
Na Twojej stronie pojawił się błąd 404? Jego przyczyną może być nieprawidłowy adres URL lub usunięcie strony np. kategorii czy też produktu. W takim przypadku niezbędne jest wdrożenie przekierowania 301. Dzięki temu zachowasz wartość SEO strony i zapewnisz użytkownikom płynne przejście na nowy adres URL. Sprawdź, czym jest przekierowanie 301 i jak możesz je prawidłowo wdrożyć.

Co to jest przekierowanie 301?
Zastanawiasz się, co to jest przekierowanie 301? To nic innego jak stałe przekierowanie jednego adresu URL na inny. Dzięki temu poinformujesz przeglądarkę oraz roboty Google, że dany zasób został na stałe przeniesiony na nowy adres. Zapobiegnie to powstawaniu błędu 404 i zapewni płynną ścieżkę zakupową, bo użytkownicy automatycznie zostaną przeniesieni na odpowiednią podstronę, do zakładki czy na stronę produktową. Nie pojawią się informacje na temat błędów lub komunikaty o niedostępności witryny
Jak prawidłowo wdrożyć przekierowanie 301?
Wdrożenie przekierowania 301 wcale nie musi być trudne, bo możesz z łatwością dostosować metodę do swoich umiejętności. Kluczowe jest to, abyś dobrze wykonał przekierowanie, a dzięki temu zachowasz wartość SEO przenoszonego zasobu. Jak prawidłowo wdrożyć przekierowanie 301? Skorzystaj z naszych instrukcji!
Przekierowanie 301 w pliku .htaccess
Plik .htaccess jest jednym z najpopularniejszych miejsc do wdrażania przekierowania 301 – szczególnie w przypadku serwerów Apache. Pamiętaj, aby przed edytowaniem pliku .htaccess wykonać kopię zapasową, bo ewentualne błędy mogą doprowadzić do awarii strony.
Poniżej przedstawiamy szczegółową instrukcję, jak skonfigurować przekierowanie 301 w pliku .htaccess.
- Zlokalizuj plik .htaccess – znajduje się w głównym katalogu witryny, jeśli jednak go nie widzisz, to włącz opcję pokazywania ukrytych plików w swoim menedżerze plików.
- Otwórz plik do edycji – w tym celu skorzystaj z edytora tekstowego np. tego dostępnego w panelu hostingowym, VS Code lub Notepad++.
- Dodaj odpowiednią regułę przekierowania:
- jeśli chcesz przekierować jeden adres URL na inny:
Redirect 301 /stary-adres https://www.twojastrona.pl/nowy-adres
- jeśli chcesz przekierować całą domenę:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?stara-domena\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://nowa-domena.pl/$1 [R=301,L]
- Zapisz zmiany i sprawdź, czy przekierowanie działa – w tym celu możesz skorzystać np. z narzędzia Redirect Checker.
Przekierowanie 301 w pliku PHP
Masz dostęp do kodu źródłowego strony? Zatem możesz wdrożyć przekierowanie 301 za pomocą pliku PHP. Oto jak zrobić to prawidłowo:
- Otwórz plik PHP – może to być plik index.php, header.php lub inny plik, który jest odpowiedzialny za obsługę żądania strony.
- Dodaj kod przekierowania – zwróć uwagę na to, aby kod znalazł się na samym początku pliku. Wklej poniższy kod:
<?php
if ($_SERVER[‘REQUEST_URI’] == ‘/stara-domena/’) {
Header(“HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
Header(“Location: http://www.nowa-domena.pl/”);
exit;
}
?>
- Zapisz zmiany i sprawdź, czy przekierowanie działa – podobnie, jak w przypadku poprzedniej instrukcji, sprawdź poprawność przekierowania przy pomocy narzędzia Redirect Checker.
Przekierowanie 301 za pomocą wtyczek
Chcesz wiedzieć, jak wdrożyć przekierowanie 301 w prosty i szybki sposób? Jeśli korzystasz z CMS np. WordPress, to możesz zainstalować dedykowaną wtyczkę. Dzięki niej bez problemu wykonasz przekierowanie. Sprawdź, jak to zrobić.
- Zainstaluj odpowiednią wtyczkę np. Yoast SEO, Redirection lub Rank Math SEO.
- Skonfiguruj ustawienia wtyczki – w zależności od wybranej wtyczki proces konfiguracji może się różnić. Zacznij od zainstalowania wtyczki, przejdź do jej ustawień, a następnie wybierz opcję tworzenia nowego przekierowania. Następnie wpisz stary adres i nowy adres URL.
- Zapisz ustawienia i sprawdź, czy przekierowanie działa poprawnie.
Przekierowanie 301 w JavaScript
Korzystaj z przekierowania 301 w JavaScript jedynie w sytuacji, gdy inne metody nie działają i nie masz dostępu do kodu źródłowego lub pliku .htaccess. Dlaczego? Nie jest to zalecana metoda, ponieważ roboty Google mogą nie przetwarzać poprawnie stworzonego kodu. Przez to przekierowanie 301 w Java Script będzie negatywnie wpływało na SEO. Wtedy dużo lepszym rozwiązaniem będzie samodzielne stworzenie strony błędu 404 z linkami przekierowującymi na najważniejsze podstrony. Możesz również dodać krótki tekst, w którym przeprosisz za błąd i zachęcisz do kliknięcia linku.
Nadal chcesz wdrożyć przekierowanie 301 w JavaScript? Zatem postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- Otwórz plik HTML lub JavaScript – możesz edytować już istniejący plik HTML lub też edytować odpowiedni kod w pliku JavaScript.
- Wstaw kod przekierowania – umieść kod wewnątrz znacznika <script> w sekcji <head> lub w osobnym pliku JavaScript:
<script type=”text/javascript”>
window.location=„/nowa-domena.html”;
</script>
- Zapisz nowy kod, a następnie odwiedź starą stronę, żeby sprawdzić, czy przekierowanie zostało prawidłowo wdrożone.

Kiedy należy stosować przekierowanie 301?
Wiesz już, co to jest przekierowanie 301, ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak przydatne jest to rozwiązanie? Dzięki niemu zachowasz płynność działania witryny, poprawisz doświadczenia użytkowników i zminimalizujesz straty SEO.
Przekonaj się, kiedy należy stosować przekierowanie 301, aby uniknąć błędów technicznych i zadbać o widoczność strony w wynikach organicznych.
- Zmiana adresu URL – jeśli chcesz zmienić strukturę adresów URL np. podczas optymalizacji, to powinieneś wdrożyć przekierowanie 301. Wtedy użytkownicy i roboty Google będą mogli znaleźć nową lokalizację treści.
- Migracja strony na nową domenę – przekierowanie 301 jest też niezbędne podczas przenoszenia witryny na nową domenę. Dzięki temu nie stracisz ruchu i mocy SEO zgromadzonej na starej domenie.
- Usunięcie treści lub produktu – dzięki przekierowaniu 301 zapobiegniesz błędom 404, które mogłyby pojawić się na skutek usunięcia podstrony, produktu lub wpisu na blogu.
- Przejście z HTTP na HTTPS – wdrożenie certyfikatu SSL wymaga przekierowania użytkowników z wersji HTTP strony na bezpieczny protokół HTTPS.
- Naprawa błędów w adresach URL – literówki, zmiana wielkości liter w adresie URL itp. mogą powodować problemy z dostępem do strony, a w takiej sytuacji przydatne jest przekierowanie 301, dzięki któremu naprawisz błędy bez wpływu na ruch na stronie.
Jak przekierowanie 301 wpływa na SEO?
Przekierowanie 301 ma ogromny wpływ na SEO, ponieważ pozwala zachować wartość linków prowadzących do przenoszonych stron. Jeśli tylko prawidłowo wykonasz wdrożenie przekierowania, to roboty Google przekażą większość mocy SEO starego adresu URL na nowy. Dzięki temu migracja strony lub zmiana adresu URL nie wpłyną negatywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Zastanawiasz się, jak brak przekierowania 301 wpływa na SEO? Problem z dostaniem się na odpowiednią stronę ma negatywny wpływ zarówno na SEO, jak i UX. Jeśli użytkownik trafi na błąd 404, to zazwyczaj opuszcza stronę (jedynie, że samodzielnie zaprojektujesz tę stronę). W konsekwencji dochodzi do wzrostu współczynnika odrzuceń, a to powoduje spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Brak przekierowania 301 powoduje również wydłużenie procesu indeksacji strony – roboty Google koncentrują się na indeksacji nieistniejących witryn, zamiast na aktualnych zakładkach, wpisach, produktach itp.
Czego nie robić przy wdrażaniu przekierowań 301?
Chociaż przekierowanie 301 jest bardzo przydatne, to jego nieprawidłowe wdrożenie może doprowadzić do problemów technicznych, utraty ruchu na stronie i negatywnego wpływu na SEO. Co zrobić, żeby uniknąć tych problemów? Sprawdź, jakie są najczęstsze błędy podczas wdrażania przekierowania 301.
Nadużywanie przekierowań 301
Nie zawsze istnieje potrzeba tworzenia przekierowań 301, czasem możesz w ten sposób wprowadzić użytkowników w błąd. Dlatego nie stosuj przekierowań 301, jeśli:
- tymczasowo zmieniasz adres URL – w przypadku tymczasowej zmiany np. w ramach testów A/B lub krótkoterminowych kampanii marketingowych, nie stosuj przekierowania 301, tylko przekierowanie 302, dzięki temu nie przeniesiesz mocy SEO na nowy adres,
- treści zostały usunięte, ale mogą wrócić – jeśli treść została tymczasowo usunięta i możesz ją przywrócić w przyszłości, to nie warto stosować przekierowania 301, lepiej, jeśli na stronie błędu 404 dodasz np. komunikat o chwilowym braku dostępu do danej podstrony,
- nie ma korzyści ze zmiany adresu URL – nie warto zmieniać adresu URL, jeśli nie przynosi to znaczących korzyści dla SEO lub UX, w konsekwencji nie ma też potrzeby stosowania przekierowania 301.
Zbyt duża liczba przekierowań
Pamiętaj, że przekierowywanie użytkownika na wiele adresów wpływa negatywnie na prędkość ładowania się strony, a to pogarsza doświadczenie użytkownika i może obniżyć ranking SEO – czas ładowania to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Najlepiej, jeśli zrezygnujesz z kilku przekierowań np. ze strony A na B, C i D, zamiast tego uprościsz tę ścieżkę i stworzysz przekierowanie ze strony A na D.
Przekierowania na nieistniejącą stronę
Jeśli zastosujesz przekierowanie 301 na stronę, która generuje błąd 404, to nie spełni on swojej funkcji. Taka sytuacja może negatywnie wpłynąć na wiarygodność witryny zarówno wśród użytkowników, jak i robotów Google.
🚀 Prawidłowo wdrażaj przekierowania 301 z naszymi wskazówkami
Przekierowanie 301 umożliwia trwałe przenoszenie użytkowników i robotów Google na nowy adres URL. Dzięki niemu zachowasz wartość SEO starego adresu, unikniesz błędów 404 i poprawisz doświadczenia użytkowników. Przedstawiliśmy Ci kilka skutecznych sposobów wdrożenia przekierowania 301:
- przy pomocy pliku .htaccess,
- skryptów PHP,
- JavaScript,
- dedykowanych wtyczek.
Ważne jest to, abyś nie nadużywał przekierowań 301, a w razie tymczasowej zmiany adresu URL stosował przekierowanie 301. Najlepiej, gdy skorzystasz z tego rozwiązania po wdrożeniu certyfikatu SSL, migracji domeny oraz zmiany struktury URL. Dzięki temu nie stracisz ruchu na stronie i utrzymasz widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
