
Co zrobić, aby Twoja strona zaczęła walkę o pozycje w Google? Warunkiem koniecznym jest indeksacja witryny. Roboty Google są dziś tak zaawansowane, że cały ten proces odbywa się automatycznie. Jednak, czy to oznacza, że warto czekać na swoją kolej? Jasne, że nie! Sprawdź, jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google i naprawić błędy podczas indeksacji, które uniemożliwiają dodanie strony do Google.

Czym jest indeksowanie strony w Google i dlaczego jest tak ważne?
Indeksowanie strony w Google to zaawansowany proces, który zaczyna się od tzw. crawlowania, czyli skanowania witryny. Roboty Google analizują stronę – linki, strukturę i treści, aby wyłonić najważniejsze informacje, które następnie zostaną zaindeksowane.
W praktyce indeksacja oznacza dodanie strony do zasobów Google. Dzięki temu, że zawartość każdej podstrony zostaje dokładnie przeskanowana i przetworzona, Google ocenia jej zawartość i dodaje do indeksu oraz tworzy kolejność dopasowaną do zapytań użytkowników. Cały proces odbywa się na podstawie ciągle aktualizowanego algorytmu Google.
Dlaczego indeksowanie jest tak ważne?
- Bez niego Twoja strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google i nie tylko.
- Indeksacja to pierwszy krok do generowania ruchu organicznego.
- Indeksowanie ma znaczenie dla SEO – bez dodania strony do Google lub bazy innej wyszukiwarki nie można rozpocząć pozycjonowania witryny, a tym samym generowania ruchu z wyszukiwarki.
Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google?
Istnieje kilka prostych sposobów na to, by sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google, czy jeszcze do tego nie doszło.
Jednym z nich jest użycie komendy „site:” w Google. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce frazę „site:nazwatwojejdomeny.pl”. Jeśli strona wyświetli się na liście wyszukiwania, to znaczy, że została już zaindeksowana w Google.
Drugą polecaną przez nas metodą, dzięki której sprawdzisz, czy strona jest zaindeksowana w Google, jest przejście do Google Search Console. Następnie kliknij zakładkę „Sprawdzanie adresu URL” i w pasek wyszukiwania wklej link do podstrony, którą chcesz sprawdzić. Narzędzie wyświetli informację o tym, czy strona została już dodana do Google, czy jeszcze do tego nie doszło.
Ile trwa indeksowanie strony w Google?
Czas indeksowania strony w Google zależy od wielu czynników. Dodanie strony do Google może trwać od kilku godzin do kilku dni czy tygodni. Nie ma tutaj zasady.
Zatem to, ile trwa indeksowanie strony w Google, zależy od:
- jakości kodu HTML strony – im lepiej będzie zoptymalizowana strona, tym indeksacja strony nastąpi szybciej,
- częstotliwości aktualizacji treści na stronie,
- jakości i liczby linków zewnętrznych,
- szybkości ładowania się strony,
- autorytetu witryny,
- poprawności mapy witryny.
Jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google?
Zastanawiasz się, jak dodać stronę do Google? To proces, który może odbywać się bez Twojej ingerencji. Jednak, jeśli nie chcesz czekać kilka tygodni na zaindeksowanie strony w Google, to możesz przetestować kilka naszych sprawdzonych trików. Przekonaj się, jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google.
Prośba o indeksowanie w Google Search Console
Pierwszym i najpopularniejszym sposobem na przyspieszenie indeksowania strony jest zalogowanie się do Google Search Console i wysłanie prośby o indeksację – w tym celu wybierz funkcję „Poproś o indeksację”.
Dodanie Tagu Meta Robots
Warto też wskazać robotom Google, które podstrony mają być indeksowane, a które nie. W tym celu najlepiej dodać do kodu HTML Tag Meta Robots. Musi on znaleźć się w sekcji <HEAD> i zazwyczaj wygląda w następujący sposób:
- <meta name=”robots” content=”index, follow”>.
Jeśli zamiast „index, follow” dodasz “noindex, nofollow”, roboty Google zrozumieją, że dana podstrona nie ma być indeksowana i śledzona, a także, że nie będzie przekazywany do niej kapitał linków.
Popraw linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Aby przyspieszyć indeksowanie strony w Google, upewnij się, czy struktura linków wewnętrznych jest przejrzysta i logiczna. Doprowadzi to do tego, że roboty Google będą łatwiej i skuteczniej poruszały się w obrębie witryny.
Zwróć też uwagę na liczbę i jakość linków zewnętrznych. Będą wpływały one na wiarygodność i renomę witryny, co również wpłynie na czas indeksowania strony, a później na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Dodaj mapę witryny do Google Search Console
Gdy dodajesz nowe podstrony lub masz zupełnie nową stronę, warto wygenerować, a później dodać witrynę do Google Search Console. Do wygenerowania mapy wykorzystaj np. wtyczkę do WordPressa Yoast SEO. Następnie przejdź do GSC, do zakładki „Indeksowanie” → „Mapa witryny” (Sitemaps) i wklej link do mapy strony w sekcji „Dodaj nową mapę strony”, a następnie kliknij „Wyślij”.
Zadbaj o wyższy crawl budget
Crawl budget to budżet indeksowania, czyli czas, jaki roboty Google potrzebują do zaindeksowania Twojej strony. Jak przyspieszyć indeksowanie strony? Rozwiązaniem może być optymalizacja crawl budget poprzez:
- przyspieszenie prędkości ładowania się strony, co wpływa bezpośrednio na crawl rate limit, który określa, jak wiele połączeń mogą jednocześnie nawiązać roboty Google w trakcie crawlowania strony, im wolniejsze wczytywanie strony, tym crawl limit spada, a tym samym indeksacja może trwać dłużej,
- zwiększenie popularności strony, która wiąże się z crawl demond, w skrócie Google szybciej indeksuje strony, które generują wysoki ruch na stronie i dostarczają wysokiej jakości treści.
Aktywność na zewnętrznych stronach
To nieoficjalny sposób, który jednak warto wykorzystać, gdy zależy Ci na bardzo szybkim zaindeksowaniu strony w Google. Po prostu postaraj się dodać link do swojej strony głównej lub podstrony w obrębie zewnętrznych witryn.
Oto kilka miejsc, gdzie warto dodać link do swojej strony, aby przyspieszyć indeksowanie witryny:
- na tematycznych stronach wysokiej jakości,
- w komentarzach na stronach znanych twórców,
- w bio na forach,
- w mediach społecznościowych, np. publikując na Facebooku post z linkiem do bloga,
- dodając link do strony do Profilu Firmy w Google.
Jak naprawić błędy podczas indeksowania strony?
Zwróćmy jeszcze uwagę na błędy, które mogą negatywnie wpłynąć na proces indeksacji. Czasem wpływają na opóźnienie w dodawaniu strony do bazy Google, a w innych przypadkach nawet sprawiają, że witryna w ogóle nie zostanie dodana.
Gdzie znaleźć informacje o błędach w indeksowaniu strony? Dobrym źródłem wiedzy na temat tego, że na stronie wystąpiły błędy związane z indeksacją w Google, jest Google Search Console. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Stan”.

Oto najczęstsze błędy podczas indeksowania strony:
Blokada w pliku robots.txt
Jeśli w pliku robots.txt dojdzie do nawet nieumyślnego zablokowania dostępu do którejś z podstron, to indeksacja nie będzie możliwa. Skorzystaj z naszej porady, jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google, a następnie w razie potrzeby edytuj plik robots.txt i usuń blokadę.
Odszukaj w pliku robots.txt następujący fragment kodu:
User-agent: *
Disallow: /.
Następnie go usuń.
Noindex na WordPressie
Jeśli masz stronę opartą o WordPressa, przejdź do zakładki „Ustawienia”, a następnie włącz „Czytanie” i odszukaj „Widoczność w wyszukiwarkach”. Upewnij się, czy pole „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny” jest odznaczone. Jeśli będzie zaznaczone, roboty Google nie będą indeksować Twojej strony.
Usunięcie strony z Google
Brak indeksacji strony może wiązać się także z tym, że Twoja witryna została całkowicie usunięta ze zbiorów Google. Jak może do tego dojść? Zazwyczaj jest to związane ze stosowaniem niedozwolonych praktyk podczas pozycjonowania strony, tzw. Black Hat SEO.
Google może też zdecydować się na chwilowe nałożenie filtru, zamiast od razu wybierać tak radykalną metodę, czyli usunięcie z bazy Google.
Duplikacja treści
Jeszcze jednym powodem, dlaczego roboty Google nie indeksują Twojej strony, może być duplikacja treści. Unikalne i wysokiej jakości treści to niezwykle ważne kwestie dla Google. Dlatego, jeśli treści na Twojej stronie nie spełniają tych kryteriów, może okazać się, że nie zostaną zaindeksowane lub też indeksacja zostanie opóźniona.
Błędy techniczne na stronie
Być może z powodów błędów technicznych nie dochodzi do indeksacji strony lub cały proces odbywa się bardzo wolno.
Przyczyną może być np.:
- problem z przekierowaniami,
- kilka wersji strony,
- strona niedopasowana do urządzeń mobilnych,
- w Tagu Meta Robots wskazano, że strona ma nie być indeksowana.
🚀 Przyspiesz indeksowanie strony w Google z naszymi wskazówkami
Jeśli nie chcesz tracić czasu i jak najszybciej zaindeksować swoją stronę, poznaj nasze triki, dzięki którym przekonasz się, jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google.
Wypróbuj jedną z naszych metod, np.:
- poproś o indeksowanie w Google Search Console,
- dodaj Tag Meta Robots,
- popraw linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
- dodaj mapę witryny do Google Search Console,
- zadbaj o wyższy crawl budget.
Jeśli mimo tego dodanie strony do Google opóźnia się, to sprawdź w Google Search Console w zakładce „Stan”, czy nie występują błędy, takie jak:
- blokada w pliku robots.txt,
- usunięcie strony z Google,
- duplikacja treści,
- występowanie błędów technicznych.
