
Zastanawiasz się, jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników na swojej stronie? W tym artykule znajdziesz 12 sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę użytkowników, zatrzymać ich na dłużej, a finalnie zwiększyć ilość konwersji nawet o 70%.

Czym jest zaangażowanie użytkownika?
Zaangażowanie użytkowników odnosi się do interakcji użytkowników ze stroną. Obejmuje ona różne aktywności m.in.: napisanie komentarza, obejrzenie filmu video, wypełnienie formularza kontaktowego, kliknięcie przycisku. Wskazują one, że użytkownicy są zainteresowani treścią, usługą, bądź produktem dostępnym w serwisie.
Jak sprawdzić zaangażowanie użytkownika?
Aby sprawdzić zaangażowanie użytkownika na stronie, warto skorzystać z Google Analytics, wybrać interesujący nas raport np. Zaangażowanie, Strony i ekrany, a następnie w prawym górnym rogu kliknąć przycisk Dostosuj raport (przycisk jest dostępny tylko dla kont, które posiadają uprawnienia administratora bądź edycji). To narzędzie świetnie sprawdzi się, jeśli chcesz monitorować, które strony zatrzymują użytkowników najdłużej

W sekcji Dane raportu należy wybrać kolejno: wskaźniki, dodaj dane, metryki, a następnie dodać:
- współczynnik zaangażowania, czyli odsetek sesji z zaangażowaniem w witrynie,
- współczynnik odrzuceń, czyli odsetek sesji bez zaangażowania,
i zapisać raport.
Podczas analizy zaangażowania dla konkretnych podstron należy zwrócić uwagę między innymi na średni czas zaangażowania (informuje o średnim czasie, jaki użytkownicy spędzają na danej stronie) oraz na dodane chwilę temu metryki tj. współczynnik zaangażowania i współczynnik odrzuceń.

Na podstawie tych danych możesz określić czy treści dostępne pod sprawdzanymi adresami URL wystarczająco angażują użytkowników, czy też wymagają wdrożenia poprawy.
Mapa Ciepła
Innym sposobem jest wdrożenie mapy cieplnej na serwis przy użyciu darmowego narzędzia Microsoft Clarity. Na podstawie zebranych przez narzędzie danych, jesteś w stanie określić:
- jak wygląda zachowanie użytkownika na stronie,
- do jakiego momentu użytkownicy przewijają stronę,
- jakie elementy strony są klikane przez użytkowników,
- czy nie występują elementy, które wprowadzają użytkowników w błąd np. sprawianiem wrażenia, że jest to klikalny element, a nie jest,
- czy wdrożone przyciski są prawidłowo umiejscowione.
Przykład mapy ciepła:

Jakie są sposoby na poprawę zaangażowania na stronie?
Wpłynąć na poprawę zaangażowania użytkowników ze stroną można na wiele sposobów, między innymi poprzez:
Szybkość wczytywania serwisu
Szybkość wczytywania serwisu to jeden z kluczowych czynników wpływających na zaangażowanie użytkowników. Im strona wolniej się wczytuje, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy opuszczą stronę z uwagi na brak wyświetlenia interesujących ich treści.

Optymalny czas wczytywania strony powinien więc wynosić mniej niż 3 sekundy, ponieważ z każdą kolejną sekundą, prawdopodobieństwo opuszczenia strony wzrasta. Co więcej, szybkość ładowania strony ma również duże znaczenie dla SEO, ponieważ wyszukiwarki, uwzględniają ten parametr w algorytmach rankingowych.
Warto również wspomnieć, że Google wprowadził wskaźniki Core Web Vitals (CWV) służących do oceny wydajności strony. W ich skład wchodzą:
- Largest Contentful Paint – mierzy czas, jaki upłynął od rozpoczęcia ładowania strony do momentu wyświetlenia największego widocznego elementu na stronie,
- First Input Delay – mierzy czas, jaki upływa od pierwszej interakcji użytkownika do momentu, gdy strona zareaguje na tę akcję,
- Cumulative Layout Shift – mierzy stabilność wizualną strony, czyli ocenia, jak bardzo przesuwają się elementy podczas ładowania strony.
Aby monitorować wspomniane wyżej metryki, jak również wydajność strony, warto skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi, takich jak https://pagespeed.web.dev/, wbudowanego w Chrome DevTools – Lightouse, czy też z raportu “Podstawowe wskaźniki internetowe” dostępnego w Google Search Console.
Wygląd strony
Wygląd strony może odegrać kluczową rolę w pierwszym wrażeniu, jakie użytkownik odnosi po wejściu na witrynę. Dlatego ważne jest, aby była spójna wizualnie, ponieważ jednolity wygląd strony buduje zaufanie użytkownika do marki.
Należy również zwrócić uwagę czy elementy występujące na stronie prawidłowo kierują użytkownika po serwisie. Odpowiednio zaprojektowane elementy, takie jak przyciski, menu, sekcje informacyjne, mają za zadanie doprowadzić użytkownika do założonego celu twórcy strony np. przesłania formularza kontaktowego, dokonania zakupu produktu.
Pomóc w tym może zastosowanie się do poniższych punktów:
- stosowanie ograniczonej palety kolorów,
- unikanie zbyt wielu kontrastów,
- unikanie zbyt wielu czcionek,
- stosowanie prawidłowej hierarchii treści poprzez umieszczenie najważniejszych elementów na górze strony,
- stosowanie odpowiedniego rozmiaru tekstu,
- stosowanie odstępów między treściami,
- stosowanie atrakcyjnych elementów wizualnych (grafik dobrej jakości, ikon, punktorów etc.),
- odpowiednie rozmieszczenie przycisków.
Responsywność witryny
Jednym z ważnych czynników wpływających na zaangażowanie użytkowników jest responsywność witryny. Coraz więcej użytkowników przegląda strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dodatkowo Google Bot sprawdza, czy strony są dostępne pod urządzenia mobilne. Dlatego ważne jest, aby strony wyświetlały się prawidłowo na każdego typu urządzeniu. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko wyjścia użytkowników z uwagi na błędnie wyświetlaną stronę na smartfonie.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, wystarczy, że otworzysz stronę na smartfonie i sprawdzisz, czy wyświetla się prawidłowo. Dodatkowo możesz skorzystać z narzędzia Chrome DevTools, które umożliwia zasymulowanie wyświetlenia strony dla różnych urządzeń.
Przykład:

Weryfikując, zwróć szczególną uwagę, czy strona wyświetla się prawidłowo dla ekranów o szerokości 320,640 oraz 1024.
Nawigacja
Prawidłowo wdrożona nawigacja na stronie powinna umożliwić użytkownikom na dotarcie do wszystkich wartościowych podstron serwisie. Dlatego ważne jest, aby w menu głównym zostały zawarte wszystkie najważniejsze z punktu biznesowego strony.
Przykład realizacji:

Źródło: https://habza.com.pl/
Warto również zadbać o wdrożenie nawigacji okruszkowej, czyli tzw. breadcrumbs. Jest to element, który wyświetla ścieżkę nawigacyjną, wskazując poziom zagłębienia w hierarchii witryny. Dzięki temu użytkownicy mogą w łatwy sposób wrócić do strony nadrzędnej lub głównej.
Przykład realizacji:

Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne to jeden z najprostszych sposobów na zwiększenie zaangażowania użytkowników. Dzięki nim możesz skierować odwiedzających do powiązanych treści, o których wspominasz na stronie, kierować do oferowanych produktów oraz usług, a także ułatwić nawigację między stronami. Warto również podkreślić, że poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne nie tylko wpływa na UX, ale także wspiera SEO, pomagając wyszukiwarkom m.in. lepiej zrozumieć strukturę witryny.
Linki wewnętrzne można wdrażać na wiele sposobów, między innymi w postaci:
- sekcji promującej najnowsze artykuły umieszczonej na stronie głównej,

Źródło: https://splatapozyczek.pl/
- sekcji powiązanych artykułów np. przy użyciu tagów wpisów,

Źródło: https://splatapozyczek.pl/blog/czy-mozna-odfrankowac-kredyt/
- w formie sekcji powiązanych produktów,

Źródło: https://sklep.doko.pl/pl/p/Lacznik-krzywkowy-4G10-10-PK-63-840306-011-APATOR/18793
- w formie sekcji polecanych produktów w koszyku,

Źródło: https://mediamarkt.pl/
- w formie sekcji polecanych produktów,

Źródło: https://sklep.doko.pl/
- w formie linków do omawianych produktów we wpisach blogowych
Wdrożenie CTA
Jednym ze sposobów na zwiększenie zaangażowania ze stroną jest wdrożenie sekcji CTA zachęcającej użytkownika do dokonania określonych działań np. przesłania formularza kontaktowego.
Podczas tworzenia CTA warto uwzględnić następujące punkty:
- powinno zostać umieszczone w newralgicznym miejscu (np. na górze/dole strony),
- powinno rzucać się w oczy,
- powinno być czytelne,
- powinno zawierać jasne i konkretne komunikaty (np. “kup teraz”, “Skontaktuj się”),
- powinno być responsywne.
Wdrożyć sekcję CTA można między innymi poprzez:
- umieszczenie dedykowanego baneru z przyciskiem między treściami wpisów blogowych,
Przykład realizacji:

Źródło: https://splatapozyczek.pl/blog/czy-mozna-odfrankowac-kredyt/
- umieszczenie przycisku zawierającego wezwanie do działania na stronach usługowych,
Przykład realizacji:

Źródło: https://splatapozyczek.pl/kredyt-dla-malych-firm/
Przyciski
Odpowiedni dobór, umiejscowienie oraz wyróżnienie przycisków może wpłynąć na nawigację i zaangażowanie użytkowników. Dlatego ważne jest, aby były one zaprojektowane w przemyślany sposób oraz by skutecznie prowadziły użytkowników do pożądanych działań.
Dobrze jest, aby ważniejsze przyciski (np. kup teraz) były bardziej wyróżnione od innych elementów strony. W przypadku, kiedy kilka przycisków występuje obok siebie, należy sprawić, aby te, które mają mniejszy priorytet, mniej się wyróżniały np. poprzez ustawienie białego tła przycisku.
Przykład realizacji:

Tworzenie treści
Treści widoczne na stronie są jednym z elementów, które również mogą wpłynąć na zaangażowanie użytkowników. Dlatego już na etapie tworzenia treści SEO kluczowe jest ich dopasowanie do grupy odbiorców. Zrozumienie tego, pozwoli CI nie tylko dostarczyć wartościowe informacje, ale także zwiększyć zaangażowanie, ponieważ treści będą dla nich w pełni zrozumiałe i przydatne.
Dlatego podczas pisania treści zwróć uwagę na:
- kto jest odbiorcą Twoich treści,
- język, jakim piszesz,
- ton wypowiedzi,
- konieczność używania branżowych terminów.
Zwróć również uwagę na sposób prezentowania. Zamiast wdrażać sam tekst, rozbuduj go o grafiki między śródtytułami oraz zastosuj punktory. Takie działanie wpłynie na poprawę ich odbioru.
Interaktywne treści
Tworzenie interaktywnych treści jest jednym z doskonałych sposobów na zwiększenie zaangażowania użytkowników. Dają one odwiedzającym możliwość aktywnego przeglądania stron, przez co doświadczenie staje się dla nich bardziej atrakcyjne i łatwiejsze do zapamiętania. Należy jednak stosować te elementy, przy których mamy podejrzenie, że przełożą się na zwiększenie zaangażowania użytkowników.
Przykładem atrakcyjnych treści mogą być:
- kalkulatory online,

Źródło: https://habza.com.pl/kalkulator-kredytowy/
- sekcje FAQ,

Źródło: https://splatapozyczek.pl/blog/czy-mozna-odfrankowac-kredyt/
- mapy,

Źródło: https://splatapozyczek.pl/kontakt/
- konfigurator np. mebli,

Źródło: https://meblepotocki.pl/produkt/naroznik-norton/
Należy jednak zwrócić uwagę, aby interaktywne elementy były wdrożone na tych podstronach, na których mamy podejrzenie, że użytkownicy będą ich szukać. Dla przykładu mapa powinna być dostępna na stronie kontaktu.
Czat na żywo / Chatbot
Wprowadzenie możliwości czatu na żywo może znacznie poprawić zaangażowanie użytkowników, poprzez zapewnienie użytkownikom natychmiastowych odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Łatwymi w integracji rozwiązaniami dla czatu na żywo są: LiveChat, Tidio oraz Zendesk Chat.
Przykład realizacji:

Źródło: https://mprofi.pl/
Pływające przyciski
Innym sposobem wpłynięcia na zaangażowanie użytkowników jest wdrożenie pływających przycisków ułatwiających nawiązanie kontaktu np. poprzez odesłanie do strony formularza kontaktowego, czy też umożliwiające wykonanie połączenia.
Przykład realizacyjny:

Źródło: Chill-it.pl
Takie przyciski powinny być wdrożone przede wszystkim na stronach usługowych oraz wpisach blogowych.
Formularze kontaktowe
Formularz kontaktowy jest jednym z ważniejszych elementów strony internetowej, umożliwiającym użytkownikom szybki kontakt z firmą. Ważne jest, aby formularze były intuicyjne w obsłudze.
Podczas ich tworzenia warto uwzględnić następujące punkty:
- prawidłowe umieszczenie nazw pól (nad/obok pola formularza),
- oznaczenie wymaganych pól (np. w formie *),
- przykład odpowiedzi (wdrożona w formie placeholdera),
- walidacja odpowiedzi w czasie rzeczywistym,
- stosowanie zrozumiałych komunikatów błędów,
- umieszczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych (RODO) w formularzu,
- dostosowanie formularzy kontaktowych do wyświetlenia na różnych rodzajach urządzeń,
- umieszczenie przycisku zawierającego CTA (np. Umów się na bezpłatną konsultację).
Przykład realizacji:

Źródło: https://ksiegowosc-dla-spolek.pl/kontakt
Pop’upy
Celem zwiększenia zaangażowania ze stroną można wykorzystać wyskakujące na ekranie pop’upy.
Przykład realizacji:

Źródło: https://mprofi.pl/
Należy jednak zadbać o to, aby nie wyświetlały się one w sposób spamowy. Na przykład w momencie zamknięcia jednego pojawia się drugi pop up lub wyświetlając co kilka sekund na stronie. Takie działanie może zniechęcić użytkowników do serwisu.
Dobrym rozwiązaniem będzie ustawienie, aby pop up wyświetlił się w określonym czasie od momentu wczytania strony (np. po 20 sekundach), a także raz na sesję.
Recenzje oraz opinie klientów
Opinie zadowolonych klientów oraz recenzje są cennym źródłem zaufania wpływającym na decyzje zakupowe nowych użytkowników. Dlatego ważne jest, aby na serwisie była dostępna sekcja umożliwiająca zapoznanie się z opiniami zadowolonych klientów.
Wdrożyć ją można w postaci dedykowanej strony, na której zostaną umieszczone opinie klientów, bądź też w formie sekcji zawierającej kilka opinii. Omawiana sekcja powinna być dostępna na stronie głównej oraz na stronach usługowych/produktowych.
Przykład realizacji:

Źródło: https://efectownia.pl/
Test A/B
Zwiększenie zaangażowania wymaga również testowania. Jest to istotne, ponieważ każda branża jest inna — sprawdzone rozwiązanie w jednej branży, może nie sprawdzić się w drugiej.
W takiej sytuacji warto skorzystać z testów A/B, które polegają na jednoczesnym prezentowaniu co najmniej dwóch wersji zmienionego wyglądu strony, treści lub konkretnego elementu (np. przycisku CTA). Jedna grupa odbiorców widzi wersję A, a druga wersję B. Dzięki takim testom możesz sprawdzić, która opcja lepiej odpowiada potrzebom i oczekiwaniom użytkowników, a następnie przekłada się na wzrost zaangażowania.
Dla przykładu:
Jeżeli nie jesteś pewny, jaki kolor CTA najlepiej się sprawdzi, możesz przeprowadzić test A/B. Na bazie pozyskanych danych będziesz w stanie określić, które rozwiązanie najbardziej angażowało użytkowników.

🚀 Wykorzystaj nasze porady i zwiększaj zaangażowanie użytkowników ze stroną
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie i utrzymanie zaangażowania na stronie. Wdrożenie zmian w 12 wskazanych obszarach, między innymi poprzez poprawę szybkości wczytywania serwisu, optymalizację wyglądu, tworzenie wartościowych i użytecznych treści, rozbudowę linków czy ułatwienie dostępu do kontaktu, może przyczynić się do poprawy współczynnika zaangażowania w Twoim serwisie. A jeśli potrzebujesz wsparcia w optymalizacji witryny, skontaktuj się z nami. Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego serwisu.
