blog marketing social media

Czy zakupy podczas transmisji live są bezpieczne? Zobacz, na co musisz uważać

czy zakupy podczas transmisji live są bezpieczne

Robienie zakupów podczas transmisji live zyskuje popularność. Coraz częściej sprzedawcy porzucają tworzenie sklepów internetowych i zamiast tego rozwijają swoje profile w social mediach i w trakcie transmisji live sprzedają swoje produkty. Z pozoru to idealne rozwiązanie dla dwóch stron – klient może zobaczyć produkt, jego wykorzystanie i ocenić jakość, a sprzedawca może w krótkim czasie sprzedać większą liczbę produktów, a przy tym praktycznie nie ponosi kosztów. Pytanie brzmi – czy zakupy podczas transmisji live są bezpieczne – z perspektywy sprzedawcy, a także kupującego? Sprawdźmy to!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czy sprzedaż live jest legalna?

Tak, sprzedaż live jest legalna. Jednak jako sprzedawca musisz pamiętać o trzech kwestiach. 

  • Handel podczas transmisji na żywo podlega przepisom zawartym w Ustawie o prawach konsumenta.
  • Sprzedawca jest zobowiązany również do przestrzegania regulaminu zewnętrznej platformy, która udostępnia przestrzeń do prowadzenia transmisji.
  • Sprzedawcy w sektorze live commerce również są zobowiązani do przestrzegania przepisów RODO. W tym przypadku to sprzedawca jest administratorem danych osobowych i powinien zadbać również o przygotowanie odpowiedniej polityki prywatności. Ważne jest to, aby kupujący wyrazili zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych.

Jeśli będziesz przestrzegać przepisów prawa, z powodzeniem możesz sprzedawać swoje produkty podczas transmisji na Facebooku czy TikToku.

Jak kupić produkt w trakcie transmisji na żywo zgodnie z prawem?

Największym problemem podczas zakupów na żywo jest określenie, kiedy zgodnie z prawem dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Czy wystarczy samo napisanie komentarza „kupuję”? To zależy. Z jednej strony faktycznie można uznać, że podczas transmisji została zaprezentowana oferta, a komentarz kupującego można rozumieć, jako akceptację. Jeśli kupujący skontaktuje się od razu ze sprzedawcą np. w wiadomości prywatnej i prześle dane do wysyłki, a później wyśle przelew, to nie ma problemu i faktycznie możemy uznać, że transakcja została zawarta. Problem pojawia się, gdy za komentarzem nie idą czyny.

25% polskich konsumentów deklaruje, że nabyło produkty w trakcie transmisji na żywo, a aż 10% z nich podkreśla, że często dokonuje zakupów podczas live streamów.

Źródło: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-the-power-of-social-i-live-commerce/

Dlatego głównym obowiązkiem sprzedającego będzie stworzenie jasnego, zrozumiałego i zgodnego z prawem regulaminu sprzedaży. Należy zawrzeć w nim informacje dotyczące zawierania umów, zwrotów, reklamacji, warunków dostawy oraz sposobów płatności. Kluczowe jest to, aby regulamin został dostarczony kupującemu, aby ten miał szansę się z nim zapoznać i to jeszcze przed dokonaniem zakupu. W przypadku zakupów podczas transmisji live link do regulaminu należy umieścić w opisie transmisji lub w przypiętym komentarzu. Link do regulaminu sprzedaży możesz dodać także w e-mailu z potwierdzeniem zamówienia.

Sprzedaż live a zwrot towaru – prawa i obowiązki

Pewnie nieraz słyszałeś w trakcie transmisji na żywo, że zakupionych produktów nie można zwrócić. To kłamstwo, które często powielają sprzedający. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, zakupy online w sklepie internetowym nie różnią się niczym od tych „na żywo”. Oznacza to, że kupujący zawiera umowę na odległość i może odstąpić od niej w terminie 14 dni bez podawania przyczyny.

Co ciekawe istnieje też jeden kruczek prawny, który umożliwia dokonanie zwrotu produktu zakupionego w trakcie transmisji live nawet w ciągu 12 miesięcy od dokonania zakupu. Jak to możliwe? Otóż jak się okazuje, zdecydowana większość regulaminów live jest kopiowana i nie zawiera bardzo ważnego pouczenia o możliwości odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem brak takiego zapisu prowadzi do zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o prawach konsumentach, która mówi o tym, że konsument, który nie został poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy, może zwrócić produkt w terminie 12 miesięcy od momentu, gdy upłynęło 14 dni od zakupu towaru.

Jest jednak pewien wyjątek, otóż zwrot produktów zakupionych w trakcie transmisji live nie będzie możliwy, jeśli towar jest rękodziełem i został wykonany na specjalne zamówienie. Przykładem są obroże z wyszytym imieniem psa. Takich produktów faktycznie sprzedawca może nie przyjąć do zwrotu. Jednak ważne jest to, aby zapis o braku możliwości zwrotu znalazł się w regulaminie sprzedaży, aby uzyskać potwierdzenie, że kupujący został o tym poinformowany.

Do najchętniej kupowanych produktów podczas transmisji live zaliczamy odzież i obuwie, chociaż warto zauważyć, że w ten sposób coraz częściej są kupowane m.in. artykuły dla dzieci czy rowery i akcesoria rowerowe.

Źródło: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-the-power-of-social-i-live-commerce/

Co zrobić, aby zakupy podczas transmisji live były bezpieczne dla kupującego?

Skoro kwestie prawne mamy już omówione, to teraz przejdźmy do spraw związanych z bezpieczeństwem podczas live shoppingu. O czym trzeba pamiętać, aby zakupy na żywo były bezpieczne dla kupującego?

  • Przestrzegaj przepisów prawa – jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprzedający powinien przygotować zrozumiałą i zgodną z prawem politykę prywatności, w której znajdą się też informacje na temat RODO oraz regulamin sprzedaży wraz z informacjami na temat zwrotów. Zabezpieczenie prawne zdecydowanie podniesie poziom bezpieczeństwa podczas zakupów live.
  • Prześlij zdjęcia, filmik czy opinie na temat produktu –  być może dobrym sposobem na zwiększenie zaufania względem Twojej osoby jako sprzedającego będzie przesłanie zainteresowanemu zakupem szczegółowych informacji na temat towaru. Mogą to być zdjęcia, filmy, parametry techniczne czy screeny opinii od wcześniejszych klientów.
  • Zaoferuj bezpieczne formy płatności –  zapewnij swoim klientom możliwość dokonywania płatności przez bezpieczne i popularne systemy płatności np. PayPal, Przelewy24, BLIK.
  • Zaproponuj dostawę do punktu odbioru – niektórzy kupujący obawiają się podawać swój adres domowy, dlatego dobrym wyborem będzie zaoferowanie im dostawy do punktu odbioru np. paczkomatu. To dobry sposób na dodatkową ochronę danych kupującego.
  • Wyślij do klienta informację o numerze przesyłki – dodatkowym potwierdzeniem dla kupującego będzie przesłanie numeru przesyłki, aby klient mógł śledzić drogę paczki.

Na zakupy podczas transmisji live decydują się przede wszystkim kobiety z małych miast.

Źródło: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-the-power-of-social-i-live-commerce/

Wskazówki dotyczące bezpiecznego przechowywania danych kupujących 

Dodatkowym, ale niezwykle ważnym aspektem jest przechowywanie danych kupujących w bezpiecznym miejscu. Dzięki temu z jednej strony przestrzegasz przepisów związanych z RODO, ale też sprawiasz, że dane klientów są odpowiednio zabezpieczone.

Gdzie polecamy przechowywać dane kupujących podczas live shopping? 

  • Dedykowane oprogramowania np. CRM – to rozwiązanie częściej stosowane, gdy sprzedaż na żywo jest bardzo duża lub gdy łączysz sprzedaż na wielu kanałach.
  • Przechowywanie danych w chmurze – Dysk Google czy Microsoft OneDrive, to miejsca, gdzie można z powodzeniem i co najważniejsze bezpiecznie przechowywać dane. Dlatego chmura może świetnie sprawdzić się do przechowywania danych kupujących. W przypadku małej sprzedaży lub na samym początku działalności wystarczające mogą okazać się nawet Arkusze Google.
  • W programach do księgowania – gdy korzystasz z biura rachunkowego, które udostępnia własne narzędzie do wystawiania faktur, przechowywania informacji na temat klientów itd., to właśnie tam możesz przechowywać dane. Pamiętaj o tym, aby upewnić się, że oprogramowanie szyfruje dane i stosuje certyfikat SSL.
  • W formie papierowej – alternatywnym rozwiązaniem, takim bardziej oldschoolowym będzie wystawianie faktur i drukowanie ich, a następnie przechowywanie w segregatorze. Niezależnie od formy dane osobowe w tym imiona i nazwiska, adresy e-mailowe, numery telefonów i adresy domowe powinny być przechowywane w bezpiecznym miejscu, aby osoby niepowołane nie miały do nich dostępu. Jeśli klient zgłosi prośbę o usunięcie jego danych, właśnie tak należy uczynić.

🚀 Zakupy podczas transmisji live zyskują na popularności i mogą być całkowicie bezpieczne

Live shopping, czyli zakupy na żywo to coraz częściej wybierana forma robienia zakupów i sprzedaży online. Wśród najważniejszych zalet należy wskazać niskie koszty rozpoczęcia sprzedaży i szybką formę robienia zakupów, która w dużej mierze opiera się na emocjach. Oczywiście istotnym aspektem podczas sprzedaży live jest bezpieczeństwo. Dlatego koniecznie zadbaj o bezpieczne przechowywanie danych klientów. Upewnij się, że podczas sprzedaży live przestrzegasz przepisów prawa – przygotuj regulamin sprzedaży i politykę prywatności, które ochronią zarówno sprzedawcę, jak i kupującego. Zapewnij potencjalnych kupujących, że zakupy podczas transmisji live są w pełni bezpieczne.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *