blog poradniki social media

Pozycjonowanie na YouTube. Poradnik 

Pozycjonowanie na YouTube. Poradnik

Większa widoczność kanału lub filmu na YouTube – zastanawiasz się, jak to osiągnąć? Rozwiązaniem może być pozycjonowanie na YouTube, które dotyczy zarówno optymalizacji kanału, jak i każdego filmu. Przedstawiamy zasady SEO YouTube, dzięki którym zyskasz nowych obserwujących i zwiększysz rozpoznawalność swojego profilu na YouTube.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jakie są czynniki rankingowe na YouTube?

SEO YouTube działa na podobnych zasadach, co SEO Google. Dzięki dostosowaniu się do wytycznych YouTube możesz zająć wyższą pozycję w wynikach organicznych. Kluczowe jest to, abyś poznał najważniejsze czynniki rankingowe. Oto one:

  • wyświetlenia filmów – to najważniejszy czynnik rankingowy na YouTube, który liczy się, gdy użytkownik obejrzy przynajmniej 30 sek. filmu. Dla YouTube to bardzo istotny czynnik, ponieważ handluje odsłonami z reklamodawcami,
  • wskaźnik klikalności (CTR) – to odsetek osób, które klikają w film, co może zwiększyć częstotliwość rekomendacji. Najlepsze efekty dostrzeżesz, gdy będziesz mieć wysoki wskaźnik klikalności i wysoki czas oglądania filmów,
  • liczba aktywnych subskrybentów – dotyczy to jedynie żywych i autentycznych subskrybentów, a nie spamerskich lub zamkniętych kont. Większa liczba osób, które aktywnie Cię śledzą, zostanie doceniona przez algorytmy YouTube,
  • retencja widzów – wskazuje, jak wielu odbiorców ogląda Twoje filmy od początku do końca. Duża liczba takich widzów, jest doceniana przez algorytmy YouTube, co będzie skutkowało wyższą pozycją w wynikach wyświetleń,
  • zaangażowanie widzów – polubienia, udostępnienia, komentarze i subskrypcje są doceniane przez algorytm YouTube, więc mogą spowodować częstsze rekomendowanie filmów,
  • jakość filmów – dla algorytmu YouTube’a bardzo ważna jest wysoka jakość filmu.  Najlepiej są oceniane dopracowane treści np. nagrane w jakości 4K UHD,
  • autorytet kanału – gdy będziesz mieć 100 tys. subskrybentów, możesz przejść weryfikację i otrzymać odznakę, a wtedy Twój kanał będzie chętnie promowany przez algorytmy YouTube’a,
  • optymalizacja kanału i filmów – słowa kluczowe w tytule, opisie i tagach informują algorytmy, o czym jest dany film, a to zwiększa szansę na zajęcie wysokiej pozycji w SERP YouTube.

Jak zwiększyć widoczność kanału na YouTube? 10 zasad

Większa widoczność kanału na YouTube wymaga systematycznej pracy nad optymalizacją i atrakcyjnością wizualną kanału i filmów. Koniec błądzenia jak we mgle i walki z algorytmami. Skorzystaj z poniższych zasad, dzięki którym dowiesz się, jak zwiększyć widoczność kanału na YouTube.

Wykonaj dogłębną analizę kanału

Pierwszym krokiem jest dogłębna analiza Twojego kanału. Sprawdź, co wymaga poprawy, a co funkcjonuje dobrze i nie wymaga Twojej interwencji. Dzięki temu przekonasz się też, które filmy cieszą się największą popularnością. Koniecznie przeanalizuj tytuły, opisy oraz treści tych filmów, aby odkryć preferencje odbiorców. Możesz wykonać tę analizę ręcznie lub skorzystać ze wtyczki VidIQ. W ten sposób sprawdzisz m.in. liczbę wyświetleń filmu w ciągu pierwszych 24h od dodania, liczbę wyświetleń w porównaniu do innych filmów czy procent zaangażowania odbiorców.

Przeanalizuj słowa kluczowe

Słowa kluczowe mają fundamentalne znaczenie podczas pozycjonowania na YouTube. Dlatego przeanalizuj frazy kluczowe i wybierz te, które mają największy potencjał – są popularne, a przy tym nie mają dużej konkurencji. W tym celu skorzystaj z narzędzi np.:

  • Google Trends – to darmowe narzędzie, które możesz zawęzić jedynie do wyszukiwań na YouTube. Google Trends pomoże Ci w tworzeniu treści, które dopiero zyskują popularność,
  • Ahrefs – to naprawdę kompleksowe narzędzie, które ułatwi Ci wybór słów kluczowych do filmów na YouTube. Z pomocą Ahrefs sprawdzisz m.in. liczbę miesięcznych wyszukiwań dla danej frazy i powiązane słowa kluczowe,
  • YouTube Analytics – to darmowe narzędzie analityczne od YouTube, które służy przede wszystkim do sprawdzania statystyk konta, ale warto je też wykorzystać do sprawdzenia, jakich słów kluczowych używają użytkownicy do znalezienia Twoich filmów.

Dodaj skuteczny tytuł filmu i nazwę kanału

Tytuł filmu to jeden z najważniejszych elementów wpływających na SEO na YouTube. Dlatego zadbaj o to, żeby był zwięzły, zawierał główne słowo kluczowe, a przy tym wzbudzał ciekawość. Jednocześnie unikaj clickbaitów – takie tytuły na chwilę przyciągają uwagę, ale z czasem prowadzą do obniżenia rankingu. Zadbaj także o to, żeby tytuł był dość krótki – nie powinien mieć więcej niż 60 znaków ze spacjami. Dodaj też CTA, aby zachęcić odbiorców do obejrzenia filmu.

Jaka nazwa kanału będzie najkorzystniejsza z perspektywy SEO YouTube? Najlepiej, jeśli będzie to nazwa Twojej marki. Możesz też dodać słowo kluczowe, ale tylko wtedy, gdy wskazuje na branżę lub tematykę filmów.

Zoptymalizuj opis kanału i filmów

O czym jeszcze musisz pamiętać podczas pozycjonowania na YouTube? Oczywiście o zoptymalizowanym opisie kanału i filmów. To przestrzeń, w której naprawdę dobrze możesz wykorzystać potencjał fraz kluczowych – powinny być dodane w naturalny sposób, świetnie sprawdzą się też synonimy. Opis nie może stanowić zbitki różnych fraz kluczowych, bo inaczej roboty YouTube uznają film za spam i go usuną.

W treści opisów filmów możesz też dodać linki do innych treści na Twoim kanale, aby zachęcić odbiorców do zapoznania się z kolejnymi treściami.

W przypadku opisu filmów masz naprawdę sporą przestrzeń do przekazania informacji na temat filmu i zachęcenia użytkowników do obejrzenia. Do dyspozycji zyskujesz ponad 450 znaków ze spacjami, choć największe znaczenie ma pierwszych 100-150 znaków, bo reszta jest widoczna dopiero po kliknięciu „pokaż więcej”.

Co zrobić, żeby opis filmu i kanału był bardziej atrakcyjny wizualnie? Wykorzystaj wypunktowania, krótkie hasła, CTA oraz emotikony.

Wybieraj przemyślane tagi i hashtagi

Tagi i hashtagi to kolejne istotne elementy wpływające na SEO YouTube. Pomagają w kategoryzacji filmów, a tym samym zwiększają szansę na pojawienie się Twoich treści w wynikach wyszukiwania i propozycjach obok innych filmów. 

Wybieraj tagi, które dokładnie opisują treść filmu, a przy tym unikaj nadużywania zbyt ogólnych lub niepowiązanych tagów, ponieważ mogą wprowadzić algorytmy w błąd. Choć YouTube umożliwia dodawanie aż 15 tagów, to zalecamy stosowanie maksymalnie 3-8 tagów na jeden film. Przygotowaliśmy kilka najważniejszych zasad tworzenia i wybierania tagów do filmów na YouTube:

  • tagi powinny składać się z 2-3 słów,
  • pierwszym tagiem powinno być główne słowo kluczowe,
  • dodawaj zarówno ogólne, jak i mocno szczegółowe tagi,
  • przeanalizuj działania konkurencji i w ten sposób wybieraj tagi,
  • skorzystaj z narzędzi do generowania tagów np. TubeBuddy lub Rabidtags.

Wykorzystaj atrakcyjne wizualnie ikony, zdjęcia w tle i miniatury

Zadbaj o to, żeby elementy wizualne kanału i filmów były atrakcyjne i przyciągały uwagę widzów. Sprawdź, jakie miniatury, ikony i zdjęcia w tle zachęcają do obejrzenia wideo.

Miniatury:

  • dodaj niestandardowe miniatury zamiast automatycznie generowanych – według raportu Akademii Twórców 90% najlepiej zarabiających filmów ma taką miniaturę,
  • wybieraj tylko obrazy wysokiej jakości – grafiki muszą być dobrze widoczne także na urządzeniach mobilnych,
  • wykorzystaj zalecane parametry miniatur – plik nie powinien mieć więcej niż 2 MB. Zalecany rozmiar miniatury to 1280×720 px. Najlepiej sprawdzą się formaty .jpg, .gif, .bmp lub .png. Stosuj proporcje 16:9,
  • dodaj tekst na miniaturce – zadbaj jednak o to, żeby treść zajmowała mniej niż 30% powierzchni zdjęcia.

Zdjęcie w tle:

  • dodaj tekst na zdjęciu profilowym – tekst nie powinien zajmować zbyt dużej powierzchni, ale warto dodać na grafice CTA, najważniejsze zalety lub tytuł;
  • wykorzystaj zalecane parametry – plik powinien mieć maksymalnie 6 MP; zalecany rozmiar zdjęć w tle to 2560×1440 px; najlepiej sprawdzą się formaty .jpg lub .png; stosuj proporcje 16:9,
  • dodawaj grafiki i teksty w bezpiecznym obszarze – musisz wiedzieć, że bezpieczny obszar ma wymiary 1235×338 px. Jest to miejsce, gdzie należy dodać najważniejsze elementy graficzne i teksty, bez obaw o to, że zostaną przycięte np. na urządzeniach mobilnych.

Ikona:

  • dodaj logo marki lub Twoje zdjęcie – koniecznie wykorzystaj elementy graficzne zgodne z identyfikacją marki,
  • dodaj ikonę w odpowiednim kształcie – możesz dodawać kwadratowe zdjęcia, które zostaną obcięte podczas procesu edycji,
  • wykorzystaj zalecane parametry ikon – plik powinien mieć maksymalnie 4 MB. Zalecany rozmiar ikony to 800×800 px. Najlepiej sprawdzą się formaty .jpg, .bmp, .png,
  • nie lekceważ znaczenia ikony – zdjęcie profilowe ma wpływ na CTR, więc powinno być atrakcyjne wizualnie i spójne z identyfikacją wizualną marki.

Używaj kart i ekranów końcowych

Karty i ekrany końcowe to doskonałe narzędzia do zwiększania zaangażowania użytkowników. Pozwalają na promowanie innych filmów, zachęcają do subskrypcji kanału lub odwiedzenia strony internetowej, a tym samym są bardzo ważne podczas pozycjonowania na YouTube. 

W jednym filmie możesz dodać maksymalnie 5 kart. Tak naprawdę najważniejsze jest to, aby były tematycznie powiązane z tym, o czym akurat mówisz na kanale. Dzięki temu faktycznie zachęcisz użytkowników do obejrzenia kolejnego filmu.

Ekran końcowy jak już sama nazwa wskazuje, jest dodawany na końcu filmu. Zazwyczaj jest wyświetlany przez 5-20 s. Co warto umieścić na ekranie końcowym? CTA z zachętą do skomentowania lub polubienia filmu czy też zasubskrybowania kanału. Możesz również dodać listę odtwarzania lub też linki do powiązanych lub poprzednich filmów.

Ekran końcowy powinien mieć wymiar 1920×1080 px. Do jego zaprojektowania możesz wykorzystać Canvę – dostępne są tam również gotowe szablony, które warto zmodyfikować, aby pasowały do identyfikacji wizualnej marki.

Stwórz tematyczne playlisty

Pozycjonowanie na YouTube nie ogranicza się jedynie do optymalizacji filmów lub kanału. Algorytmy YouTube zwracają też uwagę na wygodę użytkowników, dlatego nie lekceważ znaczenia playlist. Z ich pomocą uporządkujesz treści i poprawisz wskaźnik wyświetlania filmów. 

Najlepiej sprawdzą się tematyczne playlisty, które poprowadzą widzów od jednego filmu do drugiego – koniecznie powinny być ułożone w logicznej kolejności np. od podstawowych instrukcji do bardziej zaawansowanych. 

SEO YouTube działa w ten sposób, że docenia kanały, które utrzymują widzów na platformie. Dlatego dobrze skonstruowane playlisty przyczynią się do poprawy wyników w SERP-ach. Dostrzeżesz jeszcze lepsze efekty, gdy do tematów playlist dodasz dopasowane słowa kluczowe.

Zadbaj o wysokiej jakości treści

Możesz mieć świetnie zoptymalizowany kanał i filmy wideo, ale nie zostaniesz doceniony przez roboty YouTube, jeśli będziesz dodawać kiepskiej jakości wideo. Dla algorytmów najważniejsza jest wysokiej jakości treść – zarówno pod względem merytorycznym, jak i technicznym. Jeśli nie masz funduszy na zakup dobrej lampy, stabilizatorów czy mikrofonu, to lepszym rozwiązaniem mogą być filmy na TikToku – przeczytaj, co jest lepsze dla Twojej marki – Tik Tok czy YouTube.

Przedstawiamy 7 zasad tworzenia treści na YouTube:

  • zgodność z aktualnymi trendami – wykorzystaj do tego Google Trends,
  • oryginalne treści – nie kopiuj pomysłów od konkurencji, udoskonal je i uzupełniaj,
  • filmy, które angażują – dla algorytmów YouTube ważne jest to, aby użytkownicy obejrzeli cały film, a do tego zasubskrybowali kanał, zostawili komentarz lub like’a,
  • regularne publikowanie filmów – pomoże Ci to zbudować lojalną społeczność, co będzie stanowiło pozytywny sygnał rankingowy,
  • dopracowany scenariusz – spontaniczne treści nie sprawdzą się na YouTube, na tej platformie liczy się dobrze przygotowany scenariusz, logiczna narracja i wiedza, którą możesz przekazać,
  • wysoka jakość wideo – dodawaj jedynie treści w jakości HD lub 4K, ponieważ zapewniają ostry i wyraźny obraz. Znaczenie ma też stabilny obraz, dobre oświetlenie i wysokiej jakości dźwięk,
  • dobry montaż – możesz go wykonać samodzielnie np. przy pomocy narzędzi Movavi, YouTube Create lub CapCut, a także zatrudnić do tego specjalistę,
  • zgodność z identyfikacją wizualną – atrakcyjna oprawa wizualna, a także strój i karty podkreślają profesjonalny charakter wideo, przyciągają uwagę odbiorców i budują rozpoznawalność marki. Znaczenie ma też tło np. w kolorach marki lub z widocznym logiem marki.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=L1ho8ZIKyfo

Dodaj znaczniki czasu

Znaczniki czasu także mają wpływ na pozycjonowanie na YouTube. Warto je dodawać nie tylko w dłuższych filmach, ponieważ ułatwiają widzom przeskakiwanie do konkretnych sekcji filmu. Dzięki temu szybko odnajdą treści, które ich interesują.

Pamiętaj, że znaczniki czasu są przetwarzane przez algorytmy YouTube, więc ich obecność może mieć wpływ na widoczność filmów w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza dla zapytań związanych z określonymi tematami, które omawiasz w filmie. 

Dlatego tak ważne jest odpowiednie nazwanie znaczników – przy tworzeniu nazwy kieruj się zawartością rozdziału filmu oraz słowami kluczowymi.

5 narzędzi przydatnych do SEO YouTube

Możesz przyspieszyć proces pozycjonowania kanału lub filmu na YouTube. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzi – darmowych i płatnych. Dzięki nim przeanalizujesz działania konkurencji, zadbasz o atrakcyjność wizualną kanału, a do tego wybierzesz słowa kluczowe z potencjałem. Przedstawiamy 5 polecanych przez nas narzędzi do SEO YouTube.

  • TubeBuddy – chętnie wybierane narzędzie, które cieszy się ogromną popularnością wśród twórców na YouTube. Świetnie sprawdza się do analizy słów kluczowych, optymalizacji tagów, analizowania konkurencji i automatyzacji. Dzięki niemu całkiem szybko zoptymalizujesz swoje filmy, dlatego to idealna opcja dla twórców, którzy mają już dodanych kilkadziesiąt filmów i nie chcą optymalizować ich ręcznie,
  • Rival IQ – jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy konkurencji na YouTube. Z jego pomocą dowiesz się, jakie treści konkurencji przyciągają największą uwagę odbiorców i z jakich słów kluczowych korzystają. Przeanalizuj te wyniki i wykorzystaj niektóre z nich, zadbaj przy tym o unikatowość treści.
  • VidIQ – służy do zaawansowanej analizy słów kluczowych, analizowania konkurencji, a do tego pomaga w efektywniejszej optymalizacji kanału. Skorzystaj z tego narzędzia, jeśli chcesz zwiększyć widoczność filmów i poprawić wskaźniki zaangażowania.
  • Canva – popularne narzędzie do edycji graficznej, np. z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Program jest bardzo łatwy w obsłudze i przyda się do tworzenia atrakcyjnych miniatur, zdjęć w tle i ikon kanału. Dzięki temu kanał będzie przyciągał widzów dopracowanym wyglądem. Zaletą jest także to, że możesz pracować na szablonach, które mają wymiary dopasowane do potrzeb YouTube.
  • Attrock Headline Analyzer – współczynnik klikalności ma duży wpływ na SEO na YouTube, dlatego przyda Ci to narzędzie. Służy do tworzenia przyciągających uwagę tytułów, które zachęcają odbiorców do kliknięcia. Warto zaznaczyć, że te tytuły są też zoptymalizowane.

🚀 Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie na YouTube?

Świadome pozycjonowanie na YouTube sprawi, że zwiększysz rozpoznawalność swojego kanału, zyskasz nowych subskrybentów, a w konsekwencji klientów. Sukces osiągniesz wtedy, gdy zrozumiesz, jak działa algorytm YouTube, a do tego zadbasz o optymalizację kanału i pojedynczych filmów – dotyczy to zarówno słów kluczowych, jak i opisów oraz kwestii wizualnych. Pomogą Ci w tym proponowane przez nas narzędzia np. VidIQ oraz TubeBuddy. Pamiętaj jednak, że tylko połączenie wysokiej jakości treści z optymalizacją przyspieszą rozwój Twojego kanału.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *