blog marketing

11 trendów e-commerce na 2024. Pamiętaj o nich!

trendy e-commerce 2024

W 2024 roku musimy nastawić się na kolejne zmiany w obszarze e-commerce, ponieważ pandemia całkowicie odmieniła oblicze sprzedaży internetowej. Nie mamy wątpliwości, że e-commerce jest przyszłością handlu, a jak wskazuje najnowszy raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023”, aż 79% użytkowników Internetu w Polsce decyduje się na zakupy online. Na co trzeba nastawić się w 2024? Jakie są gorące trendy e-commerce na 2024? Dowiedz się więcej!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

1. Live commerce

W 2024 roku jednym z gorących trendów będzie na pewno live commerce, czyli nic innego jak prowadzenie sprzedaży podczas transmisji na żywo. Wiele osób twierdzi, że są to takie telezakupy 2.0 i choć brzmi to nieco zabawnie, to absolutnie nie możesz lekceważyć tego trendu. 

Live commerce znany jest od dawna wśród azjatyckich sprzedawców, natomiast w Europie dopiero zyskuje na popularności, ale jedno jest pewne: nie jest to chwilowy trend. Ludzie uwielbiają transmisje na żywo, podczas których mogą kupować produkty i czuć się przy tym, jakby byli na zakupach z grupą dobrych znajomych. 

Live commerce może sprawdzać się zwłaszcza w takich branżach jak beauty czy moda, ale tak naprawdę warto to wypróbować również w innych dziedzinach handlu i samemu przekonać się, czy tego typu transmisje są skuteczne. 

2. Sztuczna inteligencja

W ostatnim roku byliśmy świadkami dynamicznego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Okres, w którym oswajaliśmy się z tą technologią, za nami. Zdaliśmy sobie sprawę, że rozwiązania Al mogą bardzo wesprzeć nas w sprzedaży i promocji marki w Internecie. Wszystko wskazuje na to, że w 2024 roku będziemy obserwować dalszy rozwój Al, a osoby kupujące w Internecie, będą chętnie korzystały z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. To zmartwienie wielu sprzedawców, ale zupełnie niepotrzebne. 

Wspomniane narzędzia oparte na Al, mogą wiele ułatwić sprzedawcom. Wspierają one w takich działaniach jak m.in. zbieranie i interpretacja danych, wyszukiwanie informacji czy przygotowywanie opisów produktów. Natomiast chatboty mogą odpowiadać na podstawowe pytania klientów w czasie rzeczywistym, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. 

3. Dostawa tego samego dnia

W 2024 roku kupującym przez Internet jeszcze bardziej będzie zależało na tym, aby jak najszybciej otrzymać zamówiony produkt. Większość z nich jest niecierpliwa i zależy im na tym, aby wręcz natychmiast otrzymać przesyłkę. Nie jest to takie proste, ale warto zadbać o to, aby klient otrzymał paczkę następnego dnia po złożeniu zamówienia, albo nawet jeszcze szybciej

Na popularności zyskuje system szybkich dostaw. Jak wygląda w praktyce? Gdy zamówienie zostanie złożone przed wyznaczoną godziną, jest duża szansa, że klient otrzyma je jeszcze tego samego dnia. Jeśli nie będziesz na bieżąco z tym trendem, istnieje duże ryzyko, że klient nie zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty i pójdzie do konkurencji. Także w sytuacji, gdy będzie się to wiązało z wyższą ceną produktu bądź usługi. Wiedz, że aż 73% osób jest zdania, że błyskawiczna dostawa zamówienia tego samego dnia zachęca do zakupów [źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”].

Ekspresową dostawę tego samego dnia od dawna oferuje już sklep MediaExpert. Warto podkreślić jednak, że póki co ta opcja dostępna jest tylko dla wybranych produktów. Co więcej, realizacja usługi możliwa jest tylko w niektórych miastach takich jak m.in. Warszawa, Poznań, Wrocław, Toruń, Łódź, Kraków czy Bydgoszcz. Źródło: https://www.mediaexpert.pl/lp,dostawa-dzis

4. Social commerce

Trendem e-commerce 2024 jest oczywiście social commerce, czyli handel, który odbywa się w obrębie mediów społecznościowych. Aktualnie łatwo możemy się z nim zetknąć w takich serwisach jak Facebook czy TikTok, gdzie pokazywane są różne produkty i zbierane są na nie zamówienia. Ten trend najpopularniejszy jest w branży odzieżowej i kosmetycznej, ale warto go wypróbować także w innych sektorach.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Na social commerce warto zwrócić uwagę, tym bardziej że serwisy społecznościowe mają ogromne zasięgi. Według najnowszych badań konsumenci spędzają na Facebooku nawet 17 godzin miesięcznie, natomiast na TikToku – 16 godzin w ciągu miesiąca [źródło: Gemius/PBI zrealizowane dla wirtualnemedia.pl]. Social commerce pozwala wykorzystać ten potencjał i dać się poznać klientom, którzy gdyby nie korzystali z social mediów, nigdy mogliby się nie dowiedzieć o danym sklepie. 

5. Mobile e-commerce

Wydaje Ci się, że kupujący online korzystają przy tym głównie z komputerów stacjonarnych? To już zdecydowanie nie te czasy – to urządzenie nie jest najpopularniejszą metodą robienia zakupów internetowych już od wielu lat. 

Jak wskazuje raport Gemiusa „E-commerce 2023”, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym przez respondentów w procesie zakupów online jest smartfon. Używa go aż 79% konsumentów. Nieco mniej osób – 69% używa laptopa, aby złożyć zamówienie online. Natomiast komputera stacjonarnego – 38%, a tabletu tylko ⅙ badanych. 

Uwzględniając te dane, oczywiste jest, że konieczne jest tworzenie sklepów internetowych zoptymalizowanych pod różne rozdzielczości ekranów. W 2024 roku możemy spodziewać się wzrostu popularności mobilności w e-commerce, dlatego obowiązkowo zadbaj o ten element.

Źródło: Raport Gemius „E-commerce 2023”.

6. Cross-border

W roku 2024 powinniśmy nastawić się również na rozwój cross-border. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to przekraczanie granicy, ale oczywiście my mamy tutaj na myśli cross-border w e-commerce, czyli sprzedaż za granicę. 2024 to czas, w którym coraz więcej przedsiębiorców będzie podejmowało decyzję o rozszerzaniu swojej działalności o kolejne rynki. Co możesz zyskać dzięki sprzedaży cross-border? Oto korzyści:

  • dotrzesz do znacznie większego grona odbiorców,
  • zmniejszysz ryzyka,
  • dywersyfikujesz przychody,
  • wydłużysz cykl życia towaru,
  • zwiększysz zyski z e-handlu,
  • będziesz konkurencyjny. 

Na cross-border będą decydowali się głównie sprzedawcy, którzy mogą pochwalić się ugruntowaną pozycją na krajowym podwórku i chcą wejść na rynki europejskie. W takim przypadku warto sięgnąć po skuteczne narzędzia, które ułatwią wdrożenie tej strategii. Są nimi dobrze znane platformy zakupowe takie jak np. Allegro czy Amazon. 

7. Recommerce

Recommerce, czyli handel odnawialny ma nadal rosnąć i ewoluować. Według prognoz globalny rynek recommerce do 2025 roku osiągnie wartość przekraczającą 200 miliardów dolarów, natomiast do 2027 roku – aż 350 miliardów dolarów [źródło: Resale Report 2023]

Nie powinno to dziwić, ponieważ sprzedaż używanych produktów online od dawna jest popularna, a teraz zainteresowanie nią wzrośnie jeszcze bardziej, chociażby ze względu na wzrost świadomości ekologicznej, wzrost cen nowych produktów czy pojawiające się trendy zero i less waste. Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” dowiadujemy się, że prawie ⅔ osób kupujących online kupiło kiedyś rzeczy używane. Zobacz, jakie towary są najczęściej wybierane: 

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”. 

Dla sprzedawców recommerce jest doskonałą szansą na zwiększenie zysków poprzez sprzedaż produktów, które inaczej byłyby wyrzucone lub zniszczone. Umożliwia im to czerpanie korzyści finansowych z towarów, które nie są dla nich wartościowe. Jest to też sposób na poprawę reputacji marki. Od dłuższego już czasu mówi się, że klienci doceniają firmy, które szanują i dbają o środowisko oraz promują zrównoważone praktyki. 

8. Visual commerce

W 2024 roku większe znaczenie zyska również visual commerce. Wciąż około 21% internautów nie kupuje w sieci [źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”]. Jest to wynik tego, że wiele osób chce mieć możliwość obejrzenia produktu przed zakupem. Niektórych przerażają również płatności w Internecie, czy wysokie koszty dostawy. Niestety, zakupy online to nie tylko zalety, ale także pewne wady. Jednakże, jeśli uatrakcyjnisz visual commerce, możesz przyciągnąć do siebie nawet osoby, które preferują zakupy stacjonarne. 

Od zawsze wiadomo, że kupujemy oczami, dlatego sprzedawcy powinni zadbać o kilka elementów, aby przyciągnąć uwagę klientów. Mianowicie chodzi tutaj, chociażby o wysokiej jakości zdjęcia. Nie mogą być one słabej jakości czy rozmazane. Muszą pozwalać klientom na dokładne zapoznanie się z produktem przed zakupem, co zwiększa szansę na konwersję. Równie ważny jest content video, który jest uwielbiany przez użytkowników. Na filmie możesz zaprezentować produkt w akcji, a internauci mogą lepiej zrozumieć jego działanie. 

Ciekawym elementem strategii visual commerce jest także user generated content (UGC), umożliwiający zwiększenie zaufania klientów, co wynika z faktu, że recenzje produktów i treści tworzone przez użytkowników są uważane za bardziej autentyczne (aniżeli tradycyjne reklamy). Jeśli chcesz sprawić, aby użytkownicy chętniej tworzyli UGC dla Twojej marki, warto rozważyć np. konkursy czy akcje promocyjne. Skuteczne mogą być również drobne upominki w zamian za zostawienie recenzji po zakupie – np. punkty lojalnościowe. 

Opinie pozostawione przez kupujących na stronie jednego ze sklepów internetowych. Źródło: https://www2.hm.com/pl_pl/productpage.1193900001.html

Co więcej, w visual commerce znaczenie mają również rozmaite interaktywne narzędzia. Sklepy internetowe coraz częściej oferują swoim klientom możliwość skorzystania z konfiguratorów produktów czy wirtualnych przymierzalni. 

Wirtualne przymierzalnie dopiero zyskują na popularności, choć w niektórych branżach (np. w branży optycznej) są wykorzystywane od dawna. Źródło: https://www.wokularach.pl/wirtualna-przymierzalnia

9. Płatności odroczone

Ranking najpopularniejszych metod płatności nie ulegnie większym zmianom w 2024 roku. Wciąż najchętniej wybieranym sposobem są szybkie przelewy przez systemy takie jak PayU czy Przelewy24. Na drugim miejscu bez zaskoczenia znajduje się BLIK. Jest on chętnie wybierany szczególnie przez młodszych odbiorców. 

W tym roku na popularności mogą zyskać płatności odroczone, czyli płatności BNPL – kup teraz, zapłać później. Pozwalają one na dokonywanie zakupów online i regulowanie płatności za nie w późniejszym terminie. 

Aż 69% badanych stwierdziło, że zrezygnowało z zakupu w sklepie online, który nie oferował płatności odroczonych 

[źródło: Raport PayPro: Płatności odroczone w Polsce 2023].

Zaglądając w raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023”, dowiadujemy się, że aż 67% użytkowników Internetu zdaje sobie sprawę, czym są płatności odroczone. Te same statystyki mówią, że około 38% internautów używało tej formy podczas zakupów

Nie mamy wątpliwości, że warto dać klientom wybór płatności odroczonych. Dzięki takiej opcji klienci będą mogli składać zamówienia i otrzymywać potrzebne produkty nawet wtedy, gdy nie będą dysponowali w danym momencie pełną kwotą. Niemniej ważne jest to, że płatności odroczone są bardzo łatwe do zrealizowania, co z pewnością wpływa na wzrost ich popularności. Co więcej, zachęcają one do większych zakupów, zatem warto zadbać o dostępność elastycznych form płatności. 

