blog social media

Marketing na Pintereście – czy to się opłaca?

Marketing na Pintereście

Najmniej doceniana platforma społecznościowa w Polsce – czy słusznie? Pinterest, bo właśnie o nim mowa, cieszy się dużą popularnością za granicą, a w szczególności w kraju, z którego pochodzi, czyli USA. To dzieło trzech Amerykanów – Bena Silbermanna, Paula Sciarry i Evana Sharpa. Aplikacja pozwala na udostępnianie “pinów”, czyli obrazów, gifów oraz krótkich filmików wraz z przekierowaniem do witryny docelowej. 

Mimo większej popularności za granicą, nie da się ukryć, że aplikacja należy do najbardziej znanych platform społecznościowych również w Polsce. I chociaż nie jest tak oblegana jak Facebook, Instagram czy TikTok, to ciągle zdobywa zainteresowanie wielu użytkowników. Obecnie miesięczna liczba aktywnych użytkowników na całym globie sięga niemal pół miliarda. Oprócz tego Pinterest może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem ACSI (Amerykański Indeks Satysfakcji Klienta) odnotowanym w okresie od lipca 2021 roku do czerwca 2022 roku.

W praktyce oznacza to, że aplikacja ma bardzo zadowoloną bazę użytkowników. To świetna informacja dla osób, które na Pintereście inwestują nie tylko swój czas, ale również pieniądze. Jak wiele innych platform społecznościowych, tak również i Pinterest umożliwia wybór konta firmowego, które daje dostęp do narzędzi analitycznych i możliwości wyświetlania reklam. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Spójrzmy prawdzie w oczy – wiele osób absolutnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielki potencjał drzemie w tej aplikacji. Zachętą do zainteresowania się tematem marketingu na Pintereście mogą być dane dotyczące tzw. half-life. Mianem tym określa się czas potrzebny do osiągnięcia przez daną treść połowy całkowitej liczby kliknięć lub interakcji, jakie kiedykolwiek ona uzyska. Half-life posta na Facebooku wynosi 90 minut. Na Pintereście trwa on natomiast 3,5 miesiąca, czyli 1680(!) razy dłużej.

Nie twierdzę, że Pinterest sprawdzi się w przypadku każdej firmy, jednak bez wątpienia jest cała masa branży, w których może on stanąć na wysokości zadania i zapewnić większe wyniki sprzedaży. Czy Pinterest ma szansę stać się czarnym koniem TWOJEJ strategii marketingowej? Przekonajmy się!

Ok… to na czym polega fenomen tego całego Pinteresta?

Warty miliardy dolarów Pinterest to miejsce, w którym użytkownicy mogą przeglądać różnego typu treści oraz tworzyć z nich swoje ulubione kolekcje. Dzieje się to za pomocą tzw. “przypinania”, czyli zapisywania pinów na tablicy. Obrazy gromadzone są na tablicach poprzez przeglądanie tablic innych pinnerów. Co więcej, Pinterest bardzo szybko dostosowuje treść do tego, co najczęściej przeglądamy z jego pomocą. Algorytm apki jest naprawdę sprawny i świetnie dopasowuje content do użytkownika i jego zajawek. Już podczas zakładania konta użytkownik jest pytany o interesujące go kategorie. Chcesz, by po wejściu w aplikację wyświetlały się wnętrzarskie inspiracje? Nic prostszego. Sportowe auta? Nie ma problemu! Sztuka i rękodzieło? Czeka na Ciebie masa treści. Finanse? Może Cię zaskoczę, ale również znajdziesz coś dla siebie.

Pinterest to dla sprzedawców detalicznych prawdziwa kopalnia nowych odbiorców. Dlaczego? Ponieważ przyciąga on podążających za trendami i świadomych designu ludzi, którzy faktycznie są zainteresowani zakupem. Aplikacja pozwala na przygotowanie profesjonalnie wyglądającej witryny, która prowadzi odbiorcę na stronę docelową. Na uwagę zasługuje atrakcyjny interfejs, który sprawia, że marki mogą prezentować swoje produkty w wysoce estetyczny sposób. Jak dochodzi do sprzedaży za pośrednictwem Pinteresta? Przecież rzadko zdarza się, że użytkownicy wchodzą tam od razu z zamiarem dokonania zakupu. Główną przyczyną, dla której trafiają na Pinteresta, jest poszukiwanie inspiracji. I to właśnie ten proces w wielu przypadkach prowadzi do użycia przycisku “kup teraz”.

Oto prosty przykład – wyobraźmy sobie Magdę, która została zaproszona na ślub swojej wieloletniej przyjaciółki. Magda kompletnie nie wie, w co ubrać się na tę okazję. Właśnie dlatego bierze do ręki telefon i klika w aplikację z czerwonym logiem. Wie, że czeka tam na nią cała masa inspiracji w postaci estetycznych, “pinterestowych” zdjęć (swoją drogą, etymologia przymiotnika pochodzącego od nazwy omawianej aplikacji to temat, który zasługuje na oddzielny artykuł!). W wyszukiwarce wpisuje hasło “sukienka na wesele”. Wśród fotek uwzględniających najnowsze trendy oczom Magdy ukazuje się kreacja idealnie wpisująca się w jej gust. Dzięki przekierowaniu użytkowniczka Pinteresta szybko trafia na stronę internetową sklepu, w którym owa sukienka jest dostępna. Jeszcze tylko kilka kliknięć i… zamówienie złożone.

Co jeszcze warto wiedzieć o Pintereście z punktu widzenia osoby promującej własną markę? Cenną informacją jest fakt, że użytkownicy mogą być grupowani na podstawie wspólnych zainteresowań, a to dodatkowo wzmacnia koncepcję wirtualnej społeczności zakupowej. Pinterest pomaga zrozumieć zachowania klientów i stanowi rewelacyjne narzędzie do zbierania danych o podobieństwach. A nie jest przecież tajemnicą, że to wiedza odnośnie powiązań między klientem a produktem pozwala marketerom zrozumieć potrzeby konsumentów i zaplanować efektywne strategie marketingowe. 

Jak miewa się polski Pinterest?

Wszyscy ci, którzy sądzą, że najlepsze czasy Pinteresta już za nim, mogą się zdziwić! Według raportu Digital Poland 2023, Pinterest zaliczył w 2022 roku duży wzrost. W porównaniu do roku 2021 liczba użytkowników apki zwiększyła się aż o 28%! Aktualnie całkowity potencjalny zasięg reklam na polskim Pintereście to niemal 5,5 miliona użytkowników. Dane te są tym bardziej zaskakujące, biorąc pod uwagę to, że platformy takie jak Facebook czy YouTube praktycznie stanęły w miejscu. Póki co jasne jest, że Pinterest nie zagrozi takim gigantom jak TikTok czy Instagram, które w kwestii poszukiwania inspiracji również mają wiele do zaoferowania. Mimo wszystko może być on niezwykle cennym narzędziem marketingowym.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland

Interesujące badania nt. Pinteresta przeprowadziła agencja TERRITORY Influence. Wzięło w nich udział ponad 1000 użytkowników aplikacji, przy czym większość stanowiły kobiety, co zgadza się z faktycznym ogólnym udziałem płci wśród osób korzystających z Pinteresta. Badania doskonale tłumaczą, dlaczego Pinterest jest tak wartościową dla użytkowników platformą społecznościową. Okazuje się, że czują się tam po prostu bezpiecznie. W świecie, gdzie liczy się perfekcyjny wygląd i idealne życie, Pinterest jest bezpieczną przystanią, w której nie liczy się pogoń za polubieniami. 72% badanych docenia brak presji bycia perfekcyjnym i autentyczność treści znajdujących się na Pintereście. Aplikacja jest źródłem inspiracji dla 85% respondentów. Istotną dla marketerów informacją jest również fakt, że 11% badanych jasno wskazuje, że spędzając czas na Pintereście, poszukuje nowych marek i produktów. A przecież do wielu zakupów dochodzi tam “przypadkowo” (wracamy do przykładu zaproszonej na ślub Magdy).


Marketingowa siła Pinteresta wynika z jego specyfiki. Cała koncepcja aplikacji polega na udostępnianiu pomysłów i treści, które dotyczą przede wszystkim zainteresowań i hobby. Każda treść opiera się na obrazie, a doskonale wiadomo, że zwykle człowiek szybciej przyswaja zdjęcia i grafiki niż tekst. Właśnie dlatego Pinterest jest świetnym miejscem do generowania ruchu. 

Uzbrój się w cierpliwość

Jeśli liczysz na to, że z pomocą Pinteresta w krótkim czasie uda Ci się osiągnąć niesamowite efekty, lepiej ostudź odrobinę swój zapał. Pinterest jest opcją, którą najlepiej potraktować jako długoterminowe działanie marketingowe – dopiero po dłuższym czasie możliwe są naprawdę spektakularne wyniki. Wyjątkiem są oczywiście płatne reklamy, dzięki którym faktycznie możemy osiągnąć zadowalające rezultaty, jednak o wiele lepiej sprawdzą się one jako element długofalowej strategii. 

Kiedyś znacznie częściej zdarzało się, że nowe piny bardzo szybko pięły się w górę wyników wyszukiwania, ponieważ aplikacja działania na zasadzie chronologii. Dzisiaj wprawdzie też jest szansa na to, że świeżo opublikowany pin zyska popularność w ekspresowym tempie, jednak bądźmy szczerzy – to rzadkość. Algorytmy się zmieniły. Teraz, by wartościowe piny zyskały wysoką pozycję w rankingu, potrzebny jest czas.

Aby konto faktycznie zaczęło gwarantować świetne wyniki, zwykle muszą minąć miesiące. Doświadczenia osób, które miały już do czynienia z Pinterestem, pokazują, że po roku możemy zaobserwować już znaczące zmiany. Poczekać jednak warto ze względu na wspomnianą już wcześniej bardzo długą żywotność pinów, które generują ruch całe miesiące, a nawet lata. Do tak pożądanego rozwoju oprócz cierpliwości przyda się jeszcze regularne tworzenie nowych treści. Dzięki systematycznie dodawanym postom dotrzesz do większej ilości odbiorców, i to w krótszym czasie. 

Kiedy używać Pinteresta w celach marketingowych?

W błędzie są wszyscy ci, którzy sądzą, że w pinterestowy marketing inwestuje niewielka grupa firm. Strategię marketingową na tej platformie wdrażają zarówno duże korporacje, jak i małe firmy chcące zyskać większy rozgłos wśród konsumentów. Na Pintereście jest cała masa marek, takich jak Nike, Netflix, Mercedes-Benz, czy Sony. Warto jednak pamiętać, że większe szanse na sukces mają marki działające w ramach modelu B2C. Dodatkowo, platforma wydaje się być idealnym miejscem dla firm oferujących produkty wizualne i ciekawe treści.




Dużym powodzeniem na Pintereście cieszą się nie tylko estetyczne „pinterestowe” zdjęcia, ale również infografiki i treści trafiające do majsterkowiczów i osób interesujących się DIY. Właśnie dlatego gdy zechcesz reklamować się na Pintereście, musisz podejść do niego z dużą dozą kreatywności. Zastanów się, czy możesz przedstawić swój produkt w sposób przyciągający uwagę, atrakcyjny wizualnie. Weź również pod uwagę, że niemal 80% użytkowników Pinteresta w Polsce to kobiety, dlatego platforma z pewnością sprawdzi się doskonale, jeśli działalność Twojej marki dotyczy takich dziedzin jak moda, pielęgnacja, czy aranżacja wnętrz. Decyzja o skorzystaniu z możliwości Pinteresta powinna być jeszcze łatwiejsza, jeśli na innych kanałach społecznościowych publikujesz już interesujący content, w którym istotną rolę odgrywa grafika. 

Wskazówki 

Co warto wiedzieć, rozpoczynając swoją przygodę na Pintereście? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek pomocnych podczas planowania podstaw strategii, która w dłuższej perspektywie pozytywnie zaskoczy Cię swoimi wynikami. Poniższe porady będą odpowiednie bez względu na rodzaj branży, w jakiej się poruszasz oraz wielkości Twojego biznesu. 

1. Utwórz konto firmowe

Zacznij od założenia profesjonalnego konta firmowego na Pintereście. Jeśli posiadasz już konto, możesz bez problemu przekształcić je w konto firmowe. Dlaczego warto tego dokonać? Dzięki temu zyskasz dostęp do kilku przydatnych dodatkowych funkcji, takich jak możliwość stworzenia tzw. pinów rozszerzonych czy widoczność na profilu miesięcznej liczby przeglądających. Najważniejszą korzyścią jest jednak dostęp do danych analitycznych pozwalających stwierdzić, które piny i tablice działają najlepiej.

2. Skup się na odpowiednich kategoriach

Tworząc treści na swoim koncie, pamiętaj, by przyporządkować je do odpowiednich kategorii. Sprawdź, które kategorie na Pintereście są najpopularniejsze, mając na uwadze charakter Twojej działalności. W ten sposób dowiesz się, jakie tablice będą najodpowiedniejsze dla Twojego biznesu. Po wybraniu odpowiednich kategorii, w której udostępnisz nowe treści, użytkownicy będą mogli łatwiej znajdować je wśród przeszukiwanych, interesujących ich treści.

3.  Postaw na atrakcyjne wizualnie materiały

Specyfika Pinteresta opiera się na estetycznych, przyjemnych dla oka zdjęciach i filmach. Należy przy tym pamiętać, aby były to materiały w orientacji pionowej, ponieważ ok. 80% użytkowników przegląda platformę na urządzeniach mobilnych. Obrazy powinny być wysokiej jakości, bez efektu pikselizacji. Zadbaj również o to, by publikowane zdjęcia i filmy były unikalne, co pozwoli im wyróżniać się na tle materiałów przygotowanych przez innych użytkowników. Jeśli sprzedajesz produkty, pokaż je w akcji. Unikaj przy tym zbyt dużej ilości pustej przestrzeni na obrazach. Kiedy z kolei publikujesz film, niech trwa on od 30 do 90 sekund – według statystyk gwarantują one najlepsze wyniki.

4. Pamiętaj o pinterestowym SEO

Niewiele osób wie, że piny powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO. Pinterest, podobnie jak Google, ocenia treści, umieszczając je na określonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważne są m.in. słowa, które wpisujemy w tytule, opisie pina, hashtagach oraz tekście alternatywnym (metaopisie obrazka). Konstruując te elementy, należy po prostu stworzyć dokładne objaśnienie tego, czego dotyczy pin. Używaj również wspomnianych już wyżej rozszerzonych pinów, które przyczynią się do poprawy wyniku jakości Twojej domeny, pokazując, że jest ona wiarygodna i rzetelna.

5. Analizuj swoje wyniki

Korzystaj z profitów, jakie gwarantuje Ci posiadanie konta firmowego i zaglądaj do danych analitycznych. W ten sposób dowiesz się, jakie płatne i organiczne treści rezonują z Twoimi odbiorcami. To będzie idealną wskazówką do tworzenia kolejnych treści. Sprawdzaj raporty dotyczące video oraz statystyki konwersji, aby poznać wpływ Twoich pinezek na obrane cele biznesowe. Analizując zebrane przez Pinteresta dane, będziesz w stanie maksymalnie wykorzystać potencjał tej platformy. Za pośrednictwem Pinterest Analytics uzyskasz dostęp do takich danych, jak:

  • liczby dotyczące Twojego profilu jako całości,
  • statystyki odnośnie liczby osób, które zapisują Twoje treści,
  • dane mówiące o tym, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcje z Twoimi treściami zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym.
  • podsumowania nt. najpopularniejszych pinów.

🚀 Podsumowując… czy warto?

Jako właściciel marki, sam/a musisz zdecydować, czy Pinterest będzie dobrym miejscem do reklamowania prowadzonej przez Ciebie działalności. Zastanów się, czy profil firmy oraz oferowane przez nią produkty wpisują się w pinterestową koncepcję. Nie ulega jednak wątpliwości, że w platformie tej drzemie spory potencjał, a sam Pinterest ma w Polsce duże szanse na dalszy rozwój.

W dodatku do odniesienia sukcesu nie jest wcale potrzebna inwestycja w płatne kampanie reklamowe. Działania mogą bowiem skupić się wyłącznie na publikowaniu ciekawych, atrakcyjnych treści, które obronią się same. Wystarczy zastosować się do kilku wymienionych wyżej wskazówek, zachować regularność i uzbroić się w cierpliwość.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Dominika Falkowska

Copywriterka, której pasją jest marketing internetowy oraz tworzenie nieszablonowych tekstów. Absolwentka kryminologii na UwB oraz studentka zarządzania na warszawskiej uczelni Collegium Humanum. Wielbicielka sztuki, która wolne chwile chętnie spędza z farbami i pędzlem w dłoni.

Komentarzy (1)

  1. Semgence
    30 maja 2023 Odpowiedz

    Pinteresta można tak zoptymalizować, że pokazuje się na wiele fraz kluczowych i masz traffic prawie SEO dzięki tej platformie 🙂

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *