e-commerce marketing poradniki

Jak zbadać zapotrzebowanie na produkt w e-commerce?

Jak zbadać zapotrzebowanie na produkt w e-commerce

Chcesz otworzyć własny sklep internetowy, ale boisz się, że Twój pomysł na e-sklep nie wypali i stracisz pieniądze? Wszystko, czego potrzebujesz to wiedza, jak zbadać popyt na rynku e-commerce. Dzięki temu sprawdzisz, na jakie produkty jest zapotrzebowanie i warto zacząć je sprzedawać, a także które nie cieszą się dużą popularnością, więc lepiej zrezygnować z tej inwestycji. Sprawdź, jak zbadać popyt na produkt w e-commerce i dowiedz się, co sprzedawać w sklepie internetowym.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dlaczego warto badać popyt?

Badanie popytu, czyli sprawdzanie, czy jest zapotrzebowanie na dany produkt, to bardzo ważny etap podczas prowadzenia sklepu internetowego.

Szczegółowa analiza rynku zapewnia kilka ważnych korzyści:

  • można dostosować ofertę i działania marketingowe do aktualnych trendów rynkowych,
  • pomocne w budowaniu przewagi nad konkurencją,
  • optymalizacja kosztów prowadzenia sklepu internetowego – inwestowanie w produkty, które mają największe szanse na zwrot z inwestycji,
  • pozyskane dane pomagają w tworzeniu efektywnej strategii marketingowej – szczególnie przydatne są informacje na temat grupy docelowej i jej potrzeb.

Najważniejszym powodem, dlaczego warto wykonywać badanie popytu, jest po prostu to, że uzyskane dane pomagają osiągać sukces w branży e-commerce. Zatem, jeśli oferta w Twoim sklepie online nie cieszy się zbyt dużą popularnością, chcesz dodać nowe produkty do sklepu lub dopiero otwierasz pierwszy e-sklep, przekonaj się, jak sprawdzić popyt na rynku e-commerce.

Jak sprawdzić popyt na rynku e-commerce?

Internet to kopalnia informacji na temat użytkowników, dlatego przeprowadzanie badania rynku jest stosunkowo łatwe, a przy tym niezwykle skuteczne. Poznaj naszym zdaniem najskuteczniejsze sposoby, jak badać popyt na rynku e-commerce.

Analiza słów kluczowych, czyli co wpisują w Google użytkownicy

Google to skarbnica wiedzy o tym, co nurtuje użytkowników, jakie mają problemy i czego aktualnie potrzebują. Dlatego nie możesz tego ignorować! Pierwszym polecanym przez nas sposobem na to, jak badać popyt na rynku, jest wykonanie analizy słów kluczowych, czyli tego, co internauci wpisują w Google.

Dostępnych jest sporo narzędzi do badania słów kluczowych, oto one:

  • Semstorm,
  • Senuto,
  •  Planer Słów Kluczowych od Google,
  •  Ubersuggest,
  • Answer The Public.

Jak badać frazy kluczowe? Wpisz słowo kluczowe do wybranego narzędzia, a następnie przeanalizuj, ile wyświetleń w skali miesiąca notuje, jak duża jest konkurencyjność oraz współczynnik CTR. Spójrz też na proponowane przez narzędzie frazy kluczowe, a także na wykres na temat sezonowości.

Analiza sezonowości w Google Trends

Nie potrzebujesz zaawansowanych i drogich narzędzi do badania popytu na rynku e-commerce. Bardzo dużo przydatnych informacji na temat sezonowości zapewnia Google Trends. Dowiesz się, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na wybrane produkty, a także możesz sprawdzić, które towary zyskują popularność, czyli rośnie na nie trend.

Google Trends to również bardzo dobre narzędzie do planowania kampanii marketingowych. Uzyskane dane wskazują, w jakim momencie w ciągu roku rośnie zainteresowanie na dane produkty i właśnie wtedy warto uruchomić np. kampanię Google Ads.

Czym jest pozycjonowanie sezonowe i jak je wdrożyć? Sprawdź!

Ankieta w mediach społecznościowych

Jak zbadać popyt na dany produkt i dowiedzieć się, co sprzedawać w sklepie internetowym? Zapytaj grupę docelową! Zamiast wróżyć z fusów, możesz przygotować ankietę w mediach społecznościowych czy w Google Form i przesłać ją w newsletterze. Dowiedz się, czy klienci potrzebują proponowanych przez Ciebie produktów. To prosty i szybki sposób, dzięki któremu zyskasz przydatne wskazówki. Najlepiej, aby ankieta składała się z nie więcej niż 2-3 prostych pytań. Oczywiście ankieta to dobry sposób na analizowanie popytu na rynku e-commerce, tylko wtedy, gdy masz już szeroką listę mailingową lub sporą społeczność w mediach społecznościowych.

Analiza grup tematycznych i mediów społecznościowych

Social Media świetnie sprawdzają się do analizy, bo gromadzą potencjalnych klientów. Warto obserwować profile tematyczne i zapisać się do grup powiązanych z branżą na Facebooku. Czytaj komentarze, wątki, a nawet zadawaj pytania i notuj, notuj, notuj. Nie ma lepszej metody na analizowanie potrzeb klientów niż uzyskanie informacji bezpośrednio od potencjalnych klientów. W szczególności zwróć uwagę na najczęściej pojawiające się problemy i wątpliwości użytkowników. Dowiedz się, jakie cechy produktów są dla nich najważniejsze i dodaj do sklepu produkty, które spełnią ich oczekiwania.

Sprzedaż przez dropshipping

Nie trać pieniędzy w niepewnych czasach. Zamiast kupować asortyment do sklepu, lepiej zacznij od dropshippingu. Co to jest? Dropshipping polega na sprzedaży produktów, których fizycznie nie masz. To w pewnym sensie pośrednictwo, które polega na przeniesieniu wysyłki produktów na dostawcę (dystrybutora czy producenta). Twoim zadaniem będzie pozyskanie klientów i zarabianie na marży. Natomiast dostawca przejmuje na siebie takie obowiązki jak – magazynowanie, wysyłka, gwarancja i zwroty, przygotowanie zdjęć produktów.

Gdy szukasz dobrego sposobu na badanie popytu na produkty w branży e-commerce, to rozpocznij współpracę z hurtownią lub producentem, która działa w modelu dropshippingu. Na początku zyski będą niewielkie, ale za to pomogą Ci określić, w jakie produkty faktycznie opłaca się zainwestować. Niekiedy wadą dropshippingu z perspektywy klientów są wysokie koszty dostawy i długi czas oczekiwania na zamówienie. Masz dwa rozwiązania. Kup od producenta niewielką liczbę towarów, aby szybciej wysłać zamówienie. Możesz też zaoferować tańszą dostawę, jednak to rozwiązanie obniży Twoje zyski.

Raporty sprzedaży i analizy trendów

Co sprzedawać w sklepie internetowym? Jeśli jesteś dopiero na etapie planowania swojego pierwszego e-sklepu, to cenne inspiracje znajdziesz w raportach na temat wyników sprzedaży w danym roku oraz na temat zapowiadanych trendów na kolejny rok.

Oto 3 raporty, które warto przeanalizować podczas badania popytu w e-commerce:

Warto zwrócić uwagę także na zagraniczne raporty, wskazujące na trendy, które już wkrótce mogą dotrzeć także do Polski. Na przykład polecamy raport Pinteresta o trendach na 2025 rok.

Testowanie przy pomocy płatnych kampanii reklamowych

Jak zbadać zapotrzebowanie na produkt w e-commerce? Dobrym pomysłem może być też testowanie.

Do testowania nie musisz mieć produktów, ale za to potrzebujesz:

  • sklepu internetowego,
  • zdjęcia produktu,
  • opisu produktu,
  • wiedzy na temat tego, jak uruchomić kampanię reklamową.

Dodaj produkt do swojego sklepu internetowego i włącz reklamę w Meta Ads lub Google Ads. Następnie przeanalizuj popularność produktu – gdy użytkownik doda produkt do koszyka, musisz poinformować go, że towar nie jest aktualnie dostępny. Warto dodać wtedy pole do wpisania adresu e-mailowego, dzięki temu będziesz mógł powiadomić użytkownika, gdy już zdecydujesz się na sprzedaż wybranego produktu. Innym sposobem na wykorzystanie zebranych statystyk jest remarketing. Po tym, jak już zakończysz testowanie, możesz uruchomić reklamę remarketingową i skierować przekaz reklamowy do użytkowników, którzy odwiedzili Twój sklep internetowy i dodali produkt do koszyka.

Analiza marketplaces

Niezależnie od tego, czy planujesz sprzedawać produkty na Allegro, czy Amazonie, to warto przeanalizować, co sprzedaje się tam najczęściej. W przypadku Allegro wpisz nazwę produktu, a następnie ustal sortowanie według „Popularność”. Zyskasz listę wyszukiwań, według towarów, które są najczęściej kupowane w tym marketplace w ostatnim czasie. Pamiętaj o tym, że na samej górze umieszczone są sponsorowane oferty i należy zjechać nieco niżej, aby ujrzeć wyniki organiczne.

Podczas badania zapotrzebowania zwróć uwagę na:

  • liczbę sprzedanych produktów,
  • liczbę opinii,
  • oceny – czy są pozytywne, czy negatywne i jak można je naprawić,
  • jakość zdjęć i opisy.

Wszystkie te informacje będą bardzo przydatne zarówno, gdy planujesz uruchomić dodatkowy kanał sprzedaży, jak i po prostu, gdy szukasz pomysłu na to, co sprzedawać w sklepie internetowym.

Sztuczna Inteligencja (AI) a badanie popytu

Nie masz pomysłu na to, co sprzedawać w sklepie internetowym? Przejdź na stronę https://chatgpt.com/, zaloguj się i rozpocznij konwersację z Chatem GPT. Poproś o pomoc w znalezieniu produktów, które według raportów sprzedaży i trendów będą najchętniej kupowane przez polskich konsumentów w 2025 roku. Określ swój budżet, zysk, jaki chcesz osiągnąć, kategorię produktów i inne cechy, którymi powinny wyróżniać się produkty, które chcesz sprzedawać.

AI możesz wykorzystać także do tego, aby poznać trendy za granicą, które będą dobrą inspiracją do ustalania asortymentu w sklepie online. Jeśli brakuje Ci pomysłu na sklep online, to zacznij właśnie od rozmowy z Chatem GPT, ale nie pomijaj własnego badania rynku.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Analiza konkurencji

Trzymaj rękę na pulsie i obserwuj działania konkurencji. Jeszcze zanim otworzysz swój pierwszy sklep internetowy, znajdź inne sklepy, które oferują te same lub zbliżone produkty. Nie musisz obawiać się konkurencji, zamiast tego traktuj ich jako inspirację do rozwoju sklepu.

Oto kilka przydatnych wskazówek, na to, jak analizować konkurencję:

  • porównaj oferty konkurencji – jeśli kilka produktów często się powtarza, to znaczy, że najprawdopodobniej cieszą się one pewną popularnością i warto również dodać je do asortymentu sklepu;
  • przeczytaj opinie i oceny na temat produktów w sklepie konkurencji – dowiesz się, które produkty są najczęściej oceniane, czyli cieszą się dużą popularnością, ale też zyskasz cenne wskazówki na temat tego, jak udoskonalić produkty, proces dostawy lub czas wysyłki;
  • przeanalizuj działania promocyjne konkurencji – sprawdź, jak konkurencja promuje swoją ofertę, a najlepiej, jakie konkretnie produkty reklamuje; przejrzyj, w jakich mediach społecznościowych jest aktywna konkurencja i jakie kampanie reklamowe cieszą się największym odzewem ze strony użytkowników; zyskasz w ten sposób cenne wskazówki, jak reklamować produkty w e-sklepie.

Jak poznać i zrozumieć potrzeby klienta?

Na koniec chcielibyśmy zwrócić uwagę jeszcze na to, że duże znaczenie podczas badania popytu w e-commerce ma zrozumienie potrzeb klienta. Kiedy wiesz, kim jest klient i jakie ma potrzeby, będziesz w stanie lepiej dostosować ofertę i przekaz marketingowy.

Jak zbadać potrzeby klienta?

  • Wykonaj analizę demograficzną. Uzyskaj informacje na temat podstawowych cech klientów takich jak – wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, wysokość dochodów. Przeanalizuj statystyki w mediach społecznościowych lub wykorzystaj do analizy demograficznej Google Analytics.
  • Przeanalizuj wzorce zachowań – wykonaj badania behawioralne na Twojej stronie internetowej. Dzięki nim dowiesz się, jak użytkownicy poruszają się po stronie, jakie produkty przeglądają i co dodają do koszyka. Na podstawie tych informacji dowiesz się, jak ulepszyć doświadczenia użytkownika w trakcie robienia zakupów w Twoim sklepie online. Do wykonywania badań behawioralnych warto wykorzystać np. Hotjar.
  • Poznaj problemy klientów i znajdź niszę – zaglądaj do sekcji komentarzy konkurencji w Social Mediach, dołącz do listy mailingowej konkurencji, przeglądaj tematyczne fora i zrozum potrzeby oraz problemy potencjalnych klientów. Znajdź niszę, która zmniejszy konkurencję i pozwoli szybciej wyróżnić się Twojej marce na tle konkurencji. Polecamy też przeanalizować frazy kluczowe z tzw. długiego ogona. Mogą okazać się nie tylko dobrym pomysłem na to, co sprzedawać w sklepie internetowym, ale też sposobem na sprytne i tańsze promowanie produktów w Twoim sklepie.

Pozycjonowanie sklepów e-commerce – sprawdź naszą ofertę!

🚀 Zbadaj zapotrzebowanie na wybrane produkty w e-commerce i odnieś sukces

Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom już wiesz, co sprzedawać w sklepie internetowym. Badanie popytu w e-commerce pomaga zmniejszyć ryzyko inwestowania w produkty, które nie przyniosą oczekiwanego zwrotu z inwestycji.

Dlatego przekonaj się, jak sprawdzić popyt na rynku e-commerce np. poprzez:

  • analizę słów kluczowych wpisywanych w Google,
  • analizę sezonowości w Google Trends,
  • tworzenie ankiet i dodawanie ich w mediach społecznościowych czy w newsletterze,
  • analizę grup tematycznych i mediów społecznościowych,
  • sprzedaż przez dropshipping,
  • przejrzenie raportów sprzedaży i analizy trendów,
  • czy poprzez skorzystanie z AI.

Gdy poznasz potrzeby klientów i odkryjesz ich problemy, a także dopasujesz strategię marketingową, stworzysz skuteczny przepis na sukces w branży e-commerce.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *