blog social media

Jak zbudować i zaangażować społeczność na InstaStories? Praktyczne wskazówki i przykłady

Jak zbudować i zaangażować społeczność na InstaStories

Niegdyś dobrze nam znana wirtualna przestrzeń w ostatnich latach intensywnie się przeobraża. Twitter zmienia swoje logo (i nazwę!), TikTok bije kolejne rekordy popularności, na rynek wkracza Threads. Ostatnia spośród wymienionych aplikacji, związana z kolejnym gigantem — Instagramem, spowodowała, że Elon Musk i Mark Zuckerberg ponownie stanęli w szranki. Na biznesowe starcia wielu użytkowników mediów społecznościowych nie zwraca jednak większej uwagi.

Część z nas korzysta zarówno z Twittera (X), jak i z tzw. Instagram Story — komponentu, który od czasu pojawienia się na rynku w 2016 roku przeszedł już wiele zmian, i którego potencjał wciąż dostrzegają kolejni użytkownicy. Nowe marki z różnym skutkiem próbują zatem budować i angażować społeczność na InstaStories. Pytanie brzmi: jak to zrobić?

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czy warto inwestować w InstaStories i inne media społecznościowe?

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy inwestycja w rozwój firmowych kont w mediach społecznościowych ma sens, zerknij na poniższe statystyki. Threads zdążył już zgromadzić ponad 100 milionów użytkowników, a sam Instagram miesięcznie przyciąga ich ponad miliard. Wyniki Facebooka są jeszcze lepsze, jednak z perspektywy budowania i angażowania społeczności na InstaStories należy wspomnieć, że udostępniane na Instagramie materiały wizualne znacznie częściej przykuwają uwagę odbiorców, niż posty na tzw. tablicy. Być może nie zdajesz sobie sprawy, jak duży wpływ na ciebie, jako konsumenta, mają media społecznościowe poszczególnych marek. Dlatego spójrz na poniższe grafiki.

Statystyki dotyczące użytkowników Internetu — dane pochodzą ze stycznia 2023 roku [przyp. 1].

Statystyki dotyczące czasu spędzanego w mediach społecznościowych — dane pochodzą ze stycznia 2023 roku [przyp.1].

Nawet jeśli sam(a) spędzasz w Internecie mniej czasu niż statystyczny użytkownik, pomyśl tylko, jak wiele twoich grafik i innych materiałów wizualnych może dotrzeć do potencjalnych klientów w przeciągu dwóch godzin każdego dnia. Oczywiście czas ten musisz dzielić z innymi markami i użytkownikami sieci — być może właśnie ten aspekt stanowi najlepszą odpowiedź na pytanie o to, dlaczego warto budować i angażować społeczność na InstaStories. Nie korzystając z nowoczesnych narzędzi, tracisz konkurencyjność.

Przyjrzyjmy się Instagramowi. Z badań wynika, że platforma odnotowała spadek popularności i przychodów w momencie największego rozwoju TikToka, czyli niedługo po wybuchu pandemii. Jej twórcy zareagowali jednak błyskawicznie, oddając w ręce użytkowników narzędzie znane jako Instagram Reels, czyli tzw. rolki. Aplikacja wciąż jest niezwykle popularna i wykorzystują ją zarówno indywidualni użytkownicy, jak i właściciele firm — chociaż w 2022 roku po raz pierwszy odnotowała spory spadek liczby użytkowników na rzecz TikToka.

Statystyki dotyczące potencjału reklam publikowanych na Instagramie — dane pochodzą ze stycznia 2023 roku [przyp. 1].
Porównanie liczby użytkowników Instagrama i innych aplikacji — dane pochodzą z roku 2022 [przyp. 2].

Sam(a) widzisz, jak duże znaczenie w świecie mediów społecznościowych i marketingu ma Instagram — nawet jeśli na horyzoncie pojawiają się jego konkurenci. Teraz gdy zgromadzone dane nie pozostawiają w tej kwestii żadnych wątpliwości, przyszedł czas, abyśmy dowiedzieli się, jak zbudować i zaangażować społeczność na InstaStories.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

W czym tkwi potencjał społeczności InstaStories?

InstaStories — co to takiego? Jak je zrobić, jak dodawać i oglądać reelsy? Te pytania wciąż pojawiają się bardzo często, chociaż wielu użytkowników, zdając sobie sprawę z potencjału aplikacji, od dawna zgłębia jej funkcje i pozostaje na bieżąco ze wszelkimi aktualizacjami. Wyjaśnijmy zatem, że Instagram Story to nic innego jak relacje użytkowników, które oglądasz każdego dnia, klikając w kółeczka przedstawiające wizerunek lub logo obserwowanych przez ciebie osób i marek.

Z pewnością zauważyłeś(aś), że poszczególne relacje znacznie różnią się od siebie pod względem częstotliwości ich dodawania oraz estetyki. Niektórzy twórcy przywiązują do nich ogromną wagę, inni przypominają sobie o ich istnieniu jedynie od czasu do czasu. Część relacji zbiera setki tysięcy wyświetleń, inne po 24 godzinach znikają bez echa. Dlaczego tak się dzieje i co ma na to wpływ poza algorytmami Instagrama?

To ty musisz zbudować i zaangażować swoją społeczność na InstaStories

To kluczowa kwestia, z której musi zdawać sobie sprawę każdy, kto planuje promować swoją markę za pośrednictwem Instagrama. Poszczególne funkcje aplikacji i udostępniane statystyki mogą ci w tym pomóc, jednak podstawą jest w tym przypadku twoja pracowitość i regularność.

Oglądanie Instagram Stories przez anonimowych użytkowników zdarza się bardzo rzadko. W zdecydowanej większości relacje, które stworzysz i udostępnisz, zobaczą twoi obserwatorzy. To oznacza, że musisz ich przy sobie zatrzymać. Musisz sprawić, aby każdy z nich oglądał twój codzienny content z zainteresowaniem, zamiast go przewijać. Pamiętaj, że uwagę członków swojej społeczności możesz przyciągnąć tylko na kilka lub kilkanaście sekund. Wykorzystaj ten czas, aby poznali cię lepiej i zaangażowali się w twoje InstaStories. Skorzystaj z poniższych wskazówek i dowiedz się, jak to zrobić.

Co może sprawić, że użytkownicy zainteresują się twoją marką i wykażą zaangażowanie na InstaStories?

Angażowanie społeczności za pomocą Instagram Story odbywa się na kilku poziomach. Zadawanie twoim odbiorcom pytań i interakcje, m.in. za pośrednictwem specjalnych naklejek, są bardzo ważne, jednak najpierw musisz zachęcić ich do oglądania udostępnianych materiałów. Jak to zrobić?

  1. Wyrób własne instagramowe nawyki — regularność to podstawa.

Budowanie społeczności i efektownego, spójnego wizualnie konta na Instagramie to trudna i czasochłonna praca. Jeśli chcesz, aby to właśnie ta aplikacja stanowiła podstawę twojego kontaktu z klientami, reprezentowała twoją markę i przynosiła ci zysk, musisz w pełni zaangażować się w content, jaki tam udostępniasz. Nagrywaj wszystko, co może zaciekawić twoich odbiorców, naucz się montować rolki i publikuj materiały na bieżąco/systematycznie.

  1. Zadbaj o jakość filmów, grafik i zdjęć.

Obecnie dysponujemy mnóstwem darmowych narzędzi, które mogą sprawić, że nasze materiały wideo zaciekawią odbiorców. Skończyła się zatem przestrzeń na wymówki. Zainstaluj aplikacje takie jak CapCut i VN oraz sprawdź ustawienia aparatu w swoim telefonie. Następnie skorzystaj z darmowych webinarów lub, jeśli możesz sobie na to pozwolić, zainwestuj w kurs obsługi interesujących cię programów i sprzętu. Nie pozwól, aby twoje InstaStories przepadło wśród materiałów konkurencji ze względu na niską jakość!

  1. Postaw na szczerość i konkrety.

Jeśli to, co robisz, sprawia ci radość, uwierz mi — publikowane materiały to odzwierciedlą. Żeby odbiorcy wiedzieli, że mogą na tobie polegać, dziel się z nimi wiedzą i doświadczeniem, które zdobyłeś(aś) w konkretnej dziedzinie. Jeśli wydaje ci się, że twórca jednego z dochodowych kont na Instagramie, które obserwujesz, publikuje dosłownie wszystko, zacznij uważniej śledzić jego profil. Influencerzy, którzy cieszą się największym zaufaniem swojej społeczności, zazwyczaj przyjmują tylko określone współprace, zgodne z ich przekonaniami. Dobrze widać to m.in. na przykładzie kont prowadzonych przez osoby praktykujące dietę roślinną, takich jak Anna Koczwara (@crueltyfreeann). Ania nieustannie dba o zaangażowanie swoich odbiorców, dodając instagramowe relacje, które dokumentują jej codzienność — przede wszystkim gotowanie, podróże i opiekę nad córką, Amelką.

Współpraca reklamowa udokumentowana na koncie @crueltyfreeann [przyp. 3].
Współpraca reklamowa udokumentowana na koncie @crueltyfreeann [przyp. 3].

Twój content powinien bazować na potrzebach wybranej grupy docelowej, konkretnych produktach i branży, w której się specjalizujesz.

  1. Zadbaj o estetykę i spójność.

Skorzystaj z narzędzi, dzięki którym wykreujesz paletę barw dla swojego profilu — możesz to zrobić na przykład w Canvie — a następnie używaj jej podczas tworzenia poszczególnych grafik. Nie odbiegaj od swojego stylu i zadbaj o spójność publikowanych na InstaStories materiałów.

  1. Pozwól odbiorcom poznać życie twojej marki od kuchni.

To właśnie rodzaj i forma publikowanego contentu stanowią podstawową zagwozdkę dla wielu osób, które zastanawiają się, co powinny publikować, aby zaangażować społeczność na InstaStories. Pomyśl o branży, w której się specjalizujesz i swoich klientach. Co interesowałoby ciebie, gdybyś był(a) na ich miejscu? Jakie wskazówki i materiały zza kulis możesz im przekazać? W czym mogą ci towarzyszyć?

Zerknij na InstaStories Patrycji Burzyńskiej (@korepetycjapatrycja) — nauczycielki angielskiego, która codziennie dba o interakcję ze swoimi odbiorcami. W ten sposób nie tylko uczy ich języka obcego, dzieląc się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, ale także promuje swoje produkty.

Przykładowe InstaStories opublikowane na koncie @korepetycjapatrycja, zawierające informacje i opinie o jednym z autorskich kursów [przyp. 4].
Przykładowe InstaStories opublikowane na koncie @korepetycjapatrycja, zawierające informacje i opinie o jednym z autorskich kursów [przyp. 4].

Jak widzisz, Patrycja korzysta z dostępnych w aplikacji naklejek, aby umożliwić swoim obserwatorom dzielenie się pomysłami, opiniami i spostrzeżeniami. I to działa!

Bardzo możliwe, że nie uczysz innych angielskiego, lecz… prowadzisz restaurację. Wówczas na twoim InstaStories świetnie sprawdzą się materiały prezentujące codzienne gotowanie, dostawy żywności, opracowywanie nowych przepisów, integrację zespołu czy wydarzenia specjalne, które mają miejsce w lokalu. A może tworzysz markę modową? Wówczas pozwól, aby twoi odbiorcy towarzyszyli ci w procesie powstawania kolejnych pomysłów i projektów. Stopniowo zauważysz, jak zwiększa się ich zaangażowanie na twoim Instagramie. 

Jak angażować społeczność InstaStories przy użyciu narzędzi Instagrama?

Pamiętaj, że Instagram Story kierujemy do naszych obserwatorów. To oznacza, że ich głównym celem jest zatrzymanie dotychczasowych odbiorców, przyciągnięcie ich uwagi i nawiązanie z nimi relacji. Poznałeś(aś) już kilka sposobów, dzięki którym możesz to osiągnąć — powtórzmy je wszystkie i dorzućmy nowe spostrzeżenia.

  1. Odpowiadaj na pytania swoich odbiorców.

Pamiętaj, że prowadzenie profilu na Instagramie nie kończy się na publikowaniu treści. Jeśli obserwatorzy skierują do ciebie tzw. DM (direct message), np. w odpowiedzi na twoją relację, nie ignoruj ich! Doceń każdego, kto chce nawiązać z tobą kontakt.

  1. Używaj instagramowych naklejek.

Quizy, ankiety, przypomnienia i zadawanie pytań w formie naklejek, które mogłeś(aś) zobaczyć na powyższych screenach, to świetny sposób na zaangażowanie społeczności na InstaStories. W ten sposób możesz zachęcić obserwatorów do podzielenia się z tobą opinią o zakupionym produkcie (wszystkie komentarze możesz następnie opublikować), tworzyć dla nich zagadki związane z twoją działalnością lub codziennością firmy, a także przypominać im o zbliżającym się początku lub zakończeniu sprzedaży.

  1. Publikuj darmowe wskazówki i porady.

Jasne, nie powinno się podawać na tacy całej wiedzy, na którą pracowaliśmy przez długie lata. Do tego służą m.in. kursy, które przynoszą zyski. Warto jednak przygotować garść pożytecznych wskazówek, którymi możemy podzielić się ze swoją społecznością na InstaStories. Dzięki temu udowadniamy, że warto nam zaufać i śledzić nasze działania. Skorzystaj z różnych funkcji, aby upiększyć swoją relację i zdradź obserwatorom kilka sztuczek.

  1. Publikuj opinie o swoich produktach i usługach.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez właścicieli markowych kont jest publikowanie informacji wyłącznie o początku lub zakończeniu sprzedaży danego produktu. Tymczasem tym, co najbardziej interesuje twoich odbiorców, jest proces jego powstawania, możliwość przedstawienia własnych pomysłów i uwag oraz opinie dotychczasowych klientów na jego temat. Nie ma lepszego sposobu na zaangażowanie społeczności na InstaStories do zakupów w twoim sklepie, niż podzielenie się pozytywnymi opiniami klientów lub kursantów. Możesz to zrobić m.in. za pomocą naklejek.

  1. Nagrywaj nie tylko siebie, ale także swoich współpracowników, klientów i kursantów.

Obserwatorzy bardzo lubią, gdy na Instagram Story pojawiają się ludzie. Im więcej osób związanych z twoją marką pokażesz, tym lepiej! Zachęcaj innych do wypowiedzenia kilku słów na temat firmy i jej działalności. Pokaż, jak używają produktów, które od ciebie dostali lub kupili. Udostępniaj relacje, w których cię oznaczono. To sprawi, że odbiorcy nie przeklikają twoich InstaStories. Świetnym pomysłem będą również tzw. bloopersy, czyli wpadki z planu i zakulisowe materiały. Chciałeś(aś) nagrać nową rolkę, ale ktoś z ekipy wybuchnął śmiechem w trakcie filmowania? To coś, co obserwatorzy lubią najbardziej!

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, tworząc InstaStories?

Przygotowałam dla ciebie jeszcze garść wskazówek, które mogą pomóc ci w budowaniu i angażowaniu społeczności na InstaStories. Pierwsza z nich brzmi: zwracaj uwagę na statystyki! Narzędzia analityczne dostępne na Instagramie to olbrzymia pomoc dla specjalistów ds. mediów społecznościowych, właścicieli firm oraz marek osobistych. Dzięki nim sprawdzisz nie tylko demografię swoich odbiorców i liczbę osób, które wyświetliły daną relację, ale także godziny największego ruchu na twoim profilu. Tym sposobem dowiesz się, kiedy warto publikować materiały, aby miały one jak największą oglądalność.

Wsparciem mogą być dla ciebie również zewnętrzne narzędzia i programy do tworzenia oraz planowania instagramowych relacji. 

  • Aby zaoszczędzić czas, stwórz w Canvie szablony grafik, oparte na palecie kolorów przygotowanej dla twojej marki. Dzięki temu znacznie szybciej podzielisz się ze swoją instagramową społecznością najnowszymi wiadomościami, wrzucając odpowiedni tekst, zdjęcie lub nagranie w gotowy, estetyczny szablon.
  • Wielu odbiorców ogląda twoje InstaStories bez dźwięku. Rozejrzyj się za aplikacjami, które umożliwiają automatyczne dodawanie napisów do nagrań.
  • Brakuje ci pomysłu na content? Skorzystaj ze strony answerthepublic.com, która na podstawie wybranego słowa kluczowego, kraju i języka podpowie ci, co najbardziej interesuje twoich odbiorców.
  • Chcesz opublikować rolkę i udostępnić ją na InstaStories, ale nie jesteś pewien, jakich hasztagów użyć? Wypróbuj darmowe generatory słów kluczowych.

🚀 I na koniec: zadbaj o swoją społeczność na InstaStories!

Spójrz na poniższą grafikę.

Statystyki dotyczące liczby publikowanych InstaStories według liczby obserwatorów danego profilu — dane pochodzą z lat 2020-2021 [przyp. 5].

Wykres dotyczący liczby publikowanych InstaStories przygotowano w 2021 roku, porównując dane z rokiem ubiegłym. Jest to o tyle ciekawe, że doskonale pamiętamy, jaka aplikacja odniosła zwycięstwo w dobie pandemii. Był to oczywiście TikTok. Mimo jego nieustannie rosnącej popularności liczba publikowanych Instagram Stories również się zwiększa. Chociaż krótkie materiały wideo dla wielu stały się prawdziwym przepisem na sukces, instagramowe relacje dają ci możliwość nawiązania z odbiorcami więzi, z której nie warto rezygnować, i którą, przynajmniej na razie, trudno zastąpić. Publikowane treści przyniosą ci profity w postaci zaufania twoich obserwatorów i wzrostu sprzedaży kolejnych produktów. Dlatego zainwestuj w rozwijanie i zaangażowanie społeczności na InstaStories — nie pozostawaj w tyle za konkurencją i czerp jeszcze większą satysfakcję z prowadzenia biznesu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Źródła, z których pochodzą prezentowane grafiki:

  1. https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2023-raport-digital-poland/ [za: raport Digital Poland 2023].
  2. https://www.businessofapps.com/data/instagram-statistics/
  3. https://www.instagram.com/crueltyfreeann/?hl=pl
  4. https://www.instagram.com/korepetycjapatrycja/?hl=pl
  5. https://www.socialinsider.io/blog/instagram-stories-data/ 

Autor

Anna Stawowska

Copywriterka studiująca dziennikarstwo i komunikację społeczną na specjalizacji PR/branding oraz absolwentka stosunków międzynarodowych na toruńskim UMK. Stawia na kreatywność, rozwój i nowe doświadczenia. Dusza towarzystwa, wielbicielka i uczestniczka festiwali filmowych, koncertów, podcastów oraz małych i dużych podróży.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *