blog poradniki

Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak zoptymalizować stronę pod jego kątem?

wyszukiwanie głosowe

W obecnych czasach optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego jest niezwykle ważna. Żyjemy w świecie, w którym asystenci głosowi mają coraz większe znaczenie, zatem należy zadbać o dostosowanie witryny do voice search. Już kilka lat temu mówiono o tym, że komendy głosowe znacząco wpłyną na sposób interakcji człowieka z urządzeniami, a następnie skutecznie zastąpią wyszukiwania za pomocą klawiatury. Na ten moment wiadomo, że wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności, ale tradycyjne wyszukiwanie wciąż ma się bardzo dobrze. Zapoznaj się z naszym artykułem i dowiedz się więcej na ten temat!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe jest innowacyjnym sposobem komunikacji użytkownika z urządzeniami, a właściwie z wyszukiwarką za pomocą głosu, eliminując konieczność manualnego wpisywania zapytań tekstowych. Interesujący jest fakt, że asystenci głosowi odpowiadają prawidłowo średnio na 93,7% wszystkich zapytań, a więc ich skuteczność jest naprawdę imponująca! 

Z wyszukiwania głosowego możemy korzystać zarówno z poziomu przeglądarki na komputerze, jak i na smartfonie. Statystyki mówią, że z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych korzysta nawet 27% światowej populacji [źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/voice-search-mobile-use-statistics].

Warto podkreślić, że wyszukiwanie głosowe jest dużo sprawniejsze aniżeli pisanie. Mówienie przychodzi nam łatwiej i przede wszystkim pozwala na szybsze przekazanie komunikatu, co z pewnością miało ogromny wpływ na wzrost popularności techniki voice search. 

[źródło: https://www.dbswebsite.com/blog/trends-in-voice-search/]

Kiedy korzystamy z voice search?

W jakich sytuacjach voice search okazuje się najbardziej przydatne? Odpowiedź na to pytanie nie jest trudna, ponieważ znamy ją z pewnych badań. Mówią one, że blisko 53% osób najczęściej używa tej technologii w czasie jazdy

Ponad 20% odpowiedziało, że sięga po nią w przypadku wykonywania innych aktywności niż te zaproponowane. Oprócz tego badani wskazali również, że wyszukiwanie głosowe przydaje im się podczas gotowania, oglądania telewizji i w pracy. 

Wnioski z tego są jasne: wybieramy sterowanie głosowe w sytuacjach, w których korzystanie ze smartfona może być niebezpieczne, a także wtedy, gdy po prostu nie chcemy marnować czasu i wolimy szybko powiedzieć coś do telefonu niż przerywać wykonywaną czynność. 

Źródło danych: https://www.pageonepower.com/linkarati/how-voice-search-affects-seo

Wyszukiwanie głosowe a tekstowe – różnice

Jakie różnice występują między wyszukiwaniem głosowym a tekstowym? Przede wszystkim w przypadku wyszukiwania głosowego zapytania bywają znacznie dłuższe. Cechuje je także to, że są bardziej zbliżone do naturalnego języka. 

Na przykład: w sytuacji, gdy internauta chce znaleźć salon fryzjerski położony niedaleko miejsca swojego zamieszkania, wybierając wyszukiwanie tekstowe, wpisze w wyszukiwarkę „salon fryzjerski Toruń”, natomiast jeśli zdecyduje się na wyszukiwanie głosowe, będzie brzmiało ono w ten sposób: „gdzie znajduje się najbliższy salon fryzjerski?”. Spowodowane jest to tym, że tworzy zapytania w taki sposób, jakby rozmawiał z drugą osobą.

Źródło danych: https://www.yaguara.co/voice-search-statistics/

Wyszukiwanie głosowe jest także znacznie szybsze. Ciekawostką jest, że w ciągu minuty jesteśmy w stanie wypowiedzieć aż 150 słów, natomiast napisać – tylko 40. To oznacza, że wyszukiwanie głosowe jest 3,7 razy szybsze w porównaniu z tradycyjnym. To może okazać się istotne, kiedy masz mało czasu czy też przystępujesz do wyszukiwania wielu informacji. 

Oczywiście wyszukiwanie głosowe cechuje się również tym, że nie wymaga pisania, co jest ogromną zaletą szczególnie dla osób zmagających się z niepełnosprawnościami. Polubią się z tą technologią również ci, którzy najzwyczajniej w świecie nie przepadają za pisaniem czy też popełniają liczne błędy. Co więcej, korzystając z voice search, nie musisz nawet samodzielnie odczytywać wyników – może to zrobić za ciebie asystent Google.

Należy podkreślić również to, że użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego chcą uzyskiwać zwięzłe i krótkie odpowiedzi. To natomiast wymaga od wyszukiwarek korzystania z odpowiednich źródeł takich jak pozycje 0, czy wyróżnione fragmenty z odpowiedzią. Bardzo często pod uwagę brane są również sekcje dodatkowych pytań.

Najpopularniejsi asystenci głosowi

Aktualnie można wymienić czterech najpopularniejszych asystentów głosowych. Są nimi:

  • Google Assistant – to asystent głosowy firmy Google, który został zintegrowany z urządzeniami Android, Google Home, Google Nest i licznymi innymi produktami od Google,
  • Siri – jest to asystent głosowy opracowany przez firmę Apple i dostępny jest na urządzeniach takich jak iPhone, iPad i Mac,
  • Alexa – to asystent głosowy opracowany przez Amazon i używany w urządzeniach Echo, Fire TV czy wybranych smartfonach,
  • Cortana – jest to asystent głosowy firmy Microsoft, znajdujący się w systemie Windows 10.

Źródło danych: https://www.statista.com/statistics/1133702/digital-assistant-intelligence-comparison/

Największą popularnością cieszy się oczywiście Google, co wynika z faktu, że tylko w tej wyszukiwarce głosowej możemy po polsku sterować asystentami głosowymi. Z obsługą języka polskiego nie spotkamy się w przypadku innych asystentów głosowych. 

Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwarkę głosową?

Uwzględniając fakt, że wyszukiwanie głosowe takie jak Google Assistant, Siri, Alexa czy Cortana cieszy się coraz większą popularnością, konieczne jest optymalizowanie stron pod voice search. Jeśli nie zadbasz o ten aspekt, Twoja witryna nie będzie łatwo dostępna dla osób, które preferują tę technologię. Przekonaj się, co powinieneś zmienić na swojej stronie, aby osiągnąć zadowalające rezultaty. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Wykorzystuj słowa kluczowe z długim ogonem

Jaka jest najważniejsza zmiana, którą powinieneś wprowadzić, aby zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe? Najistotniejsze jest stosowanie fraz długiego ogona, które precyzują zapytania użytkowników. 

Są one znacznie dłuższe i bardziej naturalne w mowie. Wyszukiwanie głosowe najczęściej przybiera formę rozbudowanych pytań i jest bardziej potoczne, więc musisz się do tego dostosować, jeśli zależy Ci na obecności w wynikach wyszukiwania głosowego. 

Przykładowo, zamiast sięgać po frazę „restauracja hiszpańska Kraków”, użyj frazy „Gdzie znajdę dobrą restaurację hiszpańską w Krakowie?” i spraw, że Twoja strona będzie dużo bardziej zgodna z pytaniem, jakie może trafić do wyszukiwarki głosowej. 

Zatroszcz się o wersję mobilną strony internetowej

Zoptymalizowanie strony pod wyszukiwanie głosowe to również konieczność zadbania o wersję mobilną. To zupełnie zrozumiałe, ponieważ duża część zapytań, która trafia do wyszukiwarki przez asystenta głosowego, pochodzi z urządzeń mobilnych. Podstawą jest zatem to, aby witryna była dostosowana do obsługi na takich urządzeniach jak tablety czy smartfony zgodnie z odpowiednimi zasadami UX. 

Bardzo ważne jest również to, że strona powinna ładować się szybko. Z pewnych badań wiemy, że średni czas ładowania strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania głosowego, jest aż o 52% szybszy (średnio 4,6 s) niż przeciętna strona [źródło: Baclinko]. Z tego wynika bardzo ważna informacja – otóż Google w wynikach wyszukiwania głosowego chętniej wyświetla strony, które ładują się błyskawicznie. 

Źródło danych: https://www.demandsage.com/voice-search-statistics/

Jeśli zdarzy się, że użytkownicy napotkają na problemy z wyświetlaniem strony, będzie nieczytelna lub zwyczajnie niewygodna, jest duże prawdopodobieństwo, że będą oni uciekali z witryny i dostrzeżesz wysoki współczynnik odrzuceń.

Stwórz sekcję FAQ

Należy zastanowić się również nad wprowadzeniem FAQ, gdzie można naturalnie umieszczać frazy w postaci zapytań. Jest to sekcja najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami. To znacząco ułatwi optymalizację pod voice search, choć musisz mieć na uwadze, że najważniejsze jest tutaj to, że zapewnisz internautom prostsze, wygodniejsze i szybsze zakupy w swoim sklepie.

Z pewnością docenią oni to, że na Twojej stronie mogą znaleźć tyle cennych informacji. Gdy natomiast nie jesteś świadomy, jakie są najczęstsze pytania zadawane przez Twoich klientów, skonsultuj te kwestie z działem obsługi lub zwyczajnie zajrzyj do archiwalnych zgłoszeń. 

Przykładowe FAQ. Źródło: https://miododkulmy.pl/faq/

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o to, aby każda kategoria miała nie tylko rozbudowany opis, ale również sekcję pytań i odpowiedzi. Na przykład dla kategorii „zabawki sensoryczne” można dodać takie zapytania jak:

  • Zabawki sensoryczne – co to jest?
  • Jakie istnieją rodzaje zabawek sensorycznych?
  • Ile kosztują zabawki sensoryczne?
  • Gdzie kupić zabawki sensoryczne?

Uwierz, że stworzenie takich sekcji FAQ wcale nie jest trudnym zadaniem, choć uważaj, aby treści znajdujące się w tym obszarze nie były stworzone zbyt trudnym językiem czy za bardzo rozbudowane. To nie jest odpowiednie miejsce na używanie specjalistycznych terminów, stosowanie zbędnych ozdobników czy długie wypracowania. 

Przeprowadź optymalizację Profilu Firmy w Google

Jako że voice search bardzo często jest używane w wyszukiwaniu lokalnym, konieczna jest optymalizacja Profilu Firmy w Google. Jeśli zadbasz o ten aspekt, Twoja firma może znaleźć się w Google 3-pack. Statystyki mówią, że nawet 58% konsumentów wykorzystuje wyszukiwanie głosowe w celu znalezienia lokalnej firmy [źródło: Deman Sage].

Przedsiębiorcy często popełniają ten błąd, że zaniedbują swoje wizytówki, przez co nie mają szans, aby wyświetlać się na takie pytania, jak np. „gdzie zjeść obiad na starówce w Toruniu” czy „gdzie znajdę najlepszy warsztat samochodowy w Krakowie”.

Jeśli więc nie zadbałeś jeszcze o ten element, koniecznie sprawdź, czy Twój Profil Firmy w Google jest odpowiednio uzupełniony. Mamy tutaj na myśli m.in. nazwę firmy, branżę działania, adres siedziby, adres strony WWW, dane kontaktowe, godziny otwarcia, zdjęcia firmy czy opinie klientów. Pamiętaj, że nie wystarczy raz uzupełnić wizytówki Google – wymaga ona regularnych aktualizacji. 

Nie zapomnij o danych strukturalnych

Zdecydowanie warto pamiętać także o danych strukturalnych, czyli specjalnych znacznikach dodawanych na stronach internetowych w celu opisania zawartości witryn w formie odpowiedniej dla wyszukiwarek. To właśnie dzięki tym danym, roboty internetowe rozpoznają dokładnie rodzaj treści znajdujących się w określonych częściach strony. Dodatkowo warto wspomnieć, że jeśli będziesz korzystał z danych strukturalnych, masz większe szanse na pojawienie się w wynikach Featured Snippet. 

Przykład Featured Snippet. Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Wykorzystaj certyfikat SSL

Zastanawiając się, jak jeszcze możesz zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwania głosowego, powinieneś wiedzieć, że niezbędne jest wykorzystanie certyfikatu SSL. Stanowi on rodzaj zabezpieczenia przed m.in. atakami hakerskimi i daje poczucie bezpieczeństwa użytkownikom. Google zdecydowanie preferuje strony zabezpieczone tym certyfikatem – pokazuje je na wyższych pozycjach na liście wyników wyszukiwania głosowego. Dlatego jeśli na Twojej stronie przesyłane są dane, znajduje się na niej forum, formularze, czy umożliwiasz logowanie się, zabezpieczenie danych w takiej formie jest niezbędne. 

Jakie branże koniecznie muszą zoptymalizować strony pod wyszukiwanie głosowe?

Zastanawiasz się, czy wszystkie branże muszą optymalizować swoje strony pod wyszukiwanie głosowe? Biorąc pod uwagę rosnącą popularność tej technologii, zdecydowanie warto rozważyć ten krok. Jeśli jednak chcesz wiedzieć, w jakich branżach jest to konieczne, wiedz, że o ten aspekt muszą zadbać przede wszystkim restauracje, sklepy spożywcze, firmy oferujące dostawę jedzenia, czy sklepy odzieżowe. Zobacz, w jakich branżach wyszukiwanie głosowe jest najpopularniejsze!

Źródło danych: https://www.demandsage.com/voice-search-statistics/

🚀 Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak zoptymalizować stronę pod jego kątem? Podsumowanie

Jeśli chcesz się zająć zoptymalizowaniem swojej strony pod kątem wyszukiwania głosowego, po zapoznaniu się z naszym artykułem wiesz już, jakie elementy wymagają zmian. Strona internetowa odpowiednio zoptymalizowana pod voice search koniecznie musi zawierać m.in. naturalne frazy long tail i mieć dobrze przygotowaną mobilną wersję. Oprócz tego znaczenie ma także Profil Firmy w Google, dane strukturalne czy sekcje FAQ. 

Przedsiębiorcom często wydaje się, że wyszukiwanie głosowe to wyłącznie chwilowa moda, o której ludzie niedługo zapomną. Absolutnie tak nie jest – możesz mieć pewność, że ten trend pozostanie z nami na bardzo długi czas. Jest to w końcu technologia, która jest niezwykle prosta i wygodna w użyciu. Sprawia, że wyszukiwanie potrzebnych informacji jest bardzo łatwe. 

Jeśli chcesz skutecznie walczyć o pozycję w wyszukiwarce, koniecznie musisz odpowiadać na potrzeby docelowych odbiorców. Efectownia doskonale wie, jak przygotować Twoją stronę na nadchodzącą rewolucję w wyszukiwaniu informacji w taki sposób, abyś dotarła do potencjalnych klientów. Jeśli chciałbyś skorzystać z naszej pomocy, zachęcamy do nawiązania z nami kontaktu i poznania indywidualnej oferty.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *