
Prowadzenie własnego sklepu internetowego już nie musi być tak czasochłonne, jak jeszcze niedawno. Sztuczna inteligencja sprawia, że wiele zadań można łatwo i szybko automatyzować. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić i jakie narzędzia wykorzystać. Na początek proponujemy darmową lub płatną wersję ChatGPT. Poznaj już teraz 18 sposobów, jak wykorzystać ChatGPT w swoim e-commerce.

18 sposobów, do czego wykorzystać ChatGPT w sklepie internetowym
Pomoc w pisaniu opisów produktów i kategorii z ChatGPT
Jednym z pierwszych skojarzeń na to, jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce, jest tworzenie tekstów do sklepu. Pisanie dobrych opisów produktów i kategorii nie jest proste, dlatego warto skorzystać z pomocy copywritera lub jeśli masz już jakąś wiedzę na ten temat, zacznij współpracę z AI.
Poproszenie ChatGPT o to, aby po prostu wygenerował opis dla wybranej kategorii to za mało. Pamiętaj o tym, aby prompt zawierał także takie informacje jak:
- liczba znaków,
- link do strony,
- wyszczególnienie produktów, na które szczególnie ma zwrócić uwagę,
- słowa kluczowe,
- schemat tekstu.
Wskaż AI, żeby napisał tekst sprzedażowym językiem i zoptymalizował go zgodnie z zasadami SEO. Gdy opis zostanie już wygenerowany, koniecznie wykonaj redakcję i korektę, aby pozbyć się błędów i zhumanizować treść.
Moze Cię zainteresować: Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę SEO?
Obsługa klienta dzięki chatbotom
Przy pomocy ChatGPT możesz również poprawić jakość obsługi klienta w swoim sklepie. Zresztą nie tylko poprawić, a raczej całkowicie zautomatyzować! Wystarczy, że dodasz na stronę chatboty napędzane przez sztuczną inteligencję.
Boty oparte na wiedzy ChatGPT mogą odpowiadać na pytania klientów w czasie rzeczywistym. W dodatku możesz skonfigurować je tak, aby pomagały w wyborze produktów, informowały o statusie zamówień, a nawet obsługiwały reklamacje. Możliwości wykorzystania ChatGPT w kontaktach z klientami jest całkiem sporo.
Automatyzacja obsługi klienta pozwala na oszczędność czasu zarówno pracowników, jak i klientów.
ChatGPT stanie się wirtualnym asystentem
Jak wykorzystać ChatGPT w swoim e-commerce? Jeśli dopiero ruszasz z małym sklepem, odkryj, jak wiele obowiązków możesz przekazać AI. Możesz nawet sprawić, że ChatGPT stanie się Twoim wirtualnym asystentem.
Dzięki AI zyskasz wsparcie w mniejszych i większych zadaniach np. podczas planowania zadań, tworzenia strategii marketingowej, analizy rynku i w wielu innych zadaniach, które szerzej omówimy w dalszej części tego artykułu.
Znajdowanie słów kluczowych, które zwiększają ruch w sklepie
ChatGPT może pomóc w analizie i wyborze odpowiednich słów kluczowych, które zwiększą widoczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie masz pomysłu, jakie frazy mogą zapewnić największy ruch na Twojej stronie, to zapytaj o to AI.
Najlepiej jednak zweryfikuj później liczbę wyszukań i konkurencyjność fraz kluczowych przy pomocy profesjonalnych narzędzi np. Semstorm czy Senuto.
Ustalanie strategii cenowej
Do czego jeszcze można wykorzystać ChatGPT? Na przykład do tworzenia strategii cenowej. AI przeanalizuje ceny podobnych produktów w innych sklepach, a następnie wskaże średni zakres cenowy. Twoim zadaniem będzie zastanowienie się, czy chcesz sprzedawać po najniższej cenie, czy też mieścić się w średnim przedziale cenowym.
ChatGPT można wykorzystać także do ustalania cen na podstawie kosztów produkcji, transportu i podatków.
Odpowiadanie na opinie klientów
Zbieranie opinii od klientów to dobry sposób na zwiększenie wiarygodności sklepu. Opinie mogą być pozytywne lub negatywne i na każde warto odpowiadać. Sprawdzi się do tego ChatGPT, którego można wykorzystać do szybkiego i profesjonalnego odpowiadania na komentarze i opinie. Pozwoli to budować pozytywny wizerunek marki i zwiększy zaufanie klientów.
Zwiększenie skuteczności wyszukiwań
ChatGPT może okazać się potężnym wsparciem w e-commerce. Na przykład pomaga w zwiększaniu skuteczności wyszukiwań. Dzięki temu potencjalny klient szybciej i skuteczniej znajdzie produkt, który spełni jego oczekiwania. To dobry sposób na zwiększenie konwersji i poprawę doświadczeń zakupowych.
Podczas wyszukiwań ChatGPT zwróci uwagę nie tylko na dokładne wpisanie słowa kluczowego, ale też przeanalizuje kontekst i znaczenie wpisanego zapytania.
Śledzenie trendów i prognoz
Z ChatGPT dowiesz się, jakie są aktualne trendy w danej branży, a także jakie produkty mają duży potencjał w najbliższym czasie. Warto później zweryfikować uzyskane dane np. w narzędziu Google Trends.
Trzymaj rękę na pulsie i dopasuj ofertę sklepu od trendów oraz często dynamicznie zmieniającego się popytu.
Analizowanie rynku i konkurencji
Na samym początku, gdy dopiero ruszasz ze swoim sklepem lub tworzysz ofertę, wykorzystaj ChatGPT do analizy rynku. AI znacznie przyspieszy zdobywanie potrzebnych danych. Dobrym pomysłem będzie poproszenie ChatGPT o to, żeby wykonał analizę asortymentu konkurencji. Nie dowiesz się, które produkty sprzedają się najlepiej, ale pierwszy etap analizy zajmie Ci zdecydowanie mniej czasu, niż gdybyś przeglądał całą witrynę samodzielnie i notował nazwy produktów oraz ich ceny.
Przygotowanie treści na Facebooka i Instagrama
Promocja sklepu internetowe to podstawa. Najczęstszym wyborem jest reklama na Facebooku i Instagramie. Jednak do tego będziesz potrzebować fanpage czy też profilu na Instagramie, który będzie regularnie prowadzony, aby przyciągał uwagę przedstawicieli grupy docelowej. Do planowania treści i ich pisania również możesz wykorzystać ChatGPT. Zresztą AI zrobi dla Ciebie jeszcze więcej, np. przygotuje listę hashtagów, haseł reklamowych, doda emoji czy stworzy harmonogram postów na cały miesiąc.
Dzięki temu promowanie sklepu internetowego stanie się znacznie łatwiejsze.
Przeczytaj też: Jak sztuczna inteligencja pomaga tworzyć wpisy na bloga?
Tworzenie scenariusza do wideo na YouTubie
Prowadzisz kanał na YouTubie, w którym promujesz ofertę swojego sklepu? W takim razie wykorzystaj ChatGPT do generowania scenariusza. Dzięki temu znacznie zaoszczędzisz czas i zyskasz świeże spojrzenia na to, o czym warto mówić i co przedstawić w swoich filmikach.
Tworzenie strategii promocji Twojego sklepu
Specjaliści ds. marketingu mogą korzystać z pomocy ChatGPT, aby zautomatyzować swoją pracę podczas tworzenia strategii promocji sklepu. Jeśli masz mały sklep, możesz spróbować zająć się tym samodzielnie. Podaj swój budżet, cel, dotychczasowe kanały promocji i link do sklepu internetowego. Następnie przekonaj się, jaka strategia promocji zdaniem ChatGPT będzie najskuteczniejsza dla Twojego sklepu internetowego.

Zarządzanie zapasami
ChatGPT może być również pomocny podczas zarządzania magazynem, a dokładnie podczas zarządzania zapasami. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu ChatGPT poinformuje nas o tym, kiedy należy złożyć zamówienie, a nawet przeanalizuje dane sprzedażowe i zasugeruje optymalny poziom zapasów. Dzięki temu z jednej strony unikniesz braków w asortymencie, ale też ograniczysz koszty związane z magazynowaniem nadmiernej liczby produktów.
Lepsze zrozumienie potrzeb grupy docelowej
Czy wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa? Zapewne dzięki Google Analytics znasz wiek, pochodzenie, dochody, płeć i zainteresowania kupujących. Pytanie brzmi, czy wiesz, jakie mają potrzeby, z jakimi problemami się mierzą lub co ich motywuje. Wykorzystaj dane z GA, a następnie wskaż je ChatGPT, aby pomógł Ci lepiej zrozumieć Twoją grupę docelową. Wspólnymi siłami stworzycie buyer personę, dzięki której zwiększysz skuteczność każdej kampanii marketingowej.
Do zwiększania liczby klientów
Tak, to prawda, że ChatGPT może pomóc Ci pozyskać nowych klientów. Może odbywać się to na wiele sposobów np. poprzez tworzenie przyciągających uwagę tytułów e-maili czy nagłówków w kampanii Google Ads. Warto też po prostu rozpocząć konwersację z ChatGPT, przedstawić krótką historię Twojego e-commerce i opisać ofertę, a następnie poprosić o zaproponowanie pomysłów na to, jak zwiększyć liczbę klientów i wartość zamówień. Dzięki temu zyskasz spersonalizowane propozycje, o których być może nie pomyślałeś wcześniej. Świeże spojrzenie ChatGPT może okazać się wyjątkowo cenne dla Twojego biznesu!
Tworzenie treści do newslettera
ChatGPT może sprawdzić się także do pisania treści do newslettera. Przygotuj się na to, że akurat w tego rodzaju tekście będziesz musiał całkiem sporo modyfikować. Dlatego im bardziej szczegółowy będzie prompt, tym większa szansa na to, że tekst spełni Twoje oczekiwania.
Oto co warto dodać do prompta, aby ChatGPT przygotował treść do newslettera:
- długość tekstu,
- grupę docelową, do której kierujesz newsletter,
- cel newslettera,
- linki, które chcesz dodać,
- schemat tekstu,
- ton wypowiedzi,
- materiały i linki, które zwiększa wiedzę AI na temat Twojej marki i tematów, jakie chcesz poruszyć w tekście.
Maszynowe tłumaczenie treści w sklepie internetowym
Chcesz zacząć sprzedawać produkty także na zagranicznych rynkach? W takim razie możesz wykorzystać ChatGPT do tłumaczenia treści w sklepie. AI coraz lepiej radzi sobie w tłumaczeniu prostych tekstów np. opisów kategorii. Dzięki temu możesz zaoszczędzić na usługach tłumacza.
Dla pewności lepiej przeczytaj wygenerowane tłumaczenie, zanim je opublikujesz.
Pomoc w tworzeniu sklepu internetowego
Czy wiesz, że sztuczna inteligencja może pomóc Ci także w tworzeniu sklepu internetowego? Wiele platform sprzedażowych oferuje możliwość personalizowania wyglądu sklepu z wykorzystaniem AI. Dlatego, jeśli jeszcze nie masz swojego sklepu, możesz przyspieszyć proces tworzenia własnego sklepu internetowego poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji.
ChatGPT jest w stanie pomóc w pisaniu kodu strony, a także sprawdzi jakość stworzonego przez Ciebie kodu. Jeśli tworzysz sklep na WooCommerce, możesz poprosić ChatGPT o przygotowanie kodu CSS, aby zmienić wygląd jakichś elementów na swojej stronie.
🚀 Wykorzystuj Al w e-commerce na 18 sposobów
Stworzyliśmy bogaty zbiór praktycznych sposobów, jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce. Mamy nadzieję, że zainspiruje Cię do automatyzacji zadań, a nawet do zwiększenia skuteczności działań marketingowych.
Polecamy szczególnie zwrócić uwagę na następujące sposoby wykorzystania ChatGPT w swoim sklepie:
- razem z ChatGPT przygotuj opisy produktów i kategorii, e-booki, treści na Facebooka i IG, scenariusze filmów na YouTube czy treści do newslettera,
- dodaj na stronę chatboty zasilane przez ChatGPT,
- wykorzystaj go do promocji sklepu – podczas pozycjonowania, analizowania rynku i konkurencji, do tworzenia strategii promocji, śledzenia trendów i lepszego zrozumienia grupy docelowej,
- zacznij jeszcze precyzyjniej zarządzać zapasami i dopasowywać najlepszą strategię cenową,
- zwiększ skuteczność wyszukiwań.
Zastanów się, jak wykorzystasz ChatGPT w swoim e-commerce.
