Firmy, które planują rozpocząć działania promocyjne w internecie, zwykle mają taki sam cel. Zależy im na dotarciu do jak największego grona odbiorców i zwiększeniu przychodów. W tym wszystkim może pomóc całkowicie nowa strategia SXO. Wbrew pozorom to nie jest to samo co SEO. Działania wchodzące w zakres SXO są dużo bardziej obszerne. Co jeszcze musisz wiedzieć na temat Search Experience Optimization? Sprawdź poniżej!
Co to jest SXO?
Search Experience Optimization, czyli w skrócie SXO to jedna z najbardziej efektywnych strategii rozwoju stron w marketingu internetowym. Na pewno nieobce są Ci takie zwroty jak SEO czy UX. Z kolei SXO jest po prostu połączeniem obu tych strategii, co umożliwia kumulowanie ich zalet i tym samym osiąganie lepszych efektów. Search Experience Optimization to nic innego jak zespół działań, których celem jest nie tylko poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Strategia ta skupia się też na optymalizacji doświadczeń użytkownika i nakłonieniu go do wykonania rentownej dla właściciela sklepu akcji.
Strategia SXO – kto powinien się na nią zdecydować?
Na strategię SXO powinien zdecydować się każdy posiadacz witryny internetowej, niezależnie od typu witryny, branży, czy skali prowadzonego biznesu. Jednak cele konwersji z uwagi na specyfikę danego biznesu będą rzecz jasna inne. Na przykład w przypadku sklepów internetowych najważniejszy będzie wzrost współczynnika konwersji w postaci większej liczby transakcji i wartości koszyka, czy zmniejszenia liczby porzuconych koszyków. Z kolei jeśli chodzi o firmy usługowe, to tutaj działania SXO będą zmierzać do większej liczby leadów, wypełnienia formularza, czy chociażby pobrania rozmaitych materiałów – np. poradnikowych lub reklamowych. Warto też wspomnieć, że ta strategia jest często wybierana i daje doskonałe efekty szczególnie w przypadku dużych sklepów online.
Zatem, kiedy strategia SXO jest dobrym wyborem? Powinieneś się na nią zdecydować, jeśli:
- dopiero chcesz ruszyć ze swoim biznesem online i nie do końca wiesz, od czego zacząć;
- prowadzisz biznes online i masz ruch na stronie internetowej, ale użytkownicy nie podejmują działań;
- masz problemy z działaniem Twojej strony internetowej;
- dostrzegasz, że wielu klientów rezygnuje ze swoich zakupów;
- dostrzegasz brak wzrostu przychodów lub są one znacząco niższe;
- nie wiesz, jak zachęcić użytkowników do podjęcia działania;
- masz dużą konkurencję w internecie i nie chcesz pozostać w tyle.
Search Experience Optimization – jakie działania się na nie składają?
Co składa się na SXO? Jest to właściwie 5 elementów, o których piszemy poniżej.
Wysoka pozycja nie przekłada się w sposób bezpośredni na sukces w commerce, ale jest niezbędna, jeśli chcesz odnieść sukces w kolejnych etapach. Dbaj o to, aby uzyskać miejsce w TOP10 na istotne dla Twojej branży słowa kluczowe. Czy zdajesz sobie sprawę, że nawet 90% użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google zatrzymuje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? W zakres pozycjonowania wchodzą działania realizowane w obrębie witryny (np. optymalizacja adresów URL, czy metadanych), a także poza nią (np. promocja strony w mediach społecznościowych).
- Content marketing
Czy wiesz, że Twoje treści mogą skłonić potencjalnego klienta do zakupu? Ale tylko wtedy, gdy zadbasz o to, aby były wartościowe. Publikuj na swojej stronie treści, które dodadzą stronie wartość. Skup się na tym, aby teksty zawierały odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników wpisywane w Google. Bez wartościowego contentu SXO zwyczajnie nie istnieje. W przypadku e–commerce trzeba szczególnie zadbać o opisy kategorii i produktów, wpisy blogowe, czy poradniki. Przydatna będzie także sekcja najczęściej zadawanych pytań. Nie zapomnij także o prezentacji treści – o nagłówkach, prawidłowym formatowaniu i właściwej objętości materiałów.
- Analityka
Kolejnym elementem, bez którego SXO nie istnieje, jest analityka. Konieczna jest znajomość zachowań, przyzwyczajeń i potrzeb konsumentów i regularne sprawdzanie, jak reagują na wdrożone zmiany. Tutaj na pewno przydatne okażą się sprawdzone narzędzia analityczne, takie jak np. Google Analytics.
- Optymalizacja pod kątem UX
Niezbędne jest zadbanie także o właściwe zoptymalizowanie strony pod kątem UX. Jeśli wszystko pójdzie tak, jak należy, to strona powinna być użyteczna, w pełni bezpieczna oraz mieć atrakcyjny i nowoczesny wygląd. W tym aspekcie ważne jest zadbanie o szybkość ładowania zawartości, certyfikat SSL, responsywność, czy intuicyjną nawigację. Na Twojej stronie internetowej nie mogą znajdować się elementy, które będą zniechęcały użytkownika do pozostania na niej. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne!
- Optymalizacja konwersji (CRO)
Optymalizacja konwersji to po prostu proces optymalizacji witryny w taki sposób, aby jak najbardziej zachęcić użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Istotna jest tutaj wydajność i użyteczność strony, a nawet jej atrakcyjność. Oczywiście niezbędne jest też skuteczne CTA, czyli wezwanie do działania. Ścieżka konwersji musi być precyzyjnie przeanalizowana – ta obowiązkowo powinna być maksymalnie prosta. Czy zdajesz sobie sprawę, że w wielu przypadkach powodem porzuconego koszyka jest zbyt skomplikowany proces zakupowy?
Search Experience Optimization – od czego zacząć?
Bez wątpienia należy zacząć od audytu SXO, dzięki któremu zlokalizujesz obszary w witrynie wymagające poprawy. To natomiast pozwoli Ci na wprowadzenie zmian, które korzystnie wpłyną na pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach i zwiększenie konwersji. Audyt SXO to podstawowy element, o który należy zadbać. Taka szczegółowa analiza witryny m.in. da Ci odpowiedź na pytanie, czy menu, layout strony lub buttony spełniają swoją rolę. Uzyskasz również informacje, zy content przekonuje do działania. Warto też wspomnieć o kilku najczęstszych problemach wykrywanych podczas takiego audytu a są nimi m.in. niska jakość tekstów, uszkodzone linki na stronie, czy przesycenie.
Search Experience Optimization – jakie niesie korzyści?
Jeszcze się wahasz, czy na pewno warto zdecydować się na SXO? Poznaj zatem korzyści, jakie może przynieść Ci połączenie SEO i UX! Oto kilka z nich:
- większe zadowolenie użytkowników;
- większa rozpoznawalność w sieci;
- więcej lojalnych klientów;
- wyższy wskaźnik konwersji;
- większy ruch z organicznego wyszukiwania;
- większe zyski;
- mniejsza liczba porzuconych koszyków;
- dobra reputacja.
Działania SXO – kiedy widoczne będą pierwsze efekty?
To kiedy będą widoczne pierwsze efekty działań SXO, jest zależne od konkretnego przypadku. Właściwie mogą być one zauważalne wręcz natychmiastowo – jeśli strona jest już widoczna w wyszukiwarce Google na konkretne frazy. Na wyraźne efekty muszą nieco poczekać właściciele nowych witryn – tutaj będą one po 3–6 miesiącach rzetelnych działań. Jednak jeśli chodzi o takie realne korzyści, to będą one odczuwalne po upływie roku – wówczas sprzedaż znacząco pójdzie do góry.
Jakie zalety i wady ma SXO?
Czy wiesz, że wdrożenie strategii SXO może nieść za sobą wiele zalet? Jedną z nich będzie z pewnością wzrost konwersji w obrębie witryny. To z kolei przekłada się na zwiększenie ilości sprzedaży i zysków. Stronę zaczyna odwiedzać coraz więcej osób, co pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a to oznacza możliwość generowania większej ilości leadów. To wszystko natomiast oznacza zwiększenie efektywności kampanii z zakresu marketingu internetowego. Jeśli zadbasz, aby Twoja strona wywoływała u użytkownika pozytywne odczucia, to zwiększasz szansę na to, że odwiedzający częściej będą na nią wracać.
Niestety jednak nie ma rzeczy idealnych – SXO ma także pewne wady. Przede wszystkim trzeba poświęcić dużo czasu, aby uzyskane efekty były satysfakcjonujące. Musisz wydzielić sporo czasu na wdrożenie wszystkich wymienionych działań i cały czas analizować to, co się dzieje na stronie i poza nią. Konieczne są także ciągłe działania optymalizacyjne. Oczywiście jeśli chcesz, to wszystkie te zadania możesz powierzyć agencji.
Ile kosztuje SXO?
Niestety określenie kosztów działań związanych z SXO nie jest proste. Wynika to z tego, że to, ile zapłacisz, zależy od wielkości strony www, jej jakości czy konkurencyjności słów i fraz kluczowych biznesu. Do czynników mających wpływ na koszty zalicza się:
- optymalizację pod kątem User Experience;
- wielkość strony;
- historię;
- optymalizację pod kątem SEO;
- ewentualne kary nałożone przez Google.
Za strategię SXO zwykle trzeba zapłacić od 1000 do nawet 5000–6000 zł.
Czy warto zainwestować w SXO?
Nie mamy wątpliwości, że inwestycja w SXO jest jak najbardziej opłacalna! Nasza agencja chętnie zajmie się wprowadzeniem strategii SXO i kompleksowo podejdzie do sprawy. Nie tylko wdrożymy SXO, ale zajmiemy się także najistotniejszymi aspektami Twojej witryny. Przeanalizujemy jej mocne i słabe strony.
W SXO ogromne znaczenie ma pozycjonowanie, a więc nic innego jak działania on–site i off–site, które zwiększają ruch organiczny. Z nami masz pewność, że uzyskasz stronę internetową, która będzie atrakcyjna zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i użytkowników. Zrobimy to tak, że Twój biznes online zacznie przynosić duże korzyści sprzedażowe. Zadbamy również o UX – stworzymy stronę, która będzie przyciągała potencjalnych klientów.
Nie martw się również o content – odświeżymy go i dostarczymy najlepsze teksty. Podczas naszych działań skupimy się też na ścieżce konwersji – wszystko po to, aby ta generowała jak najwięcej leadów. Dodatkowo przełoży się to m.in. na szybsze ładowanie witryny. Do działań SXO zawsze podchodzimy kompleksowo. Nie są to konkretne usługi. SXO to proces, który wymaga systematycznych analiz. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat SXO, to serdecznie zapraszamy do kontaktu!
Jak ocenić SXO?
Chcesz ocenić SXO witryny? W tym celu należy zainteresować się kilkoma ważnymi czynnikami.
- Współczynnik odrzuceń – to wskaźnik informujący o tym, ilu użytkowników dokonało porzucenia po wejściu na stronę bez żadnego dodatkowego działania. W Google Analytics przyjrzyj się bliżej stronom mającym wysoki poziom współczynnika odrzuceń – powyżej 70%. Skontroluj wszystkie strony, które są odrzucane przez użytkowników i zastanów się, co za to odpowiada, np. treść nie będąca odpowiedzią na zapytanie.
- Współczynnik konwersji – jeśli go obliczysz, to dowiesz się, czy udało Ci się pozyskać nowych klientów i zachęcić ich do skorzystania z oferty. Gdy dostrzeżesz, że wraz ze wzrostem ruchu z SEO, zwiększasz sprzedaż, to znak, że strategia SXO jest skuteczna. Może jednak być też tak, że więcej osób odwiedza Twoją stronę, ale sprzedaż nie idzie tak, jak powinna – wówczas problem może leżeć w stronie lub ofercie.
- Zaangażowanie użytkowników – powinieneś oszacować średni czas, jaki spędza się na Twojej witrynie lub poszczególnych podstronach. Jeśli dostarczasz użytkownikom ciekawe i wysokiej jakości treści, to powinni oni więcej czasu spędzać na Twojej stronie, zapoznając się z artykułami. Jeśli jednak czas ten jest dość krótki, to może to oznaczać, że Twoje treści nie są wystarczająco atrakcyjne i nie spełniają potrzeb użytkowników.
- Zachowanie użytkowników – po wdrożeniu powyższych kroków konieczne jest obserwowanie zachowań użytkowników. Zorientuj się, czy dodawane przez Ciebie treści docierają do grup docelowych związanych z ofertą Twojej firmy. Później sprawdzaj, jak zachowują się na stronie internetowej, np. jakie podstrony odwiedzają.
🚀 SXO – podsumowanie
Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czym jest SXO i z jakich elementów się składa. Wdrożenie SXO jest polecane wszystkim właścicielom stron internetowych. Zanim jednak tego dokonasz, to warto wykonać audyt SXO. SXO zapewni Ci więcej lojalnych klientów, wyższy wskaźnik konwersji, czy większe zyski – a to zaledwie kilka zalet tych działań. Pamiętaj także, że na efekty będziesz musiał nieco poczekać – najczęściej kilka miesięcy. Po wdrożeniu SXO warto także kontrolować, czy jest ono skuteczne m.in. poprzez kontrolowanie współczynnika odrzuceń, czy zachowań użytkowników.