Z wyszukiwarek internetowych korzystamy praktycznie każdego dnia. Chętnie przeczesujemy sieć w poszukiwaniu rozmaitych informacji np. na temat pogody. Mimo to termin SERP wciąż pozostaje obcy dla wielu osób, a jest on kluczowym elementem każdej wyszukiwarki internetowej. To właśnie od niego zależy to, co wyświetli się użytkownikowi po wpisaniu określonej frazy. Czym jest SERP, z jakich elementów się składa, od czego zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania oraz jak wykonać analizę SERP? Uzyskaj odpowiedzi na te pytania z naszego wpisu. Zapraszamy do lektury!
Co to jest SERP?
Co to jest SERP? Większość ludzi regularnie korzysta z sieci, co udowadnia raport Digital 2024 Global Overview, z którego dowiadujemy się, że liczba użytkowników Internetu na początku 2024 roku wynosiła 5,35 miliarda. Mimo to wciąż wielu nie wie, co oznacza ten skrót, którego rozwinięcie brzmi Search Engine Results Page.
SERP to strona internetowa, która odpowiada na zapytanie wysłane przez użytkownika. Pokazuje wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce na wpisane słowa kluczowe. W przypadku najczęściej używanej wyszukiwarki (Google) są one podzielone głównie na dwa rodzaje: darmowe (organiczne) i płatne (reklamy Pay Per Click).
Być może zastanawiasz się, od czego zależy to, jakie wyniki zostaną pokazane? Otóż najwięcej „do powiedzenia” ma tutaj wyszukiwarka, która wybiera najwłaściwsze strony internetowe. Co więcej, jeśli chodzi o ich uporządkowanie, to odbywa się to według algorytmu wyszukiwarki, dla którego najistotniejsze są takie czynniki jak m.in. jakość materiałów na stronie, dopasowanie frazy kluczowej czy ilość linków prowadzących do witryny.
Dlaczego SERP jest istotne dla SEO?
SERP ma ogromne znaczenie dla SEO z kilku powodów, ale jednym z najważniejszych jest widoczność. Im wyżej strona znajduje się w wynikach SERP, tym bardziej jest widoczna, dzięki czemu może uzyskać większą liczbę odwiedzin. Zgodnie z jednym z przeprowadzonych badań trzy pierwsze wyniki wyszukiwania Google uzyskują ponad połowę wszystkich kliknięć, a dokładniej: 54,4% [źródło: https://backlinko.com/google-ctr-stats].
Powyższa grafika przedstawia współczynnik CTR w wynikach organicznych w zależności od zajmowanej pozycji. Jak wyraźnie widać, wynik pierwszy w Google ma najwyższy CTR. Źródło: https://backlinko.com/google-ctr-stats
Z jakich elementów składa się Google SERP?
Podstawowo SERP składa się z takich elementów jak:
- płatne wyniki wyszukiwania Google Ads,
- wyniki organiczne (naturalne).
Z kolei każdy wynik naturalny i płatny ma swój własny adres URL, tytuł strony oraz krótki opis witryny.
Dodatkowo w zależności od tego, jakie zapytanie wpisze użytkownik w wyszukiwarkę, mogą pojawiać się dodatkowe elementy, a oto te najczęściej spotykane:
- Szybkie odpowiedzi. Są one wyświetlane przede wszystkim na najpopularniejsze zapytania.
- Kalkulator. Możesz go wykorzystać do prostych obliczeń.
- Tłumacz Google. Umożliwia ekspresowe uzyskanie tłumaczenia tekstu z jednego języka na drugi.
- Prognoza pogody. Przykładowo, gdy wpiszesz w wyszukiwarkę „pogoda Toruń”, wyświetli Ci się tego typu panel:
- Przelicznik walut. Oto przykładowy wynik po wpisaniu „100 dolarów ile to zł?”:
- Czas na świecie. Chcesz skontaktować się z kimś bliskim, kto mieszka za granicą, ale najpierw wolisz sprawdzić, jaka tam jest aktualnie godzina? Google szybko Ci podpowie.
- Grafiki.
- Filmy.
- Google news, czyli usługa Google zbierająca i prezentująca najnowsze wiadomości z różnych źródeł na całym świecie.
- Podobne pytania. W specjalnym boksie są wyświetlane zbliżone zapytania internautów w obrębie tematyki zagadnienia wcześniej wpisanego do wyszukiwarki.
- Wizytówki firm. Są one wypełnione kilkoma najważniejszymi danymi takimi jak m.in. nazwa firmy, numer telefonu, godziny otwarcia czy opinie użytkowników.
- Grafy wiedzy. Dostarczają konkretne i szczegółowe informacje na temat ludzi, miejsc, obiektów, drużyn sportowych, rzeczy, czy zagadnień.
- Wyniki z zakupami. Pokazują się po wpisaniu w wyszukiwarkę haseł typu: „buty na obcasie”, „jeansy z wysokim stanem” czy „książki o marketingu internetowym”.
Powyżej wspomnieliśmy o najczęstszych rodzajach wyników, ale oczywiście może być ich znacznie więcej. Nie zawsze wyświetlają się one wszystkie – wszystko jest tutaj zależne od wpisanego zapytania.
Jakie czynniki mają wpływ na SERP?
Pozycja witryny w rankingu SERP może zależeć od licznych czynników, ale podstawą, aby w ogóle miała szansę pojawić się wśród wyników wyszukiwania, jest jej zaindeksowanie przez robota Google. Od czego zależy miejsce Twojej strony w rankingu? Najważniejsze czynniki wymienimy poniżej.
Optymalizacja strony pod kątem SEO
Za jeden z najważniejszych czynników, od których zależy pozycja strony w SERP-ach, uznaje się optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. W tym obszarze zachodzą nieustanne zmiany, dlatego właściciele stron internetowych muszą poświęcić mu odpowiednią ilość uwagi. O co szczególnie trzeba zadbać? Oto kluczowe aspekty:
- szybkość ładowania strony,
- optymalizacja meta danych,
- zadbanie o strukturę nagłówków,
- stworzenie poprawnych adresów URL,
- prawidłowe użycie słów kluczowych w treści.
Im lepiej zadbasz o swoją stronę pod kątem SEO, tym masz większe szanse na zdobycie pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zawartość strony
Google uwielbia strony, które dostarczają ciekawe, poprawne językowo, wartościowe i pomocne treści. Już dawno minęły czasy, kiedy to skuteczne były schematyczne wpisy napakowane brzmiącymi nienaturalnie słowami kluczowymi. Teraz najważniejsza jest jakość, a jeśli wciąż będziesz stosował stare taktyki, nastaw się na to, że algorytm obniży rangę Twojego serwisu.
Podczas tworzenia tekstów na stronę internetową skup się na tym, aby były one najlepsze. Przed przystąpieniem do pracy warto, abyś zapoznał się z treściami konkurencji na ten sam temat i znalazł obszary, które możesz rozbudować/ulepszyć i tym samym dostarczyć użytkownikom jeszcze lepszy materiał.
Pamiętaj również o słowach kluczowych, ale unikaj zbyt dużego zagęszczenia fraz. Nie bój się także ich odmiany. Jak natomiast znaleźć słowa kluczowe, czyli frazy, które wpisują użytkownicy, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania? Jest na to wiele sposobów – zarówno darmowych, jak i płatnych. Zacznij od najprostszej metody, czyli skorzystania z wyszukiwarki i zacznij wpisywać w okno frazę, która Cię interesuje. Po jej wyszukiwaniu zobaczysz pytania, które są najczęściej zadawane przez użytkowników. Postaraj się, aby Twój tekst zawierał odpowiedzi na najczęściej występujące pytania.
Nieco niżej natomiast znajdziesz sekcję, w której dostępne są podobne zapytania. Mogą stanowić inspirację do przygotowania kolejnych artykułów:
Jak jeszcze możesz ulepszyć zawartość strony? Dodawaj materiały multimedialne. Ściany tekstu nie są dobrze odbierane przez czytelników, więc postaraj się umieszczać w artykułach grafiki, wykresy, zdjęcia czy nagrania wideo.
Link building
Linkowanie jest kolejnym czynnikiem mającym ogromny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Zadbaj o to, aby linki prowadzące do Twojej strony były wysokiej jakości i jednocześnie zwiększaj wiarygodność w oczach wyszukiwarek. Dawniej stawiano przede wszystkim na ilość, ale aktualnie dużo ważniejsza jest jakość linków.
Znaczenie ma nie tylko linkowanie zewnętrzne, ale także linkowanie wewnętrzne. Postaraj się tworzyć linki między różnymi podstronami i ułatwiaj użytkownikom poruszanie się po stronie.
Jeśli natomiast dbasz o te wszystkie powyższe kwestie, a mimo to Twoja strona nie plasuje się wysoko w rankingu i nie rozumiesz, z czego to wynika, skontaktuj się z naszą agencją. Nasi specjaliści przeprowadzą profesjonalny audyt, który dostarczy Ci informacji na temat przyczyny tego stanu.
Jak przeprowadzić analizę SERP?
Analiza SERP jest procesem polegającym na badaniu i interpretowaniu stron WWW, które znajdują się na topowych i dalszych pozycjach wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
Każdy, kto posiada własną witrynę, powinien zdecydować się na taką analizę, ponieważ dzięki niej można m.in. zrozumieć, jakie działania lub materiały warto wdrożyć na stronie, czy jak ulepszyć jakość i trafność treści, aby znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania.
A jeśli nie wiesz, jak sprawdzić, na której pozycji jest strona WWW w Google, sprawdź nasz inny artykuł.
Poniżej prezentujemy kilka kroków, przez które trzeba przejść, aby wykonać analizę SERP.
Wykonaj badanie słów kluczowych
Zbuduj listę odpowiednich słów kluczowych dla swojej niszy i wykorzystaj przy tym popularne narzędzia takie jak np. Google Keyword Planner, Senuto, czy Surfer. Wskażą Ci one, jakie hasła są najczęściej wyszukiwane przez osoby, do których chcesz trafić.
Ustal intencję wyszukiwania
Kolejnym Twoim zadaniem jest odkrycie intencji wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Standardowo wyróżnia się cztery intencje wyszukiwania: nawigacyjną, informacyjną, transakcyjną i komercyjną.
Przykładowo, gdy internauta wpisuje w wyszukiwarkę hasło: „buty na obcasie marka + model rozmiar 38”, najpewniej oczekuje, że zostanie przekierowany do produktu. W takim przypadku wymaga się pozycjonowania karty produktu na tego typu frazy.
Sytuacja prezentuje się inaczej, gdy użytkownik wyszukuje frazę: „jakie narty dla dziecka na start”. W takiej sytuacji internauta nie wie jeszcze, jaki konkretnie chce kupić produkt, dlatego oczekuje wpisu blogowego, który pomoże mu w podjęciu decyzji.
Sprawdź konkurencję
Następnie przyjrzyj się bliżej swojej konkurencji i oceń wyniki wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych. W ten sposób zdobędziesz informacje dotyczące tego, które strony Twoich konkurentów cieszą się wysokimi pozycjami w SERP-ach. Najprościej zrobisz to korzystając z Senuto, generując raport i porównując swój biznes z innymi z danej branży. Pozostałymi polecanymi narzędziami, które możesz wykorzystać do tego celu, są m.in. Surfer, Ahrefs, czy SEMSTORM.
Upewnij się, że dostarczasz wysoką jakość treści
Zdążyliśmy już wspomnieć, że Google docenia strony, które dostarczają wartościowe treści. W związku z tym musisz zadbać o ten aspekt, jeśli zależy Ci na zwiększeniu widoczności w wynikach wyszukiwania, choć weź pod uwagę to, że w niektórych branżach panuje naprawdę ogromna konkurencja, przez co może być ciężej się przebić. Walka o pozycje ze stronami wypełnionymi wysokiej jakości treściami bywa trudna, dlatego upewnij się, że troszczysz się o wszystkie elementy takie jak:
- unikalny content,
- uwzględnienie fraz kluczowych w treściach,
- odpowiednia długość tekstów,
- właściwa strategia link buildingu,
- aktywność w mediach społecznościowych.
Tylko jeśli wzorowo zadbasz o to wszystko, masz szansę zwyciężyć w walkę z liderami takimi jak np. Apple czy Wikipedia o pozycję w SERP-ach. Gdy natomiast wiesz, że będzie to bardzo trudne wyzwanie, być może lepszą opcją będzie wybór innych słów kluczowych, na które będziesz przeprowadzał pozycjonowanie strony?
Ciekawostka: spójrz poniżej, jak awans na wyższe pozycje może przełożyć się na CTR. Jak widać, przechodząc z drugiego miejsca na pierwsze, można zyskać o prawie 75% więcej kliknięć.
Źródło: https://backlinko.com/google-ctr-stats
Przeprowadź burzę mózgu i zidentyfikuj możliwości
Po przeprowadzeniu powyższych czynności ostatnim elementem analizy SERP jest potężna burza mózgów i znalezienie pomysłów, które pomogą w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania. Zbierz ekipę pracowników i wspólnie zastanówcie się nad tym, czym można się zainspirować od konkurencji i tym samym przyciągnąć więcej odwiedzających do strony. Być może sekret wysokiej pozycji konkurentów w Google tkwi w odpowiednio wykorzystywanej frazie kluczowej w nagłówkach? Sprawdzaj, analizuj i osiągaj sukcesy!
🚀 Co to jest SERP? Podsumowanie
SERP, czyli Search Engine Results Page, to strona wyników wyszukiwania, która wyświetla się użytkownikowi po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarkę internetową. Stanowi kluczowy element każdej wyszukiwarki, ponieważ decyduje o tym, co zobaczy użytkownik. Wyniki na stronie SERP dzielą się na organiczne (darmowe) i płatne (reklamy PPC) oraz dodatkowe elementy takie jak np. szybkie odpowiedzi czy wizytówki firm.
Dla wielu właścicieli stron internetowych ogromne znaczenie ma też to, na jakiej pozycji będzie wyświetlała się strona w SERP-ach. Należy więc wiedzieć, że w dużej mierze jest to zależne od takich czynników jak optymalizacja SEO, jakość dostarczanego contentu czy zwiększającego wiarygodność strony linkowania.
Warto pamiętać o regularnym przeprowadzaniu analizy SERP, która uświadamia, jakie działania są konieczne, aby ulepszyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie chcesz zajmować się tym wszystkim samodzielnie, skontaktuj się z Efectownią – dla nas zwiększanie widoczności biznesów w sieci to pestka. Nie zwlekaj i już dziś napisz lub zadzwoń, aby już niedługo móc obserwować, jak Twoja strona pnie się na szczyt wyników wyszukiwania.