marketing social media

Social shopping – czy to przyszłość zakupów online, a może jedynie chwilowa moda?

Social shopping - czy to przyszłość zakupów online, a może jedynie chwilowa moda

Media społecznościowe już od dłuższego czasu są nieodłączną częścią naszego życia, więc nikogo nie powinno szokować to, że za ich pomocą odbywa się także handel, czyli social shopping. Największą popularnością cieszy się w Chinach, choć Polacy coraz chętniej decydują się na taką formę dokonywania zakupów, która zaczęła zyskiwać na popularności szczególnie w czasie lockdownu. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o social shoppingu. Czy faktycznie stanowi to przyszłość zakupów online? Zapraszamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest social shopping?

Social shopping to po prostu kupowanie i sprzedawanie produktów/usług za pomocą platform społecznościowych bez konieczności jej opuszczania. Zainteresowane osoby mogą sfinalizować transakcję bez przekierowania do innej strony, np. sklepu internetowego. 

Tego określenia używa się również do opisania wpływu portali społecznościowych na decyzje zakupowe konsumentów. Należy wiedzieć, że działania social commerce obejmują wiele aspektów takich jak np. budowanie świadomości marki, content marketing, tworzenie więzi z konsumentami, kampanie reklamowe czy w końcu sama sprzedaż produktów/usług za pośrednictwem social mediów. 

Kto kupuje w social mediach?

Kto najczęściej robi zakupy w mediach społecznościowych? Z raportu the power of social & live commerce (Edycja 2022) jasno wynika, że wciąż najczęściej decydują się na to kobiety. 38% pań i 34% panów deklaruje, że korzysta z tego kanału zakupów. Ciekawe jest to, że rok wcześniej – w 2021 roku – liczby były zupełnie inne: wówczas 35% kobiet i 24% mężczyzn twierdziło, że zamawia produkty/usługi w ten sposób. Z powyżej wspomnianego raportu wiadomo także, że najczęściej w ten sposób kupują i sprzedają mieszkańcy małych miast i wsi, choć zaobserwowano wzrost zaangażowania mieszkańców miast średnich. 

Źródło: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-the-power-of-social-i-live-commerce/

Przez jakie media społecznościowe Polacy robią zakupy?

Nawet 5 lat – właśnie tyle średnio spędza przeciętny człowiek w mediach społecznościowych. Aż 1825 dni poświęcamy na przeglądanie portali, czytanie newsów, a także robienie zakupów online. [źródło: https://www.adweek.com/performance-marketing/mediakix-time-spent-social-media-infographic/]. Na jakich social mediach najchętniej dokonujemy zakupów? Okazuje się, że największą popularnością już od lat cieszy się Facebook – nawet 79% badanych kupiło w 2022 roku tam produkty lub usługi. Na drugim miejscu, choć już ze znacznie mniejszym wynikiem znalazł się Instagram – w 2022 roku 22% pytanych nabywało towary na IG. A co z pozostałymi serwisami? Wyniki znajdziecie poniżej: 

Transmisje na żywo zyskują na popularności 

Od czasu gdy wybuchła pandemia, obserwuje się znaczny rozwój trendów social i live commerce. Dzięki nim klienci mogą pozwolić sobie na szybkie i wygodne zakupy praktycznie bez wychodzenia z domu. 

Za najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek live commerce wciąż uznaje się Chiny. Prognozy mówią, że udział tego modelu sprzedaży w rynku e-commerce będzie stanowił ponad 24% wartości całej sprzedaży online w tym kraju [źródło: https://www.shoplo.pl/blog/transmisje-sprzedazowe-czym-jest-live-commerce].

A co z Polską? W naszym kraju taka idea zakupów zaczęła zyskiwać na popularności w czasie lockdownu. Wówczas doceniliśmy możliwość bezpośredniego kontaktu pomiędzy klientem a sprzedawcą. Według analiz rynkowych nawet 60% polskich internautów brało udział w zakupowym live streamingu [źródło: Raport Inquiry, 2022]

Transmisje sprzedażowe – w jakich branżach najlepiej się sprawdzają? 

Transmisje sprzedażowe, inaczej nazywane transmisjami na żywo, mogą być skuteczne w wielu branżach. Patrząc na Chiny, gdzie sprzedaje się praktycznie wszystko w transmisjach, zapewne wielu się zastanawia, jakie polskie sklepy najlepiej odnajdują się w live commerce. Wiadomo, że kluczowymi produktami kupowanymi na live są odzież, obuwie, dodatki i akcesoria. Z tego wynika, że najlepiej radzą sobie w tym sklepy oferujące właśnie tego typu produkty.

Co zrobić, aby live’y sprzedażowe były skuteczniejsze?

Już od pewnego czasu prowadzisz transmisje sprzedażowe, lecz są one mało skuteczne? Zastanawiasz się, co możesz zmienić, aby w końcu mieć z tego zyski? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:

  • zadbaj o kontakt z odbiorcami – jeśli chcesz osiągnąć sukces, to jest to najważniejsza kwestia. Bądź na bieżąco z komentarzami, pytaniami oglądających i staraj się udzielać na nie odpowiedzi. Zapewnij swoim widzom jak najbardziej swobodną atmosferę, by czuli się mile widziani na tej transmisji,
  • postaraj się o dobre oświetlenie – to, jak będą prezentowały się Twoje towary, w dużej mierze zależy od światła. Postaraj się więc, aby było ono odpowiednie, a najlepiej będzie, jeśli zainwestujesz w lampę ledową ze statywem na telefon,
  • zainwestuj w odpowiedni mikrofon – nie tylko światło jest ważne, ale także dźwięk. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoi widzowie będą Cię dobrze słyszeć, zastanów się nad zakupem zewnętrznego mikrofonu do telefonu lub komputera,
  • prowadź relację na żywo odpowiednio długo – na stronie Facebooka możemy przeczytać, że powinna trwać co najmniej 10 minut, zaś maksymalnie 4 godziny,
  • włączaj transmisję na żywo o odpowiedniej godzinie – oczywiście nie podamy tutaj jednej najlepszej pory na rozpoczęcie takiej sprzedaży. Powinieneś włączyć transmisję wtedy, gdy Twoi fani są najbardziej aktywni. Najczęściej osoby korzystające z social mediów robią to przed południem lub późnym wieczorem,
  • zadbaj o dobre połączenie z Internetem – skuteczna sprzedaż na żywo nie będzie możliwa, jeśli co chwila będą występowały zakłócenia na łączach,
  • wybierz odpowiednie miejsce do nagrywania – chyba nie planujesz nagrywać w miejscu, gdzie panuje bałagan, prawda? Widzowie lubią, gdy tło jest estetyczne i nie ma zbyt wielu rozpraszaczy w polu widzenia kamery. Bądź profesjonalny i zadbaj o ten aspekt,
  • upewnij się, że widzowie wiedzą, jak złożyć zamówienie – choć wydaje się, że zakupy w mediach społecznościowych są bardzo proste, to jednak nowi użytkownicy mogą nie wiedzieć, jak wyglądają ich zasady i w jaki sposób można złożyć zamówienie. Warto więc, abyś przygotował taką instrukcję, a następnie umieścił ją np. w komentarzu. Aby ten nie zginął pośród innych, przypnij go na górze. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Zalety i wady social shoppingu

Z wykorzystaniem social shoppingu możesz pozyskać wielu klientów. Jesteś ciekaw, jakie zalety i wady ma to rozwiązanie? Przedstawiamy je poniżej. 

ZALETYWADY
✅ precyzyjność grupy odbiorców🚫 duża konkurencyjność
✅możliwość dotarcia do wielu potencjalnych klientów🚫 organiczne zasięgi w portalach społecznościowych spadają, więc aby osiągnąć zadowalające efekty, trzeba inwestować w działania w social mediach
✅ rosnące możliwości technologiczne takie jak np. integracja narzędzi social media ze sklepem🚫 konieczność stałego śledzenia zmian w mediach społecznościowych, co wynika z tego, że w tej przestrzeni co chwila pojawia się ogrom informacji 
✅ skuteczny remarketing🚫 podatność na otrzymywanie negatywnych opinii

O czym musisz pamiętać, aby social shopping był udany?

Podejmując decyzję o sprzedawaniu towarów i/lub usług w ramach tego modelu, musisz pamiętać o kilku szczególnie ważnych rzeczach. Poniżej przedstawiamy te najistotniejsze.

  • Znajdź swoją grupę docelową i zrozum, jakie są jej preferencje zakupowe. Koniecznie musisz także dowiedzieć się, z jakich portali społecznościowych korzysta i jakie treści uważa za ciekawe i atrakcyjne. 
  • Twórz treści, które będą angażowały użytkowników. Wskazane jest dodawanie rozmaitych poradników czy recenzji produktów. Dobrym krokiem może być także wykorzystanie multimediów takich jak np. obrazy, co zwiększy zaangażowanie kupujących. 
  • Zachęcaj klientów do pozostawiania swoich opinii i promuj te pozytywne na temat oferty.
  • Korzystaj z funkcji zakupów na platformach społecznościowych. 
  • Organizuj różnego rodzaju kampanie promocyjne i sprzedażowe, które będą angażowały całą społeczność w osiąganie wspólnych celów, np. konkursy.
  • Staraj się dostosowywać oferty do indywidualnych preferencji klientów.
  • Pozostań aktywny w interakcjach z klientami, co oznacza, że powinieneś jak najszybciej udzielać odpowiedzi na ich pytania, reagować na komentarze, a także uczestniczyć w dyskusjach. 
  • Korzystaj z narzędzi analitycznych, aby mieć dostęp do statystyk dotyczących kampanii społecznościowych. 
  • Odpowiednio zarządzaj negatywnymi opiniami. Pokaż, że jesteś profesjonalistą i absolutnie ich nie ignoruj. Jak odpowiadać na tego typu recenzje pisaliśmy w naszym innym artykule: Wzrost liczby e-klientów – jak odpowiadać na opinie pojawiające się w sieci?

Social shopping – garść ciekawych statystyk

  • Globalna sprzedaż w ramach handlu społecznościowego ma osiągnąć nawet 1,298 miliarda dolarów w 2023 roku. 

Źródło: https://www.statista.com/statistics/1251145/social-commerce-sales-worldwide/

  • To właśnie za pomocą mediów społecznościowych pokolenia Z, milenialsów i X odkrywają nowe produkty. 

  • Najbardziej aktywnymi klientami handlu społecznościowego są milenialsi. Dokonają nawet 33% wszystkich zakupów w social mediach do 2025 roku. 

Źródło danych: Accenture

Social shopping – czy to przyszłość zakupów online, a może jedynie chwilowa moda: podsumowanie 

Podsumowując – social shopping to kolejne narzędzie do sprzedaży i zakupów online, będące połączeniem social mediów i e-commerce. Do najczęściej wybieranych kanałów wykorzystywanych do tego celu zaliczamy m.in. Facebooka i Instagrama. Jednym z najpopularniejszych trendów związanych z social shoppingiem są tzw. transmisje na żywo, a największą grupą konsumentów robiącą zakupy internetowe za pomocą social mediów są milenialsi. 

Social shopping wyróżnia się licznymi zaletami, do których należy m.in. możliwość dotarcia do wielu potencjalnych klientów. Nie jest jednak pozbawiony wad, a jedną z najpoważniejszych jest duża konkurencyjność. Pamiętaj również o tym, że decydując się na sprzedaż w tym modelu, musisz znaleźć swoją grupę docelową i dostarczać jej treści, które będą interesujące. Jeśli miałbyś jeszcze jakieś pytania związane ze social shoppingiem lub dopiero chcesz zacząć działać w Internecie, Efectownia zaprasza do kontaktu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *