
Widoczność strony restauracji w wynikach wyszukiwania Google to doskonały przepis na pełne obłożenie sali i dużą liczbę zamówień na wynos. Dlatego pozycjonowanie dla gastronomii to ważny element strategii marketingowej. Nasz kompleksowy poradnik pokaże Ci, jak zyskać wysokie pozycje strony w Google dzięki SEO dla restauracji.

Na czym polega pozycjonowanie w gastronomii?
Pozycjonowanie strony internetowej polega na walce o jak najwyższe pozycje na liście wyszukiwań w Google. Firmy z branży gastronomicznej coraz chętniej decydują się na inwestowanie w działania SEO, aby zwiększyć widoczność w Google i docierać ze swoją ofertą do większego grona odbiorców.
Jeśli prowadzić restaurację lub inny punkt gastronomiczny, pozycjonowanie strony opłaca się, bo:
- przyciąga do lokalu klientów,
- buduje renomę marki,
- sprawia, że klienci chętnie wybierają Twoją ofertę, zamiast konkurencji,
- pozwala dotrzeć do osób szukających konkretnych dań lub kuchni w Twojej okolicy,
- zwiększa ruch na stronie,
- daje długofalowe efekty, nawet gdy już przestaniesz inwestować w SEO,
- możesz promować specjalne oferty, wydarzenia czy sezonowe menu.
Jak krok po kroku działa pozycjonowanie restauracji?
Użytkownik, który szuka lokalu gastronomicznego w swojej okolicy lub w jakimś wybranym mieście, wpisuje w Google frazę kluczową np. „restauracja meksykańska Wrocław”. To pozwala mu znaleźć lokale dopasowane do zapytania.
Twoim zadaniem jest stworzenie takiej strategii SEO, która sprawi, że właśnie Twoja restauracja znajdzie się w TOP 5 wyników wyszukiwania. To z kolei zwiększa szansę na to, że klient kliknie w ofertę i przyjdzie do lokalu lub zamówi na wynos!
Pamiętaj – 77% gości restauracji odwiedza stronę internetową restauracji przed osobistą wizytą lub zamówieniem z dowozem. [źródło: https://www.mghus.com/lp/restaurant-survey]. Wykorzystaj tę wiedzę i zwiększ widoczność lokalu gastronomicznego w sieci.
3 najważniejsze elementy strategii SEO dla restauracji
Najlepszym wyborem jest pozycjonowanie lokalne restauracji. To sposób na dotarcie do klientów z wybranego miejsca np. dzielnicy lub miasta. Dzięki temu, zamiast zwiększać widoczność lokalu gastronomicznego na ogólne i bardzo konkurencyjne frazy kluczowe typu „restauracja włoska”, bardziej opłaca się wybrać frazę „restauracja włoska Wrocław” albo „restauracja włoska Winogrady Poznań”.
Poznaj 3 najważniejsze elementy strategii SEO dla gastronomii, które realnie wpłyną na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Lokalne słowa kluczowe
Ważną częścią pozycjonowania strony jest wytypowanie słów kluczowych, które wpisują w Google potencjalni klienci. Jeśli chcesz dotrzeć do osób z danej lokalizacji, to do słów kluczowych dodaj nazwę miasta lub dzielnicy.
Przyjrzyj się przykładowym słowom kluczowym:

Wszystkie frazy odnoszą się do konkretnej lokalizacji np. miasta Poznań czy dzielnicy Mokotów. To pozwala zmniejszyć poziom konkurencyjności – wskazane frazy kluczowe cechują się niskim poziomem konkurencyjności, a to oznacza, że osiągnięcie wysokich pozycji w Google przy ich użyciu może być nieco łatwiejsze i szybsze.
Podczas analizy słów kluczowych zwróć uwagę także na liczbę wyświetleń, czyli ile razy średnio jest wyszukiwana fraza kluczowa w Google w ciągu miesiąca.
Ważnym czynnikiem jest też sezonowość słów kluczowych – to wykresy w ostatniej kolumnie. Pokazują, kiedy zainteresowanie zapytaniem jest najwyższe, a kiedy najniższe.
Posiadając już słowa kluczowe do pozycjonowania restauracji w Google, stwórz wysokiej jakości treści i dodaj je na stronę. Wytypowane frazy należy jak najbardziej naturalnie dodać do tekstów np. w odmienionej formie czy nawet jako synonimy.
Gdzie jeszcze warto dodać słowa kluczowe na stronie restauracji?
- w meta tagach – meta title i meta description,
- w treściach,
- w nagłówkach H1-H3,
- w tekstach alternatywnych grafik,
- w nazwach plików zdjęć,
- w adresach URL podstron.
Pozyskanie wartościowych linków zwrotnych
Sekretem pozycjonowania w gastronomii i właściwie w każdej innej branży jest link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych. To skuteczna metoda, aby udowodnić robotom Google, że warto pozycjonować wysoko w rankingu stronę restauracji.
Pozyskiwanie linków zwrotnych powinno odbywać się naturalnie i regularnie, a wybrane linki powinny cechować się wysoką jakością.
Jak pozyskiwać linki zwrotne do pozycjonowania restauracji?
- Publikuj artykuły sponsorowane na portalach regionalnych. To sposób na pozyskanie wartościowych linków, ale też promowanie oferty wśród czytelników serwisu.
- Dodawaj wpisy gościnne na popularnych blogach kulinarnych prowadzonych przez lokalnych blogerów i nie tylko. Współpraca z blogerami z Twojego miasta zapewni dodatkowe korzyści, czyli zwiększenie liczby gości, dzięki czytelnikom bloga.
- Dodaj stronę restauracji do lokalnych katalogów firm i portali turystycznych. Obowiązkowy będzie Profil Firmy Google, ale też takie serwisy jak Pyszne.pl, TripAdvisor i lokalne katalogi firm gastronomicznych.
- Napisz i dodaj artykuł sponsorowany na portalach turystycznych lub przynajmniej podziel się opinią, która zostanie opublikowana w innym tekście. Koniecznie zadbaj o to, aby Twój komentarz został podpisany i zawierał link.
- Dodaj na bloga artykuł z rankingiem najlepszych restauracji w mieście i podziel się nim w social mediach.
- Współpracuj z influencerami kulinarnymi i lifestylowymi. Poproś, aby do recenzji czy postu w social mediach na temat restauracji dodali też link do strony.
- Bądź aktywny na forach tematycznych i dodaj tam link do strony restauracji, menu lub artykułu blogowego.
- Bierz udział w wydarzeniach w mieście, np. sponsoruj je i organizuj konkursy z partnerami. Patronaty medialne czy wspólne akcje promocyjne zwykle wiążą się z publikacją linków na stronach wydarzeń.
Optymalizacja SEO techniczna strony restauracji
Nie tylko wartościowe dla użytkowników treści wpływają na doświadczenia użytkowników (UX) w trakcie przeglądania strony.
Strony internetowe w gastronomii zgodne z SEO powinny także:
- być responsywne, czyli nie tracić jakości i funkcjonalności na tabletach, smartfonach i laptopach,
- szybko się ładować,
- nie zawierać zduplikowanej treści,
- nie zawierać zbyt dużej liczby przekierowań i błędów,
- być nowoczesne, czytelne i intuicyjne w obsłudze.
Jak pozycjonować restaurację w Mapach Google?
Ważną częścią lokalnego pozycjonowania strony restauracji jest widoczność lokalu w Mapach Google. Optymalizując Profil Firmy, możesz zwiększyć widoczność w Google, a także zyskać miejsce, w którym użytkownicy będą zostawiali opinie na temat marki.
W innym naszym artykule dowiesz się „Jak dodać restaurację do Google Maps i pozyskać klientów?”. Teraz sprawdź, jak krok po kroku pozycjonować internetową wizytówkę w Mapach Google.
Jak zoptymalizować profil restauracji w Mapach Google?
Podczas optymalizacji profilu lokalu gastronomicznego w Mapach Google należy pamiętać o kilku ważnych aspektach.
- Wybór słów kluczowych – dopasuj kilka słów kluczowych, które są powiązane z Twoją ofertą i lokalizacją, gdzie znajduje się restauracja, np. „restauracja tajska”. Podczas analizy słów kluczowych wykorzystaj wcześniej wymieniane narzędzia np. Planer Słów Kluczowych czy Semstorm.
- Dodaj słowo kluczowe lub wskazówkę, co serwujesz w restauracji w tytule wizytówki. Oprócz nazwy restauracji dodaj też frazę np. „restauracja tajska”.
- Wskaż główną kategorię i dodatkowe kategorie, które charakteryzują lokal gastronomiczny. Jeśli prowadzisz restaurację z tajską kuchnią, główną kategorią powinno być „Restauracja”, a dodatkową „Kuchnia tajska”.
- Dodaj krótki opis o restauracji, który zachęci do odwiedzin. Napisz o ofertach specjalnych, dodatkowych atrakcjach i rodzaju kuchni, jaką serwujesz. Naturalnie dodaj też w treści słowa kluczowe.
- Wskaż obszar działania. Jeśli oferujesz dostawę do domu, wskaż dokładnie dzielnice lub obszar dostawy jedzenia z restauracji.
- Mile widziane przez użytkowników jest możliwość przejrzenia menu restauracji, dlatego dodaj screeny. Oprócz tego warto dodać zdjęcia, aby klienci mogli zobaczyć, jak faktycznie wyglądają serwowane dania.
- Odpowiadaj na każdą opinię – pozytywną i negatywną. Im więcej rekomendacji zyskasz, tym pozycjonowanie wizytówki w Mapach Google stanie się skuteczniejsze. Dlatego zachęć gości do pozostawienia opinii jeszcze w lokalu, zaproponuj kody rabatowe za opinie, albo włącz kampanię SMS i poproś o napisanie opinii.
- Pomocne w optymalizacji wizytówki restauracji w Mapach Google są profesjonalne narzędzia np. Localo. Zawiera takie funkcje jak np. możliwość przeprowadzenia audytu wizytówki, monitorowania pozycji czy proponuje własne wskazówki, co należy zmienić w obrębie wizytówki, aby zwiększyć jej widoczność w Google Maps.
- Ciekawostką jest także to, że możesz pozwolić potencjalnym klientom na wirtualny spacer po restauracji. Zaimplementuj technologię Google Street View w wizytówce Google oraz dodaj możliwość wirtualnego spaceru na swojej stronie internetowej. Wcześniej wykonaj wysokiej jakości zdjęcia lokalu gastronomicznego – pamiętaj, że zdjęcia muszą być wykonane w technologii 360’.

Jeśli nie masz czasu na tworzenie i zarządzanie wizytówką Google, skorzystaj z usług agencji Efectownia.
Jak przyciągnąć klientów do restauracji? Nie tylko SEO ma znaczenie
Perfekcyjna karta dań to niestety za mało, żeby wyróżnić restaurację w dużym mieście. Niezbędna jest skuteczna strategia marketingowa, która przyciągnie klientów do lokalu lub zachęci do zamawiania jedzenia z dostawą do domu. Promocja w Internecie nie musi opierać się tylko na SEO.
Polecamy także 6 innych sposobów na przyciągnięcie klientów do restauracji.
- Buduj społeczność marki w mediach społecznościowych. Stwórz konto firmowe restauracji na Facebooku, Instagramie lub nawet na TikToku. Regularnie publikuj posty, które wzbudzają emocje, pokazują, jak smakowicie serwowane są dania w lokalu, jak wygląda praca w restauracyjnej kuchni, a do tego poinformuj o promocjach i wydarzeniach w restauracji.
- Organizuj akcje promocyjne i konkursy – dobrym sposobem na to, jak przyciągnąć klientów do restauracji jest organizowanie konkursów, np. zachęć użytkowników do zrobienia zdjęcia w trakcie jedzenia w restauracji, a później wylosuj bon na darmowy posiłek dla dwojga.
- Nie ignoruj płatnej reklamy. Jeśli dopiero zaczynasz inwestować w SEO i czekasz na pierwsze efekty pozycjonowania restauracji, to produktywnie wykorzystaj ten czas. Najlepiej zainwestuj w płatne kampanie Google Ads lub Meta Ads i trafiaj do przedstawicieli grupy docelowej z danego miasta.
- Stwórz program lojalnościowy. To doskonały sposób na to, żeby klienci wracali i ponownie zamawiali w lokalu gastronomicznym. Stwórz karty z naklejkami, pieczątkami czy zainwestuj w aplikację mobilną, która przelicza zamówienia na punkty. Doceniaj klientów, którzy regularnie jedzą w restauracji lub składają zamówienia online. Zapewnij im darmową dostawę, kody rabatowe czy też darmowe danie.
- Rozpocznij współpracę z influencerami. Dobrym pomysłem będzie znalezienie lokalnych influencerów i rozpoczęcie współpracy z nimi. Najlepiej z takimi, którzy zajmują się turystyką lub gastronomią i gromadzą lojalną społeczność.
- Wyróżnij się! Szybko zrobi się głośno o Twojej restauracji, jeśli zorganizujesz oryginalne wydarzenie np. muzykę na żywo, nocne degustacje, warsztaty kulinarne czy zaoferujesz nietypowe menu i jedzenie przygotowywane przez szefa kuchni, który specjalizuje się w serwowanej kuchni.
Dbaj o wygodę gości, zapewnij wysokiej jakości produkty spożywcze i dania, a także zadbaj o czystość w lokalu. Dopiero wtedy zacznij zachęcać gości do pozostawiania opinii na temat restauracji, a przekonasz się, że to pozwoli Ci przyciągnąć klientów do restauracji.
FAQ: Pozycjonowanie w gastronomii – to warto wiedzieć!
Dlaczego warto regularnie przeglądać wizytówkę restauracji w Google Maps?
Samo stworzenie i optymalizacja wizytówki restauracji w Google Maps to za mało. Najlepiej ustal sobie jeden dzień w tygodniu np. poniedziałek i regularnie sprawdzaj, co opublikowali użytkownicy. Zwróć uwagę na dodane przez nich komentarze, a także na zdjęcia. Sprawdź, czy fotografie są powiązane z lokalem i zareaguj, jeśli na zdjęciach widoczni są ludzie – w przeciwnym razie możesz mieć problemy z RODO.
Czym charakteryzuje się branża gastronomiczna i co warto wiedzieć jeszcze przed pozycjonowaniem strony restauracji?
Po pierwsze sektor gastronomiczny jest bardzo dynamiczny – oferty podatne są na sezonowość, zmieniają się oczekiwania gości, a popyt nie jest stały przez cały rok. Szczególnie w dużych miastach lokale gastronomiczne mierzą się także ze sporą konkurencją.
Po drugie przepisem na sukces w branży gastronomicznej jest poznanie grupy docelowej. Zrozumienie potrzeb odbiorców pomoże w skutecznym przyciągnięciu ich do lokalu. Warto też zrozumieć, jakich informacji w Internecie – szczególnie w Google – poszukują przedstawiciele grupy docelowej, np. chcą przejrzeć menu i poznać ceny, poczytać opinie na temat restauracji, szukają lokalu w okolicy miejsca, w którym akurat są czy chcą znaleźć aktualne promocje.
🚀SEO dla restauracji w pigułce – co musisz zapamiętać?
Pozycjonowanie strony restauracji to długofalowy proces, który zapewnia liczne korzyści dla lokalu gastronomicznego – wzrost popularności, większą liczbę klientów i budowę renomy marki w danym mieście.
Skuteczna strategia SEO dla restauracji składa się z takich elementów jak – analiza słów kluczowych i dodanie na stronę wartościowych treści, link building oraz optymalizacja techniczna strony.
Nieodłączną częścią jest także pozycjonowanie restauracji w Mapach Google. Aby zwiększyć widoczność wizytówki, warto wiedzieć, jak zoptymalizować profil restauracji w Mapach Google. Na przykład poprzez wybranie odpowiednich słów kluczowych, określenie głównej i dodatkowych kategorii, dodanie słów kluczowych do tytułu i opisu.
Marketing restauracji powinien opierać się nie tylko na SEO, ale też na płatnych kampaniach Google Ads i Meta Ads, aktywności w social mediach itd.
