
Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców w mediach społecznościowych, poprawić wizerunek marki i sprzedaż? Jednym z rozwiązań może być influencer marketing – zgodnie z danymi The State of Influencer Marketing 2024 globalna wartość influencer marketingu w 2024 roku wynosiła 24 mld dolarów. Chcesz skorzystać z możliwości, jakie daje influencer marketing? Najważniejsze jest dopasowanie odpowiedniego influencera do swojej marki – przeczytaj i dowiedz się, jak wybrać odpowiedniego twórcę.

Jak wybrać influencera dla swojej marki? 8 zasad
Nawet przemyślana strategia reklamowa nie przyniesie efektów, jeśli zdecydujesz się na współpracę z nieodpowiednim twórcą. Nie chodzi tylko o liczbę obserwujących czy popularność na wybranej platformie społecznościowej. Liczy się spójny wizerunek, zaangażowanie społeczności oraz wiarygodność twórcy. Dlatego wybór influencera dla swojej marki to ważny element, którego nie możesz pominąć. Skorzystaj z naszej pomocy i dowiedz się, jak wybrać influencera, aby zacząć realizować założenia strategii.
Określ swoją grupę docelową
Jak wybrać influencera dla swojej marki? Pierwszym krokiem jest charakterystyka grupy docelowej. Kampania odniesie sukces tylko wtedy, gdy będziesz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć.
Zastanów się zatem, kim są Twoi odbiorcy, weź pod uwagę:
- wiek,
- płeć,
- miejsce zamieszkania,
- zainteresowania.
Uwzględnij także zachowania zakupowe, preferencje i problemy klientów. Następnie znajdź influencera, którego obserwujący pokrywają się z Twoją grupą docelową. Pomogą Ci w tym narzędzia analityczne np. Brand24 lub HypeAuditor, które umożliwią analizę publiczności danego twórcy. Dzięki temu zyskasz pewność, że treści na temat Twojej marki trafią do odpowiednich odbiorców.
Ustal cel kampanii
Gdy zastanawiasz się, jak wybrać influencera dla swojej marki, powinieneś zwrócić uwagę na cel swojej kampanii. Zastanów się, co chcesz osiągnąć – np. zwiększyć świadomość marki, wypromować nowy produkt, zbudować wizerunek eksperta czy też zwiększyć sprzedaż. W ustaleniu celu pomoże Ci nasz artykuł: Jakie są cele reklamy i jak dobrać odpowiednie do biznesu?
Dlaczego ważne jest wcześniejsze ustalenie celu kampanii? Każdy cel wymaga innego podejścia, a tym samym może wpłynąć na wybór odpowiedniego twórcy. Dla przykładu:
- jeśli zależy Ci na wzroście sprzedaży, to wybierz autentycznego influencera z bardzo zaangażowaną społecznością,
- jeśli chcesz budować wizerunek marki, to rozpocznij współpracę z kimś, kto jest postrzegany jako ekspert w branży.
Pamiętaj również o mierzalności celów – ustal konkretne wskaźniki np. liczbę kliknięć w link, wyświetleń czy konwersję. Pozwala to efektywniej oceniać skuteczność kampanii.
Kampanie na Facebooku i Instagramie – sprawdź jak mozemy Ci pomóc!
Kieruj się wielkością społeczności
Do wyboru masz naprawdę spory wybór influencerów. Dlatego koniecznie weź pod uwagę swój budżet oraz specyfikę kampanii. Dla przykładu nano- i mikroinfluencerzy, choć mają mniejsze społeczności, to są one bardziej zaangażowane. Tworzą też bardziej autentyczne, a przy tym mniej komercyjne treści.
Zależy Ci na dotarciu do szerokiego grona odbiorców? Zatem lepszym rozwiązaniem mogą być makro- lub megainfluencerzy, którzy zapewnią ogromne zasięgi. Przygotuj się jednak na wyższe koszty kampanii.
Oto najpopularniejsze opcje według liczby obserwujących:
- nanoinfluencerzy – 1000-10 000 obserwujących,
- mikroinfluencerzy – 10 000-50 000 obserwujących,
- średniej wielkości influencerzy – 50 000-250 000 obserwujących,
- makroinfluencerzy – 250 000-1 000 000 obserwujących,
- megainfluencerzy – ponad 1 000 000 obserwujących.
Wybierz influencera ze swojej branży
Podczas wyboru influencera dla swojej marki musisz zwrócić uwagę na branżę, w jakiej działa. To jeden z najważniejszych elementów udanej współpracy. Taki twórca przyciąga odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką związaną z Twoją ofertą, a to zwiększa szanse na dotarcie do potencjalnych klientów. Dlatego marki kosmetyczne powinny kierować się w stronę beauty influencerów, a firmy technologiczne np. w stronę twórców recenzujących sprzęt elektroniczny.
Pamiętaj, że wybór influencera bez związku z Twoją branżą może skutkować rozbieżnością w odbiorze kampanii i obniżeniem wiarygodności Twojego przekazu.
Wybierz odpowiednią platformę
Choć niektórzy influencerzy jednocześnie działają na kilku platformach, to dużo częściej skupiają się wokół jednego kanału – TikToka, Instagrama czy YouTube. Dlatego przeanalizuj, na której z najpopularniejszych platform znajduje się Twoja grupa docelowa i jakie treści dominują w danym medium. Dostosowanie kampanii do specyfiki wybranej platformy zwiększy jej skuteczność, pozwoli Ci dotrzeć do odbiorców, a do tego ułatwi wybór influencera.
Oceń wybranego influencera
Masz już szeroką liczbę influencerów, których bierzesz pod uwagę? Zatem czas na dokładną analizę każdego z twórców – to kluczowy etap, którego nie możesz pominąć. Nie wystarczy spojrzeć na liczbę obserwujących, ponieważ ważne są inne wskaźniki, które świadczą o autentyczności i skuteczności twórców. Co powinieneś wziąć pod uwagę podczas oceny influencera? Oto najważniejsze czynniki:
- współczynnik zaangażowania – to miara aktywności odbiorców, która obejmuje polubienia, komentarze i udostępnienia; najlepiej, aby wskaźnik zaangażowania wynosił od 2 do 5%, choć w przypadku nano- i mikroinfluencerów powinien być wyższy; do zbadania współczynnika zaangażowania wykorzystaj narzędzia Social Blade lub HypeAuditor,
- częstotliwość postów – regularność publikacji to kolejny ważny czynnik; zbyt rzadkie publikowanie treści może wskazywać na słabszą więź z odbiorcami, a tym samym na niższą skuteczność kampanii; nadmierna liczba treści np. sponsorowanych może natomiast świadczyć o niskiej autentyczności twórcy,
- liczba współprac – sprawdź, czy influencer zachowuje balans pomiędzy treściami komercyjnymi a organicznymi, ponieważ świadczy to o jego autentyczności; przeanalizuj też poprzednie kampanie, jakie były prowadzone oraz jakie treści publikował twórca itp.; dzięki temu zyskasz szerszy obraz na to, jak wygląda współpraca z danym influencerem.
Sprawdź, czy influencer nie jest oszustem
Współpraca z influencerem ma mieć pozytywny wpływ na wizerunek Twojej marki, to też spory wydatek, więc na pewno chcesz, żeby kampania odniosła sukces. Dlatego powinieneś przeanalizować nie tylko statystyki influencera, ale również sprawdzić, czy nie jest oszustem. Jak to zrobić? Skorzystaj ze wskazówek opublikowanych przez Influencer Marketing Council (IMC) – oto kilka najważniejszych red flag, które mogą świadczyć o tym, że influencer jest oszustem:
- nagłe wzrosty liczby obserwujących lub komentujących – może to oznaczać zakup obserwujących,
- duża liczba obserwujących przy niskim wskaźniku zaangażowania – to również sygnał, że influencer mógł zakupić obserwujących,
- niska jakość postów – dotyczy to literówek, błędów gramatycznych lub powtarzających się sformułowań; może to świadczyć o tworzeniu postów przez boty czy też sztuczną inteligencję,
- duża liczba komentarzy obcokrajowców – jeśli influencer działa głównie w Polsce, a w komentarzach jest dużo obcokrajowców, to również może oznaczać zakup obserwujących,
- nagła zmiana cennika,
- brak spójnej komunikacji.
Przeanalizuj treści influencera
Jak wybrać influencera dla swojej marki? Przeanalizuj treści publikowane przez influencera, aby sprawdzić jego lub jej dopasowanie do Twojej marki. Zwróć uwagę na jakość treści – czy są estetyczne, przemyślane, merytoryczne i spójne. Znaczenie ma także to, czy zdjęcia, filmy i teksty są wykonane w profesjonalny sposób, a przy tym wyróżniają się autentycznością.
Istotnym aspektem jest także relacja influencera z odbiorcami – czy reaguje na komentarze i wiadomości od swoich odbiorców, organizuje sesje Q&A lub relacje live. Sprawdź również, w jaki sposób influencer tworzy treści sponsorowane – czy wyglądają naturalnie, nie są nachalne itp. Taka analiza pozwoli Ci lepiej zrozumieć, czy dany twórca będzie w stanie skutecznie promować Twoją markę, a do tego zrobi to w wiarygodny i angażujący sposób.

Gdzie znaleźć influencera dla swojej marki?
Znasz już zasady wyboru influencera dla swojej marki, pytanie brzmi – gdzie znaleźć influencera? Skorzystaj z poniższych wskazówek.
- Przeanalizuj konkurencję – sprawdź, z kim współpracuje Twoja konkurencja i jakie efekty przynoszą ich kampanie. Zwróć uwagę na jakość treści, zaangażowanie odbiorców oraz dopasowanie influencera do grupy docelowej. Zainspiruj się ich działaniem, a przy tym unikaj współpracy z osobami, które mogą być zbyt mocno kojarzone z Twoją konkurencją.
- Skorzystaj z LinkedIn – znajdziesz tam ekspertów z różnych branż, którzy często mają duży wpływ na swoje społeczności. To świetne rozwiązanie, gdy szukasz specjalisty w swojej branży lub też chcesz promować swoją markę na LinkedIn. Dzięki temu poprawisz wiarygodność swojej marki.
- Podążaj za hasztagami – to skuteczny sposób na odkrywanie influencerów na Instagramie lub TikToku. Wyszukaj popularne frazy związane z Twoją branżą lub produktem, np. #zdroweodżywianie, a następnie zwróć uwagę na twórców, którzy regularnie publikują treści z wykorzystaniem wybranego hasztagu i mają zaangażowaną społeczność.
- Skorzystaj z pomocy pośredników – możesz też rozpocząć współpracę z agencją specjalizującą się w marketingu influencerów. Wtedy to pracownicy agencji zajmą się dopasowanie twórcy do Twoich potrzeb, branży, lokalizacji czy budżetu. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas, ale też zwiększy koszty kampanii.
- Wykorzystaj wyszukiwarkę Google – wystarczy, że w pole wyszukiwania wpiszesz frazę kluczową, miasto i nazwę portalu społecznościowego. Dzięki temu znajdziesz influencera, który działa w danej lokalizacji lub zajmuje się konkretną branżą.
Przeczytaj też: Jak używać hasztagów na TikToku, aby się wybić?
🚀 Influencer influencerowi nierówny – wybierz tego odpowiedniego dla swojej marki
Wybór influencera dla swojej marki to proces, który wymaga przemyślanej strategii i skrupulatności. Kluczowe znaczenie ma to, abyś wziął pod uwagę cechy Twojej grupy docelowej, cele kampanii i platformę, na której gromadzą się Twoi potencjalni klienci. Ważne jest również przeanalizowanie influencera – sprawdź, czy jest uczciwy, działa w Twojej branży, czy wyróżnia się autentycznością itp. Oceń także współczynnik zaangażowania społeczności, częstotliwość współprac i dodawania postów. Każdy z tych aspektów pomoże znaleźć influencera idealnego dla Twojej marki – możesz go poszukać na LinkedIn, rozpocząć współpracę z agencją lub śledzić popularne hasztagi z branży. Choć to czasochłonny proces, to pomoże Ci w wybraniu idealnego influencera.
