blog poradniki

Jakie funkcjonalności powinien mieć e-commerce?

Jakie funkcjonalności powinien mieć e-commerce

Wymagania klientów ciągle się zmieniają, a zwiększanie sprzedaży w sklepie online staje się coraz trudniejsze. Co możesz zrobić, aby dostosować e-commerce do potrzeb i oczekiwań konsumentów? Na szczęście są liczne sposoby na to, aby poprawić współczynnik konwersji. Wymaga to wdrożenia kilku najważniejszych funkcjonalności sklepu internetowego. Które powinieneś wykorzystać w serwisie? Dowiedz się więcej na ten temat z naszego wpisu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

1. Dodaj wyszukiwarkę produktów

Jedną z niezbędnych funkcjonalności jest wyszukiwarka produktów. Wciąż można natknąć się na sklepy internetowe, które nie mają tego dodatku. To duży błąd, ponieważ ten element pozwala użytkownikom na ekspresowe znalezienie interesujących ich produktów. Nie może go zabraknąć właściwie na żadnej stronie, ale ma on znaczenie zwłaszcza w przypadku e-commerce. 

Postaw na kompleksowe zoptymalizowanie tej opcji, aby zmniejszyć ryzyko, że klient otrzyma komunikat: „nie znaleziono takiego produktu”. Postaraj się maksymalnie ułatwić użytkownikom wyszukiwanie pożądanych produktów, co jest możliwe np. poprzez zastosowanie opcji sortowania i filtrowania, która pozwoli konsumentom na błyskawiczne wyszukiwanie pożądanych produktów. 

Źródło: sephora.pl

2. Pozwól na logowanie przez Facebooka

Powinieneś robić wszystko, co tylko możliwe, aby zakupy w Twoim e-commerce były jak najwygodniejsze. Taką sposobność daje m.in. opcja logowania się do sklepu przez konto na Facebooku. Najnowsze statystyki wskazują, że aż 87,5% internautów korzysta z najpopularniejszego serwisu społecznościowego, jakim jest oczywiście Facebook [źródło: Digital Polska]. Udostępnienie takiej opcji to korzyść dla obu stron – użytkownik może wygodnie i szybko się zalogować, natomiast przedsiębiorca może pozyskać wiele wartościowych informacji o kliencie. 

Źródło: reserved.com

3. Podpowiadaj, ile brakuje do darmowej dostawy

W obecnych czasach z darmową dostawą możemy się spotkać w wielu sklepach internetowych. Ta działa nieco jak wabik – przyciąga konsumentów i jest zachętą do częstszych zakupów. Uwierz, że Twoi klienci chętniej zamówią więcej, jeśli w zamian mogą otrzymać darmową dostawę. Popularną opcją jest oferowanie darmowej dostawy w przypadku złożenia zamówienia powyżej konkretnej kwoty. Jeśli obowiązuje ona w Twoim e-commerce, podczas dodawania towarów do koszyka, informuj klienta, ile brakuje mu do darmowej dostawy. Warto, abyś dodatkowo wzmocnił taki komunikat wezwaniem do działania.

Źródło: sephora.pl

4. Udostępnij płatności online

Ogromne znaczenie, jeśli chodzi o funkcjonalności e-commerce, mają również płatności online. Właściwie w dzisiejszych czasach konieczne jest uwzględnianie faktu, że klienci mają odmienne preferencje – jedni wolą przelewy tradycyjne, natomiast inni decydują się tylko na szybkie płatności online. 

Płatności online są niezwykle wygodne, ponieważ pozwalają za pomocą kilku kliknięć zapłacić za zamówienie. Nie ma konieczności ręcznego wpisywania danych, więc ryzyko popełnienia błędu jest naprawdę minimalne. 

Płatności online oznaczają również liczne korzyści dla przedsiębiorcy, ponieważ dzięki integracji z systemem płatności ma on możliwość monitorowania wpłat od klientów. Poza tym środki na koncie sklepu są widoczne praktycznie od razu, dzięki czemu można szybciej przystąpić do realizacji zamówienia

Źródło: hebe.pl

5. Nie zmuszaj do zakładania konta

Chyba nic tak nie denerwuje, jak konieczność założenia konta, aby móc złożyć zamówienie. W wielu przypadkach uznajemy to za zbędną rzecz. Czasem wiemy, że nie będziemy regularnie korzystać z oferty danego e-commerce, więc zwyczajnie nie chcemy tracić czasu na wypełnienie formularza rejestracyjnego. 

Oczywiście są także ludzie, którzy chętnie decydują się na taki krok, ponieważ zależy im np. na dostępie do historii zakupów. Dlatego przedsiębiorcy powinni zadbać o to, aby rejestracja w e-sklepie była jedynie opcją, a nie koniecznością. Jeśli będziesz zmuszał konsumentów do takiego działania, jest ryzyko, że wielu z nich zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie. 

6. Polecaj inne produkty w specjalnej sekcji

W każdym sklepie internetowym dostępne są produkty, które przedsiębiorca chciałby wyróżnić. Sposobem na to jest funkcjonalność „Inni kupili też”, „Polecane produkty” czy „Kup razem z”, czyli po prostu specjalna sekcja, która może wyświetlać się w dowolnym miejscu na stronie, np. na karcie produktowej.

Źródło: mediaexpert.pl

Przykładowo, jeśli sprzedajesz obuwie i klient właśnie dodał do koszyka obuwie do biegania, jest duża szansa, że będzie zainteresowany zakupem np. wkładek do butów. Zasugeruj mu to, wprowadzając wspomnianą wyżej funkcjonalność. Oczywiście w tym obszarze możesz zawrzeć również produkty mające bardzo podobne parametry. 

Źródło: hebe.pl

7. Umożliwiaj klientom pozostawianie recenzji

Aż 89% konsumentów zapoznaje się z recenzjami online, zanim dokona zakupu [źródło: https://business.trustpilot.com/guides-reports/build-trusted-brand/the-critical-role-of-reviews-in-internet-trust#downloadreport]

Dobrym krokiem, jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, może być zatem udostępnienie opcji umieszczania opinii o produktach przez użytkowników. Dodaj ją na stronach produktowych i zobacz, jakie może przynosić efekty. 

Źródło: mediaexpert.pl

Taka forma treści może przynosić ogromne korzyści dla obu stron – właścicielowi e-commerce pomoże zyskać więcej klientów, natomiast dla użytkowników będzie wsparciem w podjęciu lepszej decyzji zakupowej

Chętnie wykorzystywaną funkcjonalnością jest social proof. Z pewnością nie raz spotkałeś się z komunikatami informującymi, np. ile osób przegląda produkt w danym momencie, czy że ktoś właśnie kupił ten przedmiot.

Źródło: mediaexpert.pl

8. Dodaj zakładkę FAQ

Dokonanie zakupu jakiegokolwiek produktu nie jest takim prostym zadaniem. Konsumenci w procesie podejmowania decyzji zakupowych zmagają się z licznymi wątpliwościami. Jak możesz je rozwiać? Jednym z prostszych sposobów jest udostępnienie krótkiej sekcji FAQ na każdej stronie produktowej. Postaraj się, aby zawierała ona odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Decydując się na taki krok, uda Ci się znacząco ograniczyć liczbę zapytań do działu obsługi klienta, ograniczysz liczbę zwrotów, a także zwiększysz szansę na konwersje. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

9. Daj dostęp do historii zamówień

Klienci korzystający z danego sklepu często zamawiają te same produkty co pewien okres czasu. Jeśli ich zamówienia składają się z kilkunastu, czy kilkudziesięciu produktów, dodawanie ich pojedynczo do koszyka za każdym razem może być denerwujące. Rozwiązaniem takiego problemu jest udostępnienie im dostępu do historii zamówień i możliwość ponownego złożenia (takiego samego) zamówienia. W ten sposób zwiększą się obroty e-sklepu, a zadowoleni konsumenci z pewnością zapamiętają, że oferujesz im taką funkcjonalność.

10. Porównuj różne produkty 

Ważną funkcjonalnością w sklepie internetowym jest również możliwość porównania co najmniej dwóch produktów ze sobą. Sprawdza się to szczególnie w przypadku sklepów sprzedających rozmaity sprzęt elektroniczny. Klienci często nie wiedzą, który produkt będzie najlepszy i chcą poznać różnice między konkretnymi towarami, aby móc podjąć decyzję zakupową. Porównanie produktów jest sposobem na to, aby klienci mogli zidentyfikować najatrakcyjniejszą opcję, spełniającą ich potrzeby, oczekiwania i budżet. 

Źródło: mediaexpert.pl

11. Wyraźnie informuj o rabatach i promocjach

Sklepy internetowe często i chętnie organizują różne promocje czy proponują rabaty. Jest to skuteczny sposób na to, aby przyciągnąć nowych klientów i zmotywować obecnych do dokonania ponownego zakupu. Problemem jednak bywa to, że e-sklepy niewystarczająco dbają o widoczność takich komunikatów. Pamiętaj więc, aby informacje o promocjach czy rabatach były łatwo zauważalne. Możesz ją umieścić np. na stronie głównej sklepu, czy w mediach społecznościowych. 

Źródło: drogeriapigment.pl

12. Udostępnij listę życzeń

Jak często byłeś w sytuacji, w której spodobał Ci się jakiś produkt w sklepie online, ale w danej chwili nie mogłeś sobie pozwolić na jego zakup? Powody mogą być różne, np. brak środków na złożenie zamówienia. W takim przypadku warto zapisać sobie dany przedmiot na liście życzeń, aby ten czekał na Ciebie przy następnej wizycie, gdy już będziesz mógł go kupić. Lista życzeń to prosta, działająca podobnie jak koszyk w sklepie, funkcjonalność, którą na pewno docenią Twoi klienci. 

Źródło: ikea.com

13. Oferuj różne formy kontaktu, w tym live chat

W e-commerce duże znaczenie ma także umożliwienie szybkiej i bezproblemowej komunikacji między użytkownikiem a sprzedawcą. Wciąż wiele osób nie decyduje się na zakupy online ze względu na mocno ograniczone możliwości zapoznania się z produktem. Dlatego powinieneś robić wszystko, co tylko możesz, aby pomóc konsumentom w podjęciu najwłaściwszej decyzji zakupowej. Ostatnimi czasy dużą popularnością cieszy się szczególnie live chat pozwalający na rozmowę w czasie rzeczywistym i wręcz ekspresowe uzyskanie odpowiedzi na pytania. Śmiało, można nazwać to alternatywą dla pomocy udzielanej w tradycyjnych sklepach.

🚀 Jakie funkcjonalności powinien mieć e-commerce? Podsumowanie

Teraz jesteś już świadomy tego, jakie funkcjonalności powinien mieć dobry e-commerce. Jest ich całkiem sporo – są nimi m.in. wyszukiwarka produktów, możliwość logowania przez Facebooka, udostępnianie płatności online czy oferowanie różnych form kontaktu. Dbając o dostępność tych wszystkich elementów, możesz zapewnić odbiorcom znakomite doświadczenia zakupowe i tym samym przyciągnąć jeszcze więcej potencjalnych klientów do Twojego sklepu internetowego. Uwzględniając rosnącą popularność zakupów online, musisz zadbać o to, aby być konkurencyjnym na rynku i wyróżniać się wśród innych firm, co umożliwiają wspomniane przez nas funkcjonalności. Sprawdź przedstawione przez nas wskazówki i osiągnij fenomenalny sukces w sieci.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *