blog poradniki

Jak uruchomić kampanię na Facebooku i czy warto? Kompleksowy poradnik od Efectowni

jak uruchomić kampanię na Facebooku

Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na korzystanie z social mediów. Nic dziwnego – są one uważane za sprawdzony i skuteczny kanał sprzedaży. Notowania takich serwisów wzrosły zwłaszcza w dobie pandemii COVID-19. Jednym z lepszych obszarów, w których można prowadzić skuteczną sprzedaż dowolnego produktu, jest Facebook. Jednak konstruowanie reklam za pośrednictwem tego medium bywa bardzo frustrujące. Dlatego postanowiliśmy stworzyć poradnik, w którym krok po kroku pokazujemy, jak uruchomić kampanię na FB. Przekonaj się, jak to zrobić i czy w ogóle warto. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym są kampanie na Facebooku?

Reklamy na Facebooku, inaczej kampanie Facebook Ads to komunikaty reklamowe mogące występować w formie tekstu lub grafik, które są emitowane w obrębie tablicy, relacji i w innych miejscach na platformie. Wyświetlają się one wyłącznie użytkownikom, którzy mogą być zainteresowani nabyciem danego produktu lub skorzystaniem z usług reklamodawcy. Ten system reklamowy umożliwia również nieustanny monitoring efektów poszczególnych kampanii, np. pod kątem wyświetleń reklamy czy konwersji. Dużą jego zaletą jest fakt, że każdy zestaw reklam możesz zaprojektować osobno i ukierunkować go na zupełnie inny cel, a następnie modyfikować i optymalizować. 

Przykład reklamy z wykorzystaniem wideo na Facebooku. Źródło: Shopify

Reklama na Facebooku to ogromna szansa dla każdego biznesu

Facebook uważany jest za najpopularniejszy serwis społecznościowy, a statystyki to tylko potwierdzają. W 2023 roku miesięcznie odwiedzało go nawet 3,049 miliarda użytkowników, co jest naprawdę doskonałym wynikiem. 

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report

W związku z tym nikogo nie powinien dziwić fakt, że Facebook doskonale nadaje się do wypromowania marki i poszerzenia grona nowych klientów. Niestety sam fanpage to zbyt mało. Warto sięgnąć po skuteczniejsze narzędzie marketingowe, jakim jest kampania reklamowa.

Czy warto zdecydować się na kampanię na Facebooku?

Reklamowanie firm w systemie Facebooka ma liczne zalety. Warto zdecydować się na taki krok, chociażby ze względu na ogromną liczbę ludzi korzystających z platformy korporacji Meta. Z pewnością wśród nich znajdziesz osoby, które będą zainteresowane Twoim produktem lub usługą.

Duże znaczenie ma również to, że kampania na Facebooku zapewnia natychmiastowe efekty. Docenisz to zwłaszcza jeśli dopiero startujesz ze swoim biznesem lub rozpoczynasz kampanię promocyjną. Poza tym jest ona dość tania, porównując z konkurencyjnymi platformami reklamowymi. 

Przykład reklamy z wykorzystaniem zdjęcia na Facebooku. Źródło: Piekarnia Piekuś

Dla przedsiębiorców liczy się również to, że mogą dokładnie wybrać odbiorców reklamy. Facebook wie o nas naprawdę bardzo wiele, być może nawet więcej niż nasi najbliżsi. Wszyscy korzystający z tego serwisu są skategoryzowani według licznych kryteriów takich jak np. lokalizacja czy zainteresowania.

Do zalet reklamy na Facebooku zaliczamy również to, że ten serwis udostępnia liczne narzędzia analityczne, a to z kolei umożliwia stałe monitorowanie i optymalizowanie kampanii. Portal dostarcza także cenne dane dotyczące efektywności reklam, które są bardzo pomocne w dalszym planowaniu i optymalizacji kampanii. 

Reklamodawcy mają również do wyboru mnóstwo form reklam i mogą je umiejscawiać nie tylko na tablicy użytkowników, ale również np. w relacjach, w Facebook Marketplace czy w rolkach na Instagramie. Dodatkowo warto dodać, że kampanie na FB zwiększają zaangażowanie użytkowników – gdy Ci zostawiają polubienia, komentarze i udostępniają posty, Twoja marka staje się widoczna dla szerszej grupy odbiorców. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jakie są dostępne formaty reklam na Facebooku?

Wydaje Ci się, że reklama na Facebooku to wyłącznie posty sponsorowane w social mediach? Nic bardziej mylnego! Aktualnie są do wyboru różne typy reklam takie jak m.in.:

  • reklama graficzna – to najprostsza forma reklamy, na którą składa się tylko jeden obraz. Jest odpowiednia, gdy chcesz zaprezentować niewielką część oferty; 
  • reklama video – video ostatnimi czasy jest szczególnie popularnym formatem treści. Jest uwielbiany zarówno przez użytkowników, jak i algorytmy. To idealny wybór, gdy chcesz zaprezentować jakiś produkt lub przedstawić instruktaż;
  • reklama dynamiczna – jest generowana automatycznie przez system reklamowy Facebooka i wyświetla się osobom, które wcześniej wykazały zainteresowanie danym produktem lub usługą (np. przeglądały ofertę danej firmy na stronie WWW);
  • reklama karuzelowa – jest sposobem na wyświetlanie wielu zdjęć bądź produktów w jednej reklamie. To doskonały wybór, jeśli chcesz zapoznać odbiorców z szeroką ofertą Twojego sklepu internetowego.

Trudno stwierdzić, jaki rodzaj reklamy jest najlepszy, ponieważ jest to zależne od celu reklamy, dlatego koniecznie musisz go uwzględnić podczas dokonywania wyboru. 

Przykład reklamy karuzelowej na Facebooku. Źródło: JYSK Polska

Czy Menedżer reklam Facebook jest niezbędny do przeprowadzania kampanii?

Zgadza się. Aby móc przeprowadzać kampanie reklamowe potrzebujesz narzędzia, jakim jest Menedżer reklam na Facebooku. To właśnie dzięki niemu możesz je tworzyć nie tylko na Facebooku, ale również na Messengerze czy Instagramie. Jeśli nie posiadasz go, zacznij od założenia konta firmowego, korzystając z tego linku: https://business.facebook.com/overview. Niestety konto prywatne nie będzie tutaj wystarczające.

Instrukcja uruchomienia kampanii na Facebooku – krok po kroku

  1. Zaloguj się do Menedżera reklam Facebook, aby przejść do panelu, w którym widoczne będą Twoje kampanie, zestawy reklam i same reklamy. Aby stworzyć nową kampanię, kliknij przycisk „Utwórz” znajdujący się po lewej stronie panelu. 
  1. Jako typ zakupu wybierz „Aukcja”, a następnie ustal cel biznesowy. Aktualnie menedżer reklam pozwala na ukierunkowanie kampanii na:
  • rozpoznawalność – wybierz, jeśli chcesz zbudować widoczność i markę;
  • większy ruch – wybierz, jeśli chcesz zwiększyć ilość odwiedzin na stronie WWW;
  • aktywność – wybierz, jeśli chcesz, aby użytkownicy byli bardziej zaangażowani w publikowane materiały;
  • sprzedaż – wybierz, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż z katalogu czy spowodować wzrost konwersji;
  • kontakty – wybierz, jeśli chcesz nakłonić odbiorców do kontaktu;
  • promocja aplikacji – wybierz, jeśli chcesz zachęcić nowych klientów do pobrania i zainstalowania aplikacji mobilnej.

Następnie wystarczy, że klikniesz „Kontynuuj”, aby przejść dalej.

  1. Zdecyduj, czy chcesz utworzyć kampanię z celem sprzedaży przy użyciu dostosowanej i zoptymalizowanej konfiguracji, czy wolisz zbudować kampanię ręcznie. My wybieramy ręczną konfigurację. 
  1. Utwórz nazwę kampanii w polu „Nazwa kampanii”. Musisz wiedzieć, że nie będzie ona widoczna publicznie. Tylko Ty będziesz ją widział – ma to Ci pomóc w jej późniejszym odszukaniu. 
  1. Sekcja „Szczególne kategorie reklam”, musi Cię zainteresować, jeśli to, co proponujesz, jest związane z kredytem, zatrudnieniem, nieruchomościami lub tematami społecznymi, wyborczymi lub politycznymi. Wówczas wybierz odpowiednią opcję. Jeśli tego nie zrobisz, Twoja reklama może zostać odrzucona, ponieważ te branże podlegają pod specjalne zasady dodawania reklam. 
  1. Jeśli chcesz, możesz utworzyć test A/B. Możesz również włączyć optymalizację budżetu kampanii (Advantage campaign budget), co umożliwia automatyczne zarządzanie budżetem kampanii w obrębie wszystkich zestawów reklam, dzięki czemu można uzyskać najlepsze wyniki. 
  1. Po kliknięciu „Dalej” przejdziesz do ustawień zestawu reklam. Tutaj jako nazwę zestawu reklam możesz wpisać grupę osób, do której chcesz je skierować. Podejmij również decyzję, gdzie chcesz zwiększyć sprzedaż. Masz do wyboru takie opcje jak: 
  • witryna internetowa,
  • aplikacja, 
  • witryna internetowa i aplikacja,
  • komunikatory,
  • połączenia.

A następnie ustal cel wyników.

  1. Abyś był w stanie prawidłowo mierzyć konwersję, konieczne jest utworzenie Piksela Facebooka. Przykładowo, jeśli wysyłasz ruch na stronę poprzez kampanię sprzedażową na FB i ktoś kliknie reklamę Twojej strony WWW, doda na niej coś do koszyka, Facebook otrzyma taką informację. To niezwykle ważny element, ponieważ pozwala sprawdzić, jakie efekty zapewnia kampania reklamowa na FB.
  1. Ustal budżet i harmonogram. Do wyboru masz budżet dzienny i całkowity. Ta pierwsza opcja jest zdecydowanie lepsza, jeśli chcesz, aby serwis rozłożył budżet równomiernie na wszystkie dni trwania kampanii. Możesz również wskazać, kiedy ma się zakończyć kampania. 
  1. Kolejną ważną sekcją jest „Kontrola grup odbiorców”. To zdecydowanie jeden z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych elementów reklamy. Zanim wszystko tutaj poustawiasz, zadaj sobie pytanie: kim są Twoi klienci? Możesz również stworzyć personę. Uwierz, że dzięki temu łatwiej skonfigurujesz grupę docelową. 
  1. Poniżej znajdziesz również sekcję „Grupa odbiorców Advantage+”, gdzie możesz dodać m.in. szczegółowe opcje targetowania

Przykładowo, jeśli masz na wynajem apartament w Zakopanem na weekendy, czy w pobliskich miejscowościach znajdziesz swoich potencjalnych klientów? Nie za bardzo. Musisz ich szukać znacznie dalej niż w promieniu kilku kilometrów od lokalizacji apartamentu. Sytuacja natomiast wygląda inaczej, gdy prowadzisz salon kosmetyczny. Wtedy Twoje reklamy powinny wyświetlać się maksymalnie w promieniu kilku kilometrów od salonu. Marna szansa na to, że znajdziesz klientki w sąsiednim województwie. 

  1. Od niedawna jest również dostępna sekcja o nazwie „Beneficjent i płatnik”, co jest związane z nowymi przepisami Unii Europejskiej. Jeśli publikujesz reklamę na Facebooku, musisz określić, kto zyskuje na tej reklamie (kogo promujesz?) i kto za to wszystko płaci. W sytuacji gdy tworzysz te reklamy na własne potrzeby i samodzielnie za nie płacisz, w polu „Beneficjent” wpisujesz po prostu swoją firmę.

  2. Kolejną istotną sekcją jest „Umiejscowienia”. Masz do wyboru dwie opcje: umiejscowienia Advantage+ i ręczne umiejscowienia. Jeśli chcesz, możesz wybrać pierwszą opcję, a wówczas to Facebook samodzielnie będzie przydzielał budżet zestawu reklam do wielu umiejscowień w zależności od tego, gdzie reklamy będą zdobywały najlepsze wyniki. 

Drugą opcją jest ręczne umiejscowienie. Wybierając ją, zobaczysz taki widok:

  1. Gdy już wszystko ustawisz, kliknij „dalej” i przejdź do kreacji reklamowej oraz zajmij się postem, który faktycznie będzie widoczny dla użytkowników. Ustal nazwę reklamy (gdy docelowo będzie ich kilka, możesz ją nazwać w zależności od formatu, np. reklama obrazkowa). Wybierz również stronę, za pomocą której będziesz się promował i konto na Instagramie (jeśli chcesz, aby tam również pojawiły się reklamy).
  1. W następnej sekcji „Konfiguracja reklamy” wybierz „Utwórz posta” (jeśli chcesz, możesz wykorzystać istniejący już post, wówczas wybierz tę drugą opcję). Później określ, jaki format ma mieć Twoja reklama. 

My wybraliśmy opcję „Utwórz reklamę”.

  1. W kolejnej sekcji „Materiał reklamowy” musisz wybrać odpowiednie multimedia i tekst dla reklamy

Postaraj się, aby dodany przez Ciebie tekst nie był zbyt długi. Twoje przesłanie powinno składać się z kilku zdań. Konieczne jest również wyraźne podkreślenie korzyści dla klienta, czyli zawarcie odpowiedzi na pytanie – co zyska, jeśli zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty? Dobrym pomysłem może być również użycie statystyk, opinii klientów i innych dowodów społecznych, czyli ogólnie rzecz ujmując, elementów, które zwiększą wiarygodność Twojej reklamy. 

Niemniej ważną kwestią jest oczywiście grafika będąca częścią reklamy. Zadbaj o to, aby była wysokiej jakości. Gdy będzie rozmyta, niestety może to odstraszyć potencjalnych klientów.

Możesz również dokonać wyboru wezwania do działania – niekoniecznie musi ono brzmieć „dowiedz się więcej”.

Po prawej stronie możesz nawet zobaczyć, jak będzie się prezentowała Twoja reklama. 

  1. Następnie przejdziesz do sekcji „Miejsce docelowe”, gdzie musisz wskazać, dokąd ma kierować reklama po jej kliknięciu. Opcjonalnie możesz dodać dodatki do przeglądarki. 
  1. Nie pozostaje nic innego, jak kliknąć „Opublikuj”. Twoja kampania reklamowa nie będzie widoczna od razu – Facebook musi ją najpierw zweryfikować. Najczęściej ten proces nie zajmuje dużo czasu – do 24 godzin, więc już niebawem będzie wyświetlana potencjalnym klientom. 

„Promuj post” czy samodzielna kampania reklamowa? Oto jest pytanie

Już od pewnego czasu prowadzisz swój fanpage i wiele razy zastanawiałeś się nad kliknięciem przycisku „Promuj post”? W końcu wydaje się to takie proste. Wystarczy kilka kliknięć, aby post dotarł do większej liczby osób. Nie jest to jednak takie piękne, na jakie wygląda. Wiąże się bowiem z wieloma niedogodnościami – m.in. nie masz kontroli nad grupą docelową i nie masz wpływu na to, gdzie pojawiają się reklamy. 

To nie jest do końca dobry wybór, a dużo lepszą alternatywą jest samodzielna kampania w menedżerze reklam. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że daje znacznie większe możliwości. Możesz stworzyć bardziej spersonalizowaną strategię, dotrzeć do konkretnych grup i mieć pełną kontrolę kosztów. Nie twierdzimy oczywiście, że korzystanie z tej funkcji zawsze jest złe – wiele tutaj zależy od celu, ale w większości przypadków własna kampania sprawdzi się dużo lepiej. 

Czy warto samodzielnie przygotować kampanię reklamową na Facebooku? Zalety i wady

ZALETYWADY
pełna kontrola nad kampanią reklamową i możliwość samodzielnego decydowania o każdym szczególe
czasochłonność

oszczędność pieniędzy
brak drogich, specjalistycznych narzędzi pomocnych przy optymalizacji kampanii czy targetowaniu reklam 
cenne doświadczenie z obszaru marketingu prowadzonego w social mediachliczne trudności z powodu braku doświadczenia i wiedzy

🚀 Potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu reklam na Facebooku? Efectownia pomoże!

Nie wiesz, jak poradzić sobie z tworzeniem reklam na Facebooku? Niestety, dla osób niedoświadczonych nie jest to proste zadanie. Wymaga wiedzy i doświadczenia. Jeśli czujesz, że to nie jest na Twoje siły i nie chcesz marnować czasu na te zmagania, rozważ nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją marketingową taką jak Efectownia. 

Nasz zespół specjalistów w dziedzinie marketingu internetowego chętnie udzieli Ci wsparcia w planowaniu, przygotowaniu i późniejszym zarządzaniu kampaniami na Facebooku. To rozwiązanie ma wiele zalet: zaoszczędzisz mnóstwo czasu, który możesz przeznaczyć na rozwijanie innych obszarów firmy, ale przede wszystkim unikniesz błędów. Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, zachęcamy do nawiązania kontaktu z naszą agencją, aby poznać szczegóły naszej oferty.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *