blog marketing

Rynek e-commerce w Polsce i na świecie. Najważniejsze dane

rynek e-commerce dane

E-commerce w Polsce i na świecie rozwija się w zaskakującym tempie. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online, co wynika głównie z wygody i szerokiego dostępu do zróżnicowanych towarów. Popularność e-zakupów w naszym kraju wzrosła znacząca podczas pandemii, ale wszystko wskazuje na to, że trend ten się utrzymał. Jak aktualnie prezentuje się rynek e-commerce? Sprawdź!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym charakteryzuje się rynek e-commerce?

Co to jest rynek e-commerce? To po prostu e-handel, czyli handel elektroniczny, który jest tworzony głównie przez sklepy internetowe, ale nie tylko. Za istotne elementy tej branży uznaje się także m.in. serwisy ogłoszeniowe pozwalające na transakcje online, elektroniczną bankowość czy portale aukcyjne. 

Źródło: Raport Gemius e-commerce 2023

Branża e-commerce całkowicie odmieniła sposób dokonywania zakupów przez wielu ludzi. Teraz nie ma potrzeby pójścia do sklepu, specjalizującego się w sprzedaży konkretnego typu produktów, aby nabyć potrzebny towar. Dawniej nie istniała alternatywa i konieczna była często uciążliwa podróż, a na dodatek nigdy nie było pewności, że niezbędny towar będzie dostępny. Kłopotliwe było także wyszukiwanie ofert najatrakcyjniejszych cenowo. Można było to robić jedynie z wykorzystaniem drukowanych gazetek reklamowych, co przekłada się na to, że było to czasochłonne. 

E-handel sprawił, że zakupy są dużo prostsze, szybsze i wygodniejsze. Kluczowym momentem dla jego rozwoju był 2020 rok, kiedy to przedsiębiorcy uświadomili sobie, jakie możliwości zapewnia Internet, i że pozwala na założenie własnego biznesu w sieci bez ponoszenia dużych kosztów. 

Był to moment, kiedy wybuchła pandemia, a sklepy stacjonarne musiały się zamknąć na pewien czas dla bezpieczeństwa wszystkich. Wówczas nastąpił wzrost o około 40% w polskim rynku e-commerce [źródło: https://www.parp.gov.pl/component/content/article/82823:polski-rynek-e-commerce-czy-zastapi-tradycyjny-handel]. Czy to oznacza, że pandemia spowodowała wzrost popularności e-handlu wśród konsumentów? Z pewnością przyczyniła się do tego, ale właściwie już przed jej wybuchem Polacy chętnie dokonywali zakupów w sieci. Według badań, w 2019 roku więcej niż 50% Polaków w przeciągu 12 miesięcy złożyło przynajmniej jedno zamówienie online.

Z raportu Gemius e-commerce 2023 możemy dowiedzieć się, że większość (43%) badanych zrealizowała swoje pierwsze zamówienie na polskich stronach internetowych ponad 10 lat temu. Źródło: Raport Gemius e-commerce 2023

Czy rynek e-commerce jest szansą dla każdego? 

Jako że wejście na rynek e-commerce jest dość proste, często można spotkać się opinią, że jest on szansą dla każdego. Czy tak właśnie jest? Naszym zdaniem większość przedsiębiorców, zarówno małych, jak i dużych, może osiągnąć sukces w tym obszarze, a na pewno przynajmniej powinna spróbować rozpocząć działalność e-commerce, ale prędzej czy później może okazać się, że nie jest to odpowiednia opcja dla każdego. 

Jeśli chcesz założyć własny biznes, ale nie jesteś w stanie pozwolić sobie na duże koszty związane z otwarciem tradycyjnego sklepu, takie jak np. wynajem lokalu, czy chociażby magazynowanie towarów, wejście w branżę e-commerce na pewno wyda Ci się ciekawym rozwiązaniem, a stawiając na nie, masz szansę dotrzeć do klientów na całym świecie

Pamiętaj jednak, że w tym obszarze działają już ogromne przedsiębiorstwa, jeśli więc chcesz być w stanie konkurować z nimi, czy też wyróżnić się na ich tle, musisz skupić się na systematycznej pracy, poznaniu dokładnych potrzeb klientów i wychodzić im naprzeciw, a także na stworzeniu odpowiedniej strategii e-commerce.

Kto nie powinien wchodzić w branżę e-commerce? Takich przedsiębiorców jest naprawdę niewielu, ale jednak są pewne grupy, które raczej nie powinny inwestować zbyt wiele w handel internetowy, ponieważ w ich przypadku odniesienie sukcesu może być bardzo trudne. Chodzi tutaj szczególnie o restauracje czy salony kosmetyczne, czyli miejsca, w których fizyczna obecność jest kluczowa. 

Wielkość rynku e-commerce w Polsce

Polska branża e-handlu rozwija się niezwykle dynamicznie i nie powinno być żadnych wątpliwości co do tego, czy wielkość rynku e-commerce w Polsce będzie się zwiększać. Można nawet powiedzieć, że nasz rynek zaliczany jest do jednych z najlepiej rozwijających się w Europie. I gołym okiem widać to już teraz, patrząc, chociażby na nowoczesne metody płatności, do których mamy dostęp (np. BLIK).

W sieci dostępne są różne progrozy i wszystkie wskazują na nieustanny rozwój rynku e-commerce w Polsce. W zależności od tego, na jakie badanie spojrzysz, mowa jest o nawet kilkunastoprocentowym wzroście w każdym kolejnym roku. Dla przykładu przedstawiamy prognozy firmy PwC, która spodziewa się, że do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie aż do 187 mld zł. 

Źródło: https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2022/perspektywy-rozwoju-rynku-e-commerce-w-polsce-2018-2027.html

Rozwój rynku e-commerce w Polsce – najważniejsze dane

Branża handlu e-commerce w Polsce rozrasta się z roku na rok, ale jak dokładnie prezentują się dane na temat tego rynku? Wiadomo, że aż 79% internautów zrobiło kiedyś zakupy w sieci, a jeszcze 10 lat temu ten procent był nawet o połowę mniejszy [źródło: Gemius e-commerce 2023]. Raport e-Izby „Dekada polskiego e-commerce 2013-2023” informuje, że około 94% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do Internetu.

Ustalono, że zaledwie 18% firm w naszym kraju prowadzi sprzedaż online. W porównaniu ze średnią unijną wynoszącą 22,9%, czy chociażby krajami sąsiadującymi z Polską (np. Litwą, gdzie aż 38,9% firm prowadzi sprzedaż swoich produktów przez Internet), jest to mocno średni wynik. 

Źródło: dane Eurostatu 

Raport e-Izby „Dekada polskiego e-commerce 2023” informuje także, że aż 58% Polaków wybiera zakupy w Internecie, ponieważ… są one zwyczajnie wygodniejszą opcją. Wśród najczęstszych ich zalet wymienia się m.in. niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych, dostępność całą dobę, czy też brak konieczności ruszania się z domu. 

Biorąc pod uwagę te wszystkie dane, powinieneś zadbać o to, aby Twój sklep internetowy był idealny pod wieloma względami. Polacy chętnie kupują online, ale jeśli będą niezadowoleni z Twojej witryny, szybko ją opuszczą. Jakie funkcjonalności powinien mieć e-commerce? Podstawę stanowią m.in. wyszukiwarka produktów, czy też niezmuszanie konsumentów do zakładania kont, by możliwe było złożenie zamówienia. 

Źródło: Raport Gemius e-commerce 2023

Chociaż zakupy online to liczne zalety, kupujący w ten sposób uskarżają się także na pewne problemy takie jak np. natrętne reklamy przeglądanych wcześniej produktów, długie czekanie na dostarczenie produktów czy wysokie ceny dostawy

Źródło: Raport Gemius e-commerce 2023

Jakie serwisy w e-handlu cieszą się największą wybieralnością? Które są najbardziej znane? Sposoby na określenie popularności w sektorze e-commerce są różne. Jednym z takich jest przyjrzenie się znajomości spontanicznej serwisów e-handlu. I tak o to ze wspomnianego już raportu Gemiusa dowiadujemy się, że największą rozpoznawalnością cieszy się Allegro – z wynikiem 86%. Na drugim miejscu ulokował się serwis OLX – 39%, Zalando zna co piąta osoba, natomiast 4 i 5 miejsce odpowiednio zajmują Amazon i AliExpress z wynikiem 15%.

Źródło: Raport Gemius e-commerce 2023

Udział Allegro w rynku e-commerce

Najpotężniejszy marketplace w Polsce? Oczywiście Allegro! Jest to najchętniej odwiedzana platforma e-commerce. Według statystyk tylko w styczniu 2024 odwiedziło ją ponad 18 mln osób, czyli prawie ⅔ wszystkich internautów [źródło: badanie Mediapanel]! To natomiast przekłada się na to, że udział Allegro w rynku e-commerce jest ogromny. 

To właśnie Allegro przychodzi jako pierwsze na myśl przedsiębiorcom, którzy zastanawiają się, gdzie umieścić swój asortyment. Nic dziwnego, ponieważ ten portal jest chętnie odwiedzany przez kilkanaście milionów użytkowników co miesiąc, a co więcej: internauci spędzają na stronie WWW czy też w aplikacji mobilnej Allegro całkiem dużo czasu – średni łączny czas to 2 godziny i 37 sekund [źródło: badanie Mediapanel].

Rynek e-commerce na świecie

Jak będzie wyglądał rynek e-commerce na świecie? Oczywiście, póki co możemy tylko przypuszczać i zapoznawać się z prognozami ekspertów. 

Według nich możemy spodziewać się ogromnego wzrostu wartości sprzedaży e-commerce w najbliższych latach. W 2033 roku ma wynieść nawet 67,05 bilionów dolarów [źródło: https://www.precedenceresearch.com/e-commerce-market]

Jakie rynki e-commerce są uznawane za największe na świecie? Tutaj nie ma większego zaskoczenia – pierwsze miejsce należy do Chin, natomiast drugie do Wielkiej Brytanii. Na trzecim ulokowała się Japonia, ale już z dużo słabszym wynikiem.

Źródło: https://www.oberlo.com/statistics/ecommerce-sales-by-country

Natomiast za najszybciej rozwijające się rynki e-commerce na świecie uznano Filipiny, Indie, Indonezję, Brazylię i Argentynę

Źródło: https://spyro-soft.com/pl/blog/e-commerce-pl/e-commerce-na-swiecie-na-jakie-trendy-zwrocic-uwage-w-latach-2022-2023

A jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce w Europie? Przykładowo, w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii króluje Amazon. Spójrz na poniższy raport. Dane z grudnia 2023. 

Źródło: Foxintelligence na podstawie danych NielsenIQ, https://digitalx.pl/top-10-najpopularniejszych-e-commerce-na-5-najwiekszych-rynkach-w-europie-grudzien-2023-foxintelligence-nielseniq/

🚀 Rynek e-commerce. Podsumowanie

Aktualnie możemy obserwować, jak e-commerce nie tylko w Polsce, ale na całym świecie rozwija się dynamicznie, na co miała wpływ m.in. pandemia COVID-19, która wymusiła zamknięcie sklepów stacjonarnych. Mimo że od jej wybuchu minęło już kilka lat, nie wszyscy Polacy powrócili do zakupów stacjonarnych i postawili na zakupy online, dlatego też handel internetowy nieustannie się rozwija. 

Wraz z zamknięciem sklepów stacjonarnych zaobserwowano, że rynek e-commerce w Polsce wzrósł aż o 40%. Jednak nie można stwierdzić, że wzrost popularności branży e-commerce jest spowodowany tylko pandemią, ponieważ już przed nią, 50% Polaków robiło zakupy przez Internet. Te wszystkie dane sugerują, że prawie każdy przedsiębiorca może wejść na ten rynek i spróbować osiągnąć sukces.

Polski rynek e-commerce nie zwalnia tempa, a najnowsze prognozy mówią, że jego wartość do 2027 roku wyniesie aż 187 mld zł. A tymczasem tylko 18% polskich biznesów prowadzi sprzedaż online – na tle średniej unijnej to kiepski wynik. Obecnie za największy rynek e-commerce uznaje się Chiny, zaś globalna wartość sprzedaży e-commerce wzrośnie aż do 67,05 bilionów dolarów w 2033 roku. Nadal masz wątpliwości, czy warto stworzyć własny sklep internetowy? Nie czekaj i już dziś zrób pierwszy krok, a jeszcze wcześniej sprawdź 11 trendów e-commerce na 2024!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *