blog marketing

10 trendów w marketingu na 2025 rok. Włącz je i wyprzedź konkurencję

trendy w marketingu 2025

Marketing nieustannie się zmienia, a nadchodzący rok zapewni nowe wyzwania i możliwości. Teraz jest idealny czas na odświeżenie swoich strategii, aby nadążyć za dynamicznymi zmianami. Chcesz dowiedzieć się, jakie trendy zapewnią sukces Twojej marce w 2025 roku? Zebraliśmy je w całość. Teraz wystarczy, że zapoznasz się z nimi, zastosujesz je, a dzięki temu sprostasz oczekiwaniom klientów i zdobędziesz przewagę konkurencyjną.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Al będzie wyraźnie obecne w codziennej pracy

W 2025 roku nie ma co liczyć na to, że sztuczna inteligencja zniknie lub zacznie być używana na mniejszą skalę. Wręcz przeciwnie: będzie miała jeszcze większe znaczenie, a jeśli dotąd nie korzystałeś z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swoim biznesie, nadchodzący rok jest ostatnim momentem na to, by to zrobić i nie zginąć w tłumie konkurentów

Według Statista wartość Al wzrośnie aż do 160 miliardów dolarów w 2025.

[źródło: https://www.statista.com/outlook/tmo/artificial-intelligence/worldwide]

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji wciąż będą cieszyć się ogromną popularnością. Posłużą m.in. do dostosowywania treści do preferencji i zachowań konsumentów. Algorytmy są w stanie analizować ogromne ilości danych, zatem tworzenie spersonalizowanych kampanii reklamowych nie będzie już problemem. Al sprawia, że możliwe jest analizowanie dużych ilości danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na ekspresowe dostosowywanie strategii marketingowych do zmieniających się warunków rynkowych czy zachowań konsumentów. 

Sztuczna inteligencja nadal będzie istotna w obszarze customer service. W 2025 roku więcej marek zdecyduje się, chociażby na chatboty oparte na algorytmach Al, które będą szybko odpowiadać na pytania konsumentów, co korzystnie wpływa na całościowy odbiór marki. Dzięki nim marka pokazuje, że reaguje natychmiast na pojawiające się zapytania. Pozwala to również skupić się pracownikom na istotniejszych zagadnieniach, koniecznie wymagających ludzkiej interwencji, a nie na powtarzających się pytaniach. 

Na uzyskanie pomocy od sztucznej inteligencji mogą liczyć m.in. klienci Orange. Źródło: https://www.orange.pl/

Sztuczna inteligencja pomaga również w licznych procesach marketingowych, automatyzując je. Analizowanie licznych danych, zarządzanie kampaniami reklamowymi czy wysyłka e-maili to dość czasochłonne zadania, które warto zautomatyzować. Co więcej, dzięki niej możesz dowiedzieć się, jak rozwinie się rynek i lepiej dostosować strategie marketingowe. Sztuczna inteligencja odkrywa bowiem nieoczywiste wzorce i zależności, które mogą dostarczyć kluczowych wskazówek do strategicznego planowania przyszłych działań. 

To wszystko pokazuje, że wraz z kolejnymi krokami we wdrażaniu AI, przyszłość tej technologii wygląda coraz bardziej obiecująco. Jeśli chcesz zyskać przewagę konkurencyjną, koniecznie musisz umiejętnie włączyć Al w swoich strategiach, bez utraty naturalnego tonu marki.

Nawet 90% organizacji chce zainwestować we wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji w marketingu w 2025.

[źródło: https://crn.pl/aktualnosci/marketing-polubil-ai-bardziej-niz-dzialy-it/]

Znaczenie treści video nadal będzie wzrastać

Najbardziej angażujący format treści w marketingu w 2025? Nadal będą to treści video, które królują w mediach społecznościowych i wszystko wskazuje na to, że w 2025 roku ich rola się wzmocni. Zdecydowanie nie może zabraknąć tego elementu w efektywnej strategii social media

Wciąż chętnie będziemy zapoznawać się z dłuższymi, wartościowymi materiałami video, szczególnie na YouTube. W nowym roku jeszcze wyraźniej będzie widoczne to, że YouTube staje się świetną alternatywą dla telewizji. Jednak teraz chcielibyśmy się skupić na krótkich, energicznych video, które od jakiegoś czasu podbijają Internet. Możemy spotkać się z nimi w różnych mediach społecznościowych, ale przede wszystkim na TikToku i Instagramie. 

Co więcej? Hitem stają się też transmisje na żywo, które pozwalają budować bezpośrednie, autentyczne relacje z odbiorcami i możemy spodziewać się, że ich popularność będzie tylko wzrastać, szczególnie na TikToku, Facebooku czy Instagramie. Jeśli chcesz zaprezentować jakiś towar, przekazać relację na żywo z jakiegoś wydarzenia, czy zorganizować Q&A, ten format wydaje się do tego perfekcyjny. 

Wyszukiwanie głosowe zyska na popularności 

W 2025 roku w żadnej strategii SEO nie może zabraknąć optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego. Obserwujemy, że popularność asystentów głosowych takich jak Google Assistant, Siri czy Alexa wyłącznie wzrasta. Coraz więcej osób korzysta z tej funkcji, a najważniejsze jest to, że wyszukiwanie głosowe dość znacząco różni się od tradycyjnych zapytań tekstowych.

Około 30% Internautów w wieku 16-64 lat na całym świecie korzysta z asystentów głosowych co tydzień. [źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-april-global-statshot]

Najistotniejszą różnicą jest to, że wyszukiwanie głosowe ma bardziej naturalny charakter. Jest też dłuższe i pełniejsze, dlatego konieczne jest dostosowanie treści do konwersacyjnych fraz i pełnych pytań typu „jak”, „gdzie”, czy „dlaczego”, które są zadawane przez użytkowników na głos.

Mikro- i nanoinfluencerzy na czele nowych strategii marketingowych

W 2025 roku marki nadal będą nawiązywały współpracę z influencerami, ale zaczną zwracać większą uwagę na tych mniejszych: mikro- (między 1000 a 100 000 obserwujących) i nanoinfluencerów (mniej niż 1000 obserwujących). Dlaczego? Ponieważ ich autentyczność i większe zaufanie ze strony odbiorców stają się kluczowymi atutami

Dzięki mniejszym, ale bardziej zaangażowanym społecznościom, influencerzy ci, mogą efektywnie docierać do niszowych grup docelowych, które są trudniejsze do podbicia za pomocą popularniejszych twórców. Co więcej, współpraca z mikro- i nanoinfluencerami oferuje korzystniejszy stosunek kosztów do efektów, pozwalając markom uzyskać lepszy zwrot z inwestycji.

Źródło: https://nowymarketing.pl/dlaczego-marki-podejmuja-wspolprace-z-nano-influencerami/

Technologia VR stanie się bardziej dostępna

Interakcja marek z konsumentami zmieni się jeszcze mocniej dzięki rzeczywistości wirtualnej, umożliwiającej usuwanie barier między rzeczywistością a światem online. W 2025 roku będziemy świadkami tego, jak technologia VR stanie się łatwo dostępnym rozwiązaniem i chętnie wykorzystywanym trendem na całym świecie.

Według prognoz technologia VR ma stać się branżą wartą nawet 435 miliardów dolarów do 2030 roku.

[źródło: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/virtual-reality-vr-market]

Co powinieneś zrobić, aby dostosować swoją markę do tego trendu? Podstawą jest tworzenie wirtualnych showroomów, które zezwalają na eksplorację produktów w środowiskach 3D, bez wychodzenia z domu. Przewiduje się, że wirtualne wydarzenia i doświadczenia marki staną się szeroko stosowane, pozwalając firmom na dotarcie do globalnej publiczności bez barier geograficznych.

Zanim przejdziesz na rzeczywistość VR, pamiętaj, że wymaga to od Ciebie znacznie bardziej zintegrowanego podejścia niż tradycyjne treści wizualne czy audiowizualne. Nie zwlekaj i już teraz zastanów się, jak w Twojej branży stworzyć w pełni immersyjne, angażujące doświadczenia, które oddziałują na wszystkie zmysły.

Źródło: https://idream.pl/wirtualny-spacer-w-salonie-idream-apple-premium-reseller.html

Nastąpi gwałtowny wzrost popularności zakupów na portalach społecznościowych

Coraz chętniej kupujemy za pośrednictwem portali społecznościowych, ale wszystko wskazuje na to, że tego typu zakupy będą budziły jeszcze większe zainteresowanie w nadchodzącym 2025 roku. Podczas przeglądania postów na takich platformach jak Facebook, Instagram czy TikTok może pojawić się u nas chęć zakupu jakiegoś konkretnego produktu. Czy to jednak musi się wiązać z opuszczeniem portalu i samodzielnym jego poszukiwaniem online?

Niekoniecznie! Coraz więcej marek oznacza swoje produkty w postach, filmach czy relacjach, dzięki czemu te są łatwo dostępne. Wystarczy dosłownie jedno kliknięcie, a od razu będziesz mógł dokonać zakupu. To znacznie krótsza droga do sfinalizowania transakcji, a jednocześnie wygodniejsza. Nie należy wątpić w to, że social e-commerce zyska na znaczeniu w 2025, zapewniając prostsze i przyjemniejsze zakupy online.

Źródło: Instagram / Zalando

Konsumenci jeszcze bardziej zaufają opiniom innych znanych osób

User Generated Content (UGC) stanie się istotniejszy w 2025 roku. To forma komunikacji, której zalety znane są już od dawna, ale wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku konsumenci zaczną mocniej zwracać uwagę na opinie innych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. 

Tradycyjne reklamy nadal będą skuteczne, ale w 2025 roku konsumenci zaczną sobie cenić bardziej opinie innych znanych im osób, które są dla nich wiarygodniejsze i autentyczne. Pewnie zastanawiasz się, co musisz zrobić, aby użytkownicy tworzyli i dzielili się swoimi treściami? Otóż jest na to kilka sposobów:

  • zachęcaj do dzielenia się swoimi doświadczeniami w social mediach – dobrym motywatorem mogą być konkursy czy też przemyślane wyzwania w mediach społecznościowych,
  • bądź na bieżąco z aktywnością użytkowników – obserwuj wpisy związane z Twoją marką w social mediach, a następnie reaguj i odpowiadaj na nie, a nawet udostępniaj je na swoich kanałach, 
  • proś o zostawianie opinii – takie materiały następnie możesz też pokazywać na stronie internetowej marki czy w mediach społecznościowych, 
  • wykorzystuj treści tworzone przez użytkowników w płatnych reklamach (w takim formacie mają o 400% wyższy współczynnik klikalności niż tradycyjne reklamy [źródło: https://joinbrands.com/blog/what-is-ugc/#:~:text=Ads%20based%20on%20UGC%20have,more%20influential%20than%20branded%20content]),
  • pomyśl o programie ambasadorów marki – wyszukaj lojalnych klientów i zaproponuj im współpracę. Zaoferuj korzyści w zamian za publikację treści związanych z Twoją marką.

Nie mamy wątpliwości, że w 2025 roku firmy będą musiały skupić się na zachęcaniu użytkowników do dzielenia się swoimi doświadczeniami, aktywnie reagować na ich treści, a także wykorzystywać UGC w kampaniach reklamowych, co pomoże dotrzeć do szerokiego kręgu odbiorców.

Coraz chętniej będą wybierane podcasty

W 2023 roku liczba użytkowników podcastów w Polsce wzrosła do 9,8 mln, co świadczy o rosnącej popularności tego formatu. Podcasty stały się jednym z najchętniej wybieranych źródeł wiedzy, rozrywki i inspiracji. Dzięki łatwej dostępności i możliwości słuchania w dowolnym czasie podcasty zyskują coraz większe grono słuchaczy, stając się istotnym elementem codziennego życia.

Czy wiesz, że…

na całym świecie jest ponad 4,2 miliona podcastów? 

[źródło: wp.beginner.com]

Źródło: https://newsroom.eurozet.pl/308187-znaczacy-wzrost-sluchalnosci-podcastow-w-polsce-raport-cz-1

Nie wiesz, jakie podcasty mogą zdobyć zainteresowanie w nadchodzącym 2025? Naszym zdaniem warto przygotowywać przede wszystkim materiały, które odpowiadają na aktualne potrzeby odbiorców i są zgodne z trendami. W przyszłym roku chętnie oglądane będą zwłaszcza:

  • podcasty omawiające najnowsze trendy, w tym technologie takie jak np. sztuczna inteligencja czy VR,
  • podcasty skupione na tym, jak coś zrobić, np. jak przygotować kampanię reklamową,
  • podcasty dostarczające informacji, jak wyróżnić się na rynku i przyciągnąć więcej potencjalnych klientów, 
  • wywiady z ekspertami z branży, którzy dzielą się swoimi wyzwaniami, sukcesami, a także własnymi sposobami na sukces,
  • podcasty omawiające najpopularniejsze narzędzia marketingowe,
  • analizy sukcesów i porażek konkretnych kampanii marketingowych. 

Szybkie odpowiedzi będą coraz bardziej cenione przez internautów

Znacząco wzrośnie też waga szybkich odpowiedzi. Użytkownikom będzie zależało na tym, aby uzyskiwać je błyskawicznie. Nie chcą już klikać w linki, aby je otrzymać. Pragną dostać je tu i teraz, dlatego należy zwrócić uwagę na zero-click marketing. Jak sprostać oczekiwaniom internautów w 2025 roku?

Twoim podstawowym zadaniem jest przede wszystkim dbałość o treści. Nie bez powodu mówi się, że to właśnie one są najważniejsze. Zadbaj o to, aby były wartościowe – wówczas Google czy inne platformy będą chętnie pokazywać je użytkownikom w postaci fragmentów z odpowiedziami, czy odpowiedzi w formie Q&A. Unikaj nadmiernego lania wody, a zamiast tego dostarczaj odpowiedzi na pytania już w nagłówkach lub pierwszych akapitach.

Przykład zero click searches. Źródło: Wyniki wyszukiwania

Czy to wszystko, co możesz zrobić? Oczywiście, że nie. Możesz zadbać również o tego typu potrzeby w mediach społecznościowych. W końcu nadal z nich chętnie korzystamy i to się nie zmieni w nadchodzącym roku. 

Jeśli chcesz przyciągnąć do siebie odbiorców, dostarczaj im rozwiązania bezpośrednio na platformach, bez konieczności ich opuszczania. Poddaj również weryfikacji, gdzie użytkownicy poszukują odpowiedzi, bo wbrew pozorom nie robią tego, tylko i wyłącznie w wyszukiwarkach, ale też na forach branżowych czy YouTube.

Możesz sięgnąć też po rozwiązanie, o którym co nieco już wspomnieliśmy – krótkie filmy video. Są one uwielbiane przez osoby w różnym wieku. Wystarczy, że nagrasz kilku- czy kilkunastosekundowy przyciągający uwagę film na TikToka, w którym podasz na tacy to, czego oczekuje klient, bez zmuszania go, aby przeszedł dalej i zobaczył więcej. 

Liczba aktywnych odbiorców miesięcznie na TikToku w Polsce wynosi 11,8 miliona, a najwięcej użytkowników aplikacja ma we Francji (24,7 mln).

Ulubionymi wyszukiwarkami Zetek zaczną być Instagram i TikTok

Dla pokolenia Z, tradycyjne wyszukiwarki ustępują miejsca nowym mediom – Instagram i TikTok szybko stają się preferowanymi źródłami informacji. Zetki, szukając inspiracji, produktów czy rozwiązań, coraz częściej wpisują swoje pytania i potrzeby bezpośrednio na tych platformach, zamiast korzystać z wyszukiwarek internetowych. 

Dlaczego? Przede wszystkim Instagram i TikTok oferują natychmiastowe, wizualne odpowiedzi i bezpośrednie rekomendacje od influencerów. Ci z kolei dla młodego pokolenia są nie tylko twórcami, ale i autorytetami.

Źródło: https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2024/03/11/genz-dumping-google-for-tiktok-instagram-as-social-search-wins/

To wszystko powoduje, że w 2025 konieczne będą odpowiednie modyfikacje. Zastanów się, czy dotychczas publikowane przez Ciebie materiały (posty, stories) odpowiadają na potencjalne pytania klientów? Dostarczają rozwiązania? Jeśli nie, musisz to zmienić i zwrócić szczególną uwagę na to, aby kluczowe frazy i pytania znajdowały się nie tylko w opisach, ale też w tytułach, a nawet hashtagach, do których możesz podejść po prostu jak do fraz SEO.

Młodsze pokolenie chętnie szuka na TikToku i Instagramie inspiracji, produktów, przepisów, tutoriali i rekomendacji. Czy publikowane przez Ciebie treści odpowiadają tego typu zapytaniom? Pamiętaj, że kluczowe jest stosowanie zwięzłych, trafnych tytułów i opisów, informujących, na co użytkownik może liczyć w Twoim wideo lub poście. 

W kontekście tego wszystkiego znaczenie będzie miał też sam profil i jego prawidłowe uzupełnienie. Jest to często zaniedbywana kwestia. Zwróć uwagę na to, aby profil miał skondensowane i zwięzłe bio, a także linki, a przy okazji, aby te elementy zawierały informacje, które użytkownik może wyszukiwać na platformie. Co więcej, obowiązkowe jest śledzenie trendów dominujących na danej platformie i tworzenie materiałów, które będą do nich nawiązywały. 

Chcesz zacząć działać z firmowym TikTokiem, ale nie wiesz, jak ugryźć temat? Skorzystaj z naszych poradników, w których podpowiadamy, jak założyć konto firmowe na TikToku czy też jak prowadzić firmowe konto na TikToku

🚀 Nie zwlekaj z wprowadzeniem zmian i już dziś wykorzystaj trendy na 2025, aby wyprzedzić konkurencję

Zbliżający się koniec roku to idealny czas na to, aby zastanowić się, jak będzie wyglądał ten następny. Jak mocno zmienią się potrzeby i oczekiwania klientów? Na szczęście teraz nie musisz już gdybać, ponieważ trendy w marketingu na 2025 rok są już praktycznie znane. Sztuczna inteligencja, jak nigdy dotąd, będzie wspierać automatyzację i personalizację, a także szybkie reagowanie na potrzeby rynku. Wideo pozostanie dominującym formatem treści – ogromne zainteresowanie będą budziły szczególnie transmisje na żywo i krótkie filmy w mediach społecznościowych.

Natomiast rosnące znaczenie wyszukiwania głosowego i popularność nano- i mikroinfluencerów wskazują, że marketing będzie bardziej zindywidualizowany i autentyczny. Innowacje takie jak np. wirtualna rzeczywistość, stworzą angażujące doświadczenia, a rozwój social e-commerce sprawi, że zakupy przez social media będą prostsze niż kiedykolwiek. Trendy w marketingu 2025 to też nowe sposoby wyszukiwania przez Zetki – coraz częściej sięgają nie po Google, ale po Instagram i TikTok.

Nie ma co czekać! Już dziś zacznij wdrażać nowe trendy marketingowe – bądź szybszy niż konkurencja. Wiemy doskonale, że przyszłość należy do tych, którzy działają, więc radzimy: to jest dobry moment. Chętnie pomożemy Twojej marce zyskać przewagę na rynku i zadowalające wyniki w 2025. Zaufaj doświadczeniu i skorzystaj ze wsparcia. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *