Tworzenie treści internetowych ma sens, jeśli są one później często czytane, a przede wszystkim wyświetlane. Daje to poczucie, że praca sieciowego twórcy nie idzie na marne. Pisząc artykuły poradnikowe, zazwyczaj celuje się w najwyższe pozycje w Google. Miejscem często pożądanym bywa Direct Answer. To tzw. pozycja zerowa, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania ponad listą konkurencyjnych wpisów oraz reklamami. Jak znaleźć się w Answer Box i jakie daje to korzyści? Odpowiadamy!
Direct Answer – czym jest?
Direct Answer to nic innego jak tzw. pozycja zerowa. Miejsce nad wszystkimi wynikami wyszukiwania w Google, propozycjami video oraz działaniami Google Ads, czyli reklamami. Występuje pod różnymi nazwami, np.:
- Answer Box,
- Featured Snippet,
- fragment z odpowiedzią,
- boks w wynikach wyszukiwania,
- odpowiedzi bezpośrednie.
Bez względu jednak na użytą nazwę, dobrze wiedzieć, skąd się wziął, czemu służy i jak się w nim znaleźć. Właśnie takie informacje przedstawione zostały poniżej. Zanim jednak do nich przejdziesz, warto wspomnieć, że Direct Answer w Google występuje w formie gotowej odpowiedzi na zadane pytanie, czy poruszone zagadnienie. To niezwykłe ułatwienie dla osób przeglądających internet i poszukujących informacji. Dzięki temu nie muszą one przeglądać stron internetowych w poszukiwaniu odpowiedzi. Bez zbędnego klikania, natychmiast ją otrzymują.
Skąd wziął się Direct Answer?
Google regularnie uaktualnia wytyczne związane z tym, jak powinna wyglądać dobra strona internetowa. Co znaczy dobra? Czytelna, prosta, z treścią łatwą w odbiorze przez czytelnika i odpowiadająca na stawiane wyszukiwarce pytania. Jednym z udogodnień dla korzystających z internetu było pojawienie się szybkich odpowiedzi w Google. Ich celem stało się natychmiastowe przekazanie czytelnikowi najważniejszych zagadnień czy danych. Answer Box Google pierwotnie pojawił się na rynku amerykańskim i zoptymalizowany był pod język angielski. Ta aktualizacja algorytmu miała miejsce w 2016 roku. Od czasu jej premiery pozycją zerową cieszyć mogli się także europejscy, w tym polscy użytkownicy. Z pewnością ułatwiło im to codziennie przeglądanie internetu.
Przykłady Direct Answer w Google
Abyś lepiej zrozumiał, czym jest i jak wygląda Direct Answer, zwany inaczej pozycją zerową w Google, zapoznaj się z poniższymi przykładami:
W każdym z powyższych przykładów zostało zadane pytanie, na które Google natychmiast zaprezentował użytkownikowi bezpośrednią odpowiedź. Nie musiał on klikać żadnej ze stron internetowych, które pojawiły się organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak znaleźć się w Answer Box Google?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, jak znaleźć się w Direct Answer w Google. Czasem trafia się tam nieświadomie. Czy to źle? To zależy. O wadach i zaletach pozycji zero przeczytasz za chwilę. Wróćmy jednak do tego, jak zająć miejsce w Google Answer Box. Przede wszystkim warto śledzić wszelkie wytyczne Google dotyczące wyglądu strony internetowej. Spełniając wymagania wyszukiwarki, z pewnością wpadniemy jej swoją witryną w oko. Warto także zawsze stawiać na legalne praktyki SEO i przygotowywać na stronę content najwyższej jakości. To właśnie jego fragmenty pojawiają się w pozycji zerowej jako odpowiedź na postawione pytanie.
Google bardzo lubi, gdy w treści na stronie internetowej pojawiają się wszelkiego rodzaju słowne rozterki rozpoczynające się od wyrazów:
- Jak …,
- Kiedy …,
- Gdzie …,
- Z kim …,
- Ile …,
- Dlaczego …,
- itd.
Prawidłowo jest stosować zapytania nie tylko w treści akapitów czy meta danych (meta title, meta description), ale także w nagłówkach h2 czy h3. Zwiększając częstotliwość ich występowania, mnożymy jednocześnie szansę na zauważenie przez Google. A warto pamiętać, że roboty biorą pod uwagę wyłącznie treści przydatne – pisane bardziej z myślą o użytkowniku, niżeli wyszukiwarce. Dlatego dobrze tworzyć wartościowy content, aby Direct Answer nie był tylko marzeniem, ale celem codziennych działań SEO.
Miejsce w Direct Answer pomoże też zająć umieszczanie we wpisie różnego rodzaju definicji. Mogą mieć one formę wyodrębnionego za pomocą pogrubienia bądź pochylenia tekstu. Częściej jednak pojawiają się jako regułka umieszczona w ramce. Co jeszcze warto zrobić, aby zająć pozycję zero w Google?
- Zadbaj o wypunktowania w artykule. Sprawią one, że tekst nie tylko będzie bardziej czytelny, ale pomoże to robotom wyszukiwarki natychmiast znaleźć i podrzucić do Answer Boxa listę, która może być odpowiedzią na postawione zapytanie.
- Stawiaj w treści pytania retoryczne. Dzięki nim wpis nabierze dynamiki, a Google zrozumie, czego dotyczy przedstawiona w artykule odpowiedź.
- Aktualizuj wpisy. Roboty wybierając odpowiedzi do pozycji zerowej, biorą pod uwagę wyniki wyszukiwania z TOP 10. Treści nieaktualne na pewno się w nim nie pojawią. Kluczowa jest więc aktualizacja przestarzałych wpisów, aby użytkownicy szukający odpowiedzi na konkretne pytanie, dostali najświeższe informacje.
- Regularnie optymalizuj swoją stronę www. Zadbana witryna będzie dla robotów Google znakiem, że jej właściciel dba o swoich czytelników, nie tylko stawiając na przejrzystość strony, ale także jakość znajdujących się na niej wpisów.
Mimo że czasem trudno jest wprowadzić wszystkie powyższe zasady w życie, skupienie się na większości z nich z pewnością pozwoli przybliżyć się do Direct Answer. Brak jednej recepty na pozycję zerową skłania do prób i błędów, które czasem są najlepszą drogą do poznania efektywności SEO swojej witryny.
Jak sprawdzić obecność w Answer Box Google?
Z pewnością zastanawiasz się teraz, czy Twoja witryna na jakąkolwiek frazę zajmuje pozycję zerową. Nie jest to trudne do sprawdzenia. Co więcej, istnieją dwie metody, które pozwolą odkryć prawdę. Pierwsza z nich jest najczęściej stosowana, ponieważ nie wymaga użycia dodatkowych narzędzi SEO. Wystarczy, że korzystając z trybu incognito, wpiszesz w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę i przejrzysz wyniki wyszukiwania. Jeśli w Direct Answer nie pojawia się wpis pochodzący z Twojej witryny, jeszcze długa droga przed Tobą. Warto w takiej sytuacji popracować nad optymalizacją treści i podejrzeć, co ciekawego w danym temacie robi konkurencja, dla której pozycja zero nie jest już obca.
Drugą metodą jest skorzystanie z popularnego Senuto i znajdującego się w nim narzędzia „Direct Answer”. Pozwala ono w szybki sposób wylistować frazy, na które wskazana witryna widoczna jest na pozycji zero w Google.
Zalety Direct Answer
Niewątpliwie największą korzyścią z pojawienia się na pozycji zerowej w Google jest wyprzedzenie na daną frazę konkurencji. To ogromna satysfakcja. Dlaczego? Ponieważ właściciele witryn internetowych są coraz bardziej świadomi potrzeb czytelników, bardzo dbają o swoje strony i jakość prezentowanych na nich treści, przez co regularnie optymalizują swoje portale, prześcigając się w SERPach z najlepszymi. Zajęcie najwyższego miejsca jest więc pewnego rodzaju sukcesem. To jednak niejedyne zalety bycia w Answer Box Google. Jakie jeszcze są tego plusy?
- Zajęcie najwyższej pozycji kreuje wizerunek eksperta. Będąc wysoko w wynikach wyszukiwania, zwiększasz wiarygodność swojej witryny.
- Błyskawiczne dostarczenie użytkownikom sieci odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Możesz więc czuć się pomocny.
- Zwiększenie ruchu w witrynie poprzez przykucie uwagi internautów i zachęcenie ich jasną odpowiedzią w Direct Answer do odwiedzenia Twojej strony (w celu znalezienia kolejnych trafnych odpowiedzi na inne pytania).
Wynik zero jest bardzo wygodny dla użytkowników, dlatego jeśli zależy Ci na tworzeniu przyjaznego ludziom contentu, staraj się trafić do Direct Answer, czyli na szczyt pierwszej strony wyników wyszukiwania.
🚀 Wady Direct Answer
Jak wszystko w życiu, znalezienie się w Direct Answer również ma swoje minusy. Największym z nich jest fakt, że jeśli w boksie nad wszystkimi wynikami wyszukiwania pojawi się odpowiedź, która zaspokoi głód wiedzy użytkownika, nie odwiedzi on już ani naszej witryny, ani stron konkurencji. W takiej sytuacji potencjalny ruch zostanie utracony.
Tworząc więc do sieci, warto zastanowić się, jaki jest priorytet Twoich działań. Złotym środkiem będzie kreowanie najwyższej jakości contentu, który będzie pomocny np. poprzez trafianie do Answer Boxa w Google (czytelnik w razie potrzeby skorzysta z szybkiej, bezpośredniej odpowiedzi i rozwiąże swój problem), jednocześnie na tyle interesujący i wiarygodny, że zapewni wejścia na stronę (ten sam czytelnik wróci do Twojej witryny w poszukiwaniu odpowiedzi na kolejne pytania, które pojawią się w jego głowie i skorzysta ze stworzonej przez Ciebie kompleksowej i jakościowej bazy wiedzy).