
Twoja strona notuje spadek pozycji w Google? Jednym z powodów mogą być problemy techniczne na stronie. Sprawdź, co zrobić, gdy tracisz pozycje w Google i jak naprawić błędy techniczne nawet bez pomocy programisty.

Dlaczego moja strona traci pozycje w Google?
Twoja strona może tracić pozycje w Google z różnych powodów, takich jak:
- aktualizacja algorytmu Google,
- konkurencja zainwestowała w pozycjonowanie,
- dodawanie niskiej jakości i zduplikowanych treści,
- masowe pozyskiwanie backlinków o niskiej jakości w krótkim czasie,
- usunięcie ważnych treści dla strony,
- problemy techniczne strony.
Każdy z tych aspektów może doprowadzić do ograniczenia widoczności witryny, a nawet wyraźnego spadku pozycji w Google.
W tym artykule dowiesz się, co zrobić, gdy Twoja strona straci pozycje w Google przez problemy techniczne.
Przez jakie problemy techniczne strona notuje spadek pozycji w Google?
Twoja strona notuje spadek pozycji w Google najczęściej z powodu występowania następujących problemów technicznych:
- usunięcia strony z rejestru Google lub problemy z indeksacją strony,
- błędów związanych z tworzeniem przekierowań 301 np. pętla przekierowań,
- błędów 4xx i 5xx na stronie,
- braku mapy witryny,
- niedopasowania strony do urządzeń mobilnych,
- braku linków wewnętrznych,
- usunięcia podstron,
- braku certyfikatu SSL,
- zmiany adresu URL,
- niewłaściwej struktury adresów URL,
- źle przeprowadzonej migracji danych,
- modyfikacji wyglądu strony,
- błędu w kodzie.
Jak sprawdzić, czy strona ma problemy techniczne?
Na początek zacznij od wykonania audytu SEO, a szczególnie audytu technicznego. Dzięki któremu dowiesz się, czy jakieś czynniki techniczne negatywnie wpływają na działanie witryny, jej widoczność i indeksację w wynikach wyszukiwania Google.
Najlepiej wykonywać audyt SEO techniczny regularnie, a także po odnotowaniu nagłego spadku pozycji w Google.
Z czego składa się audyt techniczny SEO?
- Analizy indeksacji witryny.
- Sprawdzenia przekierowań 3xx.
- Sprawdzenia, czy na stronie występują błędy 4xx i błędy 5xx.
- Analizy meta tagów – obecnie meta tagi mają raczej pośredni niż bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony. Dostarczają robotom Google informacje o zawartości witryny, ale też mogą zwiększyć szansę na to, że użytkownik kliknie link prowadzący do Twojej strony. Jednak ich brak raczej nie wpływa na spadek pozycji w Google. Najważniejsze meta tagi to meta title, meta description i robots meta tag.
- Analizy nagłówków H1-H3 – to kolejny aspekt, który należy przeanalizować w trakcie audytu technicznego, jednak odgrywa on jedynie pośredni wpływ na efekty SEO. Brak nagłówków H1-H3 nie sprawia, że Twoja strona zanotuje spadek pozycji w Google. Potwierdza to Gary Illyes z Google, który dodaje, że hierarchizacja nagłówków nie jest czynnikiem rankingowym, ale za to wpływa na czytelność treści.
- Analizy mapy witryny.
- Sprawdzenia responsywności strony internetowej.
- Analizy linkowania wewnętrznego.
- Sprawdzenia certyfikatu SSL – należy skontrolować, czy certyfikat SSL działa i jest ważny, a strona jest uznawana za bezpieczną.
- Sprawdzenia szybkości ładowania się strony.
- Analizy struktury adresów URL i ich budowy.
- Analizy danych strukturalnych.
- Sprawdzenia okruszków (breadcrumbs) na stronie.
- Analizy grafik – tego, czy są zoptymalizowane np. jaki jest ich format, rozmiar, czy mają teksty alternatywne itp.
- Analizy kodu strony.
Audyt techniczny SEO możesz wykonać dzięki wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi np. Google Search Console, Screaming Frog, Ahrefs, DeepCrawl, Sitebulb, Moz oraz GTmetrix.
Dlaczego moja strona została usunięta z Google?
Twoja strona zniknęła z Google nie bez powodu. Zwróćmy uwagę na najczęstsze przyczyny, przez które podstrona lub cała strona zostały wyindeksowane z Google, takie jak:
- atak hakerski,
- kara nałożona przez Google, np. za stosowanie niedozwolonych praktyk podczas pozycjonowania strony tzw. Black Hat SEO,
- przeniesienie witryny na nową domenę – zazwyczaj Google potrzebuje na to kilka dni,
- zatrzymanie możliwości indeksacji strony przez roboty Google w pliku robots.txt lub w ustawieniach WordPress,
- niewłaściwe określenie przekierowania kanonicznego, co doprowadziło do usunięcia podstrony z rankingu Google,
- względy prawne – Google może usunąć stronę, gdy uzna, że zawiera nieodpowiednie treści,
- aktualizacja algorytmu, szczególnie rdzenia algorytmu, który może doprowadzić do chwilowych lub stałych problemów z indeksacją Twojej strony w Google.
Aby sprawdzić, czy strona została zaindeksowana lub wyindeksowana, przejdź do Google Search Console.
Jak uniknąć najczęstszych błędów podczas tworzenia przekierowań 301?
Należy sprawdzić, czy na stronie występują następujące błędy związane z przekierowaniami 301:
- występowanie pętli przekierowań,
- tworzenie się łańcucha przekierowań,
- przekierowania w linkowaniu wewnętrznym na stronie,
- problemy ze zbyt dużą liczbą przekierowań sprawiają, że przeglądarka nie jest w stanie sobie z nimi poradzić.
Możesz sprawdzić, czy na Twojej stronie występują błędy związane z przekierowaniami. Wystarczy, że skorzystasz z takich narzędzi jak np. Google Search Console lub Redirect Checker.
Jak naprawić błędy 4xx i 5xx na stronie?
Występowanie błędów 4xx i 5xx na stronie powoduje wzrost współczynnika odrzuceń i zaangażowania, a to dwa czynniki, które wpływają negatywnie na SEO. Dlatego mogą doprowadzić do spadku pozycji strony w Google.
Jak naprawić błędy 4xx i 5xx?
- Błąd 404, czyli „Nie znaleziono strony” możesz naprawić poprzez sprawdzenie i poprawę linków wewnętrznych, aby nie prowadziły do nieistniejących stron. Jeśli jakaś strona została trwale usunięta, ustaw przekierowanie 301 do najbardziej zbliżonej podstrony. W razie wystąpienia błędu 404 warto przygotować przyjazną stronę 404 z menu i propozycję przejścia na stronę główną lub inną podobną stronę.
- Błędy 5xx są związane z nieprawidłowościami po stronie serwera. Z różnych powodów serwer odmawia realizowania zapytania. Aby naprawić tego rodzaju błędy, należy najpierw zidentyfikować ich przyczynę. Jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy, skontaktuj się z hostingodawcą i poinformuj o zaistniałych błędach, podaj kod odpowiedzi HTTP i dowiedz się, czy pomogą Ci je usunąć. To ważne, bo przyczyną problemu mogą być prace konserwacyjne lub przeciążenie serwera.
Jak wykryć błędy na stronie?
Do wykrywania błędów na stronie świetnie sprawdzą się 3 narzędzia – Screaming Frog, Google Search Console i Ahrefs.
Czy brak mapy witryny wpływa na pozycjonowanie i obniżenie pozycji w Google?
Tak, mapa witryny jest jednym z czynników, który może sprawić, że podstrona zostanie później zaindeksowana w Google. Warto podkreślić, że nie tylko brak mapy witryny negatywnie wpływa na SEO, ale też brak aktualizacji mapy i błędy w jej obrębie.
Jeśli zawartość Twojej strony często się zmienia warto zdecydować się na skonstruowanie dynamicznego pliku sitemap, który nie będzie wymagał ciągłego dodawania nowej mapy do Google Search Console. Automatyczne zmiany sprawią, że strony będą szybciej analizowane przez roboty Google.
Mapę witryny możesz wygenerować za pomocą np. generatora online lub wtyczki WordPressa takiej jak Yoast SEO.
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
Możesz sprawdzić, czy strona jest responsywna na dwa sposoby. Poprzez ręczne włączenie witryny na urządzeniach o różnej wielkości ekranów lub zmniejszanie wielkości ekranu. Innym sposobem jest wykonanie testu responsywności strony za pomocą emulatorów online.
Polecamy wybrać jedno z tych darmowych narzędzi do sprawdzania responsywności strony:
Strona internetowa, która jest w pełni funkcjonalna i czytelna na wszystkich urządzeniach – zarówno laptopach, smartfonach, tabletach, jak i komputerach stacjonarnych, jest zgodna z zasadą mobile-first indexing Google. To ważny czynnik rankingowy, którego nie należy ignorować, gdyż brak responsywności może wpłynąć na spadki pozycji strony w Google.
Czy brak linkowania wewnętrznego na stronie wpływa na spadek pozycji?
Tak, brak linkowania wewnętrznego może osłabić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony nagły przyrost tzw. broken links może sprawić, że strona zanotuje spadek pozycji w Google.
Jakość linkowania wewnętrznego sprawdzisz dzięki np. Google Search Console. W sekcji „Linki” znajdziesz raport na temat linków wewnętrznych. Klikając „Więcej”, zyskasz dostęp do listy wszystkich linków wewnętrznych w obrębie strony. W ten sposób określisz ich stan, dowiesz się, czy prowadzą do istniejących stron, a także, na jakich podstronach w ogóle nie występują linki wewnętrzne.
Jak Core Web Vitals wpływają na pozycje strony w Google?
Bardzo! Od 2021 roku Core Web Vitals to jedne z czynników rankingowych, które mogą wpływać na podniesienie pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania lub wręcz przeciwnie na spadek w Google.
Czym są Core Web Vitals? To zestaw wskaźników, które są czynnikami rankingowymi, wpływającymi na komfort korzystania ze strony. CWV mierzą 3 najważniejsze aspekty:
- LCP, czyli czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, gdy największy element wizualny staje się widoczny. Optymalna wartość to poniżej 2,5 sekundy.
- INP to nowy wskaźnik, który zastępuje FID (First Input Delay). Mierzy czas reakcji strony na interakcję użytkownika, np. kliknięcie przycisku. Strona powinna odpowiadać w czasie krótszym niż 200 ms.
- CLS ocenia, jak bardzo elementy na stronie przesuwają się podczas ładowania się witryny.
Niski wynik w którymkolwiek z tych obszarów może przyczynić się do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
🚀Twoja strona może tracić pozycję z różnych powodów. Działaj odpowiednio!
Twoja strona internetowa może stracić pozycję w Google z różnych powodów – przez aktualizację algorytmu Google, działania konkurencji, atak hakerski, filtry i kary od Google, ale też przez problemy techniczne. W naszym poradniku zwróciliśmy uwagę szczególnie na sytuację, kiedy obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania Google wiąże się z wystąpieniem błędów i problemów technicznych.
Wśród najczęstszych problemów technicznych na stronach, które powodują spadek pozycji w Google, należą – wolne ładowanie się strony, niedopasowanie witryny do urządzeń mobilnych, zbyt duża liczba przekierowań, usunięcie strony z rejestru Google lub problemy z indeksacją strony, błędy 4xx lub 5xx, brak linków wewnętrznych, a także wiele innych powodów, które negatywnie wpływają na działanie witryny i jej analizowanie przez roboty wyszukiwarki.
