Dotarcie do osób należących do cichego pokolenia nie jest proste, a niektóre marki całkowicie z tego rezygnują, ponieważ panuje przekonanie, że ma ono niewielkie znaczenie w marketingu online. Coś w tym jest – niedużo jego przedstawicieli znajdziemy w sieci, ale to wcale nie oznacza, że można całkowicie pominąć silent generation. Jeśli zastanawiasz się, jak dotrzeć do tego pokolenia ze swoimi produktami czy usługami, musisz wiedzieć, że ważne jest tutaj m.in. subtelne podejście, empatia i autentyczność. Dowiedz się więcej na temat marketingu skierowanego do cichego pokolenia.
Pokolenie ciche – kto się do niego zalicza?
Do pokolenia cichego należą osoby, które przyszły na świat w latach 1928-1945. Aktualnie są to ludzie w wieku od 79 do 96 lat. Są oni mocno naznaczeni doświadczeniem wojennym i powojennym. Skąd natomiast wzięła się ta nazwa? Otóż stąd, że to pokolenie było dość ciche, nie protestowało ani nie manifestowało. Jako że przeżyło II wojnę światową i żyło w czasach, kiedy brakowało dosłownie wszystkiego, jego przedstawiciele są dość skąpi i zostawiają wiele rzeczy na później, bo przecież kiedyś mogą się przydać i nie chcą dopuścić do ich zmarnowania.
Chcesz dotrzeć do pokolenia cichego z reklamą? Poznaj najskuteczniejsze metody
Statystyki pokazują, że 58% silent generation używa wyszukiwarek w celu znalezienia potrzebnych artykułów [źródło: Consumer Insights Pulse Survey, PWC]. Zatem czy jesteś pewny, że chcesz ignorować przedstawicieli tego pokolenia podczas tworzenia strategii marketingowej dla swojego biznesu? Poznaj nasze wskazówki i przekonaj się, jak możesz skutecznie dotrzeć od osób z pokolenia cichego.
Wykorzystaj pocztę bezpośrednią
Chociaż świat dynamicznie się zmienia i wydaje się, że cyfrowe medium jest sposobem na dotarcie z reklamą do ludzi w każdym wieku, to jednak w przypadku pokolenia cichego jest nieco inaczej. Tutaj najlepszym narzędziem może okazać się właśnie poczta bezpośrednia, oferująca coś, czego brakuje w gąszczu reklam internetowych, czyli fizyczne dotknięcie.
Dla osób z tego pokolenia, które właśnie wychowały się na takiej formie komunikacji, list w skrzynce pocztowej może być najlepszym punktem stycznym między marką a odbiorcą. Uwierz, że może to być dużo skuteczniejsze niż tysiące reklam w Internecie czy dziesiątki e-maili.
Nie może jednak tutaj zagościć bylejakość. Kluczową kwestią jest to, aby list zawierał odpowiednią treść, był niezwykły i czytelny. Postaraj się przygotować spersonalizowany tekst, który będzie odnosił się bezpośrednio do zainteresowanego, a właściwie jego potrzeb i zainteresowań. Znaczenie ma także odpowiedni rozmiar czcionki czy zastosowanie nieskomplikowanego projektu/układu.
Jeśli chcesz, możesz również zastanowić się nad zaoferowaniem atrakcyjnych rabatów, dzięki czemu list skuteczniej przekona odbiorcę do podjęcia pożądanych działań.
Wzbudzaj emocje związane z rodziną
Osoby odpowiedzialne za marketing online doskonale wiedzą, jak zbudować odpowiednią strategię i dotrzeć np. do pokolenia Zetek czy Millenialsów. Jednym z najważniejszych elementów jest odzwierciedlanie grupy docelowej poprzez wykorzystanie obrazów reprezentujących jej członków. Banalne, prawda? W większości przypadków jest to skuteczne, ale nie zawsze.
Planując dotarcie do pokolenia cichego, raczej nie powinieneś decydować się na wykorzystanie w strategii obrazów osób starszych. Zamiast tego zastanów się nad scenkami podkreślającymi więzi rodzinne czy wspólnotowe. Co powiesz na zdjęcie śmiejącej się rodziny przy jednym stole? Możliwości są tutaj praktycznie nieograniczone, a uwierz, że jeśli skutecznie uda Ci się wzbudzić emocje związane z rodziną, dotrzesz do serc i umysłów przedstawicieli pokolenia cichego.
Inwestuj w reklamy telewizyjne i radiowe
Telewizja i radio nadal niezmiennie cieszą się dużą popularnością wśród starszych osób. Z tych urządzeń chętnie korzystają przedstawiciele pokolenia cichego, dlatego nie możesz ignorować tych rodzajów mediów w swoim planie marketingowym. Spójrz na wyniki poniższego badania, z którego dowiadujemy się, że osoby 75+ średnio spędzają nawet 329 minut dziennie na oglądaniu telewizji, czyli 5 godzin i 29 minut.
Źródło: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/265376/media-nations-report-2023.pdf
Mów prosto
We wszelkich treściach czy materiałach kierowanych do pokolenia cichego powinieneś stawiać na minimalizm. Oznacza to, że niewskazane jest dodawanie zbyt wielu obrazów czy zbędnych dodatków. Zrezygnuj z niepotrzebnych elementów, aby komunikacja była jak najbardziej efektywna.
Kieruj się zasadą: mów prosto. Oznacza to również konieczność unikania skomplikowanych, niezrozumiałych dla silent generation sformułowań. Zawsze sprawdzaj, czy przygotowane przekazy są maksymalnie łatwe do zrozumienia i bezpośrednie. To kluczowy aspekt, ponieważ pokolenie ciche docenia jasność i prostotę w komunikacji.
Nie lekceważ marketingu online
Chociaż ludzie w wieku 79-96 lat nie korzystają tak licznie z sieci, urządzeń mobilnych czy komputerów jak np. Zetki, czy Millenialsi, to jednak są obecni w Internecie. Według statystyk nawet 40% tego pokolenia posiada smartfony, 33% ma tablety, natomiast 28% korzysta z mediów społecznościowych.
Źródło: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/265376/media-nations-report-2023.pdf
Jeśli natomiast chcesz, aby Twoja strategia marketingowa objęła social media, koniecznie spójrz na poniższą grafikę, aby dowiedzieć się, z którego medium pokolenie ciche korzysta najchętniej. Wynika z niej, że ludzie 65+ najwięcej czasu dziennie spędzają na Facebooku i Messengerze, więc właśnie tam powinieneś zaplanować działania marketingowe.
Źródło: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/265376/media-nations-report-2023.pdf
🚀 Marketing skierowany do cichego pokolenia. Zobacz, jak przyciągnąć silent generation! Podsumowanie
Chociaż wielu osobom wciąż pewnie wydaje się, że pokolenie ciche nie ma większego znaczenia i nie trzeba o nie dbać, jeśli chodzi o marketing internetowy, to nic bardziej mylnego. Ludzie z tego pokolenia również są w sieci, chociaż jest ich zdecydowanie mniej niż przedstawicieli pokolenia Z, X czy Y. Przede wszystkim można ich spotkać na Facebooku, dlatego gdy masz ofertę skierowaną głównie do nich, dużą część budżetu przeznacz na Facebooka.
Pamiętaj również o tym, że skutecznym sposobem na dotarcie do tego pokolenia jest wykorzystanie reklam telewizyjnych i radiowych oraz poczty bezpośredniej. Ponadto kluczem do sukcesu jest wzbudzanie emocji związanych z rodziną i nieutrudnianie im życia. Oznacza to, że niekoniecznie będą chcieli zeskanować Twój kod QR, ale chętnie będą wierni Twojej firmie, jeśli udowodnisz, że ta na to zasługuje. Potrzebujesz więcej sprawdzonych wskazówek, aby dotrzeć do cichego pokolenia? Zachęcamy do skontaktowania się z nami, by uzyskać więcej informacji.