
TikTok przyciąga miliony użytkowników na całym świecie – według szacunków eMarketer w maju 2024 roku platforma miała 1,04 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie. To ogromna grupa odbiorców, a średnio każdy użytkownik spędza ponad 1,27 h na TikToku – dane z raportu Social Media 2024. Koniecznie wykorzystaj ten potencjał i włącz TikToka do swojej strategii marketingowej. Jednak, aby osiągnąć sukces na tej platformie, musisz zrozumieć, jak działa algorytm TikToka. Sprawdź zatem, co zrobić, żeby Twoje filmy były widoczne na TikToku.

Jak działa algorytm TikToka? 5 kluczowych czynników rankingowych
TikTok w skuteczny sposób dopasowuje treści do preferencji użytkowników. Za tym sukcesem stoi algorytm oparty na zaawansowanych systemach rekomendacji. Działania opiera na czynnikach rankingowych – ich dokładna liczba nie jest znana. Platformy takie jak Facebook, Instagram, X, a także TikTok nie ujawniają wszystkich czynników rankingowych. Jednak możemy przedstawić Ci 5 najważniejszych z nich, dzięki którym zrozumiesz, jak działa algorytm TikToka.
Interakcje użytkowników
Podstawowym filarem działań algorytmu TikToka są interakcje użytkowników. Platforma sprawdza każde polubienie, komentarz, udostępnienie czy obejrzany do końca film. Im więcej zaangażowania generuje dany materiał, tym większa szansa, że zostanie on zarekomendowany szerszej publiczności.
Jakie dokładnie interakcje biorą pod uwagę algorytmy TikToka? Oto niektóre z nich:
- polubienie filmu,
- filmy dodane do ulubionych,
- udostępnienie treści,
- oznaczenie filmu jako „nie interesuje mnie”,
- zgłoszenie filmu jako nieodpowiednie,
- opublikowane komentarze,
- ukryci twórcy lub dźwięki,
- własne treści.
Informacje o filmie
Algorytm TikToka dokładnie analizuje informacje związane z każdym filmem. Kluczowe znaczenie mają wykorzystywane hasztagi, opisy filmu, napisy i muzyka. Dzięki temu algorytmy są w stanie ocenić jakość treści i zgodność np. z aktualnymi trendami. Informacje te pokazują także, czego dotyczy film i komu należy go wyświetlić.
Dlatego ważne jest dodawanie słów kluczowych do opisu filmu, a hasztagi dobrze kategoryzowały film.
Jakie jeszcze informacje o filmie doceniają algorytmy TikToka? Znaczenie mają również dane techniczne np. rozdzielczość nagrywania, format i wielkość pliku itp. Wbrew pozorom algorytmy TikToka preferują dobrej jakości filmy, które nie są spikselowane, a za to są wyraźne i czytelne dla odbiorców. Takie filmy mają większą szansę na dotarcie do szerszej publiczności.
Ustawienia konta i urządzenia
Jak działa algorytm TikToka? Jednym z czynników rankingowych są ustawienia konta i urządzenia. Szczególnie dotyczy to:
- języka,
- lokalizacji,
- rodzaju urządzenia mobilnego,
- kategorii zainteresowań wybranych podczas tworzenia konta.
Dlaczego ustawienia konta mają wpływ na widoczność filmów? Choć nie jest to najistotniejszy czynnik rankingowy, to ma na celu pomóc w lepszym dopasowaniu treści do odbiorców np. poprzez wyświetlanie filmu stworzonego w języku użytkownika. Poza tym informacje o urządzeniu takie jak system operacyjny i prędkość połączenia sprawiają, że użytkownikom wyświetlają się tylko filmy zapewniające płynne odtwarzanie.
Zaangażowanie widzów
Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem rankingowym TikToka jest zaangażowanie widzów. Dzięki temu algorytmy są w stanie ocenić jakość i potencjał danego filmu. Wskazuje na to liczba:
- polubień,
- komentarzy,
- udostępnień,
- dodawanych filmów do ulubionych.
TikTok bierze też pod uwagę tempo interakcji, dlatego filmy, które szybko zdobywają zaangażowanie, częściej trafiają na stronę „dla Ciebie”.
Algorytmy TikToka najbardziej doceniają filmy za wysoki współczynnik tzw. completion rate, czyli odsetek osób, które obejrzały film do końca. Wtedy algorytmy lepiej oceniają wartość filmu, uznają go też za interesujący i godny polecenia.
Muzyka wykorzystana w filmach
Muzyka na TikToku to nie tylko miły dodatek, ale również ważny czynnik rankingowy, który wpływa na widoczność treści. Algorytm faworyzuje filmy wykorzystujące popularne i viralowe utwory, ponieważ są chętniej oglądane i kojarzone z aktualnymi trendami.
Czy zatem powinieneś sięgać jedynie po obecnie modne piosenki? Niekoniecznie, algorytmy doceniają także oryginalne dźwięki, ponieważ mogą stać się w przyszłości viralem.
Jakie elementy nie mają znaczenia dla algorytmów TikToka?
Istnieją czynniki, które wbrew powszechnym przekonaniom, nie wpływają na widoczność treści na TikToku. Algorytm skupia się przede wszystkim na jakości materiałów i zaangażowaniu widzów, a nie na częstotliwości publikacji czy wieku konta. Przekonaj się, jakie elementy nie mają znaczenia dla algorytmów TikToka.
Częstotliwość dodawania treści na TikToka
TikTok nie premiuje twórców, którzy publikują codziennie, ani nie karze tych, którzy robią to sporadycznie. Kluczowe znaczenie ma jakość filmów i reakcje widzów, a nie liczba publikacji w określonym czasie.
Algorytmy koncentrują się na każdym filmie osobno, analizują ich potencjał, poziom zaangażowania wśród odbiorców i jakość treści. Zatem nawet nieregularne publikowanie filmów może zapewnić Ci sukces na TikToku, choć trudniej będzie Ci zbudować lojalną społeczność.
Wiek konta
Wiek konta również nie wpływa na algorytm TikToka. Zarówno nowi użytkownicy, jak i osoby korzystające z platformy od lat mają takie same szanse na dotarcie do szerokiej publiczności. Dla algorytmów większe znaczenie ma kreatywność, a także tworzenie atrakcyjnych i angażujących treści.
Liczba obserwujących
W przeciwieństwie do wielu innych platform społecznościowych liczba obserwujących na TikToku nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność treści. Algorytm skupia się na potencjale każdego filmu z osobna, a nie na popularności konta, które go opublikowało. Nawet konta z niewielką liczbą obserwujących mogą osiągać wysokie zasięgi, jeśli ich treści są atrakcyjne i generują wysoki poziom zaangażowania. Dzięki temu tak naprawdę każdy użytkownik ma szansę na stworzenie virala i dotarcie do dużej grupy odbiorców.
Jakie treści nie są zalecane przez algorytm TikToka?
Istnieje grupa treści, które nie są rekomendowane przez algorytmy TikToka lub też w ogóle nie będą wyświetlane w obrębie platformy. Dotyczy to przede wszystkim treści, które łamią regulamin platformy, a także są uznawane za szkodliwe, nieautentyczne czy też skopiowane.
Sprawdź, jakie treści nie są zalecane przez algorytmy TikToka. Tworząc takie filmy, nie masz szans na dotarcie do dużej widowni. Oto kilka najważniejszych przykładów:
- treści, które mogą być niebezpieczne dla młodszych odbiorców – np. sugerujące autodestrukcyjne zachowania, niebezpieczny challenge, zawierające mowę nienawiści lub groźby,
- ekstremalne sporty i ryzykowne działania,
- treści o charakterze seksualnym – np. sugestywne tańce, materiały zawierające nagość lub treści o seksualnym podtekście,
- treści promujące wyroby tytoniowe i alkoholowe – takie treści są surowo zabronione na TikToku, więc będą od razu usuwane,
- spam i nieautentyczne treści – np. masowo generowane treści, skopiowane filmy i treści próbujące manipulować algorytmem.

Algorytm TikToka – jak zwiększyć zasięg?
Wiesz już, jak działa algorytm TikToka, ale co dokładnie powinieneś zrobić, żeby Twoje filmy zyskały większy zasięg? Skorzystaj z naszych porad i dowiedz się, co zrobić, żeby algorytm TikToka docenił Twoje treści.
Zwróć uwagę na pierwsze 2 sekundy filmu
Pierwsze sekundy filmu decydują o tym, czy widz zostanie na dłużej, co ma ogromne znaczenie w przypadku TikToka. Tym bardziej że algorytmy chętnie promują materiały, które szybko przyciągają uwagę i generują zaangażowanie odbiorców.
Co zrobić, żeby zwiększyć zasięg na TikToku? Świetnie sprawdzą się ciekawe efekty wizualne, kontrowersyjne pytania lub atrakcyjne ujęcia.
Popracuj nad hasztagami na TikToku
Dobre hasztagi są niezbędne do zwiększenia zasięgu na TikToku. Sprawią też, że algorytmy lepiej zrozumieją, o czym jest film i skierują go do odpowiedniej grupy odbiorców. Znaczenie ma to, gdzie umieścisz hasztagi, a także ile ich użyjesz – o tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule „Jak używać hasztagi na TikToku, aby się wybić?”. Regularnie śledź też listę najpopularniejszych hasztagów na stronie TikTok Creative Center.
Podążaj za trendami
Trendy to serce TikToka i mają ogromny wpływ na widoczność dodawanych treści. Dlatego aktywnie śledź trendy – wyzwania, efekty wizualne, tematy treści czy też muzykę. Wykorzystanie tych elementów zwiększy Twoje szanse na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Tym bardziej że algorytmy faworyzują aktualne treści i te, które są zgodne z popularnymi motywami. Znów z pomocą przychodzi strona TikTok Creative Center, gdzie możesz sprawdzić aktualnie popularne piosenki, twórców i filmy – nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach.
Pamiętaj też, że trendy na TikToku mogą mieć bezpośredni związek z sezonowością – zbliżającymi się świętami, wakacjami, okazjami itp.
Publikuj treści w odpowiednim czasie
Jak zwiększyć zasięg na TikToku? Czas ma ogromny wpływ na reakcje odbiorców, a skoro TikTok zwraca uwagę na interakcje odbiorców tuż po opublikowaniu treści, to zastanów się, kiedy powinieneś opublikować swój film. Tak naprawdę zależy to od Twojej grupy docelowej i kiedy są aktywni na TikToku.
Najbardziej popularne są godziny poranne i wieczorne – zacznij od opublikowania treści w różnych porach dnia, a później przeanalizuj wyniki w TikTok Analytics, aby sprawdzić, kiedy treści cieszyły się największym powodzeniem.
Przeczytaj też: Jak przyspieszyć tworzenie postów w social mediach?
Zachęcaj odbiorców do interakcji
Interakcje mają ogromne znaczenie dla algorytmu TikToka, powinieneś zatem zadbać o zwiększenie zaangażowania widzów. Jak możesz to zrobić? Zadawaj pytania, proś o opinie lub zaproponuj wyzwania związane z treścią filmu. Odpowiadaj też na komentarze, aby wywołać dyskusję i zwiększyć widoczność Twoich materiałów.
Wykorzystaj SEO TikToka
Na TikToku również duże znaczenie ma SEO, które obejmuje optymalizację opisów filmów, hasztagów i treści filmów. Dzięki słowom kluczowym algorytmy mogą skuteczniej sklasyfikować Twoje materiały i skierować je do osób, które mogą być faktycznie zainteresowane ich tematyką.
Stosuj frazy kluczowe popularne w Twojej branży, zadbaj przy tym o naturalne rozmieszczenie fraz. Dzięki temu np. opis filmu nadal będzie czytelny i atrakcyjny dla odbiorców.
Jak możesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe generują ruch? Sprawdź!
Analizuj zaangażowanie widzów
Regularnie analizuj statystyki swoich materiałów przy pomocy TikTok Analytics, a dzięki temu dowiesz się, jakie formaty czy treści przyciągają uwagę odbiorców. Wykorzystaj te informacje, aby lepiej zrozumieć swoją publikę i dostosować przyszłe treści do ich preferencji. Wtedy będziesz mieć większą szansę na zbudowanie społeczności, a przede wszystkim na stworzenie filmów, które zyskają uznanie algorytmów oraz widzów.
Może Cię również zainteresować: Najczęściej spotykane mity na temat algorytmów Instagrama
🚀 Wiesz już, jak działa algorytm TikToka – wykorzystaj tę wiedzę i spraw, aby Twoje treści dotarły do wielu odbiorców!
Algorytm TikToka to zaawansowany system, który analizuje szereg czynników. Kluczowe znaczenie mają interakcje widzów, czyli polubienia, komentarze i udostępnienia, ponieważ świadczą o atrakcyjności filmu. Ważne są również informacje o filmie, hasztagi, dobra optymalizacja opisów filmów i ustawienia konta.
Dzięki temu skuteczniej dotrzesz do swojej grupy docelowej, a Twoje filmy zostaną prawidłowo sklasyfikowane przez algorytmy TikToka. Unikaj za to niskiej jakości treści, duplikatów oraz materiałów, które łamią regulamin platformy. Jak działa algorytm TikToka? Najważniejsza jest kreatywność, autentyczność oraz podążanie za trendami. Wtedy też zyskasz odpowiedź na pytanie, jak zwiększyć zasięg na TikToku.
