy je poniżej!

Aktualizacja i rozbudowa popularnych treści 

Na Twoim blogu są treści, które kiedyś były bardzo popularne, a teraz raczej są już zapomniane? W takim razie weź je do recyklingu. Dodaj nowe informacje, dbając o to, aby treść była świeża i aktualna. Staraj się w pełni wyczerpać dany temat.

Przykładowo, tekst dotyczący odpowiedniego ubioru na 30-ste urodziny, możesz rozszerzyć o aktualne trendy, przepis kulinarny o inne wersje np. bezglutenowe czy wegetariańskie, z kolei artykuł branżowy – o nowy case. Możliwości aktualizowania treści jest naprawdę mnóstwo. Do artykułów możesz dodać np. najnowsze statystyki i badania. Najprawdopodobniej trudno będzie Ci znaleźć treść, która nie nadaje się do aktualizacji i rozbudowy. 

Oczywiście w recyklingu artykułów nie chodzi o samą treść. Content to również zdjęcia – jeśli uznasz, że w jakimś artykule ich brakuje bądź dodane zdjęcia są kiepskiej jakości lub po prostu stare, zamień je na lepsze. Przy tym wszystkim nie zapominaj o optymalizacji pod SEO. Dokładniej chodzi o dobór właściwych słów kluczowych i ich prawidłowe umieszczenie w takich miejscach jak tytuł, śródtytuły i akapity. Mile widziane są także wszelkie wypunktowania, listy i pogrubienia tekstu, czyli elementy, dzięki którym tekst czyta się przyjemniej. 

Stworzenie e-booka z opublikowanych już treści

Jeśli nie masz możliwości zaktualizowania czy rozszerzenia treści, pomyśl nad stworzeniem e-booka z treści na dany temat. Przejrzyj je, odpowiednio poukładaj i udostępnij. Zapewniamy, że taka elektroniczna książka zainteresuje wiele osób i pomoże Ci dotrzeć do nowych klientów. Mając także własnego e-booka, będziesz postrzegany jako ekspert w danej branży. Warto skorzystać z tego rozwiązania, tym bardziej że stworzenie e-booka nie jest trudne i możesz wykorzystać do tego jedno z wielu narzędzi mające opcję składania e-booków, np. Canva. 

Stworzenie cyklu tematycznego z kilku artykułów

Tematyczne zestawienie artykułów blogowych to bardzo dobry pomysł. Na pewno na Twoim blogu są tematycznie powiązane teksty. Postaraj się dopracować je w taki sposób, by były spójną całością. Wymyśl oryginalną nazwę i odpowiednio oznacz cykl. Zastanawiasz się, czego może dotyczyć cykl tematyczny? Tak naprawdę różnych kwestii – wiele tutaj zależy od Twojej branży. Jeśli np. prowadzisz biuro rachunkowe, stwórz zestawienie artykułów, które przekażą rozmaite informacje na temat zakładania własnej firmy.

Zaprezentowanie artykułu w formie infografiki

Czasem mimo najszczerszych chęci nie da się rozbudować artykułu, ponieważ temat został już wyczerpany. Jeśli jesteś właśnie w takiej sytuacji, zastanów się nad stworzeniem infografiki, na której zaprezentujesz ten tekst. Taka forma przedstawiania danych jest dużo ciekawsza i chętniej czytana przez użytkowników w porównaniu z tekstem. Dodatkowo taką infografikę, możesz dodać także na social media

Jakie zalety ma recykling treści?

Na odświeżenie starych treści warto się zdecydować z różnych powodów. Przede wszystkim takie działanie umożliwia sporą oszczędność czasu, szczególnie gdy naprawdę nie masz pomysłów na nowy content. Zaletą jest także oszczędność budżetu marketingowego. Przy niewielkich nakładach pracy możesz stworzyć treści do różnych kanałów komunikacji i dotrzeć do nowych użytkowników. Przykład: na Twoim blogu znajduje się ciekawy artykuł, lecz jest on dość długi?

Rozważ przekazanie tej samej wiedzy w pigułce i udostępnij w mediach społecznościowych. Jesteśmy pewni, że uda Ci się dotrzeć do osób, które nie lubią i nie czytają długich artykułów, natomiast chętnie przyjmą tę wiedzę w innej postaci. Pamiętaj, że potrzeby odbiorców mogą być bardzo różne, więc staraj się do nich dostosowywać. 

Nad recyklingiem treści warto się zastanowić również wtedy, gdy chcesz, aby Twój blog wyglądał lepiej i miał lepsze pozycje w SEO. Być może treści umieszczone na stronie nie są zbyt dobrze dostosowane do algorytmów Google lub zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe. To dość częste błędy, które warto usunąć, aby uzyskać wyższą pozycję w rankingu wyników wyszukiwania. Odświeżanie treści może być również sposobem na budowanie eksperckiego wizerunku. Pokaż użytkownikom, że firma ma bogatą wiedzę i kompetencje w danym obszarze, dzięki czemu staniesz się autorytetem w swojej dziedzinie. Dodajmy do tego fakt, że przeprowadzając recykling treści, kompleksowo podchodzisz do content marketingu, co na pewno zostanie docenione przez użytkowników i roboty przeglądarek. 

Recykling treści – co nim nie jest?

Czasem pewne działania błędnie uznawane są za recykling treści. Co nie jest dobrym update contentu? Oto przykłady:

  • przerabianie artykułów z innych domen pod potrzeby własnej witryny;
  • skopiowanie artykułu ze strony WWW lub bloga i umieszczenie go na portalu branżowym (to duplicate content);
  • udostępnianie starych wpisów z bloga/strony WWW w social mediach.

Należy również podkreślić, że w niektórych przypadkach niekorzystna może być też zmiana tytułu wpisu, dlatego też często używane w tytułach wyliczenia „10 sposobów na…” mogą być nieco problematyczne, jeśli kiedyś będziesz chciał poddać ten content recyklingowi. 

Przydatne narzędzia do przeprowadzania recyklingu treści

Poddajemy treści recyklingowi głównie po to, aby dostarczyć odbiorcom najświeższe informacje. Nie zawsze jest to proste zadanie, a czasem może pochłonąć naprawdę sporo czasu. Dlatego warto zainteresować się specjalistycznymi narzędziami, dzięki którym odświeżanie contentu pójdzie dużo sprawniej. Do tych najchętniej wybieranych zaliczamy:

  • Screaming Frog – to często używane narzędzie do crawlowania, które umożliwia szybkie zebranie wszystkich adresów URL znajdujących się w serwisie. Oprócz tego „wyciągniesz” w ten sposób tytuły i opisy, co na pewno docenisz, szczególnie jeśli prowadzisz duży serwis. 
  • SurferSEO – bardzo pomocne narzędzie przy tworzeniu treści pod kątem SEO. Powinieneś się nim zainteresować, jeśli chcesz, aby nowe teksty stworzone na bazie tych starych dobrze pozycjonowały się w wynikach wyszukiwania Google. 
  • Google Search Console – to bardzo dobrze znane narzędzie szczególnie w branży e-commerce. Jest ono darmowe i umożliwia analizę widoczności, pozycji, a nawet zmierzenie współczynnika CTR dla konkretnych podstron. Korzystając z niego, dowiesz się, jaka jest skuteczność treści i czy warto je nieco odświeżyć. 
  • Google Analytics – to również darmowy program, który dostarczy Ci informacji na temat użytkowników odwiedzających stronę, a także umożliwi monitorowanie ruchu i konwersji.
  • Google Trends – przyda Ci się, szczególnie jeśli nie wiesz, jakie tematy są aktualnie popularne. Narzędzie dostarczy Ci również słowa kluczowe, które są wyszukiwane w Twoim regionie. 

Recykling treści – najczęstsze błędy

Jesteś zdecydowany na recykling treści na stronie WWW? Doskonale! Zanim jednak zabierzesz się za pracę, sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy i ich unikaj. Dzięki temu szanse na to, że uda Ci się osiągnąć sukces są znacznie większe!

  • Udostępnianie tych samych treści na innych kanałach – przedsiębiorcy często nie widzą nic złego w kopiowaniu wpisów między kanałami. Jest to oczywiście błąd, ponieważ na każdym serwisie jest inna społeczność, a dodane teksty muszą być do niej dostosowane.
  • Nieprzeprowadzanie analizy – jeśli chcesz, aby recykling treści miał sens, to niezbędna jest analiza. Powinieneś dobrze przeanalizować materiały, które chcesz odświeżyć. Ważne jest m.in. zweryfikowanie, które z opublikowanych już materiałów były chętnie czytane. Po recyklingu także niezbędna jest analiza – bez niej może okazać się, że inwestujesz czas i pieniądze w działania, które nie przynoszą korzyści.
  • Niewykonanie korekty – niestety to również dość częsty błąd. Zanim opublikujesz zaktualizowane wpisy, sprawdź, czy nie znajdują się w nich błędy. Jeśli jakiś materiał zawiera elementy mówiące o tym, że jest to stary wpis, usuń je.
  • Niedodawanie nowych elementów – choć mogłoby się wydawać, że wystarczy np. zmiana daty, aby przeprowadzić recykling treści, to jednak nie jest to takie proste. W odświeżaniu contentu chodzi o jego wzbogacenie, a więc dodanie nowych elementów, takich jak np. zdjęcia, czy interesujące (i nowe!) ciekawostki.

🚀 Recykling treści – na czym polega i jak możesz go wykorzystać: podsumowanie 

Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czym jest recykling treści i jak możesz go wykorzystać. To naprawdę wspaniałe rozwiązanie, gdy na Twojej stronie WWW znajduje się sporo wartościowych, lecz nieco zapomnianych tekstów. Możesz w końcu zaoszczędzić dużo czasu (i pieniędzy!), a jednocześnie dostarczysz użytkownikom nową wiedzę. Pamiętaj także o unikaniu najczęstszych błędów takich jak np. brak analizy czy korekty. Jeśli natomiast nie jesteś w stanie zapanować nad contentem na blogu czy stronie, możesz skontaktować się z nami. Nasz zespół specjalistów chętnie zaopiekuje się Twoimi kanałami i zadba o to, aby Twoi fani otrzymywali jak najlepsze materiały. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *