
Wiemy już, że content is king i jest ważną częścią efektywnego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Pytanie brzmi – jak pisać treści, które są zgodne z algorytmem Google? Sprawdźmy to! Przeczytaj nasz poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak Google ocenia treść na stronie internetowej.

12 najważniejszych zasad, według których Google ocenia jakość treści na stronie
Pisząc teksty na stronę, artykuły na blogu czy wpisy gościnne, ważna jest nie tylko wartość merytoryczna, ale też dopasowanie treści do algorytmu. Google pozycjonuje strony i tworzy listę wyników wyszukiwania, a im wyżej w rankingu znajdzie się Twoja strona, tym zwiększysz szansę na osiągnięcie celów marketingowych. Podczas pisania i dodawania treści na strony musisz pamiętać o 12 najważniejszych zasadach, które wpływają na to, jak Google ocenia treści na stronie. Gigant z Doliny Krzemowej nie zdradza wszystkich czynników rankingujących, ale dzięki naszym wskazówkom sprawisz, że Twoje teksty będą pozytywnie oceniane przez Google.
Trafność
Ważne jest to, aby treści były dopasowane do zapytań użytkowników. Internauci powinni znaleźć w tekstach odpowiedź na nurtujące ich pytanie. Ważne jest dodanie fraz kluczowych, które w naturalny sposób znajdą się w tytule, nagłówku i treści. Jednak najważniejsze staje się to, żeby treści ściśle dotyczyły słów kluczowych.
Jeśli chodzi o sam aspekt związany z optymalizacją treści przy pomocy fraz kluczowych, najważniejsze jest to, aby pamiętać o kilku zasadach:
- używaj nie tylko głównej formy frazy kluczowej, ale też jej odmiany i liczby mnogiej,
- najważniejsze słowa kluczowe powinny kilkukrotnie znaleźć się w treści,
- umieść w treści i nagłówkach słowa kluczowe w formie pytań, a także razem z przymiotnikami, aby zwiększyć widoczność artykułu także na inne frazy kluczowe z tzw. długiego ogona.

Wskaźniki zaangażowania
Jak Google ocenia jakość treści na Twojej stronie? Bierze pod uwagę również wskaźniki zaangażowania – szczególnie CTR. To współczynnik klikalności określający skuteczność m.in. słów kluczowych, a także współczynnik odrzuceń oraz czasu spędzonego na stronie. Ważne jest też to, jak zachowują się użytkownicy po przeczytaniu treści, np. udostępniają tekst czy piszą komentarz. Im wyższe będą współczynniki zaangażowania, tym większa szansa, że Google uzna treść za bardziej angażującą i wartościową dla użytkowników. Zatem warto wyświetlać ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
Unikalność
Jak jeszcze Google ocenia jakość treści? Ważnym czynnikiem jest oryginalność i unikalność tekstów. Duplikacja treści i plagiat uznawane są za gorszą jakość i klasyfikowane są na niższych miejscach na liście wyszukiwań w Google.
W szczególności pamiętaj o tym, że wyżej oceniane przez Google są treści, które nie są kopiowane. Częstym błędem, którego należy unikać, jest brak unikalnych opisów produktów i kopiowanie ich ze strony producenta.
Za dużo słów kluczowych
Co ma znaczenie dla Google podczas oceny jakości treści na stronie? Jak już wcześniej wspomnieliśmy, ważna jest obecność słów kluczowych, ale nie można przesadzać z ich liczbą. Powtarzanie frazy kluczowej w każdym lub co drugim zdaniu doprowadzi do tzw. keyword stuffingu, czyli nadmiernego nasycenia słowami kluczowymi.

Jakie jest prawidłowe nasycenie słów kluczowych w tekście? Takie, które nie wpływa na jakość treści i brzmi naturalnie. Trudno wskazać zalecany odsetek fraz kluczowych w treści – na pewno nie powinny przekraczać 2-5% tekstu.
Elementy multimedialne
Google pozytywnie ocenia treści na stronach, które otoczone są multimedialnymi elementami. Dlatego podczas publikacji artykułu na blogu warto dodać także zoptymalizowane zdjęcia, infografiki, grafiki, filmy czy nagrania audio. Taki content jest bardziej wartościowy i ułatwia przyswajanie informacji przez użytkowników.

Przykładowy fragment naszego artykułu. Źródło: https://efectownia.pl/co-publikowac-na-tiktoku-12-pomyslow-dla-biznesu/
Regularne aktualizowanie treści
Jeśli prowadzisz bloga, to zadbaj o aktualność danych. Aktualizuj swoje wpisy blogowe – dodawaj notkę o aktualizacji informacji, pisz o nowych trendach i wskazuj w tytule, że wpis dotyczy danych z tego roku. Google wysoko ocenia treści, które są świeże, rozbudowane i regularnie modyfikowane.
Jak jeszcze warto rozbudowywać treści na stronie i w sklepie? Dodaj sekcję opinie klientów czy komentarze. Dzięki temu regularnie na stronie pojawią się nowe treści bez Twojego zaangażowania.
Dopasowanie treści do urządzeń mobilnych
Jak Google ocenia treść na stronie? Wiemy na pewno, że zwraca dużą uwagę na to, aby teksty i grafiki wyświetlały się prawidłowo na urządzeniach mobilnych. Dlatego koniecznie przed opublikowaniem artykułu na blogu firmowym zapisz szkic i sprawdź, jak będzie wyglądał post na smartphonie i tablecie.
Długość tekstów
Czy długość tekstów wpływa na to, jak Google ocenia treści na stronie? To temat niekończącej się debaty – wielu ekspertów uważa, że ma to wpływ na widoczność witryny lub artykułu. Choć w 2023 roku Danny Sullivan specjalista ds. wyszukiwania w Google ujawnił, że liczba słów nie jest czynnikiem rankingowym.
Najlepiej, abyś w tekście zawarł odpowiedzi na najważniejsze, a także na pośrednie pytania, jakie mogą zadać użytkownicy. Dlatego można śmiało uznać, że długość treści ma znaczenie, ale tylko wtedy, gdy teksty są wartościowe – dotyczy to zarówno artykułów, jak i tekstów na stronie.
Dzięki dodatkowym nagłówkom i większej liczbie znaków w treści możesz umieścić kolejne słowa kluczowe czy też linki wewnętrzne lub zewnętrzne. Wtedy treść nie będzie miała znamion spamu, a za to będzie bardziej wartościowa i pozytywnie oceniana przez Google.
Dłuższe treści mogą zainteresować większą grupę odbiorców, którzy znajdą tam interesujące dla siebie fragmenty. W konsekwencji z chęcią udostępnią teksty w swoich mediach społecznościowych, a strona dotrze do szerszego grona użytkowników.

Źródło: https://x.com/searchliaison/status/1671928005772578816
Hierarchia nagłówków
Jak Google ocenia jakość treści na stronie? Istotne znaczenie ma prawidłowe formatowanie treści, a szczególnie odpowiednia hierarchia nagłówków. Dzięki temu poinformujesz zarówno użytkowników, jak i Googleboty o tym, które informacje na stronie są najważniejsze.
Jak należy oznaczać nagłówki? Stosuj hierarchię od H1 do H3 lub H4. Pamiętaj jednak, że nagłówek H1 powinien pojawiać się tylko jeden raz w tekście – oznacz nim tytuł. Inne nagłówki możesz umieszczać częściej. Hierarchia nagłówków ma również przyciągnąć wzrok odbiorców i zachęcić do zapoznania się z konkretnym fragmentem treści.

Doświadczenia użytkowników i nawigacja na stronie
User Experience (UX) i przemyślana nawigacja pełnią kluczowe funkcje podczas oceny zawartości strony przez roboty Google. Nawigacja pozytywnie wpływa na ogólne doświadczenie użytkowników. Dzięki temu odbiorcy mogą szybko i bez problemów znaleźć interesujące ich treści na stronie np. artykuły lub podstrony. Nieodpowiednio zaprojektowana witryna wydłuża ten proces, co w ostateczności prowadzi do wyłączenia strony i spadku konwersji.
Doświadczenia użytkowników możesz sprawdzić np. przy pomocy narzędzia Google Analytics i pytając się o zdanie na ten tema użytkowników w mediach społecznościowych.
Jakość treści
Czy wiesz, że Googleboty są tak nowoczesne i inteligentne, że mogą samodzielnie ocenić jakość treści? To jeden z kluczowych elementów, który zadecyduje o widoczności treści w wynikach wyszukiwarki. Jeśli dodasz na stronie unikalne, wartościowe i merytoryczne teksty, to skuteczniej odpowiesz na potrzeby użytkowników. Google z pewnością to doceni.
W jaki sposób możesz zwiększyć merytoryczny poziom artykułu? Istnieje na to kilka sposobów, np. zastosuj odwołania do tekstów naukowych, encyklopedycznych czy też linkowanie do wysoko ocenianych stron. Świetnym rozwiązaniem są też cytaty znanych i cenionych ekspertów z branży.
Podczas tworzenia i redakcji treści zwróć uwagę też na poprawność językową – Googleboty wyłapują już błędy ortograficzne, językowe lub stylistyczne.

Za niską jakość mogą niżej ocenić treści na stronie. Sprawdź także poprawność dat, wzorów czy zwrotów w obcym języku. Źle zapisane liczby lub sformułowania wprowadzi użytkowników w błąd, a tym samym obniży wartość merytoryczną treści, czego powinieneś się wystrzegać.
Linkowanie wewnętrzne
Co jeszcze Google bierze pod uwagę podczas oceny jakości treści na stronie? Znaczenie ma także linkowanie wewnętrzne, które ma ułatwiać użytkownikom poruszanie się po stronie. Zachęca odbiorców do dłuższego pozostania na stronie. Szczególnie gdy w tekście znajdą się odnośniki do innych, powiązanych artykułów. Roboty Google doceniają to i dzięki temu mogą zwiększyć widoczność danej podstrony lub postu. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat tego, co to jest linkowanie wewnętrzne, koniecznie przeczytaj inny nasz artykuł.
🚀 Jak Google ocenia jakość treści na stronie? Podsumowanie
Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby zwiększać skuteczność i jakość wyszukiwanych treści. Dlatego ciągle poszukujemy odpowiedzi na pytanie, jak Google ocenia jakość i użyteczność treści znajdującej się na stronie. W artykule zwróciliśmy uwagę na 12 najważniejszych zasad, które należy wdrożyć podczas pisania treści na stronę, aby osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że duże znaczenie mają także takie aspekty, jak prawidłowe zoptymalizowanie strony internetowej np. poprawa prędkości ładowania się strony, dodanie zoptymalizowanych grafik, meta danych czy zwiększenie autorytetu domeny. Wszystko to wspólnie wpływa na wysokie pozycjonowanie Twoich treści w Google.
