Czy wiesz, że wysoka pozycja strony w wynikach organicznych może nie gwarantować wysokiego wskaźnika CTR? Co możesz zrobić, żeby to zmienić? Sposobem na to, aby zwiększyć klikalność i generować wyższy ruch na stronie jest optymalizacja współczynnika CTR. Sprawdź już teraz, jak poprawić CTR w wynikach organicznych.
Czym jest CTR?
Współczynnik klikalności, czyli Click Trough Rate (w skrócie CTR) określa liczbę kliknięć w dany odnośnik, który oblicza się poprzez podzielenie liczby kliknięć przez liczbę wyświetleń. Można obliczyć CTR płatnych reklam lub też organiczny współczynnik klikalności – dotyczy liczby kliknięć w darmowy link w wynikach wyszukiwania np. Google.
Jak prawidłowo obliczyć CTR organiczny? Wystarczy, że podzielisz liczbę organicznych kliknięć przez ogólną liczbę wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Dla przykładu, jeśli w link kliknęło 100 osób, a strona w wynikach Google została wyświetlona przez 1000 osób, to oznacza, że wskaźnik CTR wynosi 10%.
Jak sprawdzić organiczny CTR?
Znasz już wzór na obliczenie CTR, ale tak naprawdę nie musisz liczyć ręcznie. Wystarczy, że skorzystasz z darmowych narzędzi – Google Search Console oraz Google Analytics. Najpierw jednak dodaj stronę do GSC i zweryfikuj swoje konto, dopiero potem otrzymasz dostęp do szeregu danych.
Gdy już to zrobisz, to włącz narzędzie, a później przejdź do zakładki „Skuteczność” i kliknij „Wyniki wyszukiwania”. Dzięki temu zyskasz dostęp do danych na temat wydajności w wynikach wyszukiwania. W ten sposób sprawdzisz, ile wynosi uśredniony CTR.
Możesz dowolnie filtrować wyświetlane informacje, aby je np. zawężać. Ułatwi Ci to określenie CTR dla poszczególnych podstron, względem urządzeń wykorzystywanych przez użytkowników czy też w danym czasie np. podczas sezonowych wyprzedaży. Niski CTR powinien skłonić Cię do zoptymalizowania witryny czy też poprawy jej responsywności.
Jak sprawdzić organiczny CTR? Pomoże Ci w tym nie tylko GSC, ale też GA4. Najpierw jednak zintegruj GA z GSC. Następnie wybierz domenę, włącz „Raporty”, „Search Console”, a później wybierz jedną z dostępnych opcji: „Zapytania prowadzące do analizowanej witryny” lub „Odwiedzane w serwisie podstrony”. Dzięki temu możesz przeanalizować CTR dla poszczególnych słów kluczowych czy też poznać współczynnik klikalności dla danej podstrony.
Ile powinien wynosić współczynnik CTR?
Zastanawiasz się, ile powinien wynosić CTR? W przypadku organicznych wyników klikalności satysfakcjonujący jest wynik między 2% a 5% – dotyczy to ogólnych fraz kluczowych. Wynik ten powinien być wyższy, jeśli frazy są bardziej precyzyjne, np. dla długiego ogona dobry wynik mieści się w przedziale od 5-20%.
8 sposobów, jak poprawić organiczny współczynnik klikalności (CTR)
Zastosuj dane strukturalne
Pierwszą skuteczną metodą na to, jak poprawić organiczny współczynnik klikalności jest dodanie do kodu strony danych strukturalnych. To właśnie przy ich pomocy wyniki wyszukiwania stają się bardziej atrakcyjne dla użytkownika – już z poziomu wyszukiwarki może dowiedzieć się, ile kosztuje produkt, czy jest dostępny w magazynie, czy też jak oceniana jest jakość usług danej firmy itd.
Z pozoru mogłoby się wydawać, że dane strukturalne zadziałają zupełnie odwrotnie i sprawią, że Internauta już nie będzie miał powodu, żeby kliknąć link prowadzący do Twojej strony. Jednak w praktyce wyniki wyszukiwania zajmują większą ilość miejsca, przyciągają uwagę oraz pomagają nie tylko zwiększyć CTR, ale też poprawić konwersję, co przecież jest najważniejszym celem każdej firmy.
Źródło: Wyniki wyszukiwania
Więcej na temat danych strukturalnych dowiesz się w innym naszym artykule – Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy wyników SEO? Z kolei szablony danych strukturalnych znajdziesz na stronie Schema.org.
Stosuj atrakcyjne meta title
Duży wpływ na organiczny współczynnik klikalności, czyli CTR, ma copywriting. Wykorzystywanie meta title, które przyciągają uwagę, ma realny wpływ na zwiększenie klikalności.
Oto 3 rodzaje tytułów, które opłaca się stosować:
- wyliczenia – np. 10 sposobów, jak poprawić CTR w wynikach organicznych,
- pytania – np. Jak poprawić CTR w wynikach organicznych?,
- emocjonalne tytuły – np. 10 zaskakujących faktów na temat warzyw i owoców z dyskontów, które zmienią Twoje życie.
Buduj emocje, wzbudzaj zaciekawienie i stosuj słowa kluczowe – takie tytuły realnie zwiększają klikalność w wynikach organicznych.
Z badań wynika, że dzięki zastosowaniu liczb w tytule można zwiększyć CTR nawet o 36%! [źródło: Conductor]
Wykorzystaj popularne słowa kluczowe
W przypadku artykułów blogowych ważne jest to, aby pisać i publikować teksty na tematy, które interesują użytkowników. Dlatego, zanim przejdziesz do pisania, skorzystaj z pomocy narzędzia do analizy słów kluczowych, np. Senuto, Semstorm czy Planer Słów Kluczowych.
Źródło: https://www.senuto.com/pl/
Wpisz frazy związane z ofertą Twojej marki, dodaj też swoje pomysły na teksty i rozpocznij analizę. Wybierz słowa kluczowe, które zapewniają jak największą liczbę wyświetleń, ale przy tym zwracaj uwagę także na konkurencyjność – szybsze efekty pozycjonowania osiągniesz przy konkurencyjności niskiej i średniej.
Pamiętaj także o tym, że Twoja konkurencja również może być doskonałym źródłem inspiracji na artykuły.
Stosuj krótkie adresy URL
Mimo że istnieje niewielka zależność między krótkimi adresami URL a pozycją w wynikach wyszukiwania Google, to i tak warto zoptymalizować adresy URL właśnie ze względu na współczynnik CTR. Użytkownicy dużo chętniej klikają w krótkie i czytelne linki.
Długie adresy URL, składające się z przypadkowych znaków są kojarzone ze spamem, przez co nie wzbudzają zaufania. Dlatego właśnie zmiana adresu URL może być dobrym sposobem na poprawę CTR.
Przykład nieprawidłowego adresu URL: www.przyklad.pl/kategoria/857934/wkkotu-64884
Przykład prawidłowego adresu URL: www.przyklad.pl/krotki-adres-url
Napisz seo-friendly meta opisy
Jednym ze sposobów na poprawę CTR w wynikach organicznych jest dodanie meta opisów do każdej podstrony. To kolejna szansa na zainteresowanie użytkownika artykułem czy po prostu treścią znajdującą się na podstronie.
Zadbaj też o to, by meta description zawierał słowo kluczowe, opisywało to, co znajduje się na danej podstronie i było zakończone CTA. Opis ten nie może być zbyt długi (max. 160 zzs). Świetnie też sprawdzą się emotikony, które skutecznie przyciągają wzrok.
Meta description to też dobre miejsce do podkreślenia zalet Twojej oferty. Możesz np. napisać, że trwa wyprzedaż, oferujesz darmową dostawę lub dostawę w ciągu 24h. Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji, a użytkownicy poznają korzyści Twojej oferty jeszcze przed włączeniem strony WWW.
Udoskonal starsze artykuły
Jak poprawić CTR w wynikach organicznych? W przypadku starszych artykułów blogowych świetnie sprawdzi się aktualizacja tekstów. Sprawdź, czy artykuły nadal są aktualne lub po prostu dodaj kilka kolejnych nagłówków i przydatnych tipów.
Jeśli w tytule dodałeś lub dodałaś rok np. 2023 i po aktualizacji porady mogą być pomocne użytkownikom także w 2024 roku, to zmień rok i dodaj krótkie zdanie o aktualizacji – najlepiej tuż po wstępie.
Zarówno użytkownicy, jak i roboty Google doceniają teksty, które zawierają aktualne informacje. Nie zapomnij zmienić także meta dane.
Zadbaj o optymalizację strony
Kolejnym ważnym krokiem będzie również optymalizacja strony. Marki, które współpracują z agencjami SEO, zapewne mogą wykluczyć ten krok, gdyż specjaliści wykonają go za nich. Jeśli jednak samodzielnie pozycjonujesz stronę, to nie ignoruj tego kroku.
Zoptymalizowana strona podnosi jej wartość w wynikach organicznych i zwiększa skuteczność pozycjonowania, ale jak okazuje się, także wpływa na organiczny współczynnik klikalności CTR.
Oto 4 aspekty, o które należy zadbać:
- poprawa prędkości ładowania się strony – przeanalizuj, ile czasu potrzeba, żeby Twoja strona się załadowała, wykorzystaj do tego narzędzie PageSpeed Insights i przeczytaj nasz artykuł o tym, jak poprawić szybkość ładowania strony,
- dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – responsywna strona nie może tracić na jakości i funkcjonalności zarówno na smartfonach, tabletach, laptopach, jak i na monitorach komputerowych,
- optymalizacja kodu strony – usuń niepotrzebny kod,
- optymalizacja grafik na stronie – podczas optymalizacji pomocne będą takie narzędzia jak Optimizilla czy EWWW Image Optimizer.
Zwiększ rozpoznawalność marki w sieci
Na koniec podzielimy się jeszcze jednym sposobem, jak poprawić CTR w wynikach organicznych. Spójrz na taką sytuację – wpisujesz frazę kluczową, która Cię interesuje, a następnie wybierasz stronę lub strony, które zwróciły Twoją uwagę.
Jesteśmy pewni, że nie zawsze klikasz jedynie w linki, które zajmują pierwsze czy drugie miejsce w wynikach wyszukiwania. Wielu użytkowników przyznaje, że jest w stanie wybrać stronę z czwartego czy piątego miejsca, jeśli dostrzeże, że strona należy do dobrze znanej dla niego marki.
Dlatego duży wpływ na poprawę organicznego współczynnika klikalności (CTR) ma zwiększanie rozpoznawalności marki także poza wyszukiwarką Google. Dlatego warto budować pozycję marki również w social mediach, inwestować w płatne kampanie np. Meta Ads, ale również budować listę mailingową i wysyłać newslettery.
Wszystko to sprawi, że Twoja marka zostanie zapamiętana i będzie wzbudzała zaufanie.
🚀 Jak poprawić CTR w wynikach organicznych? Podsumowanie
Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, czym jest CTR i jak zwiększyć CTR w organicznych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że klikalność i SEO wzajemnie na siebie wpływają. Wysoki wskaźnik CTR sprawia, że roboty Google uznają treści za atrakcyjne dla użytkowników, więc witryna może być wyświetlana wyżej w wynikach wyszukiwania. Wykorzystaj nasze 8 sposobów na poprawę CTR w wynikach organicznych, którymi są m.in. dane strukturalne, meta title, słowa kluczowe, meta opisy, optymalizacja strony, aby zwiększyć efekty pozycjonowania i zrealizować wytyczone cele marketingowe swojej marki.