
M-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów e-commerce, napędzany ogromną popularnością smartfonów oraz łatwym dostępem do mobilnego Internetu. Dziś telefon stał się nie tylko środkiem komunikacji, ale również mobilnym centrum handlowym. Z danych Gemius wynika, że 75% Internautów robi zakupy właśnie za pomocą smartfona. Dowiedz się, czym jest m-commerce i sprawdź, jak wykorzystać m-commerce w swoim biznesie.

Czym jest m-commerce? Definicja
Zastanawiasz się, czym jest m-commerce (mobile commerce)? To forma handlu elektronicznego, w której transakcje są realizowane za pomocą urządzeń mobilnych – takich jak smartfony i tablety. Odnosi się to zarówno do zakupów online, jak i płatności mobilnych, rezerwacji usług oraz korzystania z aplikacji zakupowych.
Kluczowym elementem, a przy tym największą zaletą m-commerce jest dostępność. Konsumenci mogą dokonywać zakupów w dowolnym miejscu i czasie, co jest bardzo wygodne z perspektywy użytkowników. Dlatego też m-commerce to obecnie prężnie rozwijający się rynek handlu elektronicznego.
M-commerce – najważniejsze statystyki
Telefony komórkowe dominują w globalnych i polskich statystykach, jeśli chodzi o urządzenie, na którym użytkownicy najchętniej robią zakupy. Zgodnie z danymi Statista z 2024 roku już 77% globalnych użytkowników korzysta ze smartfonów w trakcie robienia zakupów online.

Popularność m-commerce na całym świecie przyczyniła się także do dynamicznego wzrostu przychodów. Zgodnie z danymi Statista w 2023 roku przychody ze sprzedaży mobile commerce osiągnęły szacunkowo 1,7 biliona dolarów, co stanowi ponad połowę całej sprzedaży detalicznej e-commerce. Dlatego można uznać, że m-commerce już teraz stanowi dominującą siłę w handlu online.
Ile osób w Polsce korzysta z m-commerce? Zgodnie z danymi z raportu „E-commerce w Polsce” opublikowanego w 2024 roku przez Gemius i IAB 75% Internautów korzysta ze smartfonów podczas zakupów online.

Odsetek ten jest największy wśród kobiet – aż 81% wybiera m-commerce. Natomiast najliczniejszą grupę stanowią użytkownicy w wieku 25-34 lata, czyli millenialsi. Najrzadziej zakupy przez smartfony wybierają osoby 50+, czyli pokolenie X.

Siłą m-commerce jest także to, ile czasu użytkownicy w Polsce korzystają ze smartfonów. Na podstawie Badania HONOR 90 „Co Polacy wiedzą o ochronie oczu podczas korzystania ze smartfona?” wiemy, że w grupie wiekowej 18-24 lata aż 41% ankietowanych korzystało z urządzeń mobilnych powyżej 4 godzin każdego dnia. Choć dużą część tego czasu spędzają w social mediach, to poświęcają go również na zakupy online.
Jakie zalety ma m-commerce?
Skoro wiesz już, czym jest m-commerce, to zwróć również uwagę na to, jakie korzyści zapewnia – zarówno konsumentom, jak i firmom. Oto, jakie zalety ma m-commerce:
● wygoda – klienci mogą dokonywać zakupów w dowolnym miejscu, co sprzyja impulsywnemu robieniu zakupów, szczególnie w przypadku tanich produktów,
● szybkość – intuicyjne aplikacje mobilne i zoptymalizowane strony internetowe skracają czas realizacji zakupów, co minimalizuje ryzyko porzuconych koszyków,
● personalizacja oferty – dzięki zaawansowanym algorytmom aplikacje m-commerce zapewniają rekomendacje dopasowane do preferencji użytkownika; jest to zgodne z obowiązującymi trendami w e-commerce,
● większe zasięgi – skoro tak wielu użytkowników na całym świecie korzysta z urządzeń mobilnych, to m-commerce umożliwia łatwiejsze dotarcie do tych odbiorców, co skutkuje wzrostem konwersji.
M-commerce – potencjalne problemy
Choć rozwój m-commerce zapewnia liczne zalety, to wiąże się także z pewnymi problemami, o których firmy muszą wiedzieć, aby w pełni skorzystać z potencjału mobile commerce.
Oto najważniejsze problemy, z jakimi mierzy się m-commerce:
- nieresponsywna strona – brak responsywności i wolne ładowanie strony obniżają konwersję, ponieważ powodują frustrację u odbiorców; zainwestuj w nowoczesne technologie i sklep zgodny z zasadami UX,
- porzucone koszyki – to problem, który dotyka zarówno e-commerce, jak i m-commerce; przyczyną mogą być np. trudne do wypełnienia formularze lub skomplikowany proces zakupowy; pomocne bywają narzędzia przypominające o porzuconym koszyku lub kampanie remarketingowe; porzucone koszyki to jedno z największych wyzwań m-commerc, jak wynika z raportu „Omnicommerce: Kupuję wygodnie 2024” aż 7 na 10 klientów rezygnuje z finalizacji zakupów online, trudno jest jednoznacznie określić przyczynę tych zachowań,
- strach przed zakupami przy pomocy smartfona – niektórzy użytkownicy nadal obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych podczas zakupów mobilnych; buduj zaufanie poprzez stosowanie protokołu szyfrowania SSL, dwuetapowe logowanie i transparentne zasady zwrotu i reklamacji.
Z pomocą znów przychodzi raport „E-commerce w Polsce”, w którym znajdziesz listę problemów, z którymi najczęściej muszą zmierzyć się użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych. Zwróć uwagę na to, aby Twoja strona była responsywna, szybko się ładowała i umożliwiała proste i szybkie zakupy. Dzięki temu wyeliminujesz najczęściej powtarzające się błędy, ale też zyskasz przewagę nad konkurencją i zachęcisz użytkowników do zrobienia zakupów w Twojej aplikacji mobilnej lub na stronie mobilnej.

Czym różni się m-commerce od e-commerce?
Bardzo często pojęcia m-commerce i e-commerce są stosowane zamiennie, choć różnią się między sobą pod względem technologicznym i wykorzystywanych funkcjonalności. E-commerce odnosi się do handlu internetowego realizowanego za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów. Podczas gdy m-commerce koncentruje się na transakcjach dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych.
Sprawdź, czym różni się m-commerce od e-commerce.
Cecha | M-commerce | E-commerce |
Urządzenie | Smartfony, tablety. | Komputery stacjonarne, laptopy. |
Dostępność | Mobilna, w dowolnym miejscu i czasie. | Wymaga korzystania z urządzeń mobilnych lub stacjonarnych. |
Interfejs | Zoptymalizowany pod ekrany dotykowe. | Przystosowany do ekranów większych rozmiarów. |
Technologie płatności | Z naciskiem na płatności mobilne (np. Apple Pay, Google Pay, BLIK) | Płatności tradycyjne (szybkie przelewy, karty) i płatności mobilne (np. Google Pay, BLIK) |
Wygoda użytkowania | Intuicyjne, szybkie procesy zakupowe. | Bardziej rozbudowane funkcjonalności. |
Zasięg | Dla użytkowników w ruchu, podróżujących – np. za granicą. | Użytkownicy stacjonarni. |
Jakie możliwości zapewnia m-commerce?
Warto zwrócić uwagę na to, jakie możliwości zapewnia m-commerce z perspektywy właściciela sklepu online. Choć dla konsumentów to głównie ogromna wygoda, to przedsiębiorstwa mogą notować całkiem sporo różnych korzyści. Dzięki temu możesz rozwinąć swój biznes i wyprzedzić konkurencję. Na przykład poprzez docieranie do klientów w dowolnym miejscu i czasie, zwiększają szansę na spontaniczne zakupy. Aplikacje mobilne umożliwiają również tworzenie spersonalizowanej oferty – bazującej na analizie zachowań użytkowników – co przekłada się na wyższy poziom zaangażowania klientów.
Czym jest m-commerce? To idealny sposób na wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań – w tym również płatności mobilnych takich jak Apple Pay czy Google Pay. Dzięki temu możesz uprościć proces zakupowy, a to prowadzi do zwiększenia współczynnika konwersji. M-commerce pozwala także na efektywne wykorzystanie powiadomień push, a tym samym zapewnia możliwość informowania odbiorców o zbliżających się promocjach lub nowych produktach, a do tego o porzuconym koszyku.
Najważniejsze trendy m-commerce
Responsywna strona internetowa to za mało. Musisz wykorzystać więcej nowoczesnych rozwiązań, aby wyróżnić się na tle konkurencji i podążać za rosnącymi oczekiwaniami odbiorców.
Poznaj najważniejsze trendy m-commerce, dzięki którym wzrosną Twoje szanse na zwiększenie zasięgu i konwersji.
● Własna aplikacja mobilna – coraz więcej firm inwestuje w dedykowane aplikacje mobilne, które zapewniają użytkownikom lepsze doświadczenia zakupowe i większą personalizację. Jak wynika z raportu „Omnicommerce: Kupuję wygodnie 2024” aplikacje mobilne stanowią podstawę m-commerce, zaledwie 9% kupujących nie korzysta z aplikacji mobilnych podczas e-zakupów. Zanotowano też wzrost aktywnych użytkowników aplikacji zakupowych o 17 p.p. w stosunku do 2023 roku.
● Wykorzystanie płatności mobilnych – popularność BLIK-a oraz portfeli elektronicznych stale rośnie, dlatego warto skorzystać z tych rozwiązań w swoim sklepie online lub aplikacji mobilnej. W przypadku m-commerce mobilne płatności są wybierane ze względu na przyspieszenie procesu zakupów i wzrost wygody.
● Voice commerce – rosnącą popularnością cieszą się również zakupy mobilne za pomocą asystentów głosowych takich jak Siri czy Google Assistant.
● Social commerce – choć w Polsce nadal nie jest dostępny np. TikTok Shop, to i tak Social commerce to jeden z trendów, za którym warto podążać. Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce” 19% badanych robi zakupy w Social Mediach, a przeciętna wartość koszyka w ciągu roku wynosi 826 zł.

🚀 Zakupy na wyciągnięcie ręki – to właśnie m-commerce
M-commerce to dynamicznie rozwijająca się gałąź handlu elektronicznego, która wykorzystuje urządzenia mobilne np. smartfony do dokonywania zakupów. Kluczowe znaczenie ma jednak nie tylko to, czym jest m-commerce, ale również, jak duże możliwości zapewnia przedsiębiorcom. Umożliwia dotarcie do odbiorców w czasie rzeczywistym, personalizację oferty i integrację z platformami społecznościowymi. Jednak korzyści m-commerce dostrzeżesz dopiero wtedy, gdy poradzisz sobie z wyzwaniami, jakie stoją przed tym sektorem – najważniejszymi z nich są brak zaufania ze strony potencjalnych klientów oraz niedopasowanie strony lub sklepu do urządzeń mobilnych.
Rozwój m-commerce może znacząco wpłynąć na wzrost konwersji pod warunkiem, że dostosujesz swoje działania do wymagań odbiorców i wykorzystasz trendy, które zapewnią Ci przewagę nad konkurencją.
