blog marketing

Storytelling w marketingu? Zobacz, jak pisać historie, które sprzedają!

storytelling w marketingu

Prawdopodobnie każdy z Was oglądał już liczne kampanie promocyjne szwedzkiej marki Ikea bądź amerykańskiego przedsiębiorstwa Apple. Spoty reklamowe niekwestionowanych liderów w swoich branżach odbijają się wśród odbiorców szerokim echem. Wiodące brandy na całym świecie już od kilku lat doskonale zdają sobie sprawę z tego, że bez odpowiednio ułożonej opowieści nie ma mowy o skutecznej sprzedaży produktów i usług. Storytelling w marketingu zaczął odgrywać niezwykle istotną rolę. Chcesz go wprowadzić w działania swojej firmy? Doskonała decyzja. W tym tekście opowiadamy o najważniejszych zasadach, kluczowych elementach czy istocie storytellingu!

Czym dokładnie jest storytelling? Poznaj definicję oraz podstawy opowiadania historii

Aktualnie każdy przedsiębiorca ma do czynienia z mocno konkurencyjnymi czasami, gdzie każda forma promowania własnego biznesu jest niezwykle opłacalnym zabiegiem. Ostatnio można jednak zaobserwować olbrzymie zainteresowanie storytellingiem, który według Philipa Kotlera, jednego z najwybitniejszych ekspertów w dziedzinie reklamy, jest zdecydowanie najważniejszym elementem nowoczesnego marketingu 3.0. Ale czym tak właściwie jest metoda wykorzystywana przez wiele wiodących marek na współczesnym rynku? Najkrócej mówiąc, marketingowy storytelling to sztuka świadomego budowania relacji z Klientem. Powinien on oddziaływać nie tylko na wyobraźnię, ale również na emocję Twojego potencjalnego partnera biznesowego. Wszelkiego rodzaju analizy oraz badania pokazują, że storytelling jest najbardziej efektywnym narzędziem komunikacyjnym.

Żeby marketingowy storytelling przynosił efekty porównywalne do tych, generowanych przez kilka wiodących na współczesnym rynku  marek, musisz dokładnie wiedzieć, kto powinien być określony jako postać pierwszoplanowa opowiadanej przez Ciebie historii. Koniecznie zapamiętaj – pierwsze skrzypce storytellingu zawsze odgrywa potencjalny Klient. Na kilka chwil zapomnij o sobie oraz o Twoim brandzie. Cała uwaga musi być skierowana na finalnego odbiorcę. Przecież to on w głównej mierze decyduje o popularności bądź wynikach finansowych konkretnego przedsiębiorstwa. Wielu specjalistów od nowoczesnego marketing podkreśla także, że niezwykle istotną rolę w skuteczności storytellingu odgrywa autentyczność. W pogoni za lepszym pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google oraz w wyścigu o maksymalizację dotychczasowych zysków musisz pozostać prawdziwym. Stwórz angażujące historie, obok których żaden z Twoich potencjalnych Klientów nie przejdzie w sposób obojętny. Bez emocji nie ma sprzedaży! W takim stwierdzeniu jest sporo racji. Nawet jeśli storytelling nie przełoży się bezpośrednio na natychmiastową sprzedaż, prowadzona przez Ciebie firma zostanie zapamiętana przez finalnych odbiorców. To skuteczniejszy sposób na pozyskiwanie nowych Klientów. Efektywniejszy nawet od bardzo popularnego newslettera i e-mail marketingu.

Modelowy przykład storytellingu? O tych aspektach warto pamiętać!

W przypadku prowadzenia marketingu typu storytelling bardzo łatwo o popełnienie błędu, który będzie praktycznie z miejsca przekreśli szansę na sukces prowadzonej przez Ciebie firmy. Chociaż wielu specjalistów twierdzi, że w nowoczesnym marketingu powielanie utartych schematów może uznawane być za niezwykle popularne faux pas, w przypadku storytellingu istnieje schemat, który warto odtworzyć. Oczywiście jest on tylko zarysem historii. O czym będzie ona opowiadać? To już zależy wyłącznie od Ciebie. Należy zwrócić uwagę na trzy absolutnie podstawowe elementy:

  • obecność głównego bohatera w historii
  • konflikt bądź przeszkoda do pokonania
  • rozwiązanie wcześniej wybranego problemu

W pierwszej części tego artykułu podpowiadaliśmy, aby rolę główną w Twoim storytellingu zawsze odgrywał Klient. Każda historia potrzebuje głównego bohatera, a w tym przypadku postać Twojego potencjalnego partnera biznesowego pasuje idealnie. Postać centralna powinna stawić czoła sednu każdej dobrej historii storytellingowej, czyli konfliktowi bądź wyzwaniu do pokonania. To właśnie w tej części możesz przekazać najwięcej swojemu odbiorcy. Pokazać, że promowany przez Ciebie produkt lub usługa jest w jego życiu niezbędna. Na samym końcu zakończenie. Każda historia musi posiadać swoje rozwiązanie. Wzorem hollywoodzkich produkcji może być to happy end. Można jednak postawić na nieco bardziej pesymistyczne zamknięcie fabuły storytellingowej. Warto jednak w tym przypadku zawrzeć swój punkt widzenia i płynnie przejść do wezwania do działania, czyli stworzyć skuteczne w swoim działaniu CTA – znane nie tylko z historii pisanych, ale też słownych.

Storytelling pozwoli Ci wzbudzić zainteresowanie u Klientów. To podstawa efektywnej reklamy!

Skoro wiesz już czym dokładnie jest storytelling marketingowy oraz poznałeś jego najważniejsze aspekty czy modelowy sposób budowania historii sprzedażowych, warto poznać również czynniki, które sprawiają, że storytelling może pochwalić się tak dużą skutecznością. Dlaczego właściwie jest on niezbędny w nowoczesnym marketingu? Odpowiedź na to pytanie jest banalnie prosta. Dobrze opowiedziana historia stanowi doskonałe narzędzie do wyróżnienia produktu lub usługi z tłumów konkurencyjnych rozwiązań. Storytelling przemawia do odbiorcy. Storytelling buduje potrzebę nie tylko posiadania reklamowanej rzeczy, ale także potrzebę interakcji z marką. Storytelling w końcu buduje duży potencjał viralowy. Potencjalny konsument uwielbia narrację i kupuje ją w całości!

Storytelling w SEO oraz reklamie tekstowej. Algorytmy zostaw na drugim miejscu

Tworząc reklamy storytellingowe zwróć uwagę na to, aby były one tworzone z myślą o Klientach. Zapomnij w tym przypadku o konieczności zaspokajania algorytmów telewizyjnych, wyszukiwarki czy robotów odpowiedzialnych za wyświetlanie kampanii w serwisach streamingowych. Warto tu podkreślić, że storytelling jest niezwykle uniwersalnym narzędziem marketingowym. Przecież bez większych problemów opowiadanie historii wykorzystasz w reklamie wizualnej oraz chociażby w reklamie tekstowej. Storytelling świetnie sprawdza się w przypadku SEO, content marketingu czy copywritingu. To specyficzne środowisko, gdzie do uzyskania maksymalnego sukcesu powinieneś znaleźć złoty środek pomiędzy żonglowaniem słowami kluczowymi, technicznymi aspektami SEO a autentycznością oraz angażującą użytkownika treścią. Tekstowy storytelling twórz dla ludzi. Nie dla algorytmów Google. Sztuczny tekst i sztuczna historia z całą pewnością może zaspokoić tylko sztuczną inteligencję, zupełnie zniechęcając do zakupu potencjalnego Klienta – finalnego odbiorcę.

Bądź jak Apple, Ikea bądź Danone. Oto przykłady świetnych storytellingów!

Z możliwości opowiadania marketingowych historii chętnie korzystają niekwestionowani liderzy poszczególnych branż na międzynarodowym rynku. Dobrym przykładem wykorzystywania takiego sposobu promowania produktów jest szwedzkie przedsiębiorstwo Ikea. Firma znana praktycznie każdemu, kto chociaż raz musiał stawić czoła umeblowaniu mieszkania. Skandynawski brand od wielu lat stosuje zasoby storytellingu w swoich najnowszych kampaniach promocyjnych. Autorzy zdecydowanie najbardziej chwytliwych spotów często stawiają na humor i zabawne przedstawienie sytuacji z życia wziętych. W ten sposób maksymalnie skracają dystans na linii marka – Klient oraz pokazują, że produkty sygnowane logo Ikea rzeczywiście okazują się niezbędne. Bardzo podobnym poziomem skuteczności storytellingu wyróżnia się Danone i ich flagowy produkt serek Danio. Tu postawiono na wykorzystanie brand hero w postaci maskotki Małego Głoda. Bezpardonowo może przecież on zaatakować każdego i to w dowolnej sytuacji. Zabieg Danone sprawił, że w głowach potencjalnych odbiorców brand hero reklamy Danio pozostanie na bardzo długo.

Na takiej liście nie może również zabraknąć marki Apple, modelowego przykładu promocji drogiego produktu za pomocą storytellingu. Specjaliści zatrudnieni w amerykańskiej firmie najważniejsze historie mogą przekazać już na etapie prezentowania najnowszego modelu komputera i nowoczesnego smartfona. Stawiają na funkcjonalność i użyteczność, bo to właśnie z tego rozliczana jest elektronika. Apple świetnie odnajduje się także w spotach reklamowych. Tam, podobnie jak Ikea, prezentuje kluczowe aspekty produktu w oparciu o sytuacje z życia codziennego. Mowa o robieniu zdjęć telefonem czy chociażby tworzenia prezentacji oferty podczas branżowego spotkania na najwyższym szczeblu. Asortyment sygnowany logo Apple staje na wysokości zadania. Podobnie jak dział marketingu!

Storytelling stoi za sukcesem wielu międzynarodowych marek. Niech stanie także za Twoim

Po lekturze tego artykułu prawdopodobnie już wiesz, jak ważnym elementem współczesnej reklamy jest storytelling. Dobrze przedstawiona, unikalna historia bezpośrednio wpłynie na maksymalizację poziomu zainteresowania konkretnym produktem lub usługą w kilku najpopularniejszych kanałach. Mowa tutaj przecież nie tylko o spotach telewizyjnych czy internetowych, ale również o reklamie tekstowej czy szeroko pojętych działaniach SEO. Musisz przestrzegać wyżej wymienionych zasad. Wzoruj się na wiodących, międzynarodowych przedsiębiorstwach a storytelling umożliwi Ci walkę o fotel niekwestionowanego lidera reprezentowanej przez Ciebie branży. Pokonaj konkurencję oraz zdobądź masę nowych Klientów. Wszystko dzięki sprawdzonej przez lata metodzie reklamowej!

Autor

AFTERWEB

AFTERWEB to firma skupiająca specjalistów i entuzjastów SEM (SEO i PPC), którzy marketingiem internetowym zajmują się od 2008 roku. Dzięki połączeniu pasji i wiedzy możliwe jest skuteczniejsze pozycjonowanie stron klientów.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.