
W ostatnich latach rośnie liczba osób decydujących się na odważny krok, jakim jest zmiana zawodu, a część z nich zostaje freelancerami. Jednym z najchętniej wybieranych kierunków jest SEO – freelancerzy SEO są coraz bardziej doceniani. Oferują podobny zakres usług do agencji marketingowych, jednak realizują je jednoosobowo. Czy warto zacząć freelance SEO? Jakie są zalety i zarobki w branży? Podpowiadamy!

Jakie są zalety bycia freelance SEO?
Rozważasz pracę jako freelance SEO? Musisz zatem wiedzieć, że wiążą się z tym liczne zalety. Poniżej wspominamy o tych najważniejszych.

- Elastyczny czas pracy. Freelance SEO wiąże się z tym, że nie obowiązują stałe godziny biurowe, dzięki czemu czas pracy może być dostosowany do własnych potrzeb i preferencji. Wolisz pracę od wczesnego poranka, tylko w godzinach popołudniowych, a może lepiej realizuje Ci się projekty w nocy? Nie ma z tym żadnego problemu.
- Wyższe zarobki. Pracując na własny rachunek, freelancer SEO samodzielnie ustala stawki za usługi. Właściwie nie ma tutaj żadnych limitów i obowiązuje zasada: im więcej klientów, tym wyższe zarobki.
- Możliwość samodzielnego wyboru projektów/klientów. Tylko od freelancera SEO zależne jest to, dla jakich klientów będzie pracował, czy jakie projekty będzie wykonywał. To sprawia, że może on podejmować się jedynie tych zleceń, które są najbardziej zgodne z jego umiejętnościami czy zainteresowaniami.
- Możliwość pracy zdalnej. Freelance SEO zezwala na pracę właściwie z dowolnego miejsca na świecie, co oznacza, że można łączyć ją ze zwiedzaniem świata. Jest to jednocześnie oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy na dojazdach do biura.
- Szansa na budowanie własnej marki. Pracujący na własny rachunek mogą budować własny brand i reputację w branży, a to z kolei może spowodować, że będą oni otrzymywali atrakcyjniejsze oferty współpracy i zwiększy się ich widoczność wśród potencjalnych klientów.
- Większa ilość czasu dla rodziny i na hobby. Jako że freelancer SEO pracuje wtedy, kiedy jest mu wygodnie, może poświęcić więcej czasu dla bliskich i na swoje hobby.
Czy freelance SEO ma jakieś wady?

Można by rzec, że freelancer SEO to wręcz praca marzeń, ale czy na pewno? Otóż nie do końca, ponieważ ma ona także pewne wady. Przede wszystkim wiąże się z tym, że freelancer nie ma stabilnego dochodu. Nigdy nie ma bowiem pewności, czy klienci zapłacą na czas i czy w ogóle zapłacą. Bardzo często jest też tak, że freelancer więcej czasu poświęca na samo szukanie nowych zleceń niż na ich realizację.
Kluczowe znaczenie mają również umiejętności sprzedażowe. Niestety sama oferta nie zawsze okazuje się wystarczająca i często trzeba poświęcić mnóstwo czasu na rozmowy z potencjalnymi klientami czy negocjacje warunków, co jest czasochłonne.
Duży problem stanowi także konkurencja. Chodzi tutaj nie tylko o innych freelancerów zajmujących się SEO, ale także firmy czy agencje świadczące usługi z tego zakresu. Aby osiągnąć sukces w tej branży, niezbędne jest przedstawienie naprawdę dobrego portfolio. Musisz pokazać, że faktycznie masz umiejętności i warto Tobie powierzyć zlecenie.
Początki w pracy jako freelancer często okazują się bardzo trudne – warto mieć to na uwadze.
Na jakie zarobki może liczyć freelance SEO?
Zarobki freelance SEO bywają mocno zróżnicowane, ponieważ są zależne od licznych czynników. Za najważniejsze uznaje się:
- doświadczenie,
- specjalizację,
- region zamieszkania,
- ilość i rodzaj projektów.

W Polsce nie są prowadzone badania, z których moglibyśmy dowiedzieć się, jakie są zarobki freelancerów SEO w naszym kraju. Wiadomo jednak, że freelancerzy SEO w USA średnio zarabiają rocznie 76 114 dolarów [źródło: https://www.glassdoor.com/Salaries/seo-freelancer-salary-SRCH_KO0,14.htm].
Jak natomiast to wygląda w naszym kraju? Przyjrzeliśmy się zarobkom specjalistów SEO w 2024 roku. Warto jednak podkreślić, że te mogą się różnić od wynagrodzeń freelancerów SEO. Według danych portalu wynagrodzenia.pl średnie wynagrodzenie specjalisty SEO to 6640 zł brutto [dane ze stycznia 2024], aczkolwiek zarobki specjalistów SEO mogą być znacznie większe.

Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-seo
Skąd freelancer SEO czerpie wiedzę?
W SEO nie wystarczy raz się nauczyć i zapomnieć o dalszych szkoleniach. W tej branży to, czego się nauczyłeś, szybko może stać się nieaktualne. Nieustannie zmieniają się algorytmy wyszukiwarek, pojawiają się nowe technologie i przede wszystkim nowe trendy w zachowaniach użytkowników. To oznacza tylko jedno – SEO to dynamiczna branża, dlatego nie tylko specjaliści SEO, ale także freelancerzy SEO muszą regularnie edukować się z zakresu pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. No dobrze, ale skąd czerpać tę wiedzę? Możliwości jest kilka.

- Darmowe blogi. Jednym z najprostszych sposobów na uzyskanie wiedzy na temat SEO jest zaglądanie na darmowe blogi poświęcone tej tematyce. Jeśli nie wiesz, jakie blogi SEO warto znać, podpowiadamy, że wartościowe informacje oferują m.in.: Search Engine Land, Search Engine Roundtable, SEMrush, Neil Patel, Moz i Baclinko.
- Książki o marketingu internetowym. Innym źródłem wiedzy, po które może sięgnąć freelancer SEO, są książki o SEO. Właściwie wolni strzelcy pozycjonowania powinni wybierać książki poruszające różne aspekty marketingu internetowego. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na takie tytuły jak m.in. „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” czy „SEO Marketing. Bądź widoczny w Internecie”. Więcej polecanych lektur znajdziesz w naszym artykule: Polecane książki o marketingu internetowym. Odkryj tajniki marketingu!
- Płatne kursy i szkolenia. Mnóstwo cennej wiedzy mogą dostarczyć również płatne kursy i szkolenia oferowane przez rozmaite platformy, m.in. Udemy. Są one przeprowadzane przez doświadczonych praktyków i są szansą na poznanie najnowszych technik czy narzędzi. Oprócz tego uczestnictwo w nich pozwala uzyskać certyfikaty, a te z kolei mogą pomóc freelancerowi w zdobyciu nowych klientów.
- Webinary i konferencje. Uczestnicząc w webinarach i konferencjach branżowych freelancer SEO ma szansę zdobyć najświeższą wiedzę i nawiązać kontakt z innymi specjalistami SEO, więc warto co pewien czas brać w nich udział.
Czy warto zostać freelancerem SEO?
Współpraca z freelancerem czy agencją SEO? Mimo że agencje marketingowe zwykle mogą zaoferować dużo bardziej kompleksowy zakres usług, to jednak niektórzy klienci martwią się, że podchodzą one szablonowo do każdego klienta (oczywiście nie jest to regułą), dlatego wybierają współpracę z freelancerem SEO. Czy warto nim zostać? To zależy.
Jeśli pragniesz niezależności, chcesz mieć elastyczny czas pracy, rozwijać się i móc zarabiać znacznie więcej niż na etacie, faktycznie może to być dobre rozwiązanie, lecz pamiętaj, że nie jest ono pozbawione wad. Przede wszystkim praca na własny rachunek oznacza nieregularne dochody, zwłaszcza na początku. Dodatkowo nie dla każdego będzie to dobra opcja z tego względu, że wiąże się z dużą samodzielnością (freelancer SEO samodzielnie odpowiada za wszelkie aspekty swojego biznesu) i izolacją (niektórym znacząco może brakować codziennych integracji ze współpracownikami).
🚀 Freelance SEO – podsumowanie
Bycie freelancerem SEO wydaje Ci się idealną ścieżką kariery? Dowiedziałeś się już, że taka praca ma liczne plusy, ale nie jest perfekcyjna – znajdą się także spore minusy, które musisz wziąć pod uwagę, zanim zaczniesz pracować na własny rachunek. Pamiętaj, że taka decyzja wiąże się z wieloma obowiązkami, których zaniedbanie może spowodować, że nie utrzymasz się zbyt długo na rynku. Przede wszystkim nie możesz zapominać o regularnym szkoleniu się i pozyskiwaniu nowych klientów, tak aby Twoje dochody były zadowalające. Jeśli jesteś zmotywowany, zaplanuj wszystko i zacznij być freelancerem SEO. Wierzymy, że ta ścieżka zawodowa może okazać się dla Ciebie satysfakcjonująca.
