e-commerce marketing poradniki

Jak planować akcje promocyjne w e-commerce?

Otwierasz swój pierwszy sklep internetowy i nie wiesz, jak go reklamować? Bez skutecznej i przemyślanej strategii marketingowej Twój e-sklep nie ma szans na sukces. Jednym ze sposobów reklamy sklepu internetowego jest stworzenie akcji promocyjnej. Sprawdź, jak planować akcje promocyjne w e-commerce, aby zwiększyć zasięg, sprzedaż i zyskać lojalność klientów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest akcja promocyjna?

Akcja promocyjna to działanie marketingowe, które ma na celu zwiększenie zainteresowania produktami, usługami lub marką. Celem akcji promocyjnej może być na przykład wprowadzenie nowych produktów na rynek czy zwiększenie sprzedaży. Sekretami skutecznej promocji w e-commerce są analiza aktywności odbiorców w sklepie, śledzenie trendów i wyników sprzedaży.

Rodzaje akcji promocyjnych

Wyróżniamy różne rodzaje akcji promocyjnych, oto one:

  • kody rabatowe,
    • zwrot gotówki,
  • tworzenie pakietów produktów,
  • programy lojalnościowe,
  • promocje w koszyku,
  • uruchomienie programów afiliacyjnych,
  • karty podarunkowe,
  • konkursy z nagrodami.

Akcje promocyjne w sklepie internetowym – 5 kroków, o których trzeba pamiętać na samym początku

Planowanie akcji promocyjnej w e-commerce zacznij od 5 kroków, które pomogą zrealizować cele biznesowe.

Wybierz produkty objęte promocją

Pierwszym krokiem podczas planowania akcji promocyjnej w e-commerce jest wytypowanie produktów, które mają zostać objęte promocją. Wybierz takie produkty, które mają na tyle wysoką marżę, żeby zakładane przychody były w stanie pokryć wydatki na reklamę. Najlepiej ten krok wykonywać na równi z określeniem grupy docelowej, do której kierujesz akcję promocyjną i ustaleniem celu kampanii.

Określ cel akcji promocyjnej

Zanim stworzysz akcję promocyjną dla swojego sklepu internetowego, musisz określić jasne cele, jakie chcesz osiągnąć. Oto kilka przykładowych:

  • wzrost rentowności – powinno dotyczyć wzrostu sprzedaży produktów, na które została nałożona wyższa marża,
  • promocja nowych produktów – oferowanie np. kodów rabatowych na zakup produktów z nowej kolekcji pomaga zainteresować klientów nową ofertą,
  • wzrost sprzedaży – zwiększenie przychodów to jeden z najczęściej wybieranych celów podczas tworzenia akcji promocyjnej w e-commerce,
  •   zwiększenie zasięgu – akcje promocyjne mogą pomóc także w docieraniu do nowych klientów.

Wybierz czas promocji e-sklepu

Jak stworzyć skuteczną akcję promocyjną? Najważniejsze jest to, aby śledzić zachowania i potrzeby klientów. Konieczne staje się wykorzystanie w tym celu Google Analytics, czyli narzędzia analitycznego. Przy jego pomocy dostrzeżesz, kim są użytkownicy, którzy robią zakupy w Twoim sklepie. Dowiesz się również, kiedy wzrasta ruch w różnych kategoriach.

Następnie postaraj się zrozumieć potrzeby odbiorców – na przykład, jeśli sprzedajesz odzież outdoorową dla dzieci, przygotuj promocję na kurtki zimowe już w listopadzie, gdy zwiększa się popyt na te produkty.

Pamiętaj, aby trzymać rękę na pulsie i śledzić kalendarz. Różnego rodzaju święta to doskonałe okazje do tego, aby odpowiednio wcześniej zaplanować akcję promocyjną.

Ustal budżet kampanii

Nie mamy tutaj na myśli budżetu na działanie akcji promocyjnej, a jedynie na jej promowanie. Na przykład na stworzenie kampanii SMS, wysyłanie newslettera czy uruchomienie kampanii Meta Ads. Działania marketingowe pomagają zwiększyć zasięg sklepu i poinformować stałych oraz nowych klientów o właśnie uruchomionej akcji promocyjnej w sklepie internetowym.

Warto określić budżet miesięczny, kwartalny czy roczny, który pozwoli dopasować kanały marketingowe i wielkość kampanii. Podczas ustalania budżetu wiele osób zapomina o wszystkich kosztach w tym podatkach, zwrocie z inwestycji czy innych wydatkach.

Przyspiesz działanie strony

Zanim uruchomisz sezonowe wyprzedaże czy inną akcję promocyjną w swoim e-commerce, pamiętaj o tym, aby sprawdzić działanie swojej strony. Jeśli prawidłowo zaplanujesz promocje w sklepie, doprowadzi to do wzmożonego ruchu w obrębie witryny.

Dlatego wcześniej przejrzyj poniższe elementy:

  • sprawdź prędkość ładowania się strony – wykorzystaj narzędzie PageSpeed Insight i sprawdź, jak szybko ładuje się sklep; kiepska prędkość może zepsuć najlepszą akcję promocyjną,
  • przetestuj linkowanie na stronie – sprawdź, czy linkowanie wewnętrzne działa na stronie prawidłowo, przejrzyj główne kategorie i podkategorie, czy czasem nie prowadzą do błędu 404,
  • przejdź przez proces zakupowy – wykonaj próbne zakupy i jeśli to możliwe skróć go; upewnij się, że robienie zakupów w Twoim sklepie jest proste i szybkie; sprawdź też, czy kod rabatowy działa poprawnie, jeśli zamierzasz go udostępnić klientom.

Skuteczne akcje promocyjne e-commerce – 10 przykładów, jak zwiększyć sprzedaż

Obawiasz się uruchomić wyprzedaż czy inne akcje promocyjne, bo myślisz, że wiążą się to ze stratą pieniędzy? To błędne myślenie. Szczególnie gdy wiesz, jak planować skuteczne akcje promocyjne. Wyprzedaże mogą stać się reklamą sklepu internetowego, która zwiększa sprzedaż. Poznaj 10 przykładowych akcji promocyjnych, które pomagają generować wyższe zyski.

2+1 i 2+2

Zaplanowanie akcji promocyjnej w sklepie internetowym dla grupy produktów może być strzałem w dziesiątkę. Polacy pokochali promocje znane z dyskontów, czyli 2+1 czy 2+2. Jednak w przypadku takich ofert promocyjnych musisz dobrze przeliczyć swoje zyski.

Alternatywą dla małych e-sklepów może być stworzenie pakietów z powiązanymi ze sobą produktami i zaoferowanie ich w niższej cenie niż standardowo. Dzięki temu zwiększysz wartość koszyka.

Promocja ograniczona czasowo

Wywieranie presji czasu na klientach to sposób na skuteczną akcję promocyjną. Zapewnij np. darmową dostawę i -20% na całe zamówienie, ale zaznacz, że promocja trwa tylko do końca weekendu czy do północy. Zachęci to klientów do spontanicznego działania.

Spersonalizowana oferta

Klienci uwielbiają spersonalizowane oferty, dlatego warto to wykorzystać podczas tworzenia akcji promocyjnej. Przeanalizuj odbiorców i podziel ich według ich potrzeb oraz cech, a następnie dopasuj do nich ofertę specjalną w atrakcyjnych cenach. Poinformuj klientów o dostępie do spersonalizowanej oferty poprzez wiadomości SMS czy e-maile.

Promocja dla nowych klientów

Zaoferuj kody rabatowe na następne zamówienie dla nowych klientów. Co ciekawe taka akcja promocyjna nie wymaga dużego budżetu na reklamę sklepu internetowego. Wydrukuj papierowe ulotki z kodami rabatowymi i dodaj je do zamówienia lub też wyślij kody dla osób, które dopiero zapisały się do newslettera.

Promocja koszykowa

Klient może otrzymać rabat na zakupy, gdy wartość zamówienia przekroczy jakąś kwotę, np. 200 zł. Akcja promocyjna może wiązać się ze wpisaniem kodu rabatowego lub też promocja może być automatycznie naliczana w koszyku.

To kolejny skuteczny sposób na wzrost sprzedaży.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Wyprzedaże sezonowe

Wykorzystaj kalendarz i zaplanuj akcje promocje w e-commerce, które są inspirowane świętami i porami roku. Polacy kochają wyprzedaże, bo mają przeświadczenie, że mogą na nich sporo zaoszczędzić. Tworzenie ofert specjalnych może pomóc w skutecznym realizowaniu takich celów jak wzrost rozpoznawalności marki i lojalności klientów. Przy promocji sezonowych wyprzedaży możesz również pozbyć się zalegających w magazynie produktów, a przy tym zarobić na nich.

Darmowa dostawa

To dobra akcja promocyjna dla małego sklepu internetowego. Bezpłatna wysyłka zachęca do robienia zakupów w sklepie, więc może przyciągnąć nawet nowych odbiorców.

Najlepiej sprawdza się darmowa dostawa z minimalnym zamówieniem, np. 40 zł lub więcej, aby dzięki temu także zwiększyć wartość zamówień. Możesz również wybrać jakiś konkretny rodzaj dostawy, który zostanie objęty akcją promocyjną.

Oprócz darmowej dostawy warto zaoferować także darmowy zwrot produktów.

Darmowe próbki produktów dodawane do zamówienia

Prowadzisz drogerię internetową, a może masz własną markę z kosmetykami? W takim razie dobrą akcją promocyjną będzie przygotowanie próbek kosmetyków i dodawanie ich do zamówień. Dzięki temu klienci będą mieli okazję, aby poznać np. nowości i być może zachęci ich to do zakupu pełnowymiarowego produktu.

Cashback

Zwroty gotówki, czyli cashbacki to także warte uwagi akcje promocyjne w sklepach internetowych. Polegają one na tym, że kupujący otrzymuje np. zwrot w wysokości 30 zł za zamówienie o wartości 250 zł. Najlepiej, aby cashback można było wydać podczas kolejnych zakupów w sklepie.

Promocja kaskadowa

To hitowa akcja promocyjna stosowana np. w sklepach z elektroniką. Promocja kaskadowa polega na tym, że wielkość rabatu rośnie wraz z zakupem większej liczby produktów. Na przykład za zakup dwóch produktów otrzymasz 10% rabatu, ale już za kupienie 3 produktów rabat wyniesie 20%, natomiast przy czterech najtańszy będzie gratis. To świetna metoda, aby zwiększyć sprzedaż i wartość zamówienia.

Przeczytaj też: Strategia e-commerce – czym ona jest i jak ją zbudować?

Jak reklamować akcje promocyjne w e-commerce i poinformować o nich klientów?

Reklama sklepu internetowego to niezbędna konieczność, ale – czy wiesz, że równie ważne jest także reklamowanie akcji promocyjnych? To pozwoli zwiększyć zasięg promocji i zrealizować wytyczone cele.

Oto jak reklamować akcje promocyjne w sklepie internetowym:

  • płatne reklamy – reklama w Meta Ads i Google Ads mogą być dobrymi sposobami na zwiększenie zasięgu akcji promocyjnych, szczególnie takich jak wyprzedaże sezonowe,
  • organicznie w mediach społecznościowych – możesz również poinformować swoją społeczność w social mediach o promocji w sklepie internetowym,
  • wyślij e-maile do listy mailingowej – newsletter może świetnie sprawdzić się do informowania o promocjach w e-commerce,
  • rozpocznij współpracę z influencerami – influencerzy, którzy posiadają społeczność, składającą się z Twojej grupy docelowej, mogą skutecznie pomóc w zwiększeniu zasięgu akcji promocyjnej.

🚀 Zacznij planować efektowne akcje promocyjne w e-commerce

Właściciele sklepów internetowych chętnie decydują się na tworzenie akcji promocyjnych, aby zwiększyć sprzedaż, zasięg czy rentowność. Kluczowe jest to, aby wiedzieć, jak planować akcje promocyjne w e-commerce, aby pomagały w osiąganiu wytyczonych celów. Pamiętaj o takich krokach jak – wybranie produktów objętych promocją, ustalenie celu, określenie budżetu, wybranie czasu, kiedy opłaca się uruchomić akcję promocyjną i dostosowanie witryny do wzmożonego ruchu.

Skuteczne akcje promocyjne w e-commerce  mogą przybierać różne formy, oto te najpopularniejsze:

  • cashbacki,
  • wyprzedaże sezonowe,
  • promocja 2+1,
  • promocje kaskadowe,
  • darmowa dostawa.

Gdy już wiesz, jak planować akcje promocyjne w sklepie internetowym, nie zapomnij o dopasowaniu odpowiedniej strategii reklamy. Przy pomocy social mediów, newslettera, Google Ads czy kampanii SMS poinformujesz większą grupę odbiorców o akcji promocyjnej w Twoim e-sklepie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *