blog marketing SEO

Co to jest SEO PR? 7 najskuteczniejszych działań

co to jest seo PR
5
(1)

Co zrobić, żeby jednocześnie poprawić wizerunek marki w Internecie i zwiększyć widoczność w Google? Rozwiązaniem jest SEO PR, które stanowi idealne połączenie działań public relations i SEO. Dzięki temu zbudujesz silny profil linków, wzmocnisz zaufanie odbiorców i wykreujesz wizerunek swojej marki. Dowiedz się więcej na temat tego, co to jest SEO PR i jak w praktyce wykorzystać pozycjonowanie wizerunkowe.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest SEO PR (pozycjonowanie wizerunkowe)?

SEO PR to połączenie SEO i public relations. Pozycjonowanie wizerunkowe ma na celu zwiększenie widoczności marki w wynikach wyszukiwań Google, a także kreowanie pozytywnego wizerunku w sieci

Warto wiedzieć, co to jest SEO PR, ale też należy zwrócić uwagę również na to, jakie zalety zapewnia SEO PR. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • wzmocnienie autorytetu marki w oczach Google,
  • budowanie wizerunku eksperta w branży,
  • zwiększenie liczby wysokiej jakości linków zwrotnych (backlinków),
  • poprawienie widoczności treści w wynikach wyszukiwania Google,
  • zwiększenie zaufania użytkowników,
  • wzrost konwersji.

Na czym polega SEO PR?

Działania SEO PR stanowią idealne połączenie SEO i PR. Pozwalają zwiększyć autorytet w wynikach wyszukiwania, a także poprawić wizerunek w oczach użytkowników. Dlatego należy korzystać zarówno z metod stosowanych w przypadku tradycyjnego SEO, jak i w trakcie działań public relations. Sprawdź, na czym polega SEO PR i z czego się składa.

ElementSEO (tradycyjne)PR (tradycyjne)SEO PR
Cel głównyZwiększenie widoczności strony w Google.Budowanie pozytywnego wizerunku marki.Widoczność + autorytet marki + pozytywny odbiór.
Typ treściTreści zoptymalizowane pod słowa kluczowe.Komunikaty prasowe i artykuły w mediach.Eksperckie treści z SEO + PR, np. artykuły sponsorowane z linkami.
MierzalnośćPozycje słów kluczowych i ruch organiczny.Zasięg mediów i liczba publikacji.Linki z wartościowych źródeł + widoczność + wzmocnienie E-E-A-T.
Kanały dystrybucjiStrona internetowa, blog i wyszukiwarka.Media tradycyjne i online, relacje z dziennikarzami.Portale branżowe, media społecznościowe, tradycyjne i online, blogi.
Pozyskiwanie linkówLink building techniczny (katalogi, artykuły sponsorowane).Rzadko uwzględnia backlinki.Naturalne linki z publikacji w mediach o wysokim autorytecie.
Efekt końcowyWzrost ruchu organicznego.Wzrost rozpoznawalności marki.Wiarygodność marki w Google + pozytywne postrzeganie przez odbiorców.

Czy warto inwestować w SEO PR?

Stosowanie SEO PR pozwala marce zarówno zwiększyć widoczność w wynikach organicznych, jak i umocnić pozytywny wizerunek wśród grupy docelowej oraz Googlebotów. Jest to możliwe dzięki m.in. publikowaniu wartościowych artykułów opartych na badaniach – według Bright Valley Marketing ok. 95% od Digital PR wykorzystuje ankiety lub raporty, ponieważ zwiększa to szansę na poprawę wizerunku i pozycji w Google [źrodło: https://brightvalleymarketing.com/digital-pr-in-2025-key-stats-trends-and-insights/].

Jak SEO PR buduje wizerunek marki i pozycję w Google? 

To ważne działania także ze względu na rosnące znaczenie sztucznej inteligencji i wyszukiwań głosowych. Google coraz częściej premiuje sygnały typu wzmianki o marce na branżowych stronach i wysokiej jakości backlinki. 

Według badań SearchMetrics z 2024 roku witryny prowadzące działania PR w ważnych mediach zajmowały o 43% wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w porównaniu do konkurencji, która nie była obecna w mediach [źródło: https://ronntorossian.medium.com/the-intersection-of-pr-and-seo-in-2025-building-brand-authority-in-the-ai-era-aac155cadcde].

Dlatego śmiało, można stwierdzić, że SEO PR to dobra inwestycja, gdy zależy Ci na budowaniu pozytywnego wizerunku i pozycji w Google.

Jakie działania są niezbędne podczas pozycjonowania wizerunkowego? 7 skutecznych przykładów

Pozycjonowanie wizerunkowe wymaga spójnej i długofalowej strategii, która będzie obejmowała zarówno sposób komunikacji, jak i automatyzację oraz content marketing. Nie ograniczaj się jedynie do pozyskiwania linków, zadbaj także o doświadczenia użytkownika, obecność marki w mediach społecznościowych i wysokiej klasy treści. Sprawdź, jakie działania są ważne podczas pozycjonowania wizerunkowego.

Content marketing a SEO PR

Treści stanowią fundament SEO PR, ponieważ to właśnie one decydują o tym, czy marka zostanie zauważona i uznana za eksperta w branży. Zadbaj o dobrze zaplanowany content marketing, aby skutecznie dostarczyć użytkownikom wartościowych informacji, odpowiedzieć na ich pytania i budować zaufanie. 

Ważne jest to, aby treści były zoptymalizowane pod SEO, a do tego naturalne i atrakcyjne dla czytelnika.

W działaniach SEO najlepsze efekty osiągniesz dzięki:

  • eksperckim artykułom publikowanym zarówno na blogu firmowym, jak i na branżowych portalach,
  • poradnikom, e-bookom, raportom,
  • zaktualizowaniu starszych treści np. o aktualne zmiany cennika, trendów lub regulacji prawnych.

Opinie a SEO PR

Opinie klientów wpływają na decyzje zakupowe i na to, jak marka jest postrzegana przez odbiorców oraz algorytmy Google. Pozytywne komentarze stanowią silny sygnał zaufania, który poprawia widoczność firmy w wynikach wyszukiwania.

Wzmianki o firmie z nazwą brandu i słowami kluczowymi często działają też jak mikrosygnały SEO, które budują rozpoznawalność i wpływają pozytywnie na reputację marki. Dlatego opinie klientów stanowią zarówno element społecznego dowodu słuszności, jak i wspierają pozycjonowanie oraz komunikację wizerunkową.

Zadbaj o:

  • zachęcanie zadowolonych klientów do dzielenia się opiniami w Google, na Facebooku, Gowork i branżowych portalach,
  • łatwiejszy system dodawania opinii,
  • odpowiadanie na opinie – zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Przeczytaj także: Jak pozyskiwać opinie klientów

Optymalizacja strony a SEO PR

Strona internetowa to jedno z najważniejszych miejsc, gdzie użytkownicy weryfikują wiarygodność Twojej marki. Dlatego nawet najlepiej przeprowadzona kampania PR nie zapewni oczekiwanych efektów, jeśli użytkownik po kliknięciu w link trafi na nieczytelną, nieaktualną i niezoptymalizowaną stronę www.

W ramach optymalizacji strony zadbaj o:

  • dostosowanie nagłówków i struktury treści do intencji użytkowników oraz wyszukiwarek,
  • uwzględnienie fraz brandowych i long tail związanych z branżą,
  • poprawę czytelności i UX – logiczny układ treści, przejrzystość, dopasowanie do urządzeń mobilnych i szybkie ładowanie,
  • linkowanie wewnętrzne, które zachęci użytkowników do dłuższego spędzania czasu na stronie.

Social Media i SEO PR

Aktywne prowadzenie profilu w mediach społecznościowych pomaga w budowaniu zaangażowanej społeczności, a to pozwala Ci zwiększyć zasięg treści, wzmocnić rozpoznawalność marki i w pośredni sposób poprawić widoczność w wyszukiwarce.

Skoro chcesz wiedzieć, co to jest SEO PR i jakie działania są niezbędne podczas pozycjonowania wizerunkowego, powinieneś zwrócić uwagę na moc mediów społecznościowych. Dzięki nim możesz szybko reagować na kryzysy wizerunkowe i pokazywać „ludzką twarz” marki. 

Regularna aktywność w mediach społecznościowych pozwala:

  • szybko dystrybuować treści z bloga, strony lub zewnętrznych stron,
  • wchodzić w interakcje z użytkownikami – odpowiadać na ich komentarze, zachęcać do reakcji, udostępniania postów itp., a to pozwoli zwiększyć zasięg profilu,
  • pozyskiwać wzmianki o marce (tzw. brand mentions), a to wpływa pozytywnie na wizerunek firmy w Internecie,
  • kreować wizerunek eksperta i marki „bliskiej ludziom”.

Tworzenie spójnego wizerunku marki a SEO PR

Bez jasno określonej tożsamości marki, wartości i tonu komunikacji trudno zbudować rozpoznawalną, a przy tym rozpoznawalną markę w oczach użytkowników i dopasowaną do algorytmów. Dlatego w SEO PR każdy element jest ważny – od nagłówków w artykule, po wypowiedzi w mediach, aż po to, gdzie znajdą się linki i w jaki sposób odpowiadasz użytkownikom na negatywny komentarz. 

Zadbaj zatem o spójny wizerunek poprzez:

  • konsekwentny przekaz w treściach publikowanych na stronie, blogu, w branżowych portalach i social mediach,
  • jednolitą identyfikację wizualną i ton komunikacji,
  • powtarzalność głównych komunikatów, misji i wartości marki w zewnętrznych materiałach np. cytatach ekspertów marki i artykułach PR,
  • obecności marki w branżowych serwisach i podczas wydarzeń np. konferencji.

Influencer marketing a SEO PR

Gdy zastanawiasz się, co to jest SEO PR, powinieneś zwrócić uwagę na to, jak dużą moc ma Influencer marketing. Wykorzystaj potencjał, jaki wynika ze współpracy z twórcą, który przyciąga Twoją grupę docelową. W zależności od charakteru Twojej marki możesz nawiązać kontakt z mikroinfluencerem lub z większymi i bardziej rozpoznawalnymi influencerami.

Jak Influencer Marketing wpływa na SEO PR? Przede wszystkim umożliwia:

  • zdobywanie naturalnych backlinków z blogów, podcastów i profili w mediach społecznościowych influencerów,
  • wzrost liczby zapytań brandowych w wyszukiwarce,
  • zbudowanie pozytywnego wizerunku marki przez skojarzenie z osobami uznawanymi za wiarygodne źródła,
  • wzrost rozpoznawalności i konwersji.

Przeczytaj także: Jak wybrać influencera dla swojej marki

Automatyzacja i narzędzia poprawiające jakość obsługi

Wysoka jakość obsługi klienta również ma bezpośredni wpływ na wizerunek marki, a tym samym również na skuteczność SEO PR. Zatem, co powinieneś zrobić? Zainwestuj w automatyzację procesów – szczególnie obsługę zapytań, dystrybucję treści i zarządzanie opiniami na temat marki. W ten sposób zyskasz większą kontrolę, a do tego ułatwisz odbiorcom korzystanie z Twojej oferty.

Do SEO PR wykorzystaj m.in.:

  • chatboty, które natychmiast odpowiedzą na pytania odbiorców – nawet poza godzinami działania firmy,
  • systemy CRM – umożliwiają personalizację przekazu i analizę potrzeb użytkowników np. na podstawie historii zakupów,
  • narzędzi do zarządzania opiniami o marce – dzięki temu otrzymasz alert w razie pojawienia się negatywnej wzmianki,
  • platformy do planowania i publikacji treści – zarówno na blogu, jak i w mediach społecznościowych, pomoże Ci to w utrzymaniu regularności.

Jak analizować SEO PR marki? 5 przydatnych narzędzi

Działania z zakresu SEO PR są dość obszerne, więc bez pomocy profesjonalnych narzędzi możesz mieć spore trudności podczas mierzenia efektów swoich działań. Regularnie korzystaj też z rozwiązań, które pozwolą Ci szybko zareagować na kryzys wizerunkowy. 

Jak analizować SEO PR? Polecamy poniższe narzędzia.

  • Google Analytics – umożliwia śledzenie, skąd użytkownicy trafili na Twoją stroną np. z publikacji PR, wpisów sponsorowanych lub wzmianek w mediach społecznościowych. GA pozwala analizować źródła ruchu, czas trwania sesji i współczynnik odrzuceń.
  • Google Search Console – sprawdzisz, jakie frazy kluczowe prowadzą do strony i jak zmienia się widoczność marki w organicznych wynikach po opublikowaniu artykułów na zewnętrznych portalach. Pozwala także śledzić wzrost liczby brandowych zapytań.
  • Brand24 – służy do monitorowania wzmianek o marce w Internecie w czasie rzeczywistym. Dowiesz się, gdzie pojawia się nazwa marki, w jakim kontekście i z jakim sentymentem.
  • Ahrefs – umożliwia szczegółową analizę linków przychodzących, które stanowią istotny element kampanii SEO PR. Pozwala sprawdzić jakość backlinków, autorytet domen, liczbę nowych linków po kampaniach i porównać profil linków z konkurencją.
  • Senuto – pozwala kontrolować widoczność fraz kluczowych np. brandowych. Przydaje się do śledzenia, jak publikacje PR wpływają na ogólną widoczność strony. Pozwala ocenić, które tematy i słowa kluczowe zapewniają największy wzrost widoczności. Posłuży Ci także do optymalizacji treści.

Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe nie jest skierowane jedynie do dużych marek czy korporacji, także mniejsze firmy, organizacje non-profit czy też eksperci budujący markę własną powinni budować wiarygodność w sieci. Rozpoznawalność i obecność w świadomości odbiorców zaprocentuje wzrostem konwersji i pozytywnym wizerunkiem.

Przekonaj się, kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie wizerunkowe. To dobre rozwiązanie dla marek, które:

  • chcą budować wizerunek eksperta w swojej branży,
  • działają w konkurencyjnej branży i chcą się wyróżnić,
  • zmagają się z kryzysem wizerunkowym i chcą go odbudować,
  • planują ekspansję na nowe rynki lub chcą wprowadzić nowy produkt,
  • chcą zwiększyć swoją obecność w mediach branżowych,
  • zamierzają zwiększyć widoczność i wiarygodność – szczególnie jest to ważne w przypadku marek osobistych,
  • chcą zwiększyć liczbę zapytań brandowych w Google.

🚀SEO PR od A do Z: 7 sprawdzonych trików

SEO PR to idealne połączenie pozycjonowania i public relations. Ma to na celu zbudowanie silnej, rozpoznawalnej i wiarygodnej marki. Ważne jest zarówno zrozumienie tego, co to jest SEO PR, jak i wykorzystanie efektywnych działań takich jak np.:

  • content marketing,
  • Influencer Marketing,
  • tworzenie spójnego wizerunku marki,
  • optymalizacja treści na stronie.

Wdrożenie tych działań i monitorowanie ich skuteczności – w GA, GSC czy Brand24 – zwiększy widoczność marki w Google. Pomoże też w budowaniu zaufania i lojalności odbiorców, którzy zaczną utożsamiać markę z liderem w swojej branży.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Spodobał Ci się ten artykuł? Zostaw ocenę!

5 / 5. 1

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *