
W e-commerce kolory mają ogromne znaczenie, ponieważ wywołują konkretne emocje, a to z kolei może doprowadzić do wzrostu lub spadku konwersji. Dlatego podczas projektowania witryny, zadbaj nie tylko o intuicyjny układ i dobrej jakości treści. Zwróć też uwagę na kolorystykę, która pobudzi do robienia zakupów. Sprawdź, czy kolory mają wpływ na konwersję w sklepie internetowym i jak wykorzystać ich moc.

Czym jest psychologia kolorów?
Masz kilka sekund na to, aby wywołać u odbiorców pozytywne skojarzenia, wzbudzić ich zaufanie i zainteresowanie ofertą w sklepie online. Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Wykorzystaj moc psychologii kolorów, dzięki czemu wywołasz u odbiorców konkretne emocje, które mogą doprowadzić do wzrostu konwersji.
Czym jest psychologia kolorów? To metoda polegająca na wykorzystaniu kolorów do przyciągnięcia uwagi odbiorców. Z mocy kolorów bardzo chętnie korzystają marketingowcy, bo w ten sposób wpływają na ludzkie emocje, budują pozytywne skojarzenia i wpływają na decyzje zakupowe.
Możesz wykorzystać potencjał kolorów w sklepie internetowym – przy bannerach reklamowych, headerach lub grafikach w sklepie internetowym np. w trakcie trwania wyprzedaży. Nie bez powodu większość z nich ma czerwony kolor – barwa ta powoduje ekscytację, przyciąga wzrok, tworzy poczucie pilności i zachęca do impulsywnego działania.
Jakie emocje wywołują kolory? 6 przykładów
Zanim wybierzesz kolory przewodnie swojej marki czy też zakończysz projektowanie sklepu internetowego, powinieneś dowiedzieć się, jakie emocje wywołują poszczególne kolory. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładów, dzięki którym wybierzesz barwy zgodne z psychologią kolorów.
Czerwony
Czerwień to intensywny kolor, który wywołuje mnóstwo emocji, a do tego natychmiast przyciąga wzrok. Kojarzy się z przecenami, pasją, miłością, a także z niebezpieczeństwem, pilnością i agresywnością. Dlatego nie warto nadużywać tego koloru w sklepie internetowym. Wykorzystaj go przede wszystkim podczas wyprzedaży lub do CTA, które mają zachęcić do zakupu.
Kolor czerwony sprawdzi się w przypadku e-commerce z branży spożywczej, technologicznej i logistycznej.
Niebieski
Zgodnie z psychologią kolorów, niebieski kojarzy się ze spokojem, lojalnością, profesjonalizmem, zaufaniem i produktywnością. Dlatego wiele firm związanych z Internetem, nowoczesnymi technologiami, finansami i ubezpieczeniami chętnie korzysta z tego koloru.
Co więcej, kolor niebieski wywołuje pozytywne emocje zarówno u kobiet, jak i mężczyzn.
Zielony
Bardzo popularnym kolorem jest zieleń, ponieważ symbolizuje spokój, nadzieję, zdrowie, równowagę i naturę, a do tego buduje zaufanie. Możesz wykorzystać ten kolor do oznaczania promocji, obniżek cen lub buttonów z CTA np. „Kup teraz”. Dzięki temu pokażesz odbiorcom, że gwarantujesz szybką i bezpieczną transakcję.
Z zielonego koloru chętnie korzystają sklepy ze zdrową żywnością, suplementami diety i produktami ekologicznymi. Zieleń jest też popularna w branży finansowej, ponieważ wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i stabilności.
Czarny
Czarny kolor symbolizuje elegancję, siłę i ekskluzywność, dlatego chętnie jest wybierany do budowania wizerunku luksusowych marek. Pamiętaj jednak, że nadmierna ilość czarnego koloru może przytłaczać i odwracać uwagę od kluczowych informacji. Warto łączyć czerń z kontrastującymi kolorami typu złoto, srebro lub biel.
Jakie firmy wybierają czarny kolor? Sklepy z odzieżą, dodatkami i elektroniką klasy premium, a także branża motoryzacyjna.
Fioletowy
Fiolet kojarzy się z luksusem, prestiżem i kreatywnością. Dokładny efekt zależy od wybranego odcienia – im ciemniejszy, tym jest bardziej elegancki i tajemniczy, jasny natomiast pobudza do refleksji. Dlatego fiolet ma bardzo szerokie zastosowanie. Możesz go wybrać zarówno do produktów premium np. perfum lub biżuterii, jak i do usług coachingowych i edukacyjnych. Pasuje także do galerii sztuki, stron fotografów i artystów.
Za pomocą fioletu możesz całkiem skutecznie wyróżnić najważniejsze elementy strony np. buttony czy też nagłówki.
Biały
Biel jest symbolem czystości, świeżości i prostoty. To neutralny kolor, często wykorzystywany przez marki, które chcą być kojarzone z transparentnością, minimalizmem i nowoczesnością. Warto stosować go na stronie internetowej, ponieważ poprawia czytelność, a do tego sprawia, że witryna staje się bardziej przejrzysta. Poza tym stanowi świetne tło dla bardziej wyrazistych kolorów np. czerwieni.
W branży e-commerce biel sprawdzi się w sklepach, które oferują kosmetyki – ekologiczne lub organiczne – odzież i akcesoria klasy premium, a także nowoczesne urządzenia.
Jak kolory wpływają na zachowania odbiorców?
Zastanawiasz się, czy kolory mają wpływ na konwersję w sklepie internetowym? Oczywiście, że tak i to naprawdę spory. W dużym stopniu wpływają na postrzeganie marki i decyzje zakupowe – zgodnie z wynikami badań aż 85% konsumentów uważa kolor za jeden z głównych czynników wpływających na wybór produktu. Natomiast 80% twierdzi, że zwiększa on rozpoznawalność marki. Dodatkowo aż 90% impulsywnych zakupów jest motywowana kolorem – konwersja może wzrosnąć, jeśli wybierzesz wyrazisty kolor np. żółty, pomarańczowy, czerwony lub czarny.

Źródło: https://straitsresearch.com/statistic/role-of-color-in-branding-and-marketing
Kolory mają również wpływ na odbiór reklamy. Jakie kolory przyciągają największą uwagę? Koniecznie stwórz kolorowe reklamy, ponieważ są one czytane o 42% częściej niż te czarno-białe.
Dlaczego kolory wpływają na konwersję w sklepie internetowym? Znaczenie mają emocje, jakie wywołują określone kolory – może to być wzrost zaufania, pobudzenie apetytu, relaks itp.
Znane marki już teraz chętnie korzystają z psychologii kolorów, aby wzbudzić emocje i przekazać odbiorcom najważniejsze informacje. Dobrym przykładem jest marka Apple, która korzysta z neutralnych barw – bieli, czerni i szarości. Dzięki temu wysyła jasne komunikaty – oferujemy luksusową i nowoczesną elektronikę, cenimy też prostotę i elegancki design. Jakie kolory są najchętniej wybierane przez globalne marki? Niebieski, czarny, szary i czerwony to najczęściej wybierane kolory.

Źródło: https://straitsresearch.com/statistic/role-of-color-in-branding-and-marketing
Marki chętnie stawiają na nowoczesny design np. w sklepach internetowych, dlatego króluje tam biel w połączeniu z CTA w intensywnym kolorze. Dzięki temu od razu informują odbiorców o tym, gdzie ma podążać ich wzrok i co mają kliknąć. Kierowanie się takimi zasadami podczas projektowania stron WWW może spowodować wzrost konwersji.
Kolory na stronie a grupa docelowa
To, czy kolory powodują wzrost konwersji w sklepie internetowym, w dużym stopniu zależy od dopasowania ich do preferencji grupy docelowej. Dlatego jeszcze przed stworzeniem reklamy czy zmodyfikowaniem witryny scharakteryzuj swoją grupę docelową. Następnie dopasuj kolory pod względem:
- płci – kobiety pozytywnie oceniają kolor różowy, czerwony, niebieski, fioletowy i zielony, natomiast mężczyźni niebieski, zielony i czarny, negatywne emocje u kobiet wywołuje kolor pomarańczowy, brązowy i szary, a u mężczyzn pomarańczowy, brązowy i fioletowy,
- zasobność portfela – u klientów klasy premium pozytywne emocje wywołują minimalistyczne strony, gdzie króluje biel, czerń i fiolet, konsumenci szukający budżetowych rozwiązań, chętniej klikają buttony w kolorze niebieskim, miętowym lub morskim.
Jakie kolory w sklepie internetowym?
Kolory w sklepie internetowym to nie tylko ozdoba, ale również element strategii, który wpływa na zachowania klientów, a nawet na skuteczność sprzedaży. Odpowiednio dobrane barwy mogą przyciągać uwagę, budować zaufanie i zachęcać do działania, dlatego warto dokładnie przemyśleć swoją decyzję, aby stworzyć połączenia kolorystyczne idealnie dopasowane do Twojego e-commerce. Przekonaj się, na co zwrócić uwagę, wybierając kolory do sklepu internetowego.
Dopasowanie do oferty
Kolory powinny odzwierciedlać charakter produktów oferowanych w sklepie. Przykładowo w branży technologicznej za pomocą niebieskiego i srebrnego podkreślisz nowoczesność oraz innowacyjność – właśnie z takich kolorów korzystają m.in. firmy Dell i Samsung, które w ten sposób chcą wzbudzać zaufanie i podkreślić swój profesjonalizm.
W branży kosmetycznej, a szczególnie w segmencie naturalnych produktów, popularne są odcienie koloru zielonego i beżowego, ponieważ kojarzą się z ekologią i spokojem. Dla sklepów z zabawkami idealnie sprawdzą się żywe, energetyczne kolory np. żółty i czerwony – wywołują radość, a do tego przyciągają uwagę dzieci i rodziców.

Źródło: https://www.smyk.com/
Wyjątek stanowi sklep z drewnianymi zabawkami – wtedy lepiej sprawdzą się spokojniejsze barwy np. brąz, beż i zieleń, ponieważ wzbudzają zaufanie i podkreślają znaczenie naturalnych materiałów.
Dostosowanie koloru do grupy docelowej
Każda grupa docelowa ma swoje preferencje kolorystyczne – mogą się one różnić w zależności od płci, wieku i kultury. Kobiety częściej wybierają pastelowe odcienie i fiolet. Tym tropem podąża marka L’Oréal, która tworzy coraz częściej opakowania kosmetyków w delikatnych odcieniach.

Źródło: https://www.lorealparis.pl/
Natomiast mężczyźni częściej wybierają stonowane kolory takie jak granat, czerń czy szary. Przykładem może być marka Nike, która w kampaniach skierowanych do mężczyzn stawia właśnie na te odcienie.
Dopasowanie koloru do grupy docelowej nie powinno ograniczać się jedynie do płci, weź też pod uwagę wiek odbiorców. Dla przykładu generacja Z preferuje intensywne i energetyczne kolory, które są dynamiczne i przyciągają uwagę. Z kolei starsi konsumenci np. z pokolenia X lub baby boomers częściej wybierają spokojne i stonowane barwy, które kojarzą się z bezpieczeństwem i tradycją.
Wybieraj kolory, które wywołują emocje
Wiesz już, że kolory wywołują konkretne emocje, dlatego weź to pod uwagę podczas wybierania kolorów dla swojego e-commerce. Zdecyduj się na czerwień przy CTA, aby zwiększyć prawdopodobieństwo podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej. Jeśli chcesz podkreślić swój profesjonalizm i wzbudzić zaufanie u odbiorców, dodaj niebieskie elementy itp.
Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z intensywnością barw – nadmierna ilość jaskrawych kolorów może przytłaczać i zmniejszać komfort podczas przeglądania strony. Przez to też trudniejsze będzie podkreślenie znaczenia najważniejszych elementów np. buttonów z CTA.
Dopasowanie do ścieżki sprzedaży
Chcesz wiedzieć, czym kierować się przy wyborze koloru do sklepu internetowego? Dopasuj kolory do ścieżki sprzedaży, aby skutecznie kierować uwagę użytkowników na kluczowe elementy.
Dla przykładu przyciski CTA takie jak „dodaj do koszyka” czy „zamów teraz”, powinny wyróżniać się na tle reszty strony. Najlepiej sprawdzą się kontrastujące barwy np. czerwony, pomarańczowy i zielony, ponieważ zachęcają do podjęcia działania.
Za pomocą jasnego tła np. białego lub jasnoszarego możesz za to lepiej wyeksponować produkt. Dzięki temu użytkownik skupi się na zdjęciu produktu. Wyeksponuj też nagłówki i paski promocji.
🚀 Kolory wpływają na konwersję w sklepie online. Wykorzystaj to i zwiększ sprzedaż!
Wiesz już, czy kolory mają wpływ na konwersję w sklepie internetowym. Badania wyraźnie wskazują na to, że za pomocą kolorów możesz zachęcić odbiorców do sprzedaży, zwrócić ich uwagę na buttony lub wywołać potrzebę zakupową. Globalne marki już korzystają z psychologii kolorów, aby dopasować się do oczekiwań odbiorców, preferencji ze względu na wiek czy płeć, a także ich zasobności portfela.
W swoim sklepie internetowym także wykorzystaj potęgę kolorów, a dzięki temu podkreślisz charakter oferty, zachęcisz do działania i udoskonalisz ścieżkę sprzedaży, co wpłynie na wzrost konwersji.
Przeczytaj także:
- Czym jest język straty i jak go stosować?
- Mapa ciepła na stronie WWW. Zobacz, jak może pomóc!
- Zestawienie błędów w projektowaniu grafik do social mediów
- Konfiguracja śledzenia konwersji w Google Ads i Analytics
