e-commerce SEO SEO techniczne

Błąd 404 na stronie internetowej – jak naprawić?

Błąd 404 na stronie internetowej – jak naprawić

Na Twojej stronie www wyświetlają się błędy 404? Zatem czas je naprawić, ponieważ mogą zniechęcać odbiorców do dalszego przeglądania witryny, a także negatywnie wpływać na SEO. Dowiedz się, jak naprawić błąd 404 na stronie internetowej, aby ograniczyć straty i poprawić funkcjonowanie swojej witryny.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jakie są przyczyny błędu 404 na stronie internetowej?

Możesz spotkać się z różnymi określeniami błędu 404 – error 404, 404 not found czy też nie znaleziono strony. Każdy z tych komunikatów to odpowiedź serwera na zapytanie, czyli podanie adresu URL np. strony, na której nie można znaleźć żądanego zasobu.

Istnieją różne przyczyny pojawiania się błędu 404, oto najczęstsze z nich:

  • usunięcie lub przeniesienie strony – wtedy stare linki prowadzą do pustej przestrzeni,
  • błędne linki – mogą to być literówki lub inne błędy w adresie URL,
  • zmiany w strukturze strony internetowej – np. reorganizacja kategorii lub folderów bez odpowiednich przekierowań,
  • nieprawidłowe reguły przekierowań,
  • wygasłe linki zewnętrzne.

Źródło: Google

Jak znaleźć błąd 404?

Naprawisz błąd 404 na stronie dopiero wtedy, gdy go znajdziesz. Choć nie jest to trudne na niewielkich witrynach, składających się z kilku podstron, to może sprawić nieco więcej problemów w przypadku rozbudowanych serwisów lub sklepów internetowych.

Pamiętaj też, że błędy 404 mogą pojawiać się przez nieprawidłowe linki zewnętrzne, więc podczas poszukiwań, musisz przeanalizować wszystkie linki – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jak znaleźć błędy 404? Oto kilka sprawdzonych sposobów:

  • Google Search Console – jeśli masz konto na GSC, to koniecznie wykorzystaj to darmowe narzędzi do wykrycia błędów 404 na stronie; w zakładce „Stan” znajdziesz listę niedziałających adresów URL,
  • ręczne testowanie – na stronie z kilkoma zakładkami możesz samodzielnie sprawdzić, czy wszystkie odnośniki działają; to prosta, ale czasochłonna metoda, która nie będzie efektywna w przypadku większych witryn,
  • narzędzia do audytu SEO – możesz też skorzystać z profesjonalnych narzędzi np. Screaming Frog, Ahrefs lub Semrush, które pozwalają na przeskanowanie całej witryny i wygenerowanie raportu z błędami 404; to najlepsza opcja w przypadku dużych stron lub e-commerce; sprawdzą się do sprawdzenia poprawności linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • wtyczki WordPress – jeśli masz stronę na WordPress, to możesz też zainstalować wtyczkę np. Broken Link Checker, która automatycznie wykryje niedziałające linki.

Jak naprawić błąd 404 na stronie internetowej?

No dobrze, ale czy błąd 404 jest na tyle szkodliwy, żeby trzeba było go naprawiać? Oczywiście, że tak. Po pierwsze wpływa negatywnie na doświadczenia użytkowników, przez co może powodować wzrost współczynnika odrzuceń. Zagraża też pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. Istnieje również ryzyko, że roboty Google zindeksują zakładkę z błędem 404, a to spora strata pieniędzy. Sprawdź zatem, jak naprawić błąd 404 na stronie internetowej – w prosty lub bardziej zaawansowany sposób.

Wyczyść pamięć podręczną i pliki cookies

Czasem pozbycie się błędu 404 na stronie internetowej jest naprawdę proste. Dlatego, zanim przejdziesz do bardziej zaawansowanych metod, wyczyść pamięć podręczną i pliki cookies przeglądarki. Możesz widzieć komunikat o błędzie 404 nawet wtedy, gdy strona działa poprawnie, ale przeglądarka wyświetla jej starszą wersję. Dzięki wyczyszczeniu pamięci podręcznej i plików cookies zmusisz przeglądarkę do pobrania aktualnej wersji witryny z serwera.

Możesz ręcznie wyczyścić pamięć podręczną i pliki cookies w ustawieniach przeglądarki lub wykorzystać do tego narzędzie np. Cleaner.

Odśwież stronę www

Jak jeszcze można naprawić błąd 404 na stronie internetowej? W niektórych przypadkach błąd 404 może wynikać z tymczasowych problemów po stronie serwera lub przeglądarki – wynikających np. z niepełnego załadowania strony. Dlatego już samo odświeżenie witryny może sprawić, że błąd 404 zniknie. Jeśli ta metoda nie pomoże, to sprawdź połączenie z Internetem lub skorzystaj z bardziej zaawansowanych metod.

Jako właściciel strony internetowej zadbaj o wybór stabilnego serwera, co pozwoli uniknąć problemów technicznych, które mogą prowadzić do błędu 404.

Przywróć usuniętą stronę

Jeśli błąd 404 pojawia się z powodu przypadkowego usunięcia strony lub zapisania jej jako szkic, to po prostu ją przywróć. Możesz to zrobić, odzyskując kopię zapasową witryny, a w gorszych przypadkach tworząc ją od nowa. Na stronie WordPress sprawdź też koniecznie, czy usunięta strona znajduje się w koszu – wtedy wystarczy kliknąć „przywróć”. To najlepsze rozwiązanie, jeśli dana podstrona miała wysoką wartość SEO lub cieszyła się dużym zainteresowaniem użytkowników. Dzięki temu wyeliminujesz błąd 404 i wykorzystasz potencjał istniejących linków.

Usuń linki wewnętrzne prowadzące do usuniętej strony

Celowo usunąłeś stronę i nie chcesz jej ponownie przywracać? W takim razie, aby naprawić błąd 404, powinieneś zaktualizować lub usunąć wszystkie linki wewnętrzne, które prowadzą do usuniętej strony. Jak to zrobić? Możesz dokładnie przeanalizować strukturę witrynę – menu, artykuły, karty produktowe i inne elementy na stronie. Następnie zastąp stare linki nowymi, które prowadzą do odpowiednich treści. Ewentualnie usuń stare linki, jeśli już nie są potrzebne.

W takim przypadku aktualizacja linków to jedno z najlepszych rozwiązań, ponieważ poprawia nawigację po stronie, wpływa też pozytywnie na SEO i zapobiega irytacji odbiorców.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Ustaw przekierowanie 301 ze starego adresu URL

Przekierowanie 301 to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań w przypadku błędów 404 wynikających z usunięcia lub zmiany adresu URL. Dzięki temu mechanizmowi użytkownicy i roboty Google zostają automatycznie przekierowani na nowy, poprawny adres. Dodatkowo przekierowanie 301 informuje o tym, że strona została trwale przeniesiona, a tym samym pozwala zachować jej dotychczasowy potencjał SEO – zarówno autorytet, jak i linki zewnętrzne.

W innym naszym artykule dowiesz się, jak poprawnie wdrożyć przekierowanie 301.

Przeskanuj komputer programem antywirusowym

Choć błąd 404 najczęściej wynika z problemów po stronie serwera lub witryny, czasami jego przyczyną może być zainfekowany komputer użytkownika. Wtedy jako właściciel strony możesz niewiele zrobić, ale jako użytkownik powinieneś zadbać o dobrą ochronę swojego komputera lub telefonu. Zainstaluj program antywirusowy, dzięki któremu wykryjesz i usuniesz złośliwe oprogramowanie blokujące dostęp do niektórych stron.

Jak stworzyć stronę błędu 404? 3 sposoby na atrakcyjne przedstawienie błędu 404

Błąd 404 to problem, którego warto unikać. Warto jednak przygotować się na sytuację, gdyby wystąpił i stworzyć stronę błędu 404, która będzie kreatywna i nawiąże interakcje z użytkownikami. To może też być dobra przestrzeń do budowania wizerunku marki, poprawy doświadczeń użytkownika i złagodzenie negatywnego wrażenia związanego z niedziałającym linkiem. Co możesz zrobić? Zaprojektuj nowoczesną, atrakcyjną i kreatywną stronę błędu 404.

Dino T-Rex

Jednym z najbardziej kreatywnych sposobów na przedstawienie błędu 404 jest gra Dino T-Rex, która pojawia się w przeglądarce Google Chrome podczas problemów z połączeniem internetowym. To świetny sposób na zwiększenie zaangażowania użytkowników, zmniejszenie ich irytacji, a nawet zatrzymanie odbiorców na stronie. Rewelacyjnie odwraca też uwagę od problemu, pomimo pojawienia się błędu.

Źródło: Google Chrome

Strona z logiem i odnośnikiem do innej podstrony

Strona błędu 404 może być dopasowana do identyfikacji wizualnej marki, a także wyglądu witryny. Wystarczy, że dodasz logo, efektowne grafiki lub obrazki. Świetnym przykładem jest strona błędu 404 na lego.pl, która ma humorystyczny charakter, jest kreatywna, a przy tym doskonale nawiązuje do oferty firmy. Dzięki temu skutecznie łagodzi negatywne odczucia i zachęca do dalszego przeglądania strony.

Źródło: lego.pl

Atrakcyjna strona błędu 404 może być zarówno kreatywna, jak i funkcjonalna. Wystarczy, że dodasz na niej odnośniki do strony głównej lub najczęściej odwiedzanych podstron – dobrym przykładem jest strona Airbnb.

Źródło: Airbnb

Strona z informacjami kontaktowymi

Kolejną opcją jest bardziej minimalistyczna i maksymalnie funkcjonalna strona błędu 404. Wystarczy, że dodasz logo marki, chwytliwy tekst, a do tego dane kontaktowe lub najlepiej formularz kontaktowy czy też odnośnik do czatu na żywo. Dzięki temu użytkownik może zgłosić problem na stronie, ale również przedstawić swój problem. Tego rodzaju projekt strony błędu 404 pokazuje, że dbasz o swoich odbiorców i jesteś w stanie reagować na ich potrzeby.

Przykładem może być strona błędu 404 marki Interaction Design Foundation.

Źródło: Interaction Design Foundation

Jak zapobiec błędowi 404 na stronie www?

Ważne jest, abyś wiedział też, jak zapobiegać powstawaniu błędów 404 na stronie internetowej. Dzięki temu zadbasz o wysoką jakość swojej witryny i zapewnisz pozytywne doświadczenia użytkownikom.

Przedstawiamy kilka najważniejszych praktyk, które pozwolą Ci skutecznie zapobiegać błędowi 404 na stronie www, oto one:

  • twórz odpowiednie przekierowania – np. po zmianie adresu URL wdroż przekierowanie 301,
  • regularnie przeprowadzaj audyt linków – wykorzystaj specjalistyczne narzędzia np. Ahrefs do systematycznego sprawdzania wewnętrznych i zewnętrznych linków,
  • optymalizuj strukturę strony – dbaj o logiczną i przejrzystą strukturę witryny, która ułatwia nawigację; używaj zrozumiałych adresów URL, aby zmniejszyć ryzyko powstawania błędów i literówek,
  • unikaj usuwania stron bez ustawienia odpowiednich przekierowań lub zastąpienia ich innymi treściami.

🚀 Zweryfikuj i napraw błędy 404 na swojej stronie internetowej

Błąd 404 to problem, który może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników oraz pozycjonowanie strony w Google. Zatem, jak naprawić błąd 404 na stronie internetowej? Zacznij od znalezienia przyczyny – może to wynikać z usunięcia strony, błędnego linku lub problemów technicznych. Następnie przejdź do wyeliminowania problemu np. przywrócenia usuniętych stron, ustawienia przekierowania 301, usunięcia błędnych linków czy też wyczyszczenia pamięci podręcznej. Zadbaj także o regularne przeprowadzanie audytu linków, żeby skutecznie zapobiegać pojawianiu się błędu 404.

Dla zmniejszenia negatywnych odczuć u odbiorców zaprojektuj też stronę błędu 404, która jest atrakcyjna wizualnie, kreatywna, ma odnośniki do innych zakładek lub formularz kontaktowy. Dzięki tym działaniom błąd 404 przestaje być wyłącznie problemem, a staje się okazją do poprawy wizerunku i funkcjonalności witryny.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *