blog

Trendy w marketingu – krótkie formy wideo to przyszłość?

krótkie formy video trendy

Krótkie formy wideo w ostatnich latach zawładnęły mediami społecznościowymi i jak na razie nic nie zapowiada spadku ich popularności. Według najnowszego raportu HubSpot na temat strategii marketingowej i trendów, powodzenie krótkich treści wideo będzie 2023 roku dalej rosło. Co więcej, z analizy wynika, że 90% globalnych marketerów w bieżącym roku zwiększy lub utrzyma swoje inwestycje w krótkie formy wideo. Jakie miejsce w trendach marketingowych mają krótkie filmiki? Czy są one przyszłością? Tego dowiesz się już a chwile. Zapraszamy do lektury. 

Krótkie formy wideo – przyszłość czy przeszłość?

Z roku na rok uwaga odbiorców treści w social mediach staje się coraz krótsza. Długie treści nie są dla nas atrakcyjne, często poświęcamy czas tylko na nagłówki. Pochłaniamy informacje niczym wieloryb plankton – w ilościach masowych. W ciągłym pośpiechu nie mamy czasu, ani chęci, na skupianie swojej uwagi na treściach, które nie chwytają nas od pierwszych sekund. A tych twórcy mają zaledwie 3 – tyle właśnie trwa ocena, czy dany filmik jest godny naszej uwagi. Natomiast przez 8 sekund jesteśmy w stanie się skupić, jeśli coś średnio nas interesuje. Tworzenie krótkich form wideo jest więc niemałym wyzwaniem. Jednak to one królują w trendach marketingowych na 2023 rok. Co sprawia, że krótkie formy wideo są tak pożądane przez odbiorców? 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Mogłoby się wydawać, że diametralny spadek uwagi, jaką poświęcamy na zapoznanie się z treścią w sieci, przełoży się negatywnie na sytuację platform medialnych. Jednak sytuacja ma się wręcz odwrotnie. Media społecznościowe rosną w siłę i popularne aplikacje, takie jak Instagram, Facebook, czy YouTube poszły w ślady TikToka i dostosowały swoje narzędzia tak, abyśmy mogli kreować content, który przypadnie do gustu odbiorcom. Czy wiesz, że 78% ludzi ogląda filmy online każdego tygodnia, a 55% ogląda je każdego dnia? Do tego 1/3 całej aktywności online jest spędzana na oglądaniu video. Czy krótkie formy wideo są więc przyszłością? Jak najbardziej. Warto tylko zrozumieć, co stoi za ich sukcesem i dlaczego warto włączyć je do swojej strategii marketingowej. 

Fenomen krótkich form wideo – dlaczego działają na klientów? 

Przede wszystkim krótkie formy wideo to narzędzie, które skutecznie przyciąga uwagę widzów. Kluczem jest jeszcze utrzymanie jej, ale do tej kwestii przejdziemy za chwilę. Jednak w pierwszej kolejności warto w ogóle zdefiniować, czym są krótkie formy wideo. Według specjalistów marketingowych optymalna długość filmiku powinna wynosić 60 sekund (HubSpot 2023 marketing report). Jednak definicja krótkiej formy wideo może wahać się, w zależności od platformy, między 20 sekundami, a nawet 3 minutami. Pamiętaj jednak, że optymalna długość krótkiego materiału wideo może również zależeć od rodzaju udostępnianych treści i preferencji docelowych odbiorców. Większości przypadków krócej znaczy lepiej. Krócej to też większe szanse, że odbiorca pozostanie z nami do końca. 

Platformy opierające się na krótkich formach wideo, takie jak TikTok, Instagram Reels i YouTube Shorts, udostępniają filmy, które zazwyczaj trwają od 15 do 60 sekund, dzięki czemu idealnie pasują do malejącej uwagi dzisiejszych odbiorców. Co więcej, z najnowszych danych wynika, że na platformie YouTube filmy poniżej 60 sekund stanowią 57% wszystkich wyświetleń.  

Ze zgromadzonych danych wynika także, iż prawie 50% użytkowników TikToka uważa, że filmy dłuższe niż minuta są “stresujące”. W miarę jak nasza uwaga się kurczy, krótkie formy wideo stanowią doskonałe rozwiązanie, aby utrzymać zaangażowanie i zainteresowanie widzów przedstawianymi treściami.

źródło: https://www.apptamin.com/blog/instagram-wants-to-be-the-new-tiktok/

Krótkie formy wideo – czy warto włączyć je w strategię marketingową? 

Na to pytanie odpowiemy przytaczając kilka statystyk z najnowszej ankiety Wyzowl’s State of Video Marketing Survey. To coroczny raport, którego celem jest analiza rozwoju rynku wideo marketingu, a także zachodzących w nim zmian. Twórcy ankiety zadali pytania 528 respondentom, a wśród nich znaleźli się biznesmeni, marketingowcy i konsumenci. Jakie są jej wyniki? Czy warto włączyć krótkie formy wideo w strategię marketingową firmy? 

Werdykt brzmi: tak. 96% ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że postrzegają krótkie formy wideo jako “ważną część” swojej strategii marketingowej. I nie bez powodu tak uważają. Wynika to z korzyści, jakie materiały wideo im przyniosły. 92% marketerów stwierdziło, że wideo zapewnia im pozytywny zwrot z inwestycji. Ponadto krótkie formy wideo przełożyły się na wzrost leadów, czyli potencjalnych klientów.

źródło: https://blog.hubspot.com/marketing/state-of-video-marketing-new-data

Natomiast 96% marketerów zgodziło się, że krótkie formy wideo pomogły zwiększyć rozumienie ich produktu lub usługi przez użytkowników. Twórcy raportu uwzględnili także pytania o cel tworzenia filmików. Co marketingowcy chcieli osiągnąć i jak planowali filmiki wykorzystać. Pierwsze miejsce zdobyły wideo z przeznaczeniem na media społecznościowe. Zaraz po nich, a drugim miejscu, uplasowały się filmy objaśniające. Co więcej, odbiorcy prawie jednogłośnie (96%) orzekli, że oglądają filmiki tego typu, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, lub usłudze, a 89% z nich zostaje przekonanych do dokonania zakupu. 

źródło: https://blog.hubspot.com/marketing/state-of-video-marketing-new-data

Wnioski? Jeśli jeszcze nie uwzględniasz krótkich form wideo w strategii marketingowej firmy, to najwyższy czas to zmienić.

Jakie trendy przy krótkich formach wideo dominują w 2023 roku? 

Dziedzina wideo marketingu przechodzi szybką ewolucję, głęboko wpływając na sposób, w jaki firmy angażują się w kontakt z klientami w sferze cyfrowej. W 2023 roku pojawiło się wiele nowych trendów, które rewolucjonizują krajobraz marketingu wideo i kształtują jego przyszłość. Jakie elementy możemy zaobserwować w bieżącym roku? I które trendy warto zaaplikować w strategii reklamowej marki?  

Pionowe filmy wideo

Rosnąca konsumpcja treści wideo na urządzeniach mobilnych przełożyła się na wzrost popularności krótkich filmików w formacie pionowym. Są one  zoptymalizowane pod kątem pionowego oglądania na smartfonach i cieszą się największą popularnością na platformach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook Reels, czy TikTok. Jak więc zaspokoić potrzeby odbiorców mobilnych i zmaksymalizować ich zaangażowanie? Odpowiedzią jest tworzenie filmików reklamowych w pionowych formacie. 

Krótkie formy wideo

Krótkie formy wideo to jeden z największych trendów marketingowych w 2023 roku. Wraz ze wzrostem popularności TikToka, platformy takie jak Instagram, Facebook, czy YouTube również musiały zaoferować użytkownikom atrakcyjne funkcje – reels. Co więcej, czas skupienia przeciętnego użytkownika cały czas ulega degradacji, jeśli więc firmy chciały utrzymać uwagę odbiorców, musiały się do tego dostosować. Stąd też rosnącą popularność krótkich form wideo. 

Firmy wykorzystują krótkie filmy wideo do dostarczania skutecznych wiadomości, prezentowania funkcji produktów i zapewniania rozrywki swoim odbiorcom w zwięzłym i atrakcyjnym wizualnie formacie.

Mikrolearning 

Jak sama nazwa wskazuje, filmy mikrolearningowe oferują krótkie, zwięzłe lekcje w niewielkim formacie. W przeciwieństwie do tradycyjnych lekcji wideo, sesje mikrolearningowe trwają zazwyczaj tylko 2-5 minut. Rozbijają duże tematy na małe, intensywne i bardzo angażujące klipy szkoleniowe, pełne informacji dla zapalonych odbiorców. Choć trend na filmiki mikrolearningowe rozpoczął się w 2022 roku, to utrzymuje się także w 2023. 

Jak wykorzystać ten trend? Przede wszystkim zidentyfikuj kluczowe tematy związane z Twoją marką / niszą, o których Twoi odbiorcy będą chcieli się dowiedzieć. Następnie podziel treść na szybkie i proste kroki. Wideo rozpocznij od przedstawienia problemu i zakończ je rozwiązaniem. Widzowie powinni się czegoś nauczyć pod koniec każdego takiego filmu.

Treści generowane przez użytkowników

Treści generowane przez użytkowników (User-generated content) stały się cennym zasobem dla firm, zwłaszcza w dziedzinie marketingu wideo. Na czym polegają? Generalnie chodzi o treści tworzone przez użytkowników lub klientów, które prezentują ich doświadczenia z marką lub produktem. Takie filmiki dodają autentyczności i wiarygodności działaniom marketingowym. Zachęcając użytkowników do tworzenia i udostępniania filmów związanych z ich marką, firmy mogą wykorzystać moc UGC, aby zwiększyć swój zasięg i zbudować lojalną społeczność. Przy kreowaniu treści UGC możesz skorzystać z mikroinfluencerów.

Dlaczego warto z nimi współpracować? Tego dowiesz się z naszego artykułu https://efectownia.pl/mikro-influencer-marketing-kim-sa-mikro-influencerzy-i-dlaczego-warto-z-nimi-wspolpracowac/

Wyzwania 

Nie jest tajemnicą, że internauci uwielbiają wyzwania. Hot 16 challenge, Ice Bucket Challenge i wiele innych wyzwań podbiły serca użytkowników mediów społecznościowych. Filmiki hulały po sieci miesiącami, a udział w nich wzięły także duże (i mniejsze) firmy, aby pokazać klientom, że “jesteśmy tacy, jak Wy”. Wyzwania są jak wirus – zarażają, jednak w tym przypadku całkiem pozytywnie. Dla marek challenge są ogromną szansą na powitanie treści generowanych przez użytkowników i zachęcenie ludzi do mówienia o swoich produktach. Spodziewaj się, że w 2023 roku pojawi się znacznie więcej wyzwań w mediach społecznościowych, wraz z odpowiednimi hashtagami.

Filmiki zza kulis 

W 2023 roku użytkownicy oczekują treści prawdziwych i takich, które pozwolą poznać produkty od kuchni. Pokażą ludzi stojących za tym, co kupują i pozwolą się utożsamić. Dlatego warto zaoferować swoim odbiorcom możliwość zobaczenia, co dzieje się za kulisami. Niezależnie od tego, czy jesteś twórcą treści, czy marką, udostępnianie zakulisowych klipów może pomóc stworzyć silniejsze poczucie więzi z odbiorcami i pobudzić ich ciekawość. Dają one widzom wgląd w świat stojący za produktami, usługami lub treściami, które kochają.

🚀 Podsumowanie 

Krótkie treści wideo będą królowały w 2023 roku. Popularny trend w mediach społecznościowych pozostanie nienaruszony także w nadchodzących latach. TikTok, Instagram Reels i inne platformy przejmują nasze ekrany dzięki krótkim i atrakcyjnym treściom. Co więcej, jak na razie jako odbiorcy, nie zamierzamy zrezygnować z ich pochłaniania. 

Dla twórców i marek nigdy nie było lepszego czasu, aby zacząć inwestować w krótkie treści wideo. Dzięki nim zaangażujesz odbiorców i zwiększysz świadomość marki. Daj się odkryć online dzięki zabawnym, informacyjnym treściom i zyskaj szerokie grono nowych klientów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Katarzyna Chocianowska

Copywriting potwierdzony dyplomem dziennikarstwa na UW. Biegle posługująca się językiem angielskim. Fanka reportaży i seriali, przejażdżek rowerowych i kolekcjonowania nowych doświadczeń.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *