blog marketing

Podsumowanie najciekawszych przykładów RTM z 2021 roku

rtm

Jakiś czas temu na naszym blogu pojawił się artykuł: Real Time Marketing – co to jest i jak stworzyć dobrego RTM-a? Przykłady. Opisuję w nim, na czym polega RTM, jakie są jego zalety i pokazuję kilka przykładów ciekawych kreacji RTM z ostatnich lat. Jeśli jeszcze nie widziałeś, to zachęcam do nadrobienia zaległości. 😉 

Tym razem przygotowałam zestawienie najciekawszych przykładów Real Time Marketingu z zeszłego roku. Powspominamy rok 2021 i przypomnimy sobie jakie wydarzenia były najchętniej wykorzystywane przez marki do stworzenia ciekawych RTM-ów. Gotów? Kawa w dłoń i zaczynamy podróż w niedaleką przeszłość.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jakie wydarzenia marki wykorzystywały do tworzenia RTM-ów w 2021?

Krakowski Lagun

Podsumowanie otwiera nie kto inny jak Lagun z Krakowa. W kwietniu niewinny rogalik podbił bowiem sieć, a RTM-y z jego udziałem pojawiały się w social mediach małych i dużych marek. Słynny krakowski croissant pojawił się m.in w kreacjach: Samsunga, Aldi, KFC, x-kom, sieci sklepów ABC, Biedronki, AliExpress. To całkiem dobry wynik jak na zwykły rogalik. 

O co chodzi z Lagunem? Historia jest prosta i dość zabawna. Croissant wyrzucony najprawdopodobniej z jednego z okien na krakowskim osiedlu utknął na drzewie. Rogalik wystraszył mieszkańców, którzy myśleli, że jest to … dzikie i niebezpieczne zwierzę. Niektórzy myśleli nawet, że biedak potrzebuje pomocy w zejściu z drzewa. Lagun okazał się jednak porzuconym wypiekiem, a krakowskie osiedle znów mogło spać spokojnie. 

Historia z krakowskim Lagnem to dobry przykład jak wykorzystać śmieszną historię do stworzenia RTM-a, który podbija sieć. Sklepy Aldi, Biedronka, Lidl i ABC wykorzystały ten moment do zareklamowania świeżych wypieków ze swojej oferty. Samsung poszedł o krok dalej i obiecał, że aparat w telefonie Samsung Galaxy s21 Ultra jest tak dobry, że przybliży nam wiele tajemnic. Nawet Laguna na drzewie. 

Pozytywny temat oraz rzecz a właściwie jedzenie, które zna każdy, było dobrym fundamentem do stworzenia ciekawego RTM. Zobaczcie sami:

Moda na morsowanie

Na początku roku social media zalały relacje i zdjęcia osób, które zaczynają lub kontynuują swoją pasję związaną z morsowaniem. Pogoda nie rozpieszczała, obostrzenia zakazywały nam praktycznie wszystkiego, co więc robić w wolnym czasie? Polacy jednogłośnie stwierdzili, że kąpiel w lodowatej wodzie to jest to! To podobno nie tylko dobra zabawa i świetny sposób na poznanie nowych osób. Kąpiel w zimnej wodzie ma też wykazywać działanie prozdrowotne, ponieważ ma hartować organizm. Czy to prawda? Nie wiemy, ponieważ w tamtym momencie najprawdopodobniej siedzieliśmy w cieplutkim biurze i odliczaliśmy dni do wiosny. 

Marki, które wykorzystały rosnące zainteresowanie Polaków morosowaniem to m.in: Wyborowa, Lidl, Graal, Zalando, Żabka i Circle K. Marki, które wykorzystały temat morsowania do stworzenia chwytliwego RTM-a, zostały uznane za takie, które rozumieją swoich klientów. Marka, która odnosi się do tematu, który lubią i rozumieją jej klienci, ma szansę na stworzenie silnej i lojalnej grupy odbiorców. Jak wiadomo, każda firma w dzisiejszych czasach walczy o to, aby takową grupę posiadać. W działaniach marketingowych warto przekonywać klientów do tego, że marka i konsument należą do jednej i tej samej grupy, którą łączy wiele wspólnego.

Ogłoszenie Młodzieżowego Słowa Roku

W grudniu został rozstrzygnięty Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku. Tym razem zwycięstwo przypadło “śpiulkolotowi”. Plebiscyt jest organizowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. Celem tego wydarzenia jest szerzenie wiedzy o języku polskim wśród młodzieży. Śpiulkolot, choć wydaje się słowem skomplikowanym, oznacza tylko lub też aż miejsce do spania.

Słowo nawiązuje do memów o “śpiulkaniu”, czyli o spaniu. Istnieje też druga definicja, która mówi, że śpiulkolot to dosłownie “samolot do spania”, czyli pójście spać, szykowanie się do snu
. Druga definicja jest często używana w odniesieniu do zwierząt. 

Ogłoszenie, że słowem roku został śpiulkolot, było doskonałą okazją, aby stworzyć udanego RTM-a dla marek zajmujących się sprzedażą materacy, łóżek czy nawet legowisk dla zwierząt.

Marka Zooplus i John Dog, które oferują produkty dla zwierząt, zareklamowali legowiska dla zwierząt ze swojej oferty. Circle K, czyli stacja paliw poszła w zupełnie innym kierunku i zareklamowała swoją kawę, która ma wybudzać ze śpiulkolotu. IKEA jak zwykle jest w formie i zareklamowała bliżej nieokreśloną poduszko-kołdrę a model, który miał ją na sobie został “spiulkolotnikiem”. Ciekawym przykładem jest też RTM Polskich Linii Lotniczych LOT, które przetłumaczyły angielskie słowo Dreamliner na śpiulkoLOT.

Awaria Facebooka

Na początku października internauci żyli globalną awarią Facebooka. Była to jak dotąd największa awaria serwisów, która trwała ponad 6 godzin. Facebook oraz należące do niego aplikacje Instagram, WhatsApp i Messenger przestały działać na całym świecie. W Polsce awaria zaczęła się chwilę przed godziną 18:00 i trwała do północy. To wydarzenie nie uszło uwadze marek i w sieci szybko zaczęły się pojawiać posty dotyczące awarii Facebooka. 

Internauci mogli sobie przypomnieć, jak wygląda życie bez social mediów, choć pewnie mało kto był z tego zadowolony. Sieć sklepów ABC z tej okazji udostępniła grafikę przedstawiającą zegarek z cukierków opatrzoną wymownym napisem: “Kiedy odmierzasz czas do końca awarii”. Z kolei Decathlon uspokoił internautów i wstawił na swojego fanpage grafikę z napisem: “Spokojnie, już wszystko chodzi”. Do tworzenia RTM-ów związanych z awarią dołączył też x-kom, który zapytał swoich obserwatorów, co robili, gdy świat się zatrzymał.

Premiera ostatniego sezonu Domu z papieru

Piąty sezon Domu z Papieru jest ostatnim, który przedstawia losy bohaterów tej produkcji. Ostatni sezon został podzielony na 2 części. Twórcy serialu postanowili w ten sposób dawkować emocje, a ostatnią część można było obejrzeć na Netflixie dopiero na początku grudnia. Czyli 3 miesiące po opublikowaniu pierwszej części. Hiszpański serial pokochali ludzie na całym świecie, a na każdy sezon czekało się z niecierpliwością. 

Jak potoczyły się losy bohaterów Domu z Papieru? Jak zakończył się hit Netflixa, który ogląda się z zapartym tchem? Fani serialu z pewnością znają odpowiedź na to pytanie. Przy okazji premiery ostatniej części finałowego sezonu Domu z Papieru ciekawy RTM mogliśmy zobaczyć na Facebookowym profilu Inpost i Aldi.

Premiera serialu Squid Game

Pozostajemy na moment w serialowym klimacie. Kolejnym wydarzeniem, które doczekało się wielu ciekawych RTM-ów, jest premiera nowego, południowokoreańskiego serialu “Squid Game”. Specjaliści od social mediów i marketingu nie mogli odpuścić okazji, jaką było ogromne zainteresowanie nowym serialem Netflixa. We wrześniu i październiku w sieci jak grzyby po deszczu pojawiały się nowe kreacje marketingowe znanych marek związane właśnie z tym serialem. 

Do serialu Squid Game odwołały się m.in. takie marki jak: Inpost, Lidl, Wyborowa, Heineken, Zalando i Pepsi. Wszystkie z nich wykorzystały błyskotliwe nawiązanie do wydarzeń, które mają miejsce w serialu przy okazji reklamując swoje produkty/usługi. Najczęściej przewijającym się motywem są kształty i ciastka, które fani serialu doskonale znają i wiedzą, o co w tym chodzi. 

W pierwszych tygodniach po premierze serialu, w social mediach można było dostrzec zalew artykułów, RTM-ów i innych rzeczy związanych ze Squid Game. Marki, które były wtedy czujne, skorzystały z okazji, aby po raz kolejny przekonać do siebie odbiorców.

Śpiewający kaktus

Kaktus śpiewający piosenkę Cypisa był hitem lata 2021 roku. Tańczący kaktus, który z założenia miał być zabawką dla dzieci, odtwarzał piosenkę, w której przewijały się takie zwrotki jak np: “ tylko jedno w głowie mam koksu 5 gram”. Interaktywny kaktus raczej nie został stworzony po to, aby budzić kontrowersje. Piosenka trafiła do niego przez przypadek, a twórcy zabawki po prostu nie znali znaczenia słów piosenki, która miała być odtwarzana dzieciom. Najwyraźniej Pan Ying stwierdził, że piosenka jest wystarczająco melodyjna i wpadająca w ucho i to wystarczyło, aby umieścić ją w dziecięcej zabawce.

Azjaci mają luźne podejście do praw autorskich. Zabawka odtwarza bowiem sporo światowych hitów w tym piosenkę polskiego wykonawcy, a żaden z autorów raczej nie został zapytany o pozwolenie. Chiński kaktus zaczął być zamawiany na masową skalę przez Polaków. Jak łatwo się domyślić byli oni zainteresowani tylko jedną funkcją zabawki. Mianowicie śpiewaniem i tańczeniem w rytm ambitnej piosenki o kokainie i odlatywaniu w krainę zapomnienia. Rozluźnienie i poprawa humoru gwarantowana już po pierwszej nutce więc jest to idealny pomysł na prezent. Niekoniecznie dla dziecka. 

Na sensację z kaktusem ciekawie zareagowały takie marki jak: Inpost, x-kom i żabka. Sami zobaczcie: 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Ogłoszenie koloru Pantone na 2022 rok

W grudniu Instytut Pantone po raz kolejny zaprezentował kolor, który będzie wiódł prym w nadchodzącym roku. Tym razem padło na Very Peri, czyli kolor, który większość osób opisze jako fioletowy. Ostatnim razem, gdy Instytut Pantone ogłosił kolor roku (Ultimate Gray i Illuminating) w sieci pojawiło się sporo RTM-ów nawiązujących do tego wydarzenia. Podobnie było i tym razem, a w sieci zaraz po ogłoszeniu nowego wiodącego koloru zaczęły pojawiać się posty na ten temat. Oto parę przykładów:

Premiera 2 sezonu Wiedźmina

Grudzień zeszłego roku obfitował w wydarzenia, które można było wykorzystać do stworzenia ciekawego RTM. Jednym z nich był debiut drugiego sezonu Wiedźmina na Netflixie. Premiera odbyła się 17 grudnia, a na to wydarzenie czekało miliony fanów Wiedźmina na całym świecie. Szkoda by było nie wykorzystać tego wydarzenia do stworzenia ciekawej kreacji marketingowej. Na szczęście na reakcje marek nie trzeba było długo czekać. 

X-kom przygotował dla swoich obserwatorów specjalne usprawiedliwienie. Można je wręczyć nauczycielowi lub pracodawcy, aby uniknąć konsekwencji nieprzyjścia do pracy/szkoły z powodu oglądania nowego sezonu Wiedźmina. Wyborowa podobnie jak zawsze pokazała na grafice swój najbardziej znany produkt i całość opatrzyła napisem: “ Jej przeznaczeniem jest domówka”. Na RTM z Wiedźminem zdecydował się też niezawodny Lidl i marka Geberit.

Premiera filmu “Matrix Zmartwychwstania”

Rok 2021 był łaskawy pod względem premier filmów i seriali. Pojawiło się wiele ciekawych produkcji oraz kontynuacji dobrze znanych tytułów. W grudniu do kin wszedł film “Matrix Zmartwychwstania”, czyli kolejna część znanej serii “Matrix”. Znalazłam dwa ciekawe RTM-y nawiązujące do tej okazji.

Zestaw maty w McDonald

Zestaw Maty można było kupić w sieci McDonald’s od 18 października do 21 listopada 2021 roku. W skład zestawu wchodził: potrójny cheesburger, vanilla matcha latte (matchak latte) oraz średnie frytki. Zestaw można było zamówić za pośrednictwem aplikacji mobilnej w zakładce OkazYEAH. 

Premiera zestawu znanego rapera w sieci fastfoodów była dość głośnym wydarzeniem. Nic więc dziwnego, że w sieci zaczęły pojawiać się memy oraz RTM-y dotyczące tego wydarzenia. Nie brakowało też licznych dram typu Maja Staśko rzucająca burgerem czy Kasia Bosacka, która krytykowała skład produktów w zestawie. 

Pasibus wstawił na swój Facebookowy profil grafikę z napisem “Mata co chceta!” oraz zdjęciami trzech burgerów. Łatwo jest się domyślić, że post nawiązuje do zestawu maty i ma zachęcać internautów do zakupów w sieci Pasibus. Z kolei Żywiec przedstawił swój własny zestaw.

Premiera filmu “Nie czas umierać”

Na początku października w kinach zadebiutował film “Nie czas umierać”, czyli kolejna część przygód Agenta 007. To już dwudziesta piąta odsłona filmowych przygód Jamesa Bonda, w której po raz ostatni w rolę agenta wcieli się Daniel Craig. IKEA i Lidl jak zwykle wykorzystały okazję do stworzenia RTM- a. Ciekawym przykładem jest też Tyskie, które w swojej kreacji wykorzystało kultowy cytat z filmu.

Wysyp artykułów, które mówią, że wszystko robimy źle – reakcja Aldi

W drugiej połowie roku na wielu stronach i portalach zaczęły pojawiać się artykuły, które mówią nam, że wszystko robimy źle. „Parzysz herbatę w ten sposób? Popełniasz duży błąd!”. „Większość ludzi robi jajecznicę w taki sposób, Ty też? Popełniasz błąd!”. „Większość osób popełnia ten jeden błąd podczas mycia zębów. Sprawdź, o co chodzi”. 

Tworzenie clickbaitowych nagłówków nie jest żadną nowością w sieci. Można się na nie natknąć wszędzie i po prostu przestaliśmy na nie reagować. Jednak w momencie, gdy internet zalała fala artykułów typu “popełniasz ten jeden błąd”, sytuacja stała się po prostu śmieszna i wszyscy zaczęli z niej żartować. Do żartów dołączył sklep Aldi, który wstawił na swój fanpage grafikę z wymownym opisem:

facebook.com/aldipolska/

“Skoro źle parzymy herbatę, źle robimy jajecznicę i źle wylewamy wodę z czajnika, to może chociaż mandarynki kupimy dobrze? Rozmarzyliśmy się… choć jedną rzecz zrobić dobrze!

Teraz jest super okazja – mandarynki w ALDI -50%!Nie kupić ich w tej cenie to błąd! 🙌

Koniec prezydentury Trampa – RTM w wykonaniu IKEA

W styczniu dobiegła końca prezydentura Donalda Trumpa. Z tej okazji IKEA postawiła na działania Real Time Marketingowe i zareklamowała swoją wycieraczkę do butów o nazwie TRAMPA. Było to dość ryzykowne posunięcie, biorąc pod uwagę, że tematy związane z polityką budzą duże emocje. RTM z wykorzystaniem polityki może budzić skrajne reakcje. Z tego powodu niewiele marek decyduje się wchodzić na ten grząski grunt. 

Nawiązanie do końca prezydentury Trumpa jest w tym przypadku oczywiste i patrząc po komentarzach, nie spodobało się to dużej grupie osób. Nie zabrakło jednak osób, które doceniły humor twórców tej kreacji.

facebook.com/IKEApl/

“Ty też właśnie się przeprowadzasz? Jeśli przed Twoimi drzwiami brakuje jeszcze wycieraczki – nasza jest teraz w Nowej Niższej Cenie.”

Drogocenne papierki po lodach Ekipa

Rok 2021 to zarówno wzloty, jak i bolesne upadki dla Ekipy Friza. Na koniec artykułu skupię się jednak na pozytywach. Szaloną popularnością cieszyły się lody Ekipa, których w pewnym momencie zaczęło brakować w sklepach. Nieco później na portalach aukcyjnych można było znaleźć oferty sprzedaży papierków po wspomnianych lodach. Sam fakt sprzedawania zużytego papieru wydaje się dziwny? Co powiesz więc na to, że owe papierki były sprzedawane za setki, a nawet tysiące złotych? Stąd też pomysł Lidla na grafikę z lodami Ekipa i podpisem “PAPIERKI WARTOŚCIOWE”.

facebook.com/lidlpolska/

Podsumowanie

Jeśli dotarłeś aż tu, to mam nadzieję, że bawiłeś się równie dobrze przy oglądaniu przykładów RTM-ów co ja przy ich szukaniu. Który RTM podobał Ci się najbardziej? Co sądzisz o pomysłowości marek w 2021 roku? Daj znać w komentarzu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Paulina Böttcher

Copywriterka, którą pasjonują zagadnienia związane z grafiką komputerową i marketingiem. Docenia teksty, które angażują i przekazują wiedzę w przejrzysty sposób. Prywatnie miłośniczka długich spacerów, seriali medycznych oraz książek kryminalnych.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.