Źródło: https://deezee.pl/bezowe-czolenka-na-slupku-she-s-lovely-deezee-ccc

10. Ekologia

Jeśli chcesz, aby Twój e-commerce był dochodowy, koniecznie musi być ekologiczny. Nie ma tutaj innego wyjścia. Weź pod uwagę, że większość Polaków robiących zakupy w Internecie to millenialsi, pokolenie Z i Alfa. Łączy je to, że bardzo boją się kryzysu klimatycznego, dlatego na co dzień dużą uwagę zwracają na ekologię i odpowiedzialność środowiskową. 

Jedną z najbardziej znanych firm wprowadzających rozwiązania ekologiczne w trosce o środowisko jest InPost. Źródło: https://inpost.pl/inpost-dla-ekologii

Z badania Sustainable Brands Poland i firmy Ipsos uzyskaliśmy informację, że aż 97% Polaków zwraca uwagę na zrównoważony rozwój. Wiadomo również, że co piąty konsument zrezygnował z danej marki przez jej nieetyczne lub antyspołeczne zachowanie. Co zatem mogą zrobić przedsiębiorcy, aby przyciągnąć do siebie klientów? Możliwości jest całkiem sporo, a oto kilka z nich:

  • zamień opakowania na bardziej ekologiczne, czyli takie, które tworzy się z surowców odnawialnych,
  • zmniejsz zużycie plastiku, zamieniając opakowania plastikowe na tekturowe,
  • minimalizuj liczbę zwrotów poprzez m.in. dokładną prezentację sprzedawanego produktu,
  • oferuj produkty komplementarne, czyli uzupełniające zakup główny,
  • wprowadź edukację ekologiczną wśród klientów,
  • wspieraj akcje charytatywne i działania na rzecz ochrony środowiska.

11. Personalizacja

Personalizacja w e-commerce to praktyki wykorzystujące dane klientów, których celem jest lepsze poznanie odbiorców i zapewnienie im jak najlepszych wrażeń na stronie. Używane są najczęściej dane demograficzne, preferencje czy historia przeglądania/zakupów. Jest to sposób na to, aby bardziej angażować odbiorców, ulepszać doświadczenia zakupowe, a na końcu zwiększać konwersję. 

W jaki sposób możesz wykorzystać personalizację w e-commerce? Tak naprawdę jest tutaj mnóstwo możliwości, a jedną z najchętniej wykorzystywanych są rekomendacje produktów. Sięgaj po narzędzia rekomendacyjne, aby sugerować odpowiednie produkty na podstawie wcześniejszych zakupów, zachowań klienta na stronie czy przeglądanych produktów. 

Dobrym pomysłem mogą być również indywidualne oferty promocyjne, czyli tworzenie spersonalizowanych kodów rabatowych czy ofert promocyjnych po zapoznaniu się z zachowaniami użytkowników. Możesz również zaproponować opcje dostosowania produktów do preferencji klienta np. poprzez wybór kilku wariantów. 

Źródło: https://fifny.com/konfiguratory/zegarek-personalizowany-cyferblat

🚀 11 trendów e-commerce na 2024 – podsumowanie

Po przeczytaniu naszego artykułu znasz już wszystkie najważniejsze trendy e-commerce na 2024. Możemy spodziewać się jeszcze intensywniejszego rozwoju live i social commerce, sztucznej inteligencji, dbania o środowisko, czy chociażby szybszych dostaw. 

Wszystko wskazuje na to, że przyszłość handlu elektronicznego maluje się w różowych barwach. Wchodzi on w fazę najintensywniejszego wzrostu i właściwie trudno znaleźć branżę, która nie inwestuje w e-commerce, co z kolei przekłada się na wzrost konkurencji. To wymaga od przedsiębiorców nieustannego szukania nowych rozwiązań i ulepszania tych już istniejących. 

Pamiętaj, że w świecie e-commerce zachodzą dynamiczne zmiany, a wraz z nimi zmieniają się obowiązujące trendy. Staraj się zatem nieustannie obserwować rynek i dostosowywać swoją strategię do obecnej sytuacji.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

 

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *