blog e-commerce SEO

Zasada Pareta w e-commerce i SEO

Prowadzisz biznes online? Nowoczesne narzędzia czy oprogramowania, to niejedyny sposób na usprawnienie działania firmy i zwiększenie zysków. Zacznij też korzystać z zasady Pareta, dzięki której skuteczniej wykorzystasz dostępne zasoby, zoptymalizujesz działania i zwiększysz przychody. Odkryj, jak zasada Pareta w e-commerce i SEO może odmienić Twój biznes.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest zasada Pareta?

Zasada Pareta jest w skrócie znana jako reguła 80/20. Mówi o tym, że 80% efektów wynika z 20% działań. Zasada ta została stworzona przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto w 1896 roku. Na początku teoria ta odnosiła się jedynie do podziału bogactwa – 80% majątku należało do 20% społeczeństwa. Z czasem jednak dostrzeżono, że zasada Pareta ma odniesienie także do wielu innych dziedzin czy branż – dietetyki, obsługi klienta, zarządzania projektami, logistyki, a także e-commerce i SEO.

Warto podkreślić, że zasada 80/20 to tylko przykład, równie dobrze w Twoim biznesie może lepiej funkcjonować zasada 60/40 lub 70/30 – chodzi o ogólne założenie, które możesz dopasować do swoich potrzeb.

Najważniejszym założeniem zasady Pareto jest to, że już dzięki wykonaniu 20% zadań, możesz osiągnąć aż 80% wyznaczonego celu. Czy można wykorzystać tę zasadę w praktyce, a nie tylko w teorii? Sprawdźmy to.

Jak wykorzystać zasadę Pareta w e-commerce?

Zasada Pareta w e-commerce pozwala skupić działania na elementach, które generują największe zyski. Dlatego pierwszym krokiem powinna być dogłębna analiza asortymentu. W większości sklepów – stacjonarnych i internetowych – 20% produktów odpowiada za 80% przychodów. Musisz odkryć, czy w Twoim biznesie także jest widoczna taka zależność. Jeśli tylko znajdziesz bestsellery, to będziesz mógł efektywniej ulokować budżet na działania marketingowe i lepsze planowanie promocji.

Zasadę Pareto w e-commerce możesz wykorzystać w różnych obszarach działania sklepu internetowego – także w kontekście klientów. Zazwyczaj niewielka grupa (np. 20%) odpowiada za większość (ok. 80%) zakupów. Dzięki skierowaniu swoich działań do najbardziej wartościowych klientów np. poprzez tworzenie spersonalizowanych ofert czy programów lojalnościowych możesz zwiększyć wartość życiową produktów (customer lifetime value).

Zasadę Pareto w e-commerce można także wykorzystać podczas optymalizacji działań operacyjnych. Zacznij od analizy procesów, a dzięki temu dowiesz się, jakie 20% zadań generuje 80% efektów. Może to być np. optymalizacja wysyłek lub automatyzacja obsługi zamówień. Jeśli dodatkowo rozwiniesz te obszary, to ograniczysz koszty i poprawisz wydajność. 

Przykłady wykorzystania zasady Pareta w e-commerce

Przygotowaliśmy kilka praktycznych przykładów wykorzystania zasady Pareta w e-commerce. Jeśli skorzystasz z tych rozwiązań, możesz poprawić sposób działania swojego biznesu i wpłynąć na wzrost konwersji. Poznaj przykłady wykorzystania zasady Pareta w e-commerce.

Zadbaj o segmentację klientów

Dzięki analizie RFM firmy mogą dowiedzieć się, którzy klienci są najbardziej wartościowi i skoncentrować na nich swoje działania marketingowe. Przykładem może być firma Bolder Band, która zidentyfikowała kluczowych klientów, a później zoptymalizowała swoje kampanie, co poskutkowało zwiększeniu sprzedaży do 300 tys. dolarów miesięcznie dzięki produktowi za 15 dolarów [źródło: https://www.unific.com/80-20-rule-ecommerce].

Zoptymalizuj kampanie reklamowe

Warto regularnie analizować dane z Google Ads i skoncentrować swój budżet na najskuteczniejszych kampaniach. Zgodnie z zasadą Pareto 80% konwersji w kampaniach reklamowych może pochodzić z 20% używanych słów kluczowych lub wybieranych grup odbiorców. Zatem warto ukierunkować swoją kampanię właśnie na tych użytkowników lub wykorzystać potencjał niektórych fraz kluczowych.

Optymalizacja kampanii reklamowej zgodnie z zasadą Pareto ma jeszcze większy sens w biznesach sezonowych. Wtedy większość budżetu reklamowego przeznacz na promocję wtedy, gdy możesz liczyć na największe zyski.

Zarządzaj opiniami klientów

Zasada Pareta ma także odniesienie do opinii pozostawionych przez klientów. Zgodnie z tym opinie zebrane od 20% klientów mogą wpływać na 80% decyzji zakupowych innych użytkowników. Dlatego warto dbać o jakość obsługi, w razie konieczność szybko odpowiadać na negatywne odpowiedzi, a także nagradzać najbardziej aktywnych komentujących.

Zoptymalizuj proces zamówień

W e-commerce większość skarg od klientów dotyczy małego procentu błędów lub problemów w procesie zamówień np. opóźnień w dostawie. Jednak wyeliminowanie tego problemu może znacząco poprawić zadowolenie klientów. 

Jak wykorzystać zasadę Pareta w SEO?

W jaki jeszcze sposób możesz wykorzystać zasadę 80/20 w SEO? Skup się na elementach, generujących największe efekty. Co możesz zyskać? Większą widoczność w wynikach organicznych i wzrost konwersji, a do tego unikniesz marnowania zasobów na mniej istotne działania.

W przypadku SEO zasada Pareta może m.in. oznaczać, że:

  • 20% słów kluczowych generuje 80% ruchu organicznego,
  • 20% podstron na stronie internetowej przyciąga 80% odwiedzających,
  • 20% działań związanych z optymalizacją zapewnia 80% wyników,
  • 20% treści odpowiada za 80% zaangażowania użytkowników.

Przedstawiamy kilka sposobów wykorzystania zasady Pareta w SEO, które warto wykorzystać w swojej firmie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Badanie słów kluczowych

Zasada Pareta wskazuje, że niewielka liczba słów kluczowych (20%) zapewnia większość ruchu organicznego. Dlatego ważne jest to, abyś dowiedział się, które frazy mają największy potencjał. W tym celu skorzystaj z narzędzi takich jak Ahrefs, Semstorm, Planer Słów Kluczowych lub Senuto. Dzięki temu znajdziesz frazy, które mają wysoki wolumen wyszukiwań i niską czy też średnią konkurencję.

Przeanalizuj też długie ogony, bo choć często generują mniejszy ruch, to odpowiadają za większy współczynnik konwersji. Taka analiza słów kluczowych pozwoli Ci również dopasować treści do intencji użytkowników i zwiększyć efektywność strategii SEO.

Optymalizacja treści

Zamiast optymalizować każdą podstronę w obrębie witryny, skoncentruj się na tych zakładkach, które są najpopularniejsze i mają największy potencjał wzrostu. Do analizy wykorzystaj dane dostępne w Google Analytics i Google Search Console.

Przemyślana optymalizacja treści na podstawie zasady 80/20 pomoże Ci w udoskonaleniu witryn generujących największy ruch, aby jeszcze bardziej zmaksymalizować konwersję. Optymalizacja powinna obejmować wykorzystanie słów kluczowych o wysokim potencjale, poprawę nagłówków, metatagów i tekstów. 

SEO techniczne

Zasada Pareta w SEO odnosi się także do 20% elementów technicznych na stronie, które mają największy wpływ na pozycję witryny w Google. Może to dotyczyć np. poprawy prędkości ładowania się strony, optymalizacji struktury URL czy błędów crawlowania. Wystarczy, że za pomocą narzędzi np. Screaming Frog lub SEMrush wykryjesz problemy, które wpływają negatywnie na wydajność strony. Poprawa tych elementów zwiększy widoczność w wynikach organicznych i wpłynie pozytywnie na doświadczenia użytkowników.

Link building

Zgodnie z zasadą Pareta podczas link buildingu skup się na jakości, a nie ilości. Lepiej sprawdzą się linki zwrotne pochodzące ze stron o dużym autorytecie, które są powiązane z Twoją branżą. Tego typu wysokiej jakości linki będą miały większy wpływ na ranking wyszukiwania w porównaniu do dużej liczby niskiej jakości odnośników.

Co możesz zrobić, żeby zdobyć dobre linki zwrotne? Rozpocznij współpracę z blogerami lub publikuj gościnne posty na branżowych stronach. Skorzystaj też z narzędzi SEO np. Ahrefs, żeby dowiedzieć się, które linki mają największą wartość.

UX

W SEO zasada Pareta działa także w zakresie UX. Podczas poprawy doświadczenia użytkownika na swojej stronie internetowej, skup się szczególnie na tych działaniach, które zapewniają największą wartość dla odwiedzających. Zazwyczaj dotyczy to skrócenia czasu ładowania się strony czy poprawy nawigacji. Istotne jest również dopasowanie strony do urządzeń mobilnych – choć mogą stanowić ok. 20% źródeł ruchu, to w niektórych branżach odpowiadają za dużą część konwersji.

Jak wdrożyć zasadę Pareto w SEO?

Skuteczne wdrożenie zasady 80/20 w SEO pozwoli skupić się na działaniach, które przynoszą największe efekty. Jak wdrożyć zasadę Pareto w SEO? Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.

  • Krok 1. – Rozpocznij od gruntownej analizy ruchu na stronie, słów kluczowych, linków itp. W tym celu skorzystaj z Google Analytics, co pozwoli Ci odkryć obszary, które generują większość ruchu, konwersji.
  • Krok 2. – Określ cel, a dzięki temu będziesz w stanie wyznaczyć 20% najważniejszych działań.
  • Krok 3. – Wypisz wszystkie działania, które w mniejszym stopniu pozwolą Ci zrealizować wcześniej ustalony cel lub też w ogóle nie mają z nim związku. W ten sposób wyznaczysz 80% działań SEO, bez których możesz się obejść.
  • Krok 4. – Podczas dalszych prac w ogóle nie skupiaj się na wcześniej ustalonych 80% działań.
  • Krok 5. – Przeanalizuj 20% elementów, które będą miały faktyczny wpływ na realizację celu. Testuj też działania, aby sprawdzić, które z nich zapewniają najlepsze efekty. 

W zależności od Twojego celu 20% mogą obejmować takie działania jak –  dodanie na stronę słów kluczowych z największym potencjałem, zdobycie kilku wartościowych linków zewnętrznych czy też optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych.

  • Krok 6. – Sprawdzaj efekty swoich działań, aby przekonać się, czy prawidłowo wdrożyłeś zasadę Pareta na swojej stronie. Skup się na CTR, czyli współczynniku klikalności, a także współczynniku konwersji i czasie, jaki użytkownicy spędzają na stronie.

🚀 Wykorzystuj zasadę Pareta w e-commerce i SEO

Zasada Pareta jest na tyle uniwersalna, że sprawdza się także w e-commerce i SEO. W przypadku e-commerce pozwala skupić się na produktach, klientach czy też kanałach sprzedaży, które generują największy zysk. Dzięki temu możesz skuteczniej zwiększyć efektywność działań marketingowych i poprawnie zoptymalizować ofertę. Natomiast w SEO zasada Pareta umożliwia efektywne zarządzanie zasobami np. poprzez koncentrację na frazach kluczowych z największym potencjałem, optymalizacji treści i eliminacji najistotniejszych błędów technicznych. Jak widzisz zasada Pareta to skuteczna strategia, która poprawia wydajność zarówno działań SEO, jak i w ogóle działań w branży e-commerce.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *