Wyróżnienie marki w mediach społecznościowych to spore wyzwanie. Pomocne mają być atrakcyjne grafiki, które przyciągną wzrok, przekażą informacje i zachęcą odbiorców do zapoznania się z Twoją ofertą. Jeśli jednak nieodpowiednio zaprojektujesz grafiki do social mediów, to możesz stracić swoją szansę – użytkownik nie zainteresuje się postem, ofertą czy profilem. Dowiedz się, jakie są najczęstsze błędy w projektowaniu grafik do social mediów, wystrzegaj się ich i zyskaj uwagę odbiorców!
Zbyt dużo rodzajów fontów
To zdecydowanie jeden z najczęściej popełnianych błędów. Nadmiar różnych fontów to prosta droga do stworzenia bałaganu, w którym trudno się połapać. Jeśli na dodatek fonty są źle dopasowane do siebie, to po prostu nie wyglądają profesjonalnie. Dlatego wybierz maksymalnie 3 rodzaje fontów. Jakie? Wybór należy do Ciebie, ale zadbaj o to, aby były czytelne – w mediach społecznościowych dobrze sprawdzą się bezszeryfowe fonty np. Arial, Verdana, Lato, Robot lub Helvetica.
Oczywiście powinieneś też zwrócić uwagę na obecność polskich znaków. Absolutnie niedopuszczalne jest to, aby na grafikach w mediach społecznościowych polskie znaki były zapisane innym fontem lub w ogóle ich nie było.
Jak możesz sprawdzić, które fonty do siebie pasują? Pomogą Ci w tym poniższe aplikacje:
Większość z tych fontów znajdziesz i pobierzesz ze strony Google Fonts.
Brak hierarchii wizualnej
Zastanawiasz się, jakie są najczęstsze błędy w projektowaniu grafik do social mediów? Brak wyraźnego planu i hierarchii wizualnej wprowadza chaos i sprawia, że odbiorcy nie wiedzą, na czym skupić wzrok. Przez to możesz mieć problem z dotarciem do najważniejszej informacji, jaką chcesz przekazać. Dlatego ważny jest dobry plan i ustalenie, które treści lub obrazki są najważniejsze.
Jak możesz w prosty sposób poprawić hierarchię wizualną? Wykorzystaj do tego różne rozmiary tekstu – im ważniejsza treść, tym powinna być większa. Tę samą zasadę wykorzystaj podczas wybierania lub tworzenia grafik
Nieodpowiednie kolory
Podczas projektowania grafik do mediów społecznościowych musisz też zwrócić uwagę na wybór odpowiednich kolorów. Jeśli o tym zapomnisz, to popełnisz spory błąd. Szczególnie dotyczy to nieodpowiedniego dopasowania koloru tła i fontów, przez co stworzysz nieczytelny kontrast. W konsekwencji odbiorca może mieć problem z odczytaniem treści i po prostu zacznie dalej scrollować.
Jakie kolory powinieneś wybierać? Najlepiej zgodne z identyfikacją wizualną marki oraz psychologią kolorów, dzięki temu wywołasz u odbiorcy konkretne emocje.
Zwróć także uwagę na poniższe wskazówki:
- używanie kolorowego lub czarnego tła z białym tekstem może powodować zmęczenie oczu, dlatego korzystaj z takiego kontrastu jedynie dla podkreślenia znaczenia krótkiej treści,
- zwróć uwagę na to, jak dany kolor wygląda na różnych ekranach,
- uważaj na korzystanie z niebieskich fontów, bo treści można pomylić z hiperłączami,
- zachowaj ostrożność przy wyborze żółtego koloru, bo może powodować nieczytelny kontrast z białym i czarnym fontem – zazwyczaj dotyczy to jasnych odcieni.
Jeśli masz problem ze znalezieniem odpowiedniej palety kolorystycznej, to możesz skorzystać np. z narzędzia Palleton. W ten sposób dowiesz się, jakie kolory tworzą najlepszy kontrast.
Nadmiar zdjęć stockowych
Wiele marek korzysta ze zdjęć stockowych – zarówno z darmowych, jak i płatnych banków zdjęć. Czy to duży błąd? Tak i nie. To dobre rozwiązanie w artykułach blogowych, ale nie zawsze sprawdza się w mediach społecznościowych. Jeśli nie zadbasz o nadanie zdjęciu bardziej indywidualnego charakteru, to po prostu nie przyciągnie uwagi odbiorców. Może się nawet zdarzyć tak, że Twoja konkurencja wykorzysta to samo zdjęcie. W konsekwencji konkurujące ze sobą marki będą wyglądały podobnie. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na stworzenie własnych grafik, nakładek lub szablonów. Dzięki temu mogą wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm, nadać obrazkom indywidualnego stylu i stworzyć spójny przekaz.
Wypełnianie całej przestrzeni obrazka
Co odróżnia amatorskich grafików od profesjonalistów? Doświadczeni graficy działają zgodnie z zasadą „mniej znaczy więcej”. Coco Channel, mawiała, że „zanim wyjdziesz z domu, spójrz w lustro i zdejmij jedną rzecz” – warto kierować się także tą zasadą podczas projektowania grafik do social mediów. Dlatego, zanim zakończysz pracę, zastanów się, czy na obrazku nie ma zbyt wielu elementów. Lepiej, jeśli usuniesz jeden wers tekstu lub obrazek, a za to zyskasz więcej wolnej przestrzeni. Tym bardziej że tzw. white space to może być dobry sposób na podkreślenie wagi najważniejszych treści.
Pamiętaj, że grafiki przepełnione tekstem, kształtami oraz obrazkami mogą być przytłaczające i chaotyczne. Pusta przestrzeń sprawi, że obrazek będzie bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze.
Niestosowanie siatki
Odbiorcy, patrząc na grafiki dodane w mediach społecznościowych, podświadomie oczekują konkretnego porządku. Dlatego błędem projektowym jest brak stosowania siatki, przez co trudno jest zachować równy odstęp między wersami, a grafika będzie wyglądać chaotycznie. Jeśli chcesz podnieść jakość obrazków, to koniecznie włącz funkcję siatki – możesz to zrobić nie tylko w profesjonalnych programach graficznych, ale też w Canvie. Dzięki siatce zachowasz porządek, równe marginesy czy odstępy. Wyznaczysz również centralną część obrazka, w której powinny znaleźć się najważniejsze informacje.
Plagiatowanie innych projektów graficznych
Plagiat to duży i częsty błąd w projektowaniu grafik do social mediów. Jeśli użytkownicy odkryją, że podkradasz pomysły konkurencji, to stracisz ich zaufanie i możesz mieć spore problemy z odzyskaniem wiarygodności. Lepiej, jeśli będziesz publikować prostsze grafiki, ale będą one stworzone przez Ciebie lub członka zespołu.
Jeśli wykorzystujesz gotowe zdjęcia lub grafiki, to zwróć też uwagę na ich licencję. Bez problemu możesz opublikować i zmodyfikować obrazki z licencją CC0. Dzięki temu nie musisz obawiać się oskarżenia o kradzież własności intelektualnej. Jeśli dodatkowo zmodyfikujesz grafikę np. poprzez dodanie kształtów, ramek czy napisów, to zdjęcie stanie się unikatowe.
Brak korekty
Poprawny językowo tekst to symbol profesjonalizmu. Jeśli nie wykonujesz korekty przed opublikowaniem grafiki, to popełniasz spory błąd. Jakbyś od razu zakładał, że odbiorcy nie poświęcą czasu na zapoznanie się z treścią obrazka. Nie lekceważ znaczenia poprawności tekstu, sprawdź, czy nie ma błędów językowych, które mogłyby zniechęcić do zapoznania się z Twoją ofertą. Udowodnij, że dbasz o każdy szczegół i wykonaj korektę tekstu.
Zbyt dużo treści, za mało obrazów
Czego jeszcze powinieneś wystrzegać się podczas projektowania grafik do mediów społecznościowych? Wbrew pozorom nie powinieneś dodawać zbyt dużej ilości tekstów. Choć oczywiście znajdziesz mnóstwo grafik czy kampanii reklamowych, które opierają się jedynie na słowach i odniosły ogromny sukces, to jednak jest to trudne do osiągnięcia. Dlatego czasem zamiast słów wykorzystaj obrazki – skutecznie przyciągają uwagę odbiorców, a do tego przekazują informacje.
Profesjonalni graficy doskonale wiedzą, jak z pomocą drobnych elementów przekazać odbiorcy najważniejsze informacje. W tym celu wykorzystują psychologię fontów i kolorów, a także kształty, obrazy i elementy wizualne. To subtelny i skuteczny sposób, który łatwiej zapada w pamięci.
Korzystanie z grafik wygenerowanych przez AI
To nieco kontrowersyjny błąd, bo wiele osób uznaje grafiki wygenerowane przez AI za atrakcyjne, ale jest też spora liczba odbiorców, która utożsamia je z próbą zaoszczędzenia pieniędzy. Czy zawsze tak jest? Niekoniecznie, ale powinieneś najpierw dobrze poznać swoją grupę docelową, zanim zdecydujesz się na dodanie grafik AI w social mediach.
Kiedy warto skorzystać z grafik wygenerowanych przez AI? Jeśli chcesz wykorzystać kontrowersję do zwiększenia zasięgu, masz ofertę związaną z AI lub projektowaniem grafik, a także do tworzenia memów lub jako element grafiki. Jeśli zachowasz przy tym spójność, to takie grafiki AI mogą być atrakcyjne – zazwyczaj jednak wymaga to wiedzy i doświadczenia.
Nieprawidłowy eksport plików
Skoro chcesz poznać najczęstsze błędy w projektowaniu grafik do social mediów, to powinieneś również zwrócić uwagę na aspekty techniczne. To również może wpłynąć na jakość grafik lub złe dopasowanie do danej platformy. Dlatego weź pod uwagę wymiary, jakie obowiązują na Facebooku, Instagramie, LinkedIn itp. Aktualne wymiary znajdziesz w naszym artykule.
Podczas tworzenia grafik do mediów społecznościowych zastosuj się również do poniższych zasad:
- zapisz plik w trybie kolorów RGB,
- najlepiej, jeśli rozdzielczość grafiki będzie wynosiła 72 dpi,
- zapisz grafiki w formacie .png – wyjątkiem są zdjęcia profilowe lub zdjęcia w tle, które często lepiej zapisywać w formacie .jpg,
- skompresuj grafikę, aby miała mniejszą wielkość – w tym celu możesz skorzystać z narzędzi dostępnych w Internecie np. iLoveIMG lub Compress PNG.
🚀 Wystrzegaj się najczęstszych błędów w projektowaniu grafik do social mediów
Prawidłowo zaprojektowana grafika do mediów społecznościowych to krok w dobrą stronę. Dzięki temu przyciągniesz uwagę odbiorców, zwiększysz wiarygodność marki i wyróżnisz się na tle konkurencji. Jakie są najczęstsze błędy w projektowaniu grafik do social mediów? Dotyczy to zarówno nadmiaru treści, jak i nieprawidłowego ułożenia tekstów czy obrazków. Powinieneś też poświęcić więcej czasu na wybór odpowiednich fontów i kolorów. Wystrzegaj się tych błędów, a Twoje grafiki staną się perfekcyjne i zyskają profesjonalny wygląd.