blog poradniki Tworzenie stron internetowych

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jaka powinna być?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jaka powinna być

Prowadzisz sklep internetowy z setkami, a nawet tysiącami produktów? Powinieneś zatem zadbać o możliwość łatwego wyszukiwania produktów. Nie wystarczy intuicyjny podział na kategorie i rozwinięte menu. Niezbędna jest także wyszukiwarka w sklepie internetowym, dzięki której potencjalni klienci z łatwością znajdą poszukiwany produkt. Dowiedz się, czym powinna wyróżniać się intuicyjna w obsłudze wyszukiwarka w sklepie online.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dlaczego wyszukiwarka w sklepie internetowym jest ważna?

Wyszukiwarka to narzędzie, które nie tylko poprawia doświadczenia użytkowników, ale także wpływa na wyniki sprzedaży w sklepie online. Pomaga klientom szybko i precyzyjnie wyszukać potrzebne produkty.

Oto, jakie korzyści zapewnia nowoczesna i intuicyjna w obsłudze wyszukiwarka w sklepie online.

  • Poprawa wygody użytkowników – klienci mogą łatwo znaleźć to, czego szukają, a to zachęca ich do zapoznania się z Twoją ofertą i dalszego przeglądania asortymentu w sklepie.
  • Wzrost konwersji – spersonalizowane wyniki wyszukiwania zachęcają do zakupu.
  • Analiza potrzeb klientów – wyszukiwarka to prawdziwa skarbnica informacji, które możesz analizować i w ten sposób dowiedzieć się, jakie są najczęstsze zapytania wpisywane przez klientów. Dzięki temu jeszcze lepiej dopasujesz swoją ofertę do potrzeb odbiorców.
  • Skrócenie czasu poszukiwania produktów – szczególnie w dużych sklepach wyszukiwarka ułatwia znalezienie konkretnych produktów.

Jakie cechy powinna mieć dobra wyszukiwarka w sklepie internetowym?

Jak zaprojektować wyszukiwarkę w sklepie internetowym, aby zapewniała liczne korzyści? Musi być intuicyjna w obsłudze, ulokowana w widocznym miejscu na stronie, a do tego zapewniać łatwe znalezienie produktów, kategorii lub zakładek.

Jeśli pole wyszukiwania działa nieprawidłowo, to większość użytkowników (51%) po prostu zaprzestanie dalszych poszukiwań, co  może skutkować wyłączeniem sklepu online – wskazują na to badania przedstawione przez NNgroup. Nie możesz sobie pozwolić na takie ryzyko – tym bardziej przy tak dużej konkurencyjności, jaka panuje w branży e-commerce. Dlatego sprawdź, jakie cechy powinna mieć dobra wyszukiwarka w sklepie online.

Akceptuje literówki i błędy ortograficzne

Jednym z najczęstszych problemów użytkowników jest wprowadzanie błędnych danych do wyszukiwarki. Literówki, błędy ortograficzne czy przypadkowe zmiany układu klawiatury mogą powodować, że wyszukiwarka nie znajdzie oczekiwanych wyników, nawet jeśli produkt istnieje w ofercie sklepu. To spory problem, który może doprowadzić do wyłączenia witryny. Dlatego dobra wyszukiwarka powinna zawierać mechanizm autokorekty i sugestii. Dzięki temu system zaproponuje poprawną frazę, co znacznie zwiększy szansę na znalezienie odpowiedniego produktu.

Świetnie sprawdzą się wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji – wtedy użytkownik nie musi znać poprawnej nazwy produktu, aby go znaleźć. Taka funkcjonalność buduje zaufanie do sklepu i zmniejsza frustrację odbiorców.

Źródło: Zalando

Zapewnia autouzupełnianie

Kolejną niezbędną cechą intuicyjnej wyszukiwarki jest autouzupełnianie, dzięki któremu znacznie skrócony zostaje czas potrzebny na wyszukanie produktów. Ogranicza to też ryzyko błędów w pisowni.

Najlepiej, jeśli wyszukiwarka zapewnia podpowiedzi w czasie rzeczywistym, np. bazując na wpisanych fragmentach słów. Zazwyczaj taki mechanizm działa na podstawie analizy najczęściej wyszukiwanych fraz. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na wyższy współczynnik konwersji, ale też umożliwi to wskazywanie nowości lub produktów w promocyjnych cenach.

Rozumie synonimy

Oprócz ewentualnych błędów wyszukiwarka w sklepie online powinna też rozpoznawać synonimy. Dzięki temu użytkownik, wpisując frazy „telefon” lub „smartfon”, otrzyma takie same wyniki. Taka wyszukiwarka będzie nie tylko intuicyjna w obsłudze, ale też zwiększa szansę na znalezienie właściwego produktu – nawet wtedy, gdy użytkownik nie stosuje odpowiedniej nazwy kategorii.

Zaawansowane wyszukiwarki rozpoznające synonimy opierają swoje działanie na bazie synonimów lub uczenia maszynowego, a dzięki temu dostosowują się do języka klientów. Pozytywnie wpływa to na współczynnik konwersji.

Źródło: MediaExpert

Automatycznie przenosi do strony produktowej

Jaka powinna być dobra wyszukiwarka w e-commerce? Istotne jest skrócenie drogi zakupowej, dlatego najlepiej, jeśli przeniesie użytkownika bezpośrednio do strony produktowej – gdy wpisał konkretną nazwę produktu. Taki mechanizm pozwala na eliminację dodatkowych kroków podczas dokonywania zakupu.

Automatyczne przenoszenie do strony produktowej to spory atut, który na pewno docenią klienci. Pozwala to na szybką realizację zamówienia, która przekłada się na poziom ich zadowolenia i lojalność.

Pozycjonowanie e-commerce – sprawdź ofertę!

Pole wyszukiwania jest widoczne na stronie

Pole wyszukiwania musi być widoczne, ponieważ wpływa to na wygodę potencjalnych klientów. Zadbaj także o to, aby wyróżniało się na tle pozostałych elementów – np. poprzez wykorzystanie kontrastującego koloru czy też dodanie ikony lupy. Świetnie sprawdzi się także napis w polu wyszukiwania np. „wyszukaj” lub „wpisz, czego szukasz”. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieli problemów ze znalezieniem wyszukiwarki.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Wyświetlanie tzw. wskaźnika postępu

Odbiorcy często są niecierpliwi. Co zatem możesz zrobić w sklepie z bardzo dużą liczbą produktów, gdzie czas wyszukiwania trwa nieco dłużej? Gdy klienci oczekują błyskawicznej reakcji, a brak odpowiedzi wywołuje u nich irytację, świetnie sprawdzi się animowany wskaźnik np. pasek postępu, kręcące się kółko lub inny element. Dzięki temu poinformujesz odbiorców o tym, że wyszukiwarka pracuje nad wyświetleniem wyniku.

Czy wiesz, że wskaźnik postępu ma też pozytywny wpływ na odbiorców z psychologicznego punktu widzenia? Ogranicza upływ czasu i buduje zaufanie do sklepu, ponieważ pokazuje, że proces wyszukiwania jest zaplanowany.

Źródło: Vision Express

Umożliwia filtrowanie wyników

Filtrowanie wyników to kluczowy element dobrej wyszukiwarki w sklepie internetowym – szczególnie w sklepach z rozbudowanym asortymentem. Za pomocą filtrowania użytkownicy mogą precyzyjnie dopasować wyniki do swoich potrzeb, a tym samym wyeliminować zbędne produkty.

Zaawansowane systemy filtrowania umożliwiają jednoczesne stosowanie wielu kryteriów – takich jak cena, marka, rozmiar, kolor czy dostępność. Pozwala to na personalizowanie wyszukiwań, co jest bardzo ważne w sklepach z rozbudowaną ofertą.

Nie wyświetla pustej strony

Największym błędem wyszukiwarki na stronie lub w sklepie jest wyświetlanie pustej strony. Nigdy nie może do tego dojść, bo zapewne skończy się to opuszczeniem strony. Nawet gdy użytkownik wpiszę nazwę produktu, którego nie masz w asortymencie, to w wynikach powinny wyświetlić się przykładowe produkty – najlepiej powiązane z wyszukiwaną frazą.

Stosuj też odpowiednie słownictwo – zamiast suchego wyrażenie „brak towaru” wykorzystaj bardziej przyjazne i pomocne hasła np. „Przepraszamy, nie mamy takiego produktu. Zapoznaj się z naszym pozostałym asortymentem”.

Zaawansowane wyszukiwarki mogą też mieć wbudowany system rekomendacji, który pokazuje popularne produkty w danej kategorii. Dodatkowo zwiększa to szanse na pozostanie użytkownika na stronie, pomimo braku poszukiwanego produktu.

Źródło: Notino

Gdzie umieścić wyszukiwarkę w sklepie internetowym?

Możesz zainstalować intuicyjną i zaawansowaną wyszukiwarkę opartą na sztucznej inteligencji, ale i tak nie zapewni ona oczekiwanych efektów, jeśli znajdzie się w nieodpowiednim miejscu. Użytkownicy zazwyczaj szukają pola wyszukiwania w górnej części strony – z prawej lub lewej strony – więc to właśnie tam powinna znaleźć się wyszukiwarka w sklepie online.

Dzięki temu będzie łatwo dostępna i widoczna zaraz po włączeniu witryny. Odpowiada też na naturalne nawyki użytkowników, a tym samym skrócisz czas, jaki potencjalni klienci muszą poświęcić na znalezienie wyszukiwarki.

Źródło: Empik

Wyszukiwarka w sklepie internetowym a SEO

Wbrew pozorom wyszukiwarka w sklepie internetowym nie służy jedynie do zwiększenia wygody użytkowników. Element ten może też wpłynąć na SEO.

Jak wyszukiwarka w sklepie internetowym wpływa na efekty pozycjonowania? Możesz analizować wyszukiwania odbiorców w Google Analytics i na podstawie tych danych zoptymalizować swój sklep. Dzięki temu, że dodasz konkretne produkty lub zmienisz nazwy kategorii zgodnie z zapytaniami użytkowników, zwiększysz szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj także o tym, aby wyniki generowane przez wyszukiwarkę nie były zindeksowane, ponieważ może spowodować to wyższy poziom wewnętrznej duplikacji. Może to również skutkować nieodpowiednim wykorzystaniem crawl budget, ponieważ na wyświetlanych stronach nie znajdą się merytoryczne treści, a jedynie produkty.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym a SEO – o czym jeszcze powinieneś pamiętać? Przede wszystkim o szybkim ładowaniu strony oraz dopasowaniu witryny do urządzeń mobilnych. Ma to bezpośredni wpływ na UX i SEO, czas przebywania na stronie i współczynnik odrzuceń.

Jaka powinna być wyszukiwarka w Twoim sklepie internetowym?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym wpływa na doświadczenia użytkownika i wzrost konwersji. Jednak pozytywne efekty dostrzeżesz dopiero wtedy, gdy zainstalujesz intuicyjną w obsłudze i zaawansowaną technologicznie wyszukiwarkę np. opartą na sztucznej inteligencji. Najlepiej, aby nie wyświetlała pustych stron, przenosiła bezpośrednio na stronę produktu, a do tego radziła sobie z literówkami, synonimami i zapewniała autouzupełnianie. Znaczenie ma także odpowiednie umiejscowienie paska wyszukiwań – podążaj za naturalnym odruchem użytkowników i umieść ją u góry strony.

Zadbaj o widoczność wyszukiwarki w sklepie internetowym, analizuj frazy wpisywane przez odbiorców i pamiętaj o responsywności witryny. Dzięki temu stworzysz nowoczesną wyszukiwarkę, która będzie zgodna z zasadami UX i SEO.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